Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 351
Offentligt
1395711_0001.png
Teknisk gennemgang af FFL 15
3. september 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0002.png
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Indledning
Nye initiativer på FFL15
Driftsområdet
Tilskudsområdet
Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
EU’s markedsordninger
Supplerende plancher (gennemgås ikke)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0003.png
1. Indledning
-
1. Indledning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0004.png
Fødevareministeriets samlede bevillinger i 2015 på FFL15
Mio. kr.
Indtægter
Netto
Udgifter
EU’s markedsordninger
Tilskud mv.
Driftsområdet
6.786,6
1.279,7
712,3
11,0
672,3
1.491,1
6.797,6
1.952,0
2.203,4
Forskning, GUDP mv.
I alt under udgiftsloftet
Anlægsbudget
Tilskud uden for udgiftsloftet
Indtægtsbudget
4,0
8.782,6
203,1
119,1
0,4
829,8
3.004,2
20,1
-43,2
0
833,8
11.786,8
223,2
75,9
0,4
1. Indledning
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0005.png
2. Nye initiativer på FFL15
-
2. Nye indsatser
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0006.png
Udvalgte nye initiativer på FFL15 (I)
10 mio. kr. i 2015 til at styrke arbejdet med udvikling af modeller for målrettet
regulering, jf. Aftale om vækstpakke af juni 2014.
3 mio. kr. til startpakke med vejledning om fødevareregulering og 2 mio. kr. til
partnerskab for Fremtidens uddannelser i 2015, jf. Aftale om Vækstplan
Fødevarer.
Indbudgettering af ordninger i landdistriktsprogrammet i 2015 med samlet ramme
på 1,3 mia. kr., jf. Aftale fra december 2013 om udmøntning af programmet i
2014 og 2015.
2. Nye indsatser
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0007.png
Udvalgte nye initiativer på FFL15 (II)
10 mio. kr. årligt i 2015-2017 til aktiviteter til implementering af
Fødevareministeriets kommende eksportstrategi, herunder eksportfremme mv.
Rammeløft 2015-18 i Fødevarestyrelsen i forhold til FL 14 BO-år. Midler skal
anvendes til fødevarekontrol mv., der skal understøtte finansiering af nyt
fødevareforlig.
Rammeløft og finansieringsløsning i NaturErhvervstyrelsen, der understøtter
implementering af EU’s nye landbrugs- og fiskerireform og sikrer fortsat
finansiering af indsatser, der skal minimere underkendelser.
2. Nye indsatser
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0008.png
3. Driftsområdet
.
3. Driftsrammen
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0009.png
Driftsområdet
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
2.265,4
800,8
1.464,6
F 2015
2.203,4
759,0
1.444,4
Ændring
-62,0
-41,8
-20,2
Ændringerne gennemgås i det følgende.
3. Driftsrammen
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0010.png
24.32.01. Fødevarestyrelsen (I)
Tilførsel af nye midler med henblik på udjævning af bevillingsudvikling og finansiering
af opgaver vedr. fødevarekontrol m.v. Midlerne skal understøtte et nyt
Fødevareforlig.
Rammeløft på 35 mio. kr. i 2015 og 33 årligt 2016-2018 i forhold til niveauet på FL14.
Midler i 2015 finansieres via opsparing fra departementet (15 mio. kr.) og
rebudgettering af reserve til ekstensivt landbrug (20 mio. kr.), mens resterende
rammeløft er finansieret af de generelle reserver.
3,0 mio. kr. i 2015 til Startpakke vedr. vejledning om fødevareregulering, jf. Aftale om
Vækstplan Fødevarer.
3. Driftsrammen
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0011.png
24.32.01. Fødevarestyrelsen (II)
B 2014
Bruttoudgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
1.133,5
610,9
F 2015
1.101,0
594,3
Ændring
-32,5
-16,6
Nettoudgiftsbevilling
522,6
506,7
-15,9
Faldet i udgifts- og indtægtsbevillingen fra 2014 til 2015 kan for så vidt angår 16,6
mio. kr. tilskrives justerede gebyrindtægter og lavere indtægter i øvrigt.
Bevillingen falder herudover primært som følge af generelle effektiviseringer, men
modsvarer også delvist af 3 mio. kr. til startpakkearbejde.
3. Driftsrammen
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0012.png
24.21.01. NaturErhvervstyrelsen (I)
Udløb af finansiering i 2014 af midlertidig bevilling til administration af
landbrugsstøtten, herunder IT-understøttelse m.v.
Nye opgaver vedr. implementering af ny landbrugsreform og fiskerireform (IT,
administration, kontrol m.v. vedr. tilskudsadministrationen).
Videreførelse af tiltag, der skal minimere underkendelser fra 2016 og frem.
Samlet tilført 91,7 mio. kr. i 2015 , 115,0 mio. kr. i 2016 og 90,0 mio. kr. årligt
herefter. Tilførslen finansieres med 40 mio. kr. årligt fra 2015 fra de generelle
reserver, rebudgettering af reserven til ekstensivt landbrug (50 mio. kr. årligt fra
2016), reserve til CAP-implementering på 20 mio. kr. i 2015 og 25 mio. kr. i 2016 samt
i 2015 forbrug af reserveret bevilling på 31,7 mio. kr.
3. Driftsrammen
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0013.png
24.21.01. NaturErhvervstyrelsen (II)
B 2014
Bruttoudgiftsbevilling
Indtægter
Nettoudgiftsbevilling
974,8
181,1
793,7
F 2015
955,1
149,7
805,4
Ændring
-19,7
-31,4
11,7
Fald i bruttoudgiftsbevillingen med 19,7 mio. kr. fra 2014 til 2015
Fald i indtægter på 31,4 mio. kr. bl.a. som følge af nedjusteret forbrug af reserveret
bevilling
Krav til både effektivisering og målretning/omstilling af opgavevaretagelse
3. Driftsrammen
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0014.png
24.11.01. Departementet
B 2014
Bruttoudgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
127,4
8,8
118,6
F 2015
120,6
15,0
105,6
Ændring
-6,8
6,2
-13,0
Der er i 2015 overført 15 mio. kr. fra departementet til finansiering af fødevarekontrol
mv. i Fødevarestyrelsen. Der er samtidig ekstraordinært indbudgetteret forbrug af
opsparing på 15 mio. kr. i departementet, således at departementets forbrugsmulighed
ikke påvirkes.
Bruttoudgiftsbevillingen falder fra 2014 til 2015 med 6,8 mio. kr., hvilket primært skyldes :
Ophør af Koncernpuljen (-4,1 mio. kr.)
Generelle sparekrav til den almindelige drift mv. (-2,0 mio. kr.)
Forudsat effektivisering i Klagecenter (-0,7 mio. kr.)
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0015.png
4. Tilskudsområdet
.
4. Tilskudsområdet
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0016.png
Tilskudsområdet, herunder landdistriktsprogrammet, fiskerifondsprogram
m.v.
B 2014
Udgiftsbevilling
1.879,0
F 2015
1.952,0
Ændring
73,0
80,2
– Grøn omstilling og LDP: 1,7 mia. kr. i 2014 til
Indtægtsbevilling
1.199,5
1.279,7
Landdistriktsprogrammet i Danmark og Miljøstøtte (artikel 68),
Nettobevilling
yderligere tilskud til grøn innovation, bæredygtige
-7,2
679,5
672,3
herunder
Ændringerne skyldes primært budgettering på landdistriktsprogrammet og
fiskerifondsprogrammet.
4. Tilskudsområdet
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0017.png
24.23.04. Miljøstøtte (artikel 68)
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
229,0
229,0
0
F 2015
0
0
0
Ændring
-229,0
-229,0
0
Artikel 68-programmet er med EU’s nye landbrugsreform lukket fra 2015. I
programmet indgik udbetaling af 1 årige tilsagn til ekstensivt landbrug
(økologistøtte), som er 100 pct. EU-finansieret.
Ordningen er fra 2015 lagt tilbage som LDP-ordning. Herved skal der skal anvendes
national medfinansiering og anvendes 5-årige tilsagn.
National medfinansiering har været afsat på reserve til ekstensivt landbrug, som
på FFL15 nu er rebudgetteret (bl.a. pga. ændret medfinansieringsprocent.)
Rebudgettering har frigjort 20 mio. kr. i 2015 og 50 mio. kr. årligt fra 2016 og frem.
Frigjorte midler finansierer kerneopgaver i de to styrelser, jf. foregående plancher.
Anvendelse af resterende del af reserve indgår i fastlæggelse af LDP 2016-20.
4. Tilskudsområdet
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0018.png
24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
1.056,1
820,0
236,1
F 2015
1.279,2
1.028,3
250,9
Ændring
223,1
208,3
14,8
I 2015 er indbudgetteringen svarende til aftale om udmøntning af det nye
program for 2014-15 fra 19. december 2013.
• 2014 er budgetteringen på FL 14
før
aftale om det nye program.
• 2016 og frem er foreløbigt teknisk budgetteret som på FL 14
Undtagelser:
1. Udtagning af lavbundsjorder i 2015-2017, jf. vækstpakke fra juni 2014, som er
ordning under Miljøministeriet, men tilsagn fra nærværende konto, samt
2. Udbetalinger vedr. tilsagn på økologitilskudsordningen som følge af 5-årige tilsagn.
Med tilsagn på i alt 850 mio. kr. i 2015 og årlig udbetaling på 170 mio. kr.
4. Tilskudsområdet
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0019.png
24.26.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
146,6
88,8
F 2015
234,6
176,8
Ændring
88,0
88,0
Nettoudgiftsbevilling
57,8
57,8
0
Der udestår fastlæggelse af programmet for perioden 2014-2020, idet afklaring af EU-
rammen har været forsinket.
Bevillingen på Fiskerifondsprogrammet er som udgangspunkt teknisk videreførsel af
niveau, som forudsat på FL 14 for 2015 og frem indtil indsatser i det nye program er
fastlagt.
Den primære baggrund for stigningen i udgifts- og indtægtsbevillingen er, at
indsatsen for vandløbsrestaurering er finansieret af opsparing i 2014 og af bevilling i
2015. 2015 er en videreførsel af 2014-niveauet.
4. Tilskudsområdet
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0020.png
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram
og midler til forskningsbaseret
myndighedsbetjening
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0021.png
24.33.02. Tilskud til udvikling og demonstration (GUDP, Madkulturen mm.)
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
259,4
1,0
F 2015
258,0
1,0
Ændring
-1,4
0
Nettobevilling
258,4
257,0
-1,4
Ændring i udgiftsbevillingen skyldes primært:
• Overførsel af 7,0 mio. kr. fra kontoen vedr. Forskellige nationale og internationale
forskningsaktiviteter mv. som kompensation for merudgifter i Justitsministeriet som
følge af ændring af hundeloven. Stillingtagen til mulige merudgifter og finansiering
som følge af vedtagelse af ændringsforslag vedr. opsættende virkning udestår og er
under afklaring.
• Stigning i bevilling til Madkulturen på 6,0 mio. kr., som følge af 2,0 mio. kr. til
partnerskab om Fremtidens Fødevareuddannelser, jf. Vækstplan Fødevarer, og 4,0
mio. kr. vedr. Task Force grønne indkøb.
5. Grøn udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0022.png
24.33.03.10-30 Forskningsbaseret myndighedsbetjening
B 2014
Opgaver vedr. jordbrugsforhold (tilskud til Aarhus
Universitet)
Opgaver vedr. fiskeriforhold, fødevare- og
veterinærforhold (tilskud til DTU)
I alt udgifter (tilskud)
Indtægter
280,2
301,7
581,9
3,0
F 2015
276,9
298,9
575,8
3,0
Ændring
-3,3
-2,8
-6,1
0
Faldet i tilskudsbevillingen skyldes de generelle effektiviseringskrav i staten.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0023.png
6. EU’s markedsordninger
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0024.png
§ 24.42. EU’s markedsordninger
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettobevilling
6.692,5
6.681,6
10,9
F 2015
6.797,6
6.786,6
11,0
Ændring
105,1
105,0
0,1
2015 er første år efter EU’s landbrugsreform med den direkte støtte som består af
en grundbetaling, grønne krav, unge landbrugere, ø-støtte, kvægpræmie.
Ændringen i bruttoudgifter og -indtægter skyldes primært EU’s landbrugsreform med
en stigning i den direkte landbrugsstøtte på 107,9 mio. kr.
Beslutning vedr. fleksibilitet indbudgetteres på ÆF15.
6. EU's markedsordninger
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0025.png
Supplerende udvalgte konti
…………….
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0026.png
24.24.51. Produktions- og promilleafgiftsfonde mv.
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
272,1
0
272,1
F 2015
279,9
0
279,9
Ændring
7,8
0
7,8
Der er som i 2014 afsat 255 mio. kr. til landbrugets fonde samt 5,0 mio. kr. fra
udmøntning af pulje som led i grøn omstilling og beskæftigelse.
Reserve til jordbrugsforanstaltninger er udover det forudsatte forløb på FL 14, som
er en stigning på 5,2 mio. kr., forøget med 3,6 mio. kr. fra pl-opregning.
4. Tilskudsområdet
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0027.png
24.21.02. Forskellige tilskud (FVMs pesticidindsats mv.)
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
48,7
18,1
F 2015
45,0
15,4
Ændring
-3,7
-2,7
Udgiftsbevillingen falder bl.a. som følge af, at der budgetteres med lavere
aktivitet vedr. støtte til arbejdet med husdyr- og plantegenetiske ressourcer, som
var midlertidigt forøget i 2014 og som følge af forudsat forløb af initiativer i
sprøjtemiddelstrategien 2013-2015 samt faldende udgift vedr. Landbrugslotteriet.
Dette modsvares delvist af mindre stigning vedr. EU’s skolefrugtordning mv. og en
lille stigning i indsats vedr. rådgivning mv. vedr. pesticidanvendelse.
Indtægtsbevillingen falder som følge af udløb af forbrug af opsparing. Modsat er
der en mindre forøgelse vedr. EU’s skolefrugtordning og indtægt fra
Miljøministeriet vedr. Sprøjtemiddelstrategien 2013-2015.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0028.png
24.24.05. Yngre jordbrugere
B 2014
Udgiftsbevilling
60,1
F 2015
50,1
Ændring
-10,0
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
16,4
43,7
13,0
37,1
-3,4
-6,6
Ordningen er lukket med virkning fra 2012, der vil dog i en årrække være
indtægter og udgifter vedr. indfrielser af allerede udstedte garantier.
Der er budgetteret et fald i udgiftsbevillingen i 2015, da der forventes et fald i
udgiften vedr. låntagere, der ikke kan afdrage deres lån.
Faldet i indtægter skyldes, at de låntagere, der er gået konkurs, og hvor staten har
indfriet garantien ikke længere bidrager med indbetaling af risikopræmie.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0029.png
24.11.79. Reserver og budgetregulering
B 2014
F 2015
Ændring
Udgiftsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
29,7
29,7
26,7
26,7
-3,0
-3,0
I 2014 indgår midlertidig reserve på 25,0 mio. kr.
I 2015 indgår 10,0 mio. kr. til arbejde med udvikling af konkrete modeller for
målrettet regulering, jf. Vækstpakke fra juni 2014, og 10 mio. kr. vedr.
eksportstrategi, eksportfremme m.v.
Hertil kommer i 2015 2,0 mio. kr. til reserve til akutte finansieringudeståender.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0030.png
På anlægsbudgettet (§24.21.05) er der følgende bevægelser:
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
232,1
250,6
-18,5
F 2015
223,2
233,2
-10,0
Ændring
-8,9
-17,4
8,5
Stigningen i nettoudgiftsbevillingen skyldes det forudsatte forløb vedr.
anlægsudgifter til styrelsens arealer og ejendomme, herunder opkøb.
Faldet i udgiftsbevillingen skyldes det forsinkede forløb vedr. vådområdeindsatsen
med køb af jorder, som delvis modsvares af stigende aktivitet efter den statslige
model, øget forbrug af opsparing og af anlægsudgifter til styrelsens arealer og
ejendomme, herunder opkøb.
Faldet i indtægtsbevillingen skyldes det lavere salg af jorder og af EU-
medfinansiering af den forsinkede vådområdeaktivitet mv., og at der i 2014 var
planlagt stor salgsaktivitet. Faldet modsvares delvist af øget anvendelse af
opsparede midler i 2015.
30
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395711_0031.png
På ordninger uden for udgiftsloftet, ekskl. anlæg er der følgende bevægelser:
B 2014
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
69,3
119,5
-50,2
F 2015
75,9
119,1
-43,2
Ændring
6,6
-0,4
7,0
Stigningen i nettoudgiftsbevillingen skyldes øgede udgifter og færre indtægter vedr.
nu lukkede ordninger vedr. refinansieringsordning for landbruget og afdrag og tab
på tidligere ydet lån, bl.a. fra den tidligere Fiskeribank m.v.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
31