Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 359
Offentligt
1398917_0001.png
NYHED
Ombudsmanden: Ikke tilstrækkeligt grundlag for at
hemmeligholde MRSA-oplysninger
Myndighederne havde ikke tilstrækkeligt grundlag for at hemmeligholde, hvil-
ke svinebesætninger der er smittet med penicillin-resistente stafylokokker
(MRSA). Det fremgår af en ny udtalelse fra ombudsmanden.
”Oplysninger om, hvilke besætninger der er smittet med MRSA, er såkaldte
miljøoplysninger. Det betyder, at der skal særligt tungtvejende grunde til for at
nægte aktindsigt. Myndighederne har peget på, at offentliggørelse af oplys-
ningerne vil føre til stigmatisering af besætningsejerne og deres familie og
ansatte. Det er et relevant hensyn at inddrage, men jeg mener ikke, at risiko-
en for stigmatisering er tilstrækkeligt dokumenteret af myndighederne”, siger
ombudsmand Jørgen Steen Sørensen. Han har nu bedt Fødevareministeriets
Klagecenter om at sørge for, at sagen bliver genoptaget.
Krav til dokumentation
Fødevarestyrelsen testede fra 2008-2011 en række svinebesætninger for, om
de var smittet med MRSA. I foråret 2012 søgte tre journalister aktindsigt i,
hvilke af de testede svinebesætninger der var smittet. Fødevarestyrelsen af-
slog og henviste særligt til, at udlevering af oplysningerne ville medføre risiko
for stigmatisering af bl.a. besætningsejerne og deres familie.
Journalisterne klagede til Fødevareministeriets Klagecenter, som var enig i
Fødevarestyrelsens afgørelse. Herefter klagede journalisterne til ombuds-
manden.
Ombudsmandens redegørelse gennemgår lovgivningen på området. Lovgiv-
ningen indebærer, at myndighederne må dokumentere, at der er en nærlig-
gende risiko for stigmatisering, hvis oplysningerne skal hemmeligholdes. Her-
til kommer, at de interesser, der varetages ved at afslå aktindsigt, skal veje
tungere end offentlighedens interesse i udlevering af oplysningerne.
”Der er modstridende hensyn i denne sag. På den ene side har jeg bestemt
forståelse for de sociale vanskeligheder, som f.eks. ejere af MRSA-smittede
besætninger kan opleve, men på den anden side bygger loven på, at offent-
ligheden har en særlig interesse i at få kendskab til miljøoplysninger som de
foreliggende”, siger Jørgen Steen Sørensen.
6. juni 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
NYHED
Se ombudsmandens redegørelse her.
Yderligere oplysninger:
Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, tlf. 20 33 97 52
Kontorchef Lisbeth Adserballe, tlf. 33 13 25 12
MILJØOPLYSNINGSLOVEN OG AKTINDSIGT
Myndighedernes afgørelser i sagen er truffet efter miljøoplysningslovens §§ 2,
stk. 1, 3 og 6, jf. den tidligere offentlighedslovs § 13, stk. 1, nr. 6.
Miljøoplysningsloven bygger på det principielle synspunkt, at der bør være en
særlig vidtgående adgang til aktindsigt. Når der er tale om miljøoplysninger,
har undtagelsesbestemmelser i offentlighedsloven derfor et snævrere anven-
delsesområde end normalt.
Den såkaldte generalklausul i offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr., 6, som
myndighederne har anvendt, er i forvejen tiltænkt et snævert anvendelsesom-
råde, og det er forudsat, at den kun anvendes i begrænset omfang, hvor der
er et klart behov for det.
MRSA
Stafylokokker er bakterier, der findes udbredt hos mennesker, nogle
dyr og i vores omgivelser.
MRSA (Methicillin Resistente Staphylococcus Aureus) er en stafylo-
kok-type, der er modstandsdygtig overfor almindelig stafylokok-
penicillin. Der skal derfor bruges specialantibiotika, hvis infektionen
skal behandles (hvilket kan kræve indlæggelse).
For få år siden opdagede man en ny type MRSA (MRSA 398), der er anderle-
des end de tidligere kendte MRSA-typer, idet den findes hos husdyr, især hos
svin.
Mennesker, der dagligt arbejder i svinebesætninger med MRSA, bli-
ver hyppigt bærere af MRSA.
MRSA 398 smitter kun sjældent fra menneske til menneske, men kan
dog smitte til f.eks. andre personer i husstanden.
Kilde: Sundhedsstyrelsen.
http://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/smitsomme-sygdomme/mrsa
2/2