Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 276
Offentligt
1378720_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 6. juni 2014
Sagsnr.: 99
FVM 284
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag III til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksimal-
grænseværdier for benzalkoniumchlorid og didecyldimethylammoniumchlorid i eller
på specifikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæ-
den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 12.
13. juni 2014.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Regeringen kan støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de ret-
ningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/GUH
Dep sagsnr.: 26426
Den 6. juni 2014
FVM 284
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005
med hensyn til maksimalgrænseværdier for benzalkoniumchlorid og dide-
cyldimethylammoniumchlorid i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag III til pesticidramme-
forordning nr. 396/2005 for to aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk
oprindelse, hvor aktivstofferne anvendes som biocider. Forslaget indebærer ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af anvendelse af stofferne benzalkoniumchlorid og
didecyldimethylammoniumchlorid som biocider. Der er gennemført risikovurderinger for
de anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af
eventuelle kombinationseffekter. Forslaget forventes at komme til afstemning i den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 12.
13. juni 2014.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen kan derfor støtte forslaget. Det skal bemærkes, at regeringens holdning til
forslaget ligger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets
fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III til forordning nr. 396/2005 af
23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og
animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (her-
efter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-
tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 12. - 13. juni 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Biocider er i EU reguleret ved Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter
(herefter kaldet biocidreglerne).
Ifølge biocidreglerne skal der, hvor det er relevant som følge af brug af biocider, fastsæt-
tes maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer i fødevarer og foder i henhold til den
relevante sektorlovgivning
i dette tilfælde pesticidreglerne.
Kommissionens forslag:
Stofferne benzalkoniumchlorid (BAC) og didecyldimethylammoniumchlorid (DDAC) kan
bruges både som plantebeskyttelsesmidler og som biocidmidler (herunder som desinfek-
tionsmidler i fødevarevirksomheder). Stofferne bruges dog i EU kun som biocid.
Brug af stofferne som biocid, herunder som desinfektionsmiddeler i fødevarer, kan resul-
tere i et indhold i foder og fødevarer, der overskrider maksimalgrænseværdien, som fast-
sat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 (pesticid-
forordningen). Da stofferne i EU ikke bruges til behandling af spiselige afgrøder eller fo-
der i henhold til forordning 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, er
maksimalgrænseværdierne i pesticidforordningen fastsat på detektionsgrænseniveau
(0,01 mg/kg).
Kommissionen har på denne baggrund foreslået, at der fastsættes maksimalgrænsevær-
dier på 0,1 mg/kg for hvert af stofferne i en række afgrøder og animalske produkter.
Maksimalgrænseværdierne på 0,1 mg/kg afløser retningslinjer fra 2012. Ifølge disse ret-
ningslinjer henstilledes det til medlemsstaterne, at foder og fødevarer med et indhold af
benzalkoniumchlorid (BAC) og didecyldimethylammoniumchlorid (DDAC) over 0,5 mg/kg
blev trukket tilbage fra markedet. Denne aktionsgrænse på 0,5 mg/kg har ikke været ju-
ridisk bindende.
Årsagen til, at Kommissionen ikke tidligere fremlagde forslag til juridisk bindende maksi-
malgrænseværdier, var, at Kommissionen vurderede, at der var behov for yderligere
overvågning og undersøgelser af forekomsten af stofferne i foder og fødevarer som følge
af brug af stofferne som biocider. Sådanne data foreligger nu for stofferne og de viser, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378720_0004.png
3
det vil være relevant og sundhedsmæssigt acceptabelt at fastsætte maksimalgrænse-
værdierne til 0,1 mg/kg for hvert af stofferne i en række afgrøder og animalske produk-
ter.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med
kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og har udtalt, at der ik-
ke er sundhedsmæssige betænkeligheder ved de foreslåede maksimalgrænseværdier. I
fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet med den metode, de normalt anvender, når der er tale om pesticid-
rester, foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget benzalkonium-
chlorid (BAC) og didecyldimethylammoniumchlorid (DDAC), hvor der tages højde for
kombinationseffekter. DTU Fødevareinstituttet vurderer på denne baggrund, at de fore-
slåede maksimalgrænseværdier ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkelighe-
der.
Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af mak-
simalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæs-
sigt acceptabel.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378720_0005.png
4
Landbrug & Fødevarer bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) har foretaget en risikovurdering af de pågældende grænseværdier. Landbrug og Fø-
devarer henholder sig til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurderin-
ger og har ikke yderligere bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fastsættelsen af grænseværdier for forekomsten af biocider i foder og
fødevarer. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable.
Det er regeringens generelle holdning, at fastsættelse af maksimalgrænseværdier bør
bygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Fastsættelsen af en juridisk bindende maksi-
malgrænseværdi forudsætter derfor, at der foreligger de relevante undersøgelser.
For begge stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en til-
stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.