Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 354
Offentligt
1397151_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 8. september 2014
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionsforordning
(EU) nr. …/. om ændring af Bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
2002/32 EF for så vidt angår maksimumgrænser for arsen, fluor, bly, kviksølv, en-
dosulfan og ambrosiafrø (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevare-
kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 15. – 16. september 2014.
Forslaget vurderes generelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Kemi og Fødevarekvalitet
Dep. sagsnr: 27532
Den 8. september 2014
FVM 309
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionsforordning (EU) nr. …/. om ændring af Bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32 EF for så vidt angår maksimumgræn-
ser for arsen, fluor, bly, kviksølv, endosulfan og ambrosiafrø (komitésag).
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af bilag I til direktivet uønskede stoffer i
foder. Forslaget ændrer maksimalgrænseværdier for arsen, fluor, bly, kviksølv, endosul-
fan og ambrosiafrø. Forslaget vurderes generelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødeva-
rekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 15 – 16. september 2014. Regeringen kan
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af Bilag I i Direktiv 2002/32 EF for så
vidt angår maksimumgrænser arsen, flour, bly, kviksølv, endosulfan og ambrosiafrø.
Forslaget fremsættes med hjemmel i Direktiv 2002/32 om uønskede stoffer i foder, arti-
kel 8(1).
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-
varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH) den 15. – 16. september 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Forslaget er en revision af Bilag I til Direktivet om Uønskede Stoffer, som indeholder
maksimalgrænseværdier for en række uønskede stoffer i foder. Der er tale om følgende
ændringer:
Grænseværdien for arsen, fluor og bly i kalkholdige marine skaller hæves, fordi det har
vist sig, at disse skaller naturligt indeholder højere indhold af disse stoffer end de gæl-
dende grænseværdier. For arsen hæves grænsen til den eksisterende grænse for calci-
umcarbonat og calciummagnesiumcarbonat. For fluor hæves grænseværdien til den eksi-
sterende grænse for animalske fodermidler. For bly hæves grænseværdien til den eksi-
sterende grænse for fosfater og kalkholdige, marine alger. I ingen af tilfældene hæves
grænseværdien for foderblandinger og fuldfoder. Det betyder, at dyrenes samlede belast-
ning holdes indenfor de samme rammer som i dag.
Metoden til analyse af bly i kaolinler og foder med indhold af kaolinler præciseres.
Indholdet af kviksølv i fisk, andre vanddyr og produkter heraf beregnet til foder til hunde,
katte og pelsdyr skal beregnes på basis af våd vægt og ikke som alle andre stoffer i fo-
der, hvor indholdet beregnes på basis af foder med 12 % vand. Grænseværdien for føde-
varer er nominelt den samme for foder eller højere, men fødevaregrænseværdier refere-
rer til fødevaren, som den er. Grænseværdien for foderblandinger til hunde, katte og
pelsdyr ændres ikke, så dyrenes samlede belastning holdes inden for de samme rammer
som i dag.
Der indføres lavere grænser for endosulfan i majs og biprodukter fra fremstillingen heraf,
og for oliefrø og produkter heraf undtagen rå sojabønneolie. Sojabønner og produkter
heraf beholder dog den tidligere grænseværdi. Data har vist, at det er muligt at overhol-
de de lavere grænseværdier.
Der genindføres en fodnote til grænseværdierne for frø af bynkeambrosia, som ved en fejl
forsvandt ved den sidste revision af direktivet om uønskede stoffer. Fodnoten bestem-
mer, at hvis et parti frø eller kerner er forurenet med bynkeambrosia, og frøene eller ker-
nerne er bestemt til at blive knust som led i fremstillingen, behøver partiet ikke blive ren-
set for bynkeambrosia. Dette, fordi knuste frø ikke kan spire. I forhold til fodnotens tidli-
gere ordlyd præciseres krav til kontrol og transport. Kravene i forhold til bynkeambrosia
strammes således med indeværende forslag.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag I til Direktiv EF nr. 2002/32 om uønskede stoffer i fo-
derstoffer. Direktivets bilag er en forordning. Ændringen vil være direkte gældende i
Danmark, og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.
Konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser for
det offentlige. Forslaget har ingen samfundsøkonomiske, erhvervsmæssige eller admini-
strative konsekvenser for virksomhederne. Forslaget har endvidere ingen lovgivnings-
mæssige konsekvenser eller væsentlige konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarke-
det, for ligestilling, miljø, sundhed eller for beskyttelse af forbrugerne.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at kunne samle kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
at Folketingets Europaudvalg orienteres ved vedlagte notat.