Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 247
Offentligt
1366424_0001.png
1366424_0002.png
1366424_0003.png
1366424_0004.png
1366424_0005.png
1366424_0006.png
1366424_0007.png
1366424_0008.png
1366424_0009.png
1366424_0010.png
1366424_0011.png
1366424_0012.png
1366424_0013.png
1366424_0014.png
1366424_0015.png
1366424_0016.png
1366424_0017.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 7. maj 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat til rådsmøde (landbrug ogfiskeri) den 19. maj 2014.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriEnheden for EU og internationale forholdDen 7. maj 2014FVM 270
___________________________________________________________________SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. maj 2014____________________________________________________________________
1.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rå-dets forordning (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr.1967/2006, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår landingsforpligtelsen og omophævelse af forordning (EF) nr. 1434/98- Tidlig forelæggelseKOM (2013) 889Side 3Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Uni-ons vegne og om midlertidig anvendelse af protokollen om fastsættelseaf de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet ifiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og São Toméog Príncipe,Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af protokollen om fastsættelseaf de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet ifiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den Demo-kratiske Republik São Tomé og Príncipe ogForslag til Rådets forordning om fordeling af fiskerimulighederne i hen-hold til protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den fi-nansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mel-lem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São Tomé ogPríncipe- Tidlig forelæggelseKOM (2014) 189, KOM (2014) 190 og KOM (2014) 191Side 9
2.
3.
Eventuel henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissio-nen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger omindgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol medLiberia- Tidlig forelæggelseKOM-dokument foreligger ikkeSide 13
1
4.
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om oprettelseaf en europæisk fond for anvendelser af mindre betydning inden for plan-tebeskyttelsesmidler- Udveksling af synspunkterKOM (2014) 82Side 16
2
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 19. maj 20141.Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-ning (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1098/2007,(EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår lan-dingsforpligtelsen og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1434/98KOM (2013) 889Revideret genoptryk af revideret grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31.januar 2014. Ændringer er markeret i marginen.ResuméEt af de centrale formål med reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvis at bringe udsmid tilophør i alle fiskerier, ved at der indføres en landingsforpligtelse. Det forventes, at der som etopfølgende led i reformen af den fælles fiskeripolitik skal udarbejdes nye tekniske rammebe-stemmelser, men de vil ikke være på plads allerede i begyndelsen af 2015, når landingsforplig-telsen gradvist træder i kraft. Kommissionen har derfor fremlagt forslag til forordning, derfjerner eller ændrer de bestemmelser i forordningerne med tekniske foranstaltninger samt for-valtnings- og kontrolforanstaltninger, der i dag forpligter fiskerne til at smide fisk ud, og somer i modstrid med landingsforpligtelsen.BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 889 af 17. december 2013 fremsendt forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 850/98, (EF) nr.2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår landingsforpligtelsen og om ophævelse af forordning(EF) nr. 1434/98. Forslaget er oversendt til Rådet den 19. december 2013 i en dansk sprogud-gave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter procedurenfor den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde. Det er forventningen, at der kan op-nås enighed om forslaget i en 1. behandling med Europa-Parlamentet.NærhedsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ertilgodeset.Formål og indholdDer er vedtaget nye overordnede rammer for den fælles fiskeripolitik i en ny grundforordning1,som er formelt vedtaget i december 2013. Et af de centrale elementer i reformen af den fællesfiskeripolitik er gradvis at bringe udsmid til ophør i alle fiskerier, ved at der indføres en lan-dingsforpligtelse. Tidsplanen for indførelse af landingsforpligtelsen fremgår af den nye grund-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik,ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
1
3
forordning. Første del af landingsforpligtelsen skal introduceres senest 1. januar 2015 og om-fatter pelagiske arter, industrifiskeri og fiskeri i Østersøen.Det forventes, at der som et opfølgende led i reformen af den fælles fiskeripolitik skal udarbej-des nye tekniske rammebestemmelser, indeholdende den overordnede ramme for regler om,hvordan, hvor og hvornår fiskere må fiske, men de vil ikke være på plads allerede i begyndel-sen af 2015, når landingsforpligtelsen gradvist træder i kraft.Formålet med det foreliggende forslag er derfor at fjerne eller ændre alle de bestemmelser iforordningerne med tekniske foranstaltninger samt forvaltnings- og kontrolforanstaltninger,der i dag forpligter fiskerne til at smide fisk ud, og som er i modstrid med landingsforpligtel-sen. Reglerne indgår i en række forskellige forordninger.Forslaget indebærer blandt andet følgende nye/ændrede bestemmelser:Nye/ændrede tekniske bevarelsesforanstaltninger:Der fastsættes krav om, at alle utilsigtede fangster, der er omfattet af landingsforpligtel-sen, og som overskrider grænserne i reglerne om fangstsammensætning, herunder over-skrider procentsatserne for bifangster i bestemte områder, på bestemte tidspunkter og forbestemte redskabstyper, skal landes og trækkes fra kvoterne.Bestemmelserne om mindstemål i form af mindstelandingsstørrelse erstattes af bestem-melser om bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser.Fisk under mindstemål for en art, der ikke er omfattet af landingsforpligtelsen, må ikkebeholdes om bord og skal straks genudsættes (svarende til gældende regler).Fisk under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse for en art, der er omfattet af lan-dingsforpligtelsen beholdes om bord, landes og trækkes fra kvoterne. De må ikke sælges,frembydes eller udbydes til salg til direkte konsum, og anvendelsen begrænses til andreformål, herunder fiskemel, fiskeolie, foder til selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler ogkosmetik, i overensstemmelse med grundforordningens bestemmelser.Før fiskeriet på en bestemt fangstrejse påbegyndes, sikrer fartøjsføreren sig, at han for denpågældende fangstrejse og for de bestande, der er omfattet af fangstbegrænsninger, råderover tilstrækkelige kvoter til at dække den sandsynlige fangstsammensætning og overhol-de de tilladte procentsatser.Nye/ændrede kontrolforanstaltninger:Med forbehold for specifikke bestemmelser i flerårige planer skal førere af EU-fiskerfartøjermed en længde overalt på 10 meter eller derover føre en fiskerilogbog over deres aktivite-ter med specifik angivelse af alle mængder af hver art, der fanges og opbevares om bord(den hidtidige undtagelse for mængder under 50 kg fjernes).Bestemmelser om, at logbog, forudanmeldelse, omladningserklæring, landingserklæring,transportdokument, overtagelseserklæring og salgsnota skal indeholde særskilt oplysningom de mængder af hver art, der ikke opfylder kravet om bevarelsesmæssig mindsterefe-rencestørrelse.Den tilladte tolerance for de i fiskerilogbogen registrerede skøn over, hvor store mængderfisk i kilogram der er om bord, fastsættes uændret til 10 % for alle arter. Det tilføjes, athvis fangsten af de enkelte arter er på under 50 kg, er den tilladte tolerance 20 %.Registrering i logbogen af mængden af skønnet udsmid per. art for alle arter (den hidtidigeundtagelse for mængder under 50 kg fjernes).
4
Fiskerfartøjer, der i henhold til EU-lovgivningen eller en afgørelse truffet af en medlems-stat, er omfattet af et krav om anvendelse af elektronisk fjernovervågning med henblik påovervågning af landingsforpligtelsen, skal have installeret et elektronisk fjernovervågnings-system. Systemet skal ved hjælp af kameraer sikre kontinuerlig registrering af oplysningerom fiskeriet og dermed forbundne aktiviteter, herunder forarbejdning af fisken.Medlemsstaterne sørger for, at de har den tekniske kapacitet til at analysere og gøre effek-tiv brug af oplysningerne fra det elektroniske overvågningssystem.Bestemmelse om, at fangster af bestande, der er undergivet TAC eller kvoter, rapporterestil Kommissionen med en særskilt oplysning om de mængder, der ikke opfylder kravet ombevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.Kravene til mærkning og oplysning for alle partier af fisk i medfør af reglerne om sporbar-hed suppleres med krav om særskilt angivelse af de mængder eller antal fisk, der ikke op-fylder kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.Regler om separat opbevaring om bord på fiskerfartøjer af alle fangster, der ikke opfylderkravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse. Der er fastsat særlige undtagel-sesbestemmelser for fangster af visse pelagiske arter og industriarter samt specifikke reg-ler for fartøjer under 12 meter.Bestemmelse om, at medlemsstaten sikrer, at fangster der er omfattet af de minimis und-tagelsen for arter omfattet af landingsforpligtelsen, ikke overskrides.Reglerne for fleksibilitet i kvoterne fra år til år (”år-til-år fleksibilitet”)2ændres i overens-stemmelse med grundforordningens bestemmelser.Manglende overholdelse af landingsforpligtelsen defineres som en alvorlig overtrædelse ogomfattes af kontrolforordningens pointsystem.Bestemmelse om at medlemsstater kan anvende kontrolobservatører med henblik på atovervåge fiskerier, som er omfattet af landingsforpligtelsen.
Andre ændringer:Forordning nr. 1434/983, som indeholder fangstsammensætningsregler og dertil knyttederestriktioner for sild, foreslås ophævet, idet reglerne ikke længere anses for relevante i for-bindelse med indførelsen af landingsforpligtelsen.Proceduremæssige bestemmelser:Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter/gennemførelsesretsakter i relation tildetaljerne for anvendelsen af det elektroniske fjernovervågningssystem. Det drejer sigfor så vidt angår delegerede retsakter om de oplysninger, som skal registreres og be-handles af systemet, fartøjsførers ansvar, foranstaltninger i tilfælde af tekniske fejl ellerfunktionssvigt og medlemsstaternes rapporteringsforpligtelser. For så vidt angår gen-nemførelsesretsakter drejer det sig om krav og specifikationer, medlemsstaternes kon-trolforanstaltninger og Kommissionens adgang til oplysningerne.Formandskabets kompromisforslagFormandskabet har fremlagt et udkast til kompromisforslag om de tekniske foranstaltninger.Dette kompromisforslag ændrer Kommissionens forslag særligt på følgende områder:
”År-til-år fleksibilitet” giver mulighed for, i et begrænset omfang, at overføre ubrugte dele af kvoten for de enkeltelande til det efterfølgende år. Ligeledes kan man i begrænset omfang låne af det følgende års kvote.3Rådets forordning (EF) nr. 1434/98 af 29. juni 1998 om de nærmere betingelser for landing af sild til industrien,bortset fra fødevareindustrien.
2
5
Det præciseres, at fangstsammensætningsregler fjernes for fangster af arter i fiskerier,som er omfattet af landingsforpligtelsen i grundforordningen, idet reglerne om maske-størrelser opretholdes uændret i forhold til gældende bestemmelser.Forbud mod fiskeri i en række lukkede områder for bestemte arter ændres til et forbudmod målrettet fiskeri efter de pågældende arter med specifikke maskestørrelsesinter-valler.Før fiskeriet på en bestemt fangstrejse påbegyndes, bestræber fartøjsføreren og/ellermedlemsstaten sig på, at der for den pågældende fangstrejse og for de bestande, derer omfattet af fangstbegrænsninger, rådes over tilstrækkelige kvoter til at dække densandsynlige fangst.
UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget er sendt til Europa-Parlamentets fiskeriudvalg. Grundet det forestående valg til Europa-Parlamentet har fiskeriud-valget valgt ikke at arbejde videre med forslaget, og har i stedet overladt arbejdet med forsla-get til det kommende Europa-Parlament.KonsekvenserDer er allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige vedindførelse af landingsforpligtelsen, som er vedtaget i forbindelse med den nye grundforordning.Ligeledes er det forudset, at overgang til en landingsforpligtelse vil have erhvervsøkonomiskeog administrative konsekvenser for erhvervet. På længere sigt forventes det imidlertid, at er-hvervet kan opnå øget indtjening som følge af et langsigtet bæredygtigt fiskeri.Det foreliggende forslag er en konsekvens af beslutningen om indførelse af landingsforpligtel-sen og et led i den konkrete udmøntning af indførelsen af landingsforpligtelsen.Forslaget forudses særligt at indebære statsfinansielle konsekvenser i relation til administrati-on af de øgede registreringsforpligtelser og kontrollen af reglerne for gennemførelsen af lan-dingsforpligtelsen. Forslaget forudses særligt at indebære erhvervsøkonomiske og administra-tive konsekvenser for erhvervet som følge af supplerende registreringsforpligtelser ved fjernel-se af 50 kg bagatelgrænsen og regler om opbevaring om bord på fartøjerne.HøringForslaget har været forelagt § 5-udvalget (fiskeri).Danmarks Fiskeriforening henviste til tidligere afgivne høringssvar og understregede opbak-ningen til formandskabets kompromisforslag om fjernelse af målartsbestemmelsen. DanmarksFiskeriforening gentog problemerne med at fjerne den nuværende 50 kg bagatelgrænse forlogbogsregistreringer. Danmarks Fiskeriforening var endvidere bekymret for tidshorisonten forvedtagelsen af forslaget i forhold til gennemførelsen af udsmidsforbuddet.Danmarks Fiskeriforening finder grundlæggende at forslaget er skuffende uambitiøst og mang-ler tiltag, som imødekommer fiskerisektoren. Danmarks Fiskeriforening påpeger, at forslagetvil medføre betydelige økonomiske og administrative omkostninger for fiskerierhvervet. Dan-marks Fiskeriforening finder det misvisende, at ”erhvervet kan opnå øget indtjening som følgeaf et langsigtet bæredygtigt fiskeri”, og bemærker, at en stor del af det danske fiskeri alleredei dag er bæredygtigt. Danmarks Fiskeriforening kan ikke støtte, at de nuværende målarts-
6
bestemmelser knyttet til anvendelsen af bestemte redskaber videreføres, da det, når al fangstskal registreres og ilandbringes, bør være op til den enkelte fisker, hvordan han ønsker at ud-nytte sine fiskerimuligheder, herunder valg af maskestørrelse. Kravet om, at fiskeren inden enfangstrejse skal sikre sig tilstrækkelige kvoter til at dække den sandsynlige fangstsammen-sætning, findes endvidere ikke praktisk gennemførlig. Danmarks Fiskeriforening finder, at reg-lerne for opbevaring af fangster, som ikke opfylder de bevarelsesmæssige mindstereferen-cestørrelser, vil få betydelige tekniske og økonomiske konsekvenser, og finder teksten uaccep-tabel, uagtet at fartøjer under 12 meter er undtaget. Endvidere findes det for vidtgående, atfisk under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse skal omfattes af sporbarhedsreglerne.Danmarks Fiskeriforening bemærker, at forslaget burde følge op på anbefalinger fra STECFom, at mindstemål/referencestørrelser for torsk i Østersøen nedsættes fra 38 til 35 cm. Endvi-dere at der bør åbnes op for, at der kan fiskes i både østlige og vestlige Østersø på sammefangstrejse.Angående kontrolreglerne finder Danmarks Fiskeriforening, at forslagene til ændringer er enyderligere skærpelse af de nuværende regler. Der fremhæves specifikt forslaget om at fjerneden nuværende 50 kg bagatelgrænse for logbogsregistreringer. Det foreslås videre, at log-bogstolerancen for alle fangstmængder bør sættes til 20 %. Danmarks Fiskeriforening finder,at forslagets tekst om elektronisk overvågning bør reduceres, så det er op til medlemslandet atsikre en tilstrækkelig dokumentation.Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) finder ikke, at forordningen rummer deforventede tekniske og forvaltningsmæssige tiltag, som skal styrke bæredygtighed og økonomii fiskeriet og i forarbejdningssektoren. Foreningen forholder sig blandt andet særligt kritiskover for fortsatte krav til overholdelse af specifikke maskestørrelser, frem for at overlade dettil fiskeren at sikre den optimale selektivitet i fiskeriet og udnytte landingspåbuddets direkteincitament til at søge tekniske løsninger, der sikrer selektivitet og lønsomhed. Tilsvarende sesreglerne om fangstsammensætning og målartsprocenter ikke umiddelbart at have mening un-der et system med landingsforpligtelse. Endvidere findes kravet om at fiskeren inden enfangstrejse skal sikre sig tilstrækkelige kvoter til at dække den sandsynlige fangstsammen-sætning ikke praktisk gennemførlig. Omvendt finder DPPO ikke, at en ophævelse af regler omfangstsammensætning og målartsprocenter umiddelbart er en løsning, da en ophævelse forud-sætter, at individuelle rettigheder respekteres, og at kvoteudnyttelsen samlet set maksimeres.DPPO finder endvidere, at de bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser bør afskaffes, såmarkedskræfterne kan afgøre, hvilke fisk der skal spises, og hvilke fisk der skal reduceres tilmel og olie. DPPO finder, at restriktioner i anvendelse af automatisk klassificeringsudstyr børfjernes, da opdeling efter art og størrelse kan blive af afgørende betydning for økonomien i depelagiske fiskerier. Ligeledes bør forbud mod fysisk eller kemisk forarbejdning fjernes, såledesat den enkelte fisker kan optimere værdien af fangsten. Endelig påpeger foreningen, at tole-rancemarginen for skøn over mængder på 10 % pr. art i logbogen ikke kan fungere for pelagi-ske fangster og industrifangster – som minimum bør det ændres til 10 % af den samledefangst.Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO)gentog, at man ikke mente, at en ophævel-se af regler om fangstsammensætning og målartsprocenter umiddelbart var en løsning. Detvar desuden vigtigt at se disse tekniske regler i sammenhæng med udsmidsplanerne. DPPOvar endvidere bekymret for tidshorisonten for vedtagelsen af forslaget i forhold til gennemfø-relsen af udsmidsforbuddet.
7
Marine Ingredients Denmark anfører, at indførelsen af en landingsforpligtelse til at bringe allefisk i land som udgangspunkt burde føre til en forenkling af gældende regelsæt for udøvelsenaf fiskeri og håndtering af fisk, for derved at sikre et fremtidigt bæredygtigt og operationeltfiskeri, hvilket ikke ses at være tilfældet med det aktuelle forslag. Marine Ingredients Denmarkbemærker, at der ses at være en modsætning mellem opretholdelsen af en regulering affangstsammensætning og målartsbestemmelser, samt kravet om at alle fangster landes. End-videre finder foreningen, at begrænsninger i maskestørrelser bør ophæves, så fiskeren kanoptimere sit fiskeri gennem anvendelsen af de mest hensigtsmæssige maskestørrelser. Kravetom, at fiskeren inden en fangstrejse skal sikre sig tilstrækkelig kvote til at dække den sand-synlige fangstsammensætning, findes ikke praktisk gennemførlig. Marine Ingredients Denmarkfinder endvidere, at bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser bør afskaffes, så det er optil markedskræfterne at sikre en værdioptimering af de fisk, der bringes i land.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejder for, at gennemførelse af landingsforpligtelsen vil føre til et praktisk vel-fungerende udsmidsforbud.Regeringen lægger vægt på, at reglerne bliver enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive.Regeringen arbejder i den forbindelse blandt andet for,at reglerne om opbevaring af fangster om bord bliver praktisk håndterbare,at den nuværende 50 kg bagatelgrænse for logbogsregistreringer opretholdes, ogat der for fangster, som opbevares i bulk (løst i lasten) om bord på fiskerfartøjer, skeren ændring af tolerance for registrering af disse i logbogen, som det er muligt for far-tøjsførere at overholde.Regeringen finder, at havdageordningen i Østersøen bør fjernes, og at fartøjer, som anvenderkamera, skal kunne undtages fra fiskeriindsatsbegrænsninger i alle områder.Regeringen arbejder for en reduktion af den bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelse fortorsk i Østersøen fra 38 cm til 35 cm og for fjernelse af bevarelsesmæssige mindstereferen-cestørrelser for pelagiske bestande – enten i dette forslag eller i udsmidsplanerne henholdsvisfor Østersøen og for pelagiske bestande.Regeringen arbejder for, at der findes en løsning i forhold til sælbeskadigede fisk, enten i detteforslag eller i udsmidsplanerne.Regeringen finder, at der ved anvendelse af henholdsvis gennemførelsesretsakter og/eller de-legerede retsakter må foretages en konkret vurdering ud fra bestemmelsens karakter og væ-sentlighed.Generelle forventninger til andre landes holdningerMedlemsstaterne lægger generelt vægt på en hurtig vedtagelse af forslaget og har i den sam-menhæng også en vis forståelse for, at forslaget alene kan sikre løsning på grundlæggendebehov for ændring af regelsæt af hensyn til implementeringen af landingsforpligtelsen. Med-lemsstaterne forholder sig generelt mere skeptiske i forhold til forskellige elementer i kontrol-delen af forslaget end til de tekniske regler.
8
Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgRevideret grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31. januar 2014Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. januar 2014.Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2.
Forslag Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne og ommidlertidig anvendelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og denfinansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Eu-ropæiske Union og São Tomé og Príncipe,Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af protokollen om fastsættelse af de fi-skerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartner-skabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik SãoTomé og Príncipe ogForslag til Rådets forordning om fordeling af fiskerimulighederne i henhold til pro-tokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, derer omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og DenDemokratiske Republik São Tomé og PríncipeKOM (2014) 189, KOM (2014) 190 og KOM (2014) 191Nyt notat.ResuméEU og São Tomé og Príncipe har forhandlet om indgåelse af en ny protokol om EU’s adgang tilfiskeri ved São Tomé og Príncipe. Den nye protokol, som fastlægger fiskerimulighederne ogden finansielle modydelse blev paraferet den 19. december 2013 og gælder for en periode påfire år. Den finansielle modydelse fra EU til São Tomé og Príncipe er fastsat til 710.000 € (ca.5,29 mio. kr.) årligt for de første tre år og 675.000 € (5,03 mio. kr.) for det 4. år. Heraf afsæt-tes årligt 350.000 € (ca. 2,61 mio. kr.) til at støtte udvikling af fiskerisektorpolitikken i SãoTomé og Príncipe.BaggrundKommissionen har ved KOM (2014) 189, KOM (2014) 190 og KOM (2014) 191 af 1. april 2014fremsendt forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne ogmidlertidig anvendelse af protokollen mellem Den Europæiske Union og Den DemokratiskeRepublik São Tomé og Príncipeom fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle mod-ydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og DenDemokratiske Republik São Tomé og Príncipe, forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af pro-tokollen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São Tomé og Prínci-peom fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet ifiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik SãoTomé og Príncipeog forslag til Rådets forordning om fordeling af fiskerimuligheder i henhold tilprotokollen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São Tomé og Prínci-peom fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
9
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik SãoTomé og Príncipe. Forslagene er oversendt til Rådet den 2. april 2014 i en dansk sprogudgave.Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 i sammenhæng med henholdsvisTEUF artikel 218, stk. 5, artikel 218, stk. 6, litra a) og artikel 218 stk. 7, og kan vedtages afRådet med kvalificeret flertal. Forslaget til Rådets afgørelse om endelig indgåelse af protokol-len til fiskeripartnerskabsaftalen kan dog først vedtages efter godkendelse af Europa-Parlamentet.Forslagene forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.NærhedsprincippetForslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ertilgodeset.Formål og indholdEU og São Tomé og Príncipe har forhandlet om fornyelse af protokollen til fiskeripartnerskabs-aftalen. Teksten til en ny protokol blev paraferet den 19. december 2013. Aftaleprotokollen eren del af EU’s netværk af fiskeripartnerskabsaftaler om tun og andre stærkt vandrende arter.Protokollen omfatter en periode på fire år fra undertegnelsen. Den nuværende protokol til fi-skeripartnerskabsaftalen udløber den 12. maj 2014.Protokollen har til hensigt at skabe adgang til fiskeri for EU’s tunfiskerfartøjer i den lille vestaf-rikanske østat São Tomé og Príncipes farvande inden for det disponible overskud. Den giveradgang til fiskeri efter tun og andre stærkt vandrende arter.Hovedformålet er at styrke samarbejdet mellem EU og São Tomé og Príncipe med henblik påat skabe en partnerskabsramme for udvikling af en politik for bæredygtigt fiskeri og ansvarligudnyttelse af fiskeriressourcerne i São Tomé og Príncipes fiskerizone i begge parters interesse.Til fremme af ansvarligt og bæredygtigt fiskeri i São Tomé og Príncipes farvande skal der efterprotokollens ikrafttræden aftales et flerårigt sektorprogram under hensyntagen til São Toméog Príncipes nationale fiskeripolitik og andre politikker, der hænger sammen med eller har ind-virkning på fremme af ansvarligt og bæredygtigt fiskeri, herunder støtte til ikke-industrielt fi-skeri, overvågning, kontrol og bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri. End-videre forpligter parterne sig til videnskabeligt samarbejde om ansvarligt fiskeri.Med hensyn til fiskerimuligheder giver fiskeriprotokollen EU tilladelse til fiskeri efter tunogandre stærkt vandrende arter til 28 notfartøjer (svarende til den nuværende protokol) og 6langlinefartøjer (mod 12 i den hidtidige protokol). Fartøjerne kommer hovedsageligt fra Spani-en og Frankrig, men Portugal har også fiskerimuligheder.Den nye protokols samlede finansielle modydelse er fastsat til i alt 2,81 mio. € (ca. 20,90 mio.kr.) over fire år og bygger på:a) 385.000 € (ca. 2,87 mio. kr.) hvert af de første tre år efter protokollens anvendelse og350.000 € (ca. 2,61 mio. kr.) for det fjerde år af protokollens anvendelse svarende tilen årlig referencemængde på 7.000 tons fangst (mod 455.000 € (ca. 3,39 mio. kr.) år-ligt svarende til 7.000 tons fangst i den hidtidige protokol), og
10
b) et særligt beløb på 325.000 € (ca. 2,42 mio. kr.) til støtte for og gennemførelse af DenDemokratiske Republik São Tomé og Príncipes fiskeri- og havpolitik (mod 227.500 €(ca. 1,69 mio. kr.) årligt i den hidtidige protokol).Parterne forpligter sig til at fremme ansvarligt fiskeri i São Tomé og Príncipes fiskerizone efterprincipperne om ikke-diskrimination af de forskellige flåder, der fisker i denne zone, og ombekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri). Parterne skal respek-tere henstillinger og afgørelser vedtaget af Den Internationale Kommission for bevarelse afTunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT) São Tomé og Príncipe og EU er medlemmer af, ogforpligter sig til at fremme samarbejdet på subregionalt plan om ansvarlig forvaltning af fiskeri.Fiskeriprotokollen med São Tomé og Príncipe indgås inden for de generelle rammer for EU’sfiskeripartnerskabsaftaler med tredjelande. På baggrund heraf indeholder protokollen blandtandet bestemmelser om, at protokollen suspenderes i tilfælde af brud på menneskerettighe-der, eller såfremt der sker væsentlige ændringer i de politiske retningsliner, som berører derelevante bestemmelser i protokollen. Den finansielle modydelse kan ligeledes suspenderes,blandt andet såfremt de opnåede resultater med sektorstøtten ikke stemmer overens medbudgetprogrammeringen. Dertil kommer, at det sikres, at EU-fartøjer udelukkende kan fiske iSão Tomé og Príncipes farvande med gyldig fiskeritilladelse udstedt af São Tomé og Príncipesrelevante myndighed.Forslaget indeholder bestemmelser om interne procedurer i EU ved forhandlinger om ændrin-ger i fiskeriprotokollen via den blandede komité, der er nedsat i henhold til fiskeripartner-skabsaftalen mellem EU og São Tomé og Príncipe.Evalueringsrapport vedrørende fiskeripartnerskabsaftalenAf en evalueringsrapport om den hidtidige fiskeripartnerskabsprotokol mellem EU og São Toméog Príncipe, der er fremsendt fra Kommissionen den 3. september 2013 fremgår, at ICCAT i enrapport fra 2012 vurderede, at det for de vigtigste østlige bestande af tun gjaldt, at gulfinnettun var en anelse overudnyttet, at storøjet tun var fuldt udnyttet, og at fangsten af bugstribetbonit lå på et bæredygtigt niveau, der lå lidt under en fuld udnyttelse af bestanden.Det fremgår endvidere, at der foregår et vist fiskeri efter hajer. 70 % af fangsterne af hajer erblåhajer. Det fremgår desuden, at en række hajarter, der fanges sammen med blåhajer, erfuldt udnyttede, uden at dette dog endnu har medført videnskabelige advarsler i forhold tilfiskeriet.Evalueringsrapporten angiver, at den hidtidige aftale på grund af relativt lave fangster i forholdtil omkostningerne forbundet med fiskerimulighederne har haft en lav bruttoværditilvækst pr.€i forhold til andre aftaler i regionen. Både antallet af fartøjer under protokollen og betalingenfor de konkrete fiskerirettigheder, er derfor reduceret i den nye protokol. Antallet af langline-fartøjer, der primært er de fartøjer, der har fangster af hajer, er reduceret fra 12 til 6 fartøjer.Det fremgår endvidere af evalueringsrapporten, at der har været en interesse fra både EU-fiskerfartøjsejere og São Tomé og Príncipe for at vedtage en ny fiskeriprotokol, og at dette vilvære fordelagtigt i det omfang, at aftalen indgår i et aktivt netværk af fiskeripartnerskabsafta-ler i regionen, og dermed sikrer sammenhængende fiskerimuligheder for EU-flåden.
11
UdtalelserForslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan først vedtages af Rådet efter Europa-Parlamentets godkendelse.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU-budgettet. Ifølge forslaget forventes en samlet udgift på EU’s budgetpå 2,81 mio. € (ca. 20,90 mio. kr.) over fire år i finansiel modydelse. Den finansielle modydel-se kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighederne inden for aftalensramme.Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen i gennem-snit over de første tre år på ca. 105.790 kr. pr. år ved en årlig budgetudgift for EU på 710.000€ (ca. 5,29 mio. kr.) og ca. 100.575 kr. for det fjerde år ved en budgetudgift for EU på675.000 € (ca. 5,03 mio. kr.).HøringSagen har været forelagt § 5-udvalget (fiskeri), som ikke har haft bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningFor så vidt angår fiskeripartnerskabsaftaler henholder regeringen sig til principperne, der blevfremlagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg, den 12.januar 2011, det vil sige:forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,styrket kontrol, herunder fremme af regionalt samarbejde,krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling, herunder frem-me af opbygning af høringsprocesser,størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som er opstillet i afta-lerne ogstørst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og evaluering.Regeringen lægger vægt på, at fiskeri under fiskeripartnerskabsaftalerne alene må foregå pået overskud af fiskeressourcer.Regeringen arbejder desuden for, at midlerne inden for rammerne af fiskeripartnerskabsafta-lerne kommer lokalbefolkningen til gode. Endvidere lægges der vægt på en opretholdelse af eneksklusivitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftalemed et tredjeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af aftalen ogikkeindgå private aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer.Desuden lægger regeringen vægt på, at den nye fiskeriprotokol opfylder de generelle princip-per om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om fiskeripolitikkenseksterne dimension af 19.-20. marts 2012 og er i overensstemmelse med de generelle princip-per om bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler i forordningen om den fælles fiskeripolitik(grundforordningen)4.Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik,ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.4
12
Regeringen lægger ligeledes vægt på, at fiskeri i området er omfattet af forvaltningsforanstalt-ninger, som vedtages inden for rammerne af ICCAT.Da linefiskeri kan medføre visse bifangster af sårbare arter (for eksempel hajer) lægger rege-ringen også vægt på, at omfanget af adgangen til linefiskeri halveres i den nye protokol sam-menholdt med den hidtidige protokol.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at forslagene kan vedtages med et kvalificeret flertal i Rådet.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslagene har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3.
Eventuel henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til påDen Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger om indgåelse af en fiskeri-partnerskabsaftale med tilhørende protokol med LiberiaKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.ResuméKommissionen forventes at fremsende udkast til forhandlingsmandat med henblik på at indledeforhandlinger med Liberia om en ny fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol. Der harikke tidligere været en fiskeripartnerskabsaftale med Liberia.BaggrundKommissionen forventes at fremsende henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse afKommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger om indgåelse af enfiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol med Liberia.Rådetsafgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandling på Den Europæiske Unions vegneom en ny fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mel-lem EU og Liberia skal fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 218, stk. 3 og 4 og kan vedta-ges af Rådet med kvalificeret flertal uden inddragelse af Europa-Parlamentet.En henstilling forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.NærhedsprincippetHenstillingenvil være et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprin-cippet er tilgodeset.Formål og indholdI henhold til et forventet forhandlingsmandat bemyndiges Kommissionen af Rådet til at indledeog føre forhandlinger om en ny fiskeripartnerskabsaftale med dertil hørende protokol med Li-beria. Forhandlingerne skal gennemføres i konsultation med Rådet og i overensstemmelse medet sæt forhandlingsdirektiver. EU har ikke tidligere haft en fiskeripartnerskabsaftale med Libe-ria.
13
Kommissionen forventes i et udkast til forhandlingsmandat at angive, at formålet med for-handlingerne er at indgå en fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol, som er i over-ensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. -20 marts 2012 om Kommissionens meddelelseaf 13. juli 2011 om den eksterne dimension af den fælles fiskeripolitik samt den nye grundfor-ordning5, og som er i overensstemmelse med EU-fiskerflådens fiskerimuligheder og behov.Med henblik på at fremme et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri, forventes Kommissionen atforeslå bl.a. følgende generelle forhandlingsmål:-Der skal sikres adgang til Liberias fiskezone og de nødvendige fiskeritilladelser til EU-fartøjer, som fisker i den pågældende zone.-Der skal tages behørigt hensyn til den bedste foreliggende videnskabelige rådgivning medhenblik på at sikre og fremme et miljømæssigt bæredygtigt fiskeri, udelukkende målrettet”overskudsressourcer”, under hensyntagen til den lokale flåde, der udnytter disse ressour-cer, samtidig med, at der tages særligt hensyn til, at de pågældende bestande er stærktvandrende.-Der bør etableres en sektorpolitisk dialog for at fremme indførelsen af en ansvarlig fiskeri-politik i tråd med landets udviklingsmål, især for så vidt angår administration, fiskerikontrolog -overvågning og videnskabelig rådgivning.-Der skal inkluderes en klausul om konsekvenserne i tilfælde af en tilsidesættelse af menne-skerettighederne og de demokratiske principper.-Aftalen skal indeholde en eksklusivitetsklausul, som sikrer, at kun EU-fartøjer, som hartilladelse hertil i overensstemmelse med aftalens og fiskeriprotokollens bestemmelser, kanfiske i Liberias farvande.Fiskeriprotokollen forventes særligt at definere:-fiskerimulighederne-den finansielle kompensation og betingelserne for betalinger og-mekanismerne med henblik på implementering af sektorstøtten.EvalueringsrapportKommissionen har den 1. april 2014 offentliggjort en rapport, udarbejdet af uafhængige kon-sulenter, der indeholder en forudgående evaluering med henblik på at give Kommissionenmandat til at forhandle en eventuel bæredygtig fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende pro-tokol med Liberia.Rapporten giver et overblik over de miljømæssige, økonomiske og politiskeforhold i Liberia, samt en præsentation af fiskeri- og ressourceforvaltningen, og den nuværen-de udnyttelse af lokale og udenlandske flåder, samt data om fiskeri, forarbejdning og handel.Rapporten indeholder også nogle konklusioner og anbefalinger. Det anføres dog, at rapportenskal ses i lyset af, at myndighederne i Liberia ikke har været konsulteret i forbindelse medevalueringen,og at der er mangel på visse fangstdata.Rapporten identificerer to muligheder:1) en partnerskabsaftale med Liberia om stærkt vandrende arter (for omkring 25 EU-notfartøjer med finansielle bidrag for adgang og sektorstøtte, og med et fælles udvalg forat overvåge gennemførelsen)5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik,ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
14
2) at EU-redere fortsætter med at forhandle et aftalememorandum (MoU) med Liberias rege-ring for at få adgang til liberiske farvande.Rapporten konkluderer, at det ville være af interesse for både EU og Liberia, at der indgås enbæredygtig fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol i henhold til option 1.En sådanaftale kan, hvis den gennemføres, skabe basis for fiskeritilladelser fra Liberia til EU-flåden, så-ledes at EU-flåden kan målrette fiskeriet efter stærkt vandrende arter indenfor Liberias eksklu-sive økonomiske zone (EEZ). Desuden er det vurderet, at betingelserne i en eventuel aftale vilvære med til at sikre bæredygtigheden i fiskeriet, samt at kunne støtte udviklingen af fiskeri-sektoren i Liberia. Imidlertid nævnes også risikoen for en eventuel manglende fuld EU-udnyttelse af en eventuel ny aftale, og dermed den økonomiske værdi.Med fremlæggelsen af et forventet udkast til forhandlingsmandat kan det konkluderes, atKommissionen foretrækker den første option, idet det dog ikke er klart endnu, hvor mangefartøjer en eventuel aftale vil omfatte.Tre tropiske tunfisk arter (gulfinnet tun, storøjet tun, bugstribet bonit) migrerer gennem Libe-rias fiskerizone. Ifølge rapporten er bugstribet tun sandsynligvis let underudnyttet. Ifølge enbestandsvurdering fra 2011 er gulfinnet tun vurderet som marginalt overudnyttet. Storøjet tunvurderes som fisket tæt på MSY6.Liberia har i øjeblikket hverken bilaterale aftaler med andre lande eller private aftaler med fi-skerfartøjer.Liberia er medlem af forskellige afrikanske organisationer, samt tre regionale fiskeriorganisati-oner. Liberia er den 14. februar 2014 blevet medlem af den internationale Konvention om Be-varelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT). EU er ogsåmedlem af ICCAT. Mindst 23EU-registrerede notfartøjer opererer ifølge rapporten i øjeblikket i Atlanterhavet. EU har i for-vejen en fiskeripartnerskabsaftale med nabolandet Elfenbenskysten.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om et forslag til henstilling om at indlede forhandlin-ger. Forslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan først vedtages af Rådet efter Europa-Parlamentets godkendelse.KonsekvenserEt eventuelt forslag om indledning af forhandling om en ny protokol har ikke i sig selv lovgiv-ningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser, men en eventuel indgåelse afen ny protokol vil kunne forventes at have en, yderst begrænset, indvirkning på EU-budgettet.Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, og bidrager derfor proportionalt med finansieringentil en eventuel fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol.HøringSagen har været forelagt § 5-udvalget (fiskeri), som ikke har haft bemærkninger.
6
Maksimalt bæredygtigt udbytte
15
Regeringens foreløbige generelle holdningFor så vidt angår fiskeripartnerskabsaftaler henholder regeringen sig til principperne, der blevfremlagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12. ja-nuar 2011, det vil sige:
forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,styrket kontrol, herunder fremme af regionalt samarbejde,krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling, herunder fremmeaf opbygning af høringsprocesser,størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som er opstillet i aftalerneogstørst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og evaluering.
Regeringen lægger vægt på, at fiskeri under fiskeripartnerskabsaftalerne alene må foregå pået overskud af fiskeressourcer.Regeringen arbejder desuden for, at midlerne inden for rammerne af fiskeripartnerskabsafta-lerne kommer lokalbefolkningen til gode. Endvidere lægges der vægt på en opretholdelse af eneksklusivitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftalemed et tredjeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af aftalen ogikke indgå private aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer.Desuden lægger regeringen vægt på, at en eventuel ny aftale skal opfylde de generelle prin-cipper om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om fiskeripolitikkenseksterne dimension af 19.-20 marts 2012 og den nye grundforordning.Såfremt der på baggrund af forhandlingsmandatet opnås enighed om en ny fiskeriprotokolmed Liberia, vil resultatet skulle godkendes af Rådet og Europa-Parlamentet.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at et forslag kan vedtages med kvalificeret flertal i Rådet.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om oprettelse af eneuropæisk fond for anvendelser af mindre betydning inden for plantebeskyttelses-midlerKOM (2014) 82Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.
16