Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 255
Offentligt
NaturErhvervstyrelsen/Fødevareministeriets departement14. maj 2014brrasm/hlanSagsnr: 24035/677663
Orienterende notat om indførelse af discardforbudog implementering af ”omnibus-forordningen”
Formålet med omnibus-forslaget er at fjerne eller ændre alle de bestemmelser i forordningernemed tekniske foranstaltninger samt forvaltnings- og kontrolforanstaltninger, der i dag forplig-ter fiskerne til at smide fisk ud, og som er i modstrid med landingsforpligtelsen. Reglerne ind-går i en række forskellige forordninger.Notatet er skrevet med udgangspunkt i kompromisforslag fra det græske formandskab af 7.maj 2014, som indeholder udkast til kompromistekst både vedrørende tekniske regler og kon-trolregler. Sagen behandles i øjeblikket på teknisk niveau i rådsarbejdsgrupperegi. Hensigtener at opnå enighed om en tekst i Rådsregi, som kan danne baggrund for kommende forhand-linger med Europa-Parlamentet efter Europa-Parlamentsvalget.
Beskrivelse af de forventede opbevaringsregler (håndtering ombord for fartøjer over12 meter)I den nye tekst skal alle fangster under bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelse opbeva-res om bord på et EU-fiskerifartøjadskiltfra fangster over den bevarelsesmæssige mindstere-ferencestørrelse. Der er imidlertid ikke længere krav om særskilt opbevaring art for art affangsterne under bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelse.For fangster, som indeholder mere end 80 % af en eller flere små pelagiske arter eller in-dustriarter, som defineret i grundforordningen er der ikke krav om separat opbevaring af fang-ster henholdsvis over og under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.
Fartøjsførerens forpligtigelse til at have de nødvendige kvoter, før han starter enfangstrejseI henhold til den seneste kompromistekst er teksten blødt op, således, at fartøjsføreren før fi-skeriet på en bestemt fangstrejse påbegyndes, bestræber sig på, at der for den pågældendefangstrejse og for de bestande, der er omfattet af fangstbegrænsninger, rådes over tilstrække-lige kvoter til at dække den sandsynlige fangst.Puljesystemet inden for det danske IOK-/FKA-system kan bidrage til, at fartøjsføreren kan sik-re tilstrækkelige kvoter, hvis han ikke allerede er i besiddelse heraf.
Fangstsammensætningsregler (målartsbestemmelser)Fangstsammensætningsregler fjernes for fangster af arter i fiskerier, som er omfattet af lan-dingsforpligtelsen i grundforordningen. Forbud mod fiskeri i en række lukkede områder for be-
1
stemte arter ændres til et forbud modmålrettet fiskeriefter de pågældende arter med speci-fikke maskestørrelsesintervaller.MaskestørrelserOmnibusforslaget opretholder reglerne om maskestørrelser uændret i forhold til gældende be-stemmelser. Krav om anvendelse af specifikke fangstredskaber, herunder maskestørrelse, erbegrundet i hensynet til at sikre selektivitet i de pågældende fiskerier. Fra dansk side finderman, at det i en eventuel fremtidig situation, hvor der er fuld dokumentation for, at der ikkesker udsmid, dvs. en situation, hvor fartøjer i et fiskeri er udstyret med kamera-overvågning,er relevant at forholde sig til en eventuel ophævelse af de tekniske regler om maskestørrelser.
DatahåndteringHvis det besluttes at indføre kameraovervågning af fiskerfartøjer, vil data (billedmateriale ogsensoroplysninger) fra overvågningen blive indsamlet af kontrolmyndigheden, som så analyse-rer materialet, inden det slettes.De indsamlede data vil blive håndteret i overensstemmelse med gældende regler for databe-skyttelse.
KvotetilskrivningDen nye grundforordning indeholder bestemmelse om, at når discardforbuddet indføres, fast-sættes kvoterne under hensyntagen til, at de i stedet for at afspejle landingerne nu skal af-spejle fangsterne. Den videnskabelige rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd(ICES) vil derfor fremadrettet tage højde for det nye forvaltningssystem med discardforbud.Datagrundlaget for at kunne estimere det tidligere udsmid er dog ikke komplet, og vil for vissefiskerier skulle forbedres i takt med, at al fisk nu ilandbringes. Indtil ICES-rådgivningen er fuldttilpasset, kan det derfor være nødvendigt, at Rådet i en kortere overgangsperiode politisk fast-sætter en kvote, som tager højde for discardforbuddet.
KontrolDer er i grundforordningen indskrevet forskellige modeller, som medlemsstaterne kan anvendefor at sikre detaljeret og nøjagtig dokumentation for alle fangstrejser. Læser man den originaleengelske version af den vedtagne grundforordning tales der om brug af ”observers, closed-circuit television [CCTV] and others”. Tilføjelsen ”and others” blev indsat i den endelige grund-forordnings tekst som et kompromis for at imødekomme de lande, som er modstandere af an-vendelsen af fuldt dokumenteret fiskeri gennem anvendelse af kamera.Med hensyn til dokumentation ser regeringen fortsat kameraovervågning som et godt middeltil at sikre en effektiv kontrol til overholdelse af discardforbud. Men for at have en harmonise-ret tilgang til kontrollen og sikre erhvervet ”level playing field”, er det nødvendigt at opnåenighed med andre medlemsstater om en fælles ramme i relation til dokumentation.Derfor samarbejder Danmark med andre medlemsstater med henblik på at drøfte løsningervedrørende dokumentation, blandt andet i regionale fora. Som følge af disse drøftelser er derikke på nuværende tidspunkt taget stilling til, i hvilket omfang danske fartøjer skal omfattes afkameradokumentation.
2
Forenklinger i de tekniske regler genereltI forbindelse med omnibusforordningen arbejder regeringen for en afskaffelse af indsatsregule-ringen (havdage) i Østersøen. Ligeledes arbejdes der for en undtagelse fra kilowatt-dage be-grænsningen i andre områder for fartøjer, som anvender fuldt dokumenteret fiskeri (kamera).Endvidere forsøger man fra danske side at få opretholde den nuværende 50 kg bagatelgrænsefor logbogsregistreringer, ligesom der arbejdes praktisk håndterbare regler for opbevaring affangster ombord på fartøjer (Begge elementer er indarbejdet i det seneste kompromisforslag).Ligeledes arbejder regeringen for en reduktion af den bevarelsesmæssige mindstereferen-cestørrelse for torsk i Østersøen fra 38 cm til 35 cm og for fjernelse af bevarelsesmæssigemindstereferencestørrelser for pelagiske bestande – enten i omnibusforslaget eller i udsmids-planerne henholdsvis for Østersøen og for pelagiske bestande.Kommissionen har i februar 2014 med en offentlig høring opstartet processen med en generelrevision af de tekniske regler i den fælles fiskeripolitik.Regeringen finder, at en af forudsætningerne for reformens succes er en langt højere grad afforenkling af de tekniske regler. Med forenkling gives den enkelte fisker større frihed i valg affangstmetoder og redskaber og dermed et økonomisk incitament til optimering af sit fiskerigennem øget selektivitet, uden at der dog må gås på kompromis med bæredygtigheden.Europa-Parlamentet og Rådet bør alene fastlægge en overordnet EU-ramme med generelleprincipper og strategiske mål. De detaljerede tekniske regler bør udarbejdes med udgangs-punkt i grundforordningens regionaliseringsmodel, som forudser et tæt samarbejde mellem deinvolverede medlemsstater og en styrkelse af de rådgivende råds rolle, så reglerne i videstmuligt omfang tilpasses det faktiske fiskeri i et givet område.
3