Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 381
Offentligt
1402609_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 26. september 2014
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets
forordning om fastsættelse for 2015 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og
grupper af fiskebestande i Østersøen.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Den 26. september 2014
Sagsnr.: 26348
FVM 316
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2015 af fiskerimuligheder
for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen
KOM (2014) 552
Resumé
Forslaget omfatter fastsættelse af fiskerimulighederne for de kommercielt vigtigste be-
stande i Østersøen i form af TAC/kvoter samt bestemmelser vedrørende havdage (be-
grænsning af fiskeriindsatsen) for 2015. I forhold til 2014 indebærer forslaget en væ-
sentlig reduktion i fiskerimulighederne efter torsk i vestlig Østersø samt for brisling. For-
slaget indeholder på nuværende tidspunkt ikke forslag til TAC for torsk i den østlige
Østersø. For sild, især i den østlige Østersø, er der tale om en betragtelig stigning. For
laks foretages en reduktion, og for rødspætte sker der en mindre reduktion i fiskerimu-
lighederne. Antal havdage for torskefiskeriet i vestlig Østersø reduceres med 10 %. For-
slaget indeholder på nuværende tidspunkt ikke forslag til antal af havdage i østlig Øster-
sø.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2014) 552 af 3. september 2014 fremsendt forslag til Rå-
dets forordning om fastsættelse for 2015 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og
grupper af fiskebestande i Østersøen. Forslaget er oversendt til Rådet den 4. september
2014 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 13.-14. oktober
2014 med henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincip-
pet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag om fastsættelse for 2015 af fiskerimuligheder for visse fiskebe-
stande og grupper af fiskebestande i Østersøen fastsætter fangst- og indsatsbegræns-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402609_0003.png
2
ninger (antal havdage) for EU-fiskeriet med henblik på at sikre et bæredygtigt fiskeri på
kort og langt sigt.
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne i Østersøen
udarbejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den Videnskabelige,
Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) under hensyntagen til principperne
for TAC
1
-fastsættelse, som fremgår af Kommissionens meddelelse om høring om fiskeri-
muligheder for 2015 (Kommissionens politikerklæring – KOM (2014) 388). Det fremgår
af disse principper, at Kommissionen vil foreslå TAC og kvoter for 2015 på MSY
2
-niveau
for det stigende antal bestande med fuld analytisk rådgivning med MSY-estimater. Kun i
tilfælde, hvor det vil være vanskeligt at opnå MSY-niveau i 2015, og hvor det vil have al-
vorlige sociale og økonomiske konsekvenser for den omfattede fiskeflåde, vil udsættelse
af målsætning om MSY-niveau ifølge Kommissionen kunne blive udsat til senere år, men
senest til 2020.
Er der fastsat en flerårig forvaltningsplan for en bestand, vil denne blive fulgt i Kommis-
sionens forslag til TAC og kvoter, medmindre planen er blevet uanvendelig, for eksempel
som følge af ændringer i MSY-målsætningen, i hvilket tilfælde Kommissionen vil foreslå
TAC/kvoter med udgangspunkt i MSY.
For bestande, hvor der ikke foreligger en fuld analytisk rådgivning, vil TAC/kvoter blive
foreslået på basis af den foreliggende videnskabelige rådgivning og uden at gå på kom-
promis med bevaringsbehovet for bestandene.
For Østersøen er ”den data begrænsede tilgang”, hvor der ikke er en fuld analytisk råd-
givning, anvendt for rødspætte, sild i den botniske bugt og for torsk i østlig Østersø. Det
bemærkes, at torsk i den østlige Østersø ikke er en data begrænset bestand, men at det
er metoden for vurdering af databegrænsede bestande, som er lagt til grund for rådgiv-
ningen.
EU/Rusland
EU og Rusland indgik den 10.-12. juli 2006 en aftale om samarbejde på fiskeriområdet
og om bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen. Aftalen blev ratificeret af
EU den 4. juni 2009 og gælder i første periode i seks år. EU og Rusland har ikke opnået
enighed om fordelingsnøglerne for fælles bestande, hvilket betyder, at EU’s rådigheds-
mængder for bestande fælles med Rusland også i 2015 vil blive fastsat selvstændigt.
Kommissionen har, hvor det er relevant i forslaget til TAC/kvoter, fraregnet de teoretiske
russiske fangstmængder. EU’s fælles bestande med Rusland er: Sild i den centrale Øster-
sø, torsk i den østlige Østersø, laks og brisling. I 2010 blev der opnået enighed om forde-
lingsnøglerne for laks (russisk andel: (ICES-områder 22-32) = 1,9 % og (ICES-område
32) = 9,30 % og brisling (russisk andel: 10,08 %). For torsk og sild i den centrale Øster-
sø er EU positionen, at de russiske andele skal baseres på de historiske andele svarende
til henholdsvis 5 % og 9,50 %.
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det største
udbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt
.
1
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402609_0004.png
3
Fiskerimuligheder
Forslaget indebærer, at fiskerimulighederne efter torsk i vestlig Østersø reduceres med
48 %. Kommissionen har ved dette forslag i henhold til ICES rådgivning valgt ikke at an-
vende torskeforvaltningsplanens værdi for fiskeridødeligheden. Der er indtil videre ikke
foreslået TAC for torsk i østlig Østersø, men et forslag må forventes på et senere tids-
punkt. Kommissionen henviser til, at torskeforvaltningsplanen (Rådets forordning
1098/2007) ikke kan anvendes, da ICES ikke har kunnet fastsætte biologiske reference-
punkter, hvilket gør det umuligt at anvende torskeforvaltningsplanen for denne del af
Østersøen. ICES har i sin rådgivning anvendt princippet for ”data begrænsede bestande.
Kommissionen forventes i løbet af efteråret 2014 at fremlægge forslag til en flerårig for-
valtningsplan for torsk, sild og brisling. Planen vil indeholde en revision af MSY-
værdierne, herunder også MSY-værdier for torsk. Alle MSY-værdier vil blive fastlagt som
et spænd, og ikke som en fast værdi.
Forslaget indebærer forøgelser af kvoterne for sild, især østlig sild, som stiger med 51 %,
og for brisling og rødspætte foreslås en nedgang på henholdsvis 17 % og 5 %.
For fiskerier i Østersøen introduceres landingsforpligtigelsen i fiskerier efter bestande
omfattet af TAC fra 1. januar 2015, jf. den nye grundforordning
3
. Dog indføres landings-
forpligtigelsen for rødspætte først fra 1. januar 2017. Kommissionen anfører, at de fore-
slåede fiskerimuligheder med indførelsen af landingsforpligtelsen skal reflektere ændrin-
gen fra landinger til fangster, hvilket sker på basis af den videnskabelige rådgivning. For
kvotefastsættelsen betyder dette, at mængder, der tidligere blev genudsat, nu skal af-
spejles i de aktuelle kvoter, som såkaldte ”kvote top op”.
Neden for er angivet en samlet oversigt over fiskerimuligheder for 2015.
Oversigt over den biologiske rådgivning, Kommissionens forslag til TAC/kvoter og an-
vendt princip, procentuel ændring 2014-2015 samt konsekvenser for Danmark
Biologisk rådgivning
(tons), ændring i
forhold til TAC 2014
og princip for råd-
givning
22.220. Kvote top op
kan ikke bestemmes,
idet udsmidet ikke kan
opgøres.
(+ 12 %)
MSY= 0,28
193.000. Udsmidet er
ubetydelig, derfor in-
gen top op.
EU andel 170 185
(+ 51 %)
MSY =0,26
Procentuel
ændring
2014-
2015 (%)
DK kvote
og andel
af EU TAC
2015
(tons/%)
Art
(område)
Kort biologisk status
Kommissionens
forslag for
2015 (tons)
TAC 2014
Sild i den
vestlige
Østersø
(22-24)
Bestanden er i en lav-
produktiv periode med
lav rekruttering. Fiske-
ridødeligheden er lav,
men over F
MSY
22.220
19.754
+ 12 %
(14 %)
Sild i den
centrale
Østersø
(25-27,
28.2, 29
og 32)
Fiskeridødeligheden
ligger under MSY med
stabil biomasse.
170.185
112.725
+ 51 %
(2 %)
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402609_0005.png
4
Biologisk rådgivning
(tons), ændring i
forhold til TAC 2014
og princip for råd-
givning
DK kvote
og andel
af EU TAC
2015
(tons/%)
Art
(område)
Kort biologisk status
Kommissionens
forslag for
2015 (tons)
TAC 2014
Procentuel
ændring
2014-
2015 (%)
Torsk i
den østli-
ge Østersø
(25-32)
29. 085
EU andel 27 191
(-59 %). Kvote top op
vurderet til 4 014.
Data begrænset be-
stands princip lagt til
grund.
Biomassen er falden-
de. Der bliver færre
store torsk, mens an-
delen af mindre torsk
stiger, men de vokser
ikke og er tynde. ICES
foreslår områdebase-
ret forvaltning for de
pelagiske arter af hen-
syn til fødegrundlaget
for torsken.
Bestanden har været
relativ stabil over en
årrække, men fiskeri-
dødeligheden ligger
over 0,6, som er mål-
sætningen i forvalt-
ningsplanen.
Pm (dvs. forelø-
big intet forslag)
65.934
-
(22 %)
Torsk i
den vest-
lige Øster-
sø (22-24)
8.793. Kvote top op
angivet til 800.
(- 48 %)
MSY= 0,26
3.249. Kvote top op
ikke medtaget, da
rødspætte endnu ikke
er omfattet af lan-
dingsforpligtigelsen.
(-5 %)
Data begrænset be-
stand, hvor ICES an-
befaler 20 % stigning i
fangster svarende til 5
% reduktion i kvote.
116.000
(- 8 %). Kvote top op
angivet til 12 000.
EU andel: 113 796
Rådgivningen baseret
på F=0,1, jf. udkast til
forvaltningsplan.
8.793
17.037
- 48 %
(43 %)
Rødspætte
(22-32)
Fiskeridødeligheden
har siden 2008 været
faldende og biomassen
stigende.
3.249
3.409
-5%
(71 %)
Laks (22-
31)
(stk.)
Ingen nævneværdig
ændring i bestanden i
forhold til sidste år.
ICES anbefaler for-
valtning med ud-
gangspunkt i de enkel-
te flodbestande.
Bestanden har været
relativ stabil, dog med
svage årgange de se-
neste 4 år.
Fiskeridødelighed i
2013 er estimeret til
over MSY 0,29, som
ellers var nået sidste
år. ICES anbefaler, at
der udarbejdes en om-
rådebaseret forvalt-
ningsplan for pelagiske
bestande i område 25-
26.
97.911
106.587
-8 %
(20 %)
Brisling
(22-32)
222.000. Udsmid ube-
tydelig, derfor ingen
kvote top op.
EU andel: 199.622
(-17 %)
MSY 0,29
199.622
239.979
-17 %
(9 %)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402609_0006.png
5
Forslaget indeholder endvidere regler for år-til-år fleksibilitet. Det fremgår heraf, at de
hidtidige regler om år-til-år fleksibilitet jf. Rådets forordning (EF) nr. 847/96 kun anven-
des, når medlemsstaterne ikke anvender den mulighed for år-til-år fleksibilitet, som
fremgår af den nye grundforordning.
Fiskeriindsatsregulering
Kommissionen foreslår en 10 % reduktion af havdagene i den vestlig Østersø, idet fiske-
ridødeligheden ligger over målet fastsat i den flerårige forvaltningsplan for torsk. Be-
grænsningen på maksimalt 147 havdage i vestlig Østersø i 2014 sættes således ned med
10 % til 132 dage i 2015. Muligheden for at tildele supplerende havdage på op til 15 %
af fartøjerne i Østersøen på nationalt niveau fastsættes uændret i vestlig Østersø. For-
slaget indeholder på nuværende tidspunkt ikke forslag til antal havdage (og dermed hel-
ler ikke bestemmelser om national fleksibilitet) for 2015 i østlig Østersø.
Andre elementer
Den hidtidige bestemmelse om mulighed for afskrivning af uundgåelige sildebifangster på
op til 8 % af brislingekvoten fjernes. Grundforordningen giver imidlertid mulighed for –
ved overskridelse af kvoten for de pågældende bestande eller for fangster, som en med-
lemsstat ikke har kvote for – afskrivning af bifangster på op til 9 % af kvoten for målar-
ten. Det kræver imidlertid, at bestanden af ikke-målarter ligger inden for sikre biologiske
grænser.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget.
Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så
vidt angår TAC for 2015 er det af økonomisk betydning for fiskerne, at kvoterne for torsk
i vestlig Østersø og brisling reduceres, mens de foreslåede stigninger i TAC for sild om-
vendt set ikke er af tilsvarende positiv betydning for de danske fiskere, dels grundet for-
skellige fiskerisegmenter, dels en mindre dansk andel af disse bestande. Fiskeriindsats-
begrænsningerne vurderes endvidere at kunne få negative konsekvenser for visse fiske-
res indtjeningsmuligheder.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri), og der er kommet følgende
bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforening Producent organisation (DFPO) har følgende bemærkninger til
fiskerimuligheder for Østersøen for 2015:
Grundlæggende beklager DFPO, at TAC’er – i dette tilfælde torsk – år efter år bliver sat
efter en biologisk anbefaling – i overensstemmelse med en biologisk godkendt forvalt-
ningsplan, men at ICES så alligevel året efter konstaterer, at TAC’en blev sat alt for
højt. DFPO finder, at den biologiske rådgivning er et vigtigt element i forvaltningen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
fiskeriet, men sætter spørgsmålstegn ved, om samme rådgivning burde tillægges så
stor betydning, som det er sket gennem de seneste 10 år. DFPO finder, at der bør skel-
nes mellem den bestandsvurdering, der ligger til grund for rådgivningen – og så den
rådgivning, der tilbydes fra ICES. Derfor er det ifølge DFPO også nødvendigt, at der poli-
tisk fastsættes målsætninger, men det er vigtigt, at man hele tiden holder fast på, at
der er forskel mellem den videnskabelige vurdering af bestandens tilstand på den ene
side – og så den rådgivning, der giver en videnskabelig vurdering af konsekvenserne af
den politisk fastlagte linje.
DFPO finder, at den nuværende situation ikke tilsiger en fravigelse fra den flerårige for-
valtningsplan for torsk, som bør anvendes for begge torskebestande i Østersøen. For
torsk i den vestlige Østersø finder DFPO ikke, at bestanden på nogen måde har vist en
pludselig afvigelse fra den forventede udvikling. Samt at bestandsvurderingen viser, at
bestanden vokser stabilt, samt at rekrutteringen er god. DFPO finder derfor, at TAC fort-
sat skal fortsat fastsættes efter den vedtagne forvaltningsplan – til 21.000 tons. Dette
tal er den forventede fangst inklusiv den forventede udsmid. Derudover finder DFPO ik-
ke, at der er behov for særlig beskyttelse af de lokale torsk i område 22. Den danske
andel af fiskeriet i område 22 er stabilt og svarer til at ca. 30 % af den danske TAC fi-
skes i området. Endvidere finder DFPO, at såfremt der indføres særlige foranstaltninger
for at beskytte torsken i området, vil det få vidtrækkende konsekvenser for – især – det
lokale fiskeri.
For torsk i den østlige Østersø bifalder DFPO ikke, at bestanden kategoriseres som en
”data-begrænset” bestand. DFPO finder, at bestanden udvikler sig med et stille og roligt
fald fra en ”all time high” - og derfor kan TAC fastsættes i medfør af forvaltningsplanens
regel om maksimalt 15 % variation fra år til år, hvilket betyder, at TAC’en skal fastsæt-
tes til minus 15 % - i alt 59.755 tons. Endvidere bemærker DFPO, at årsagen til, at
torsk i området ikke er opfisket, ikke er, at der er for få torsk, men snarere de lave pri-
ser på torsk på verdensmarkedet samt den høje oliepris. Derudover henviser DFPO til
maskestørrelsen, der gør, at fiskefartøjer kun kan fange en meget lille del af bestanden.
Idet der ikke blot skal landes en større mængde af de små torsk, men også fanges flere,
bør der ligeledes atter indføres en mulighed for, at fiskerne kan bruge BACOMA eller T90
med en maskevidde på 110 mm. DFPO finder også, at det er af afgørende betydning for
bestandens fortsatte trivsel, at mindstemålet reduceres fra 38 til 35 cm.
Endvidere finder DFPO, at indførelsen af et påbud om at lande hele fangsten gør indsats-
reguleringen overflødig.
DFPO bemærker, at ICES vurdering for rødspætte er særdeles positiv. Der nævnes en
forøgelse i relativ forekomst på henholdsvis 129 og 43 %. Idet der er tale om såkaldte
”data begrænsede” bestande finder DFPO, at det giver mening at omsætte denne positi-
ve observation til en TAC forøgelse på mindst 20 %. Dette svarer til en TAC for 2015 på
4.091 tons.
Bestandsvurderingen for brisling er ifølge DFPO traditionelt meget svingende, og TAC
bliver konsekvent beregnet på en biomasse, der er sat til mindre end hvad den reelt har
været. Hermed bliver TAC mindre end ”nødvendigt”. I mangel af en vedtaget forvalt-
ningsplan og en detaljeret diskussion om målsætningerne finder DFPO, at den samlede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402609_0008.png
7
fangst for 2015 bør sættes i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet, til 242.000
tons (svarende til en reduktion i den samlede TAC på 10 %).
DFPO kan acceptere, at rådgivningen følges for sild i vestlig Østersø efter den normale
50/50 fordeling, og pointerer at bestandsfremgangen for sild i den østlige Østersø tilsi-
ger en reel og stor fremgang i TAC’en.
For laks finder DFPO i lyset af rådgivningen, at TAC bør sættes i overensstemmelse med
ICES vurdering af, hvad den samlede fangst vil være, hvis der fiskes efter FMSY svaren-
de til 116.000 individer.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) finder, at begge sildebestande i
Østersøen med relevans for Danmark; sild i områderne 25-32 og 22-24 er i god forfat-
ning, om end bestanden i områderne 22-24 stadig er på et relativt lavt niveau. DPPO fin-
der, at både rådgivningen for sild i områderne 25-32 og 22-24 er retvisende og finder det
centralt, at der hurtigst muligt udarbejdes forvaltningsplaner for både område IIIa og re-
sten af Østersøen.
I forhold til brisling deler DPPO vurderingen fra ICES om, at brisling i områderne 22-32 er
af en sådan størrelse, at der kan fiskes 222.000 tons, og at der skal fiskes ud fra MSY
princippet FMSY (0,29). Arbejdet med en decideret forvaltningsplan bør også igangsæt-
tes. Slutteligt finder DPPO, at bestanden bør være omfattet af samme fleksibilitetsregler
som andre pelagiske arter, idet bestanden ifølge ICES er en langlivet bestand.
Marine Ingredients Denmark har følgende bemærkninger: Kommissionen lægger op til at
reducere TAC’en for brisling med 17 % til 222.000 tons for at opretholde et fiskeri i over-
ensstemmelse med MSY-målet. Ifølge Marine Ingredients Denmark bør forsigtighedsprin-
cippet grundet den manglende stabilitet i bestandsvurderingen - i stedet for MSY lægges
til grund for TAC-fastsættelsen, hvilket svarer til en TAC på 242.000 tons.
Marine Ingredients Denmark finder det endvidere yderst problematisk, at den hidtidige
bestemmelse om mulighed for afskrivning af uundgåelige sildebifangster på op til 8 %
af brislingekvoten fjernes, uden at der er taget stilling til, hvordan fiskeriet fra 1. januar
2015 skal håndtere uundgåelige bifangster af sild. Marine Ingredients Denmark bemær-
ker, at det er absolut nødvendigt, at der sikres en løsning, der muliggør en fortsættelse
af brislingefiskeriet i Østersøen.
Endelig bemærker Marine Ingredients Denmark, at det generelt set er problematisk, at
Kommissionen ikke lægger op til kvoteopskrivning, som ellers ventet i forbindelse med
indførsel af udsmidsforbuddet pr. 1. januar 2015.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte hensigten om fortsat at sikre et bæredygtigt fiskeri og
noterer sig med tilfredshed den positive udvikling for sild og rødspætte, idet man samti-
dig er bekymret for situationen for torskebestandene i både den vestlige, og især den
østlige Østersø.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Som generelt princip kan regeringen tilslutte sig, at kvoterne i Østersøen fastsættes på
grundlag af videnskabelig rådgivning, målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte
(MSY) i henhold til reformen af den fælles fiskeripolitik, samt forvaltningsplaner.
Regeringen lægger vægt på, at TAC tilpasses, når en ny forvaltningsmodel med landings-
forpligtigelsen indføres. Regeringen vil i den sammenhæng arbejde for, at Rådet i en
overgangsperiode kan fastsætte en fuld kvotetilskrivning, der passer til fiskerimønsteret,
indtil den videnskabelige rådgivning er på plads.
Regeringen lægger vægt på, at der findes en passende løsning i forhold til afskrivning af
bifangster på hovedarten inden for nærmere rammer med henblik på at undgå utilsigtede
konsekvenser.
Med hensyn til torsk i den vestlige Østersø finder regeringen, at TAC bør fastsættes i
overensstemmelse med en gradvis overgang til MSY-mål, som sikrer, at MSY nås senest i
2017 ved en uændret TAC i 2015 eller ved en moderat reduktion. Danmark og Tyskland
fisker på bestanden i Bælthavet, og de to lande arbejder på at finde fælles forslag til at
indføre mulige supplerende forvaltningstiltag med henblik på at forbedre især gydebe-
standen.
Regeringen er forundret over, at Kommissionen ikke har foreslået en TAC for torsk i den
østlige Østersø. Regeringen finder, at der i den særlige situation for denne bestand ikke
bør ske en meget drastisk reduktion af TAC i 2015, men at TAC bør fastsættes uændret
eller med en moderat reduktion, idet man afventer mere langsigtede foranstaltninger.
Sverige arbejder sammen med Polen og Danmark på at fremlægge mulige forvaltningstil-
tag i ICES underområde 25 med henblik på at kunne forbedre fødegrundlag og bestands-
situationen for torsk i dette område.
Regeringen hæfter sig ved, at STECF i 2012 har vurderet, at den nuværende begræns-
ning af fiskeriindsatsen i Østersøen ikke har betydning for fiskeridødeligheden, der effek-
tivt forvaltes alene via TAC/kvotesystemet. Som minimum bør havdagene således fast-
sættes på et uændret niveau i forhold til 2014. Regeringen lægger vægt på, at der ikke
må blive tale om reduktion i forhold til 2014 i hverken havdage eller i den nationale flek-
sibilitet på 15 % til at overføre ubrugte havdage til andre fartøjer.
Regeringen finder, at Østersølandenes fælles tilkendegivelse fra sidste år, om at kvoten
for brisling i 2014 skulle fastsætte på grundlag af MSY værdien, skal respekteres, således
at MSY-målet nås næste år.
Med hensyn til rødspætte finder regeringen, at den positive rådgivning for bestanden skal
afspejles i TAC niveauet, således at den forbliver uændret i forhold til i år.
Regeringen finder, at Kommissionens forslag til meget store forøgelser i TAC for sild i
Østersøen generelt bør være lidt mindre for at undgå for store udsving i TAC.
Regeringen finder det vigtigt, at fiskeriet efter laks baseres på en bæredygtig udnyttelse
af bestanden, hvilket skal ses i sammenhæng med det fremlagte forslag til en forvalt-
ningsplan for laks i Østersøen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Endelig ser regeringen frem til, at Kommissionen snart vil fremlægge forslag til en ny
flerartsforvaltningsplan for torsk, sild, brisling.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der kan opnås politisk enighed om forslaget på rådsmødet (landbrug og
fiskeri) i oktober 2014.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.