Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 319
Offentligt
1388260_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 16. juli 2014
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissio-
nens gennemførelsesforordning (EU) nr…../…. om ophævelse af gennemførelsesfor-
ordning nr. 793/2013 om foranstaltninger overfor Færøerne indført med henblik på
bevaring af bestanden af atlantisk-skandinavisk sild (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen for Fiskeri og Akvakultur
den 31. juli 2014.
Fra regeringens side har man under hele forløbet ønsket en forhandlingsløsning og
stemte den 31. juli 2013 imod indførelse af sanktionerne. Regeringen agter på den
baggrund at stemme for en ophævelse af sanktionerne.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Center for Fiskeri
Sagsnr: 26857
Den 16. juli 2014
FVM 303
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr…../…. om op-
hævelse af gennemførelsesforordning nr. 793/2013 om foranstaltninger overfor
Færøerne indført med henblik på bevaring af bestanden af atlantisk-
skandinavisk sild (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ophævelse af de sanktioner mod Færøerne, der
blev indført den 28. august 2013 vedrørende atlantisk-skandinavisk sild. Sanktionerne
indebærer forbud mod indførsel, herunder transit og omladning af fisk og fiskeprodukter,
hvori der indgår atlantisk-skandinavisk sild og makrel fanget af færøske fartøjer eller an-
dre fartøjer, der fisker efter sild og makrel efter færøsk tilladelse. Det har siden 28. au-
gust 2013 ikke været tilladt for disse fartøjer eller fartøjer, der transporterer de omfatte-
de produkter, at anvende havne i EU. Fra regeringens side har man under hele forløbet
ønsket en forhandlingsløsning og stemte den 31. juli 2013 imod indførelse af sanktioner-
ne. Regeringen agter på den baggrund at stemme for en ophævelse af sanktionerne.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt udkast til forslag til Kommissionens gennemførelsesforord-
ning (EU) nr…../…. om ophævelse af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
793/2013 af 20. august 2013 om fastlæggelse af foranstaltninger for Færøerne med
henblik på at sikre bevarelsen af bestanden af atlantisk-skandinavisk sild.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1026/2012 af 25. oktober 2012 om visse foranstaltninger med henblik på bevarelse af fi-
skebestande over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, og særlig artikel 7 deri.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Fiskeri og Akvakultur.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, eller hvis et sim-
pelt flertal er imod, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan fore-
lægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret fler-
tal, kan Kommissionen vedtage forslaget eller indenfor to måneder forelægge komitéen
et ændret forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en
positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen ud-
talelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen for Fiskeri og Akvakultur den
31. juli 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Under kyststatsforhandlingerne om forvaltningen af atlantisk-skandinavisk sild for 2013
ønskede Færøerne en højere kvoteandel på atlantisk-skandinavisk sild. Forhandlingerne
mellem Færøerne og de øvrige kyststater (EU, Norge, Island og Rusland) brød sammen,
og i januar 2013 indgik de øvrige kyststater en aftale uden Færøerne om fordelingen af
den atlantisk-skandinaviske sild. Færøerne fastsatte i marts 2013 sin egen kvote på
17,00 % for 2013, hvor deres hidtidige andel var på 5,16 %. De øvrige kyststater holdt
sig til deres hidtidige andel på 12,82 % til Rusland, 61,00 % til Norge, 14,51 % til Island
og 6,51 % til EU.
Kommissionen konkluderede, at Færøerne ikke havde udvist reel forhandlingsvilje, idet
Færøerne ikke havde fremsat et konkret forslag til en revideret kvotefordeling af den at-
lantisk-skandinaviske sild. På den baggrund notificerede Kommissionen den 17. maj 2013
sanktioner for atlantisk-skandinavisk sild over for Færøerne med hjemmel i EU’s generel-
le sanktionsinstrument. Færøerne har ved deres svar på notifikationen af 17. juni 2013
og ved senere henvendelser til Kommissionen anført, at de har været og fortsat er villige
til forhandlinger.
Den 28. august 2013 indførte EU restriktioner mod Færøerne på fisk og fiskeprodukter,
der indeholder atlantisk-skandinavisk sild og makrel. Makrel blev udpeget som en ”til-
knyttet art” og er dermed også omfattet af sanktionerne. Sanktionerne indebar forbud
mod indførsel til EU, inklusiv transit og omladning af fisk og fiskeprodukter, hvori der
indgår atlantisk-skandinavisk sild og makrel fanget under færøsk myndighedskontrol.
Sanktionerne omfattede toldkoder for fisk og fiskeprodukter fra sild samt fisk og fiske-
produkter fra makrel.
Det har siden 28. august 2013 ikke være tilladt for færøske fartøjer eller andre fartøjer,
der fisker efter sild og makrel med færøsk tilladelse, eller for andre fartøjer, der trans-
porterer de omfattede produkter, at anvende havne i EU, medmindre der er tale om force
majeure eller nød i overensstemmelse med artikel 18 i FN’s havretskonvention og i så
fald alene ydelser med henblik på at afhjælpe sådanne situationer.
Den 11. juni 2014 meddelte Kommissionen, at man havde opnået politisk forståelse med
Færøerne om den færøske kvote for atlantisk-skandinavisk sild for 2014. Færøerne har
meddelt EU, at de har fastsat kvoten for atlantisk-skandinavisk sild for 2014 til 40.000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388260_0004.png
4
tons, hvilket svarer til ca. 9,5 % af den samlede fangstmængde, som der var enighed om
blandt kyststaterne. Den fælles forståelse indebærer samtidig, at parterne forpligter sig
til at tage skridt til ophævelse af EU’s sanktioner mod Færøerne og de af Danmark for så
vidt angår Færøerne anlagte sager ved FN’s havretskonvention og WTO’s tvistbilæggel-
sessystem.
Formålet med forslaget er at ophæve sanktionerne mod Færøerne, idet Kommissionen og
Færøerne har en politisk forståelse om atlantisk-skandinavisk sild. Kommissionen vurde-
rer, at den færøske kvote indebærer en øgning på 4,4 % af den overordnede samlede
fangstmængde for 2014. I forhold til biomassen oplyser Kommissionen, at det øgede fi-
skeri ifølge den seneste videnskabelige rådgivning vil have en effekt på 0,4 %, hvilket
kan betragtes som uvæsentlig i forhold til bevaring af bestanden.
Forordningen vil træde i kraft dagen efter offentliggørelse i EU-Tidende.
Det skal endvidere bemærkes, at fangstkvoten for 2014 ikke er præjudicerende for frem-
tidige kvoteaftaler mellem de involverede kyststater. Kyststatsforhandlingerne for 2015
forventes at finde sted i oktober 2014.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Forslaget er en ophævelse af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
793/2013 af 20. august 2013, som er en udmøntning af forordning (EU) nr. 1026/2012
om visse foranstaltninger med henblik på bevarelse af fiskebestande over for lande, der
tillader ikke-bæredygtigt fiskeri. Kommissionens gennemførelsesforordning vil være di-
rekte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Konsekvenser for Færøerne
Ophævelse af sanktionerne vil betyde en normalisering af samhandlen af de omfattede
fisk og fiskeprodukter fra atlantisk-skandinavisk sild og makrel. Kommissionen har op-
lyst, at også produkter med de pågældende toldkoder fanget før ikrafttræden af ophæ-
velsen af sanktionerne kan eksporteres til EU.
Konsekvenser for Danmark, undtagen Færøerne og Grønland
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle, lovgivningsmæssige og administrative
konsekvenser for det offentlige. Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget. For-
slaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt og der er indkommet følgende bemærkninger:
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) støtter ikke Kommissionens forslag
om ophævelse af sanktioner mod Færøerne eller den danske linje. DPPO mener, at man
fra dansk side konsekvent har tilsidesat hensyn til bæredygtighed, videnskabelighed og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
ansvarlighed i bestræbelserne på at understøtte den færøske interesse i større kvotean-
dele.
DPPO kan ikke støtte Kommissionens forslag eller den danske linje i det foreliggende for-
slag uden, at det indebærer, at DPPOs medlemmer dermed ønsker eller har fordel af at
sanktioner imod Færøerne opretholdes. Ifølge DPPO skyldes dette, at Kommissionens
forslag udmunder af forhandlinger om en ”forståelse” imellem EU og Færøerne, hvor EU
skal acceptere fortsat færøsk overfiskeri af sildebestanden som modydelse for, at Færø-
erne dropper igangværende søgsmål ved WTO og FN’s Havretskonvention. DPPO under-
streger, at ”forståelsen” imellem EU og Færøerne, tilsyneladende ikke er en juridisk gæl-
dende aftale, men en hensigtserklæring om at gradbøje bæredygtighedsbegrebet og blå-
stemple færøsk overfiskeri. DPPO finder det vanskeligt at forstå, hvorfor et overfiskeri på
4,4 % kan være mere bæredygtigt end et overfiskeri på 12 %.
DPPO bemærker, at bestanden af atlantisk-skandinavisk sild er for hastigt nedadgående,
og et fortsat usanktioneret overfiskeri vil bringe gydebestanden nærmere et kritisk ni-
veau – et forhold, der ikke ændres ved, at det færøske overfiskeri blot reduceres. DPPO
foreslår desuden, at Kommissionen hæver EU's kvote med 4,4 % af den samlede
fangstmængde (TAC), hvis den vurderer, at den negative konsekvens af fortsat færøsk
overfiskeri er ”uvæsentlig”.
DPPO bemærker, at forhandlingerne om sildekvoterne for 2015 indledes i september
2014 og at Kommissionen med forslaget til ophævelse af sanktionerne og den såkaldte
”forståelse” har taget forskud på udfaldet af dette års kyststatsforhandlinger. Med hen-
blik på at genoprette sildebestanden og sikre fremtidens fiskeri vil det ifølge organisatio-
nen være oplagt for Færøerne at vende tilbage til den hidtidige aftale om langsigtet bæ-
redygtig forvaltning af sildebestande som Færøerne i perioden 1997 – 2012 var en an-
svarlig part i. DPPO stiller spørgsmålstegn ved forventningen om, at Færøerne vil udvise
forhandlingsvillighed, ansvarlighed og vilje til bæredygtighed. DPPO stiller sig i den sam-
menhæng undrende for, hvorfor man ikke venter med at stille forslaget om at ophæve
sanktionerne til efter kyststatsforhandlingerne i efteråret.
DPPO bemærker, at Kommissionen og Danmark understreger at ”forståelsen” ikke er
præjudicerende for kyststatsforhandlingerne, men denne opfattelse deles ikke af de to
væsentligste aktører i sildefiskeriet: Island og Norge, som understeger, at hvis Færøerne
skal have mere kvote i fremtiden, så skal den tages fra EU's fiskere. Ifølge DPPO ser det
dermed ud til, at danske fiskere igen kommer til at betale prisen.
DPPO bemærker, at det fremgår, at de fisk som er fanget under sanktionerne, men end-
nu ikke solgt på markeder uden for EU eller kværnet til fiskemel eller fiskeolie med en
vedtagelse frit kan sælges på markedet i EU. DPPO kan ikke acceptere, at EU på denne
måde tillader anvendelse af ikke bæredygtigt fanget fisk og skaber usikkerhed på marke-
det og hos forbrugerne om hvad, der er bæredygtigt, og hvad der ikke er.
DPPO beklager, at det ikke fremgår, at ophævelse af sanktionerne vil have positive kon-
sekvenser for Færøerne. Færøerne har gentagne gange fremhævet, at sanktionerne har
været uden effekt og at man har vundet markedsandele på markederne uden for EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388260_0006.png
6
DPPOs samlede indstilling til Folketinget er:
At man udskyder behandlingen af Kommissionens forslag til efter
kyststatsforhandlingerne om sild i efteråret 2014 har vist om Færøerne reelt ønsker
at udnytte fiskeressourcerne i nordøst Atlanten bæredygtigt.
At man stiller krav til Færøerne om tilbagebetaling af overfiskede mængder af sild i
2013 og 2014 i lighed med reglerne for EU fiskere.
At man med henblik på at genoprette sildebestanden og sikre fremtidens fiskeri stiller
krav til Færøerne om at vende tilbage til den hidtidige aftale om langsigtet
bæredygtig forvaltning af sildebestande som Færøerne var fadder til og som øerne i
perioden 1997 – 2012 var en ansvarlig part i.
At man anmoder Kommissionen om en garanti for at ”forståelsen” imellem EU og
Færøerne ikke vil være præjudicerende for forhandlingerne i 2014.
At man anmoder Kommissionen om en garanti for at EU's kvoteandel for atlantisk-
skandinavisk sild ikke reduceres i 2015.
At frosset eller forarbejdet ikke bæredygtigt fanget sild og makrel fanget under
sanktioner ikke frigives på EU's marked i forbindelse med en eventuel ophævelse af
sanktionerne. Alternativt, at sikre at disse produkter tydeligt markeres med
information til forbrugerne, om at de stammer fra ikke bæredygtigt fiskeri på
Færøerne.
At Kommissionen såfremt forslaget vedtages hæver EU's kvote med 4,4 % af den
totale TAC i overensstemmelse med principperne i ”forståelsen” med Færøerne og en
ny og gradbøjet definition på bæredygtighed.
Danmarks Fiskeriforening deler de synspunkter om forslaget til ophævelse af sanktioner-
ne på atlantisk-skandinavisk sild, som er fremført i høringssvaret fra Danmarks Pelagiske
producentorganisation af 15. juli 2014.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på hensynet til rigsfællesskabet og er samtidig optaget af at
sikre en bæredygtig forvaltning af fiskebestandene. Fra regeringens side har man både
før og efter indførelse af sanktionerne opfordret parterne til en forhandlet løsning. Rege-
ringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Nogle medlemsstater med fiskeri af atlantisk-skandinavisk sild og makrel forventes at
være negative over for forslaget, idet de blandt andet mener, at man skal afvente kyst-
statsforhandlinger for 2015 eller i det mindste alene åbne for import til EU af produkter
fra fisk, der er fanget efter ophævelse af sanktionerne. Det vurderes imidlertid at være
meget usandsynligt, at der skulle dannes et kvalificeret flertal imod Kommissionen for-
slag
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget om indførelse af sanktioner blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. juli
2013.