Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 353
Offentligt
1397148_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 8. september 2014
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissio-
nens Forordning (EU) om implementering af Europa-Parlamentets og Rådets Direk-
tiv 2002/32/EF med hensyn til acceptkriterier for afgiftningsprocesser for produkter
beregnet til foder (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevare-
kæden og Dyresundhed (SCoFCAH), den 15.- 16. september 2014.
Forslaget vurderes generelt at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Kemi og Fødevarekvalitet
Dep. sagsnr: 27523
Den 5. september 2014
FVM 308
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens Forordning (EU) om implementering af Europa-
Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF med hensyn til acceptkriterier for
afgiftningsprocesser for produkter beregnet til foder (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om acceptkriterier for afgiftningsprocesser for produk-
ter, der er beregnet til foder. Forslaget vurderes generelt at hæve beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødeva-
rekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) 15. – 16. september 2014. Regeringen kan støtte
forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt udkast til forslag om Kommissionens Forordning (EU) om im-
plementering af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF med hensyn til ac-
ceptkriterier for afgiftningsprocesser for produkter beregnet til foder.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Direktiv 2002/32 om uønskede stoffer i foderstoffer,
artikel 8, stk. 2.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-
varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH), den 15. - 16. september 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Forslagets formål er at sikre, at fysiske, kemiske eller mikrobiologiske processer, der bru-
ges til at fjerne uønskede stoffer fra produkter og dermed gør dem egnede til foder, bru-
ges korrekt og lever op til deres formål.
Det drejer sig om processer, hvor man:
Fjerner de uønskede stoffer fra foderet ved en fysisk proces,
metaboliserer eller ødelægger et kemisk stof, så der dannes harmløse stoffer, eller
metaboliserer, ødelægger eller deaktiverer et uønsket stof med en
(mikro)biologisk proces.
De processer, der anvendes, skal accepteres af de kompetente myndigheder.
Processerne skal leve op til en række nærmere definerede kriterier. Det skal for eksempel
sikres, at de uønskede stoffer virkelig fjernes, og at der ikke dannes nye skadelige stof-
fer. For de fysiske processer skal det også sikres, at den fjernede del skaffes af vejen på
en sikker måde.
Hvis der til processen anvendes et kemisk stof, eller der er tale om en mikrobiologisk af-
giftning, skal stoffet eller organismen være godkendt hertil, og det skal sikres:
At processen er irreversibel,
at der ikke dannes skadelige restindhold, og
at der ikke dannes metabolitter, som kan skade dyrs eller menneskers sundhed el-
ler miljøet.
Det præciseres, at processen ikke må ændre foderets karakteristiske egenskaber som for
eksempel næringsstofindhold.
De virksomheder, der bruger disse processer, skal godkendes til dette af myndighederne i
henhold til foderhygiejneforodningen.
Desuden bestemmes det, at medlemsstaterne hvert år skal diskutere, hvordan forordnin-
gen virker, på basis af oplysninger fra medlemsstaterne.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Kriterier for afgiftningsprocesser har ikke tidligere været reguleret.
Konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller administrative konse-
kvenser for det offentlige. Forslaget har ingen samfundsøkonomiske, erhvervsmæssige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397148_0004.png
3
eller administrative konsekvenser for virksomhederne. Erhvervsstyrelsen vurderer, at for-
slaget vil medføre administrative byrder for erhvervslivet, fordi virksomhederne skal have
godkendt afgiftningsprocesserne. Fødevarestyrelsen vurderer, at det drejer sig om under
10.000 timer årligt og kvantificerer derfor ikke byrderne yderligere. Forslaget har endvi-
dere ingen lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige konsekvenser for beskæf-
tigelsen, arbejdsmarkedet, for ligestilling, miljø, sundhed eller for beskyttelse af forbru-
gerne.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
DAKOFO (Danske korn- og foderstof- im og eksportørers Fællesorganisation) ser positivt
på, at der lovgives på området, og vurderer, at dokumenteret afgiftning vil være en bæ-
redygtig teknologi, der kan medvirke til øget resurceudnyttelse inden for foderområdet.
DAKOFO mener ikke, at formuleringen om, at kemiske stoffer eller (mikro)biologiske
agenser skal være godkendt til dette brug, hvis det er relevant, er tilstrækkelig præcis.
De mener heller ikke, at det er klart, hvem den kompetente myndighed er, eller hvem
der skal godkende processerne.
Landbrug & Fødevarer støtter op om DAKOFO’s høringssvar og mener, der er behov for
en præcisering af, hvordan stoffer brugt til afgiftning eventuelt skal godkendes.
Med hensyn til høringssvarene fra Landbrug & Fødevarer og fra DAKOFO bemærker Føde-
varestyrelsen, at området ikke tidligere har været reguleret. Det vides derfor ikke, hvilke
processer, der kan være tale om. Desuden fremgår det tydeligt, at sådanne stoffer kun
skal være godkendt i de tilfælde, hvor det er relevant. Fødevarestyrelsen mener ikke, det
er uklart, at det er Fødevarestyrelsen, der er den kompetente myndighed i forbindelse
med godkendelse af virksomheder eller processer, idet forslaget er fremsat i henhold til
direktivet om uønskede stoffer i foder. Der henvises til, at virksomhederne skal godken-
des i henhold til foderhygiejneforordningen.
Forslaget har tidligere været til høring i juni 2010. Her indkom følgende bemærkninger:
Dansk Industri fandt det meget positivt, at forslaget fremsættes, men mente, at det bør
sikres, at der er fuld harmonisering af de krav, de enkelte medlemsstater stiller til god-
kendelse af processer og virksomheder. Dansk Industri ønsker desuden, at alle data og
godkendelser videregives til de centrale kompetente autoriteter i medlemsstaterne.
Dansk Industri fandt desuden forslaget uklart med hensyn til tredjelande.
Landbrug & Fødevarer og Dansk kvæg havde ingen bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at kunne samle kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslaget mellem den 7.
juni 2010.