Fra:
Jan Hansen
Dato:
22. maj 2014 15.43.07 CEST
Hej Rene
På vejen af nævnte tobis fisker.
Fremsender jeg nedenstående.
Kære Rene Christensen
Vi skriver til dig i forlængelse af telefon samtale tidlige i dag med Henrik Christensen. Det internationale
havforskningsråd (ICES) giver rådgivning for tobis i Nordsøen og Skagerrak inddelt i 7 forvaltningsområder.
For det kystnære forvaltningsområde2 i den sydøstlige del af Nordsøen vurderede ICES i sin rådgivning fra
februar 2014, at der som følge af svigtende rekruttering ikke burde være noget tobisfiskeri i området for
2014. ICES påpegede dog, at for også at kunne præsentere en rådgivning fremover, er fortsat data om
biologiske karakteristika af fangstsammensætning og indsats påkrævet. En 0-TAC/kvote vil ikke give nogen
oplysninger om status for 1-årige og ældre tobis, vigtige for kontinuiteten af rådgivningen i de kommende
år. ICES anbefalede derfor, at der for område 2 blev sat en TAC for 2014 på højst 5000 t til at gennemføre et
moniteringsfiskeri.
Ministerrådet valgte på forslag fra Kommissionen at følge rådgivningen og det gav så i udgangspunktet en
dansk kvote for område 2 på 4.717 tons. Denne beskedne mængde blev så afsat til rationsfiskeri: Fartøjer,
der har fisker tobis på rationsvilkår, har maksimalt måttet fiske, medbringe og lande 100 tons tobis pr.
kalenderuge.
Desværre har det vist sig, at rådgivningen i forhold til område 2 har ramt helt skævt. Der er tilsyneladende
langt flere tobis i området end hvad der følger af den biologiske rådgivning. Derfor har
NaturErhvervstyrelsen netop den 21. maj 2014 udsendt meddelelse om, at der indføres forbud mod fiskeri
af tobis i område 2:
”De disponible
mængde tobis i forvaltningsområde 2 i Nordsøen er opfisket og der indføres derfor forbud
mod fiskeri af tobis i forvaltningsområde 2 i Nordsøen med virkning fra og med torsdag den 22. maj 2014.
Forbud mod at medbringe og lande tobis fra det anførte forvaltningsområde træder i kraft søndag den 25.
aj
4. Forbuddet o fatter fiskeri af tobis u der alle ord i ger, og der gælder i ge u dtagelse herfor.”
Danmarks Fiskeriforening har forsøgt at få sat kvoten for området op, bl.a. med henvisning til, at der med
reformen af fiskeripolitikken er indført en positiv nødprocedure
–
såfremt det viser sig, at
fiskerimulighederne er betydeligt større end de fastsatte kvoter, så skal der hurtigst muligt ske en justering
af kvoter e. Me der a gler ”vide skabeligt gru dlag” for e såda øvelse –
selv om der er indsamlet
masser af prøver for fiskeriet i år
–
er det ikke nok. DTU Aqua har kun data for de sidste par år i tobis
område 2 og vurderer, at der skal være data for en tidsserie på op i mod 10 år, før man har et kvalificeret
videnskabeligt grundlag for at vurdere mulighederne for at hæve kvoterne.
Konsekvensen er, at et rigtig godt tobisfiskeri med høje fangstrater i område 2 er blevet lukket, nærmest
inden det er kommet i gang. Det er traditionelt, at fiskeriet i område 2 tager til i den næste tid. Vi tvinges til
at fange vores kvoter i andre områder af Nordsøen hvor fangstraterne er betydeligt dårligere, hvilket
direkte resulterer i dårlig indtjening for os og en unødvendig belastning af tobisfangstpladser, hvor
bestanden ikke er optimal. Det er afgørende, at tobisfiskeriet drives på de fangstplader, hvor bestanden har