Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 242
Offentligt
1362928_0001.png
1362928_0002.png
Den 28. april 2014Til:Naturerhvervsstyrelsen
[email protected]
Høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd til udkasttil forslag til ændring af lov om randzonerNaturerhvervstyrelsen har den 4. april udsendt overnævnte lovforslag i høring. Danmarks Na-turfredningsforening og Det Økologiske Råd skal beklage, at man har valgt at ændre kriterier-ne for udpegning af vandløb, som skal have udlagt dyrkningsfri randzoner. Det betyder, atarealet med randzoner bliver nedsat til ca. 25.000 ha. Randzoner er efter vores opfattelse enmålrettet og omkostningseffektivt virkemiddel til at løse en række samfundsmæssige målsæt-ninger.Vi vil fremhæve følgende problemer med lovforslaget:Vi finder det stærkt kritisabelt, at man slækker på en i forvejen stærkt forsinket ogmangelfuld reduktion af landbrugets udledning af næringsstoffer og vi savner konkretanvisning af alternativer for at opnå de samme udledningsreduktioner som i den oprin-delige randzoneordning.Det strider imod hovedanbefalingen fra Natur- og Landbrugskommissionen (NLK) omen helhedsløsning, hvor man omlægger mere fra generelle til målrettede virkemidler(Anbefaling 11), og om at øget målrettet regulering kan følges af lempelser i den hidti-dige generelle regulering. Der er udbredt konsensus omkring dette princip. Da randzo-ner netop er det pt mest målrettede virkemiddel, som man nu vil reducere, så må N-normen som udgangspunkt skærpes, så man bevarer den samme N-reduktions-effekt.Det er ikke acceptabelt, at indsatsen udskydes til 2. generation af Vandplaner.Der kunne samtidig åbnes op for en frivillig udtagning af randzoner langs vandløb, somikke længere er omfattet af randzonekravet. Landbruget kan så lave en målrettet ind-sats på de dårligste jorder langs vandløbene. Da det er landmændene, som har denstørste viden om drænenes placering og hvilke jorder, der har det største tab af N ogden ringeste dyrkningsværdi, har dette potentiale som et effektivt og målrette virke-middel. Hvis de ikke udlægger de påkrævede arealer, overføres effekten automatisk tilN-normberegningen i det efterfølgende år.Art. 11, stk. 2 litra c) i Direktivet for Bæredygtig anvendelse af Pesticider(2009/128/EF), foreskriver, at der skal oprettes randzoner af passende størrelse til be-skyttelse af vandorganismer uden for målgruppen. DN og DØR mener ikke, at dettekrav kan opfyldes ved at fritage alle ikke-målsatte vandløb for randzoner. Ny danskforskning har vist, at der skal mindst 6-10 meter randzoner til for at undgå at vandmil-jøet påvirkes af sprøjtegifte. For os at se, er der absolut ingen alternativer til randzo-ner, når denne del af direktivet skal opfyldes.DN og DØR savner anvisninger på den manglende reduktion af CO2-udledningen, somrandzonerne skulle bidrage med
Der mangler anvisning på udlæg af arealer til erstatning for den natur, som randzoner-ne med tiden ville være blevet til. Randzonerne var den absolut væsentligste del afkompensationen for de væsentlige naturværdier, der forsvandt, da 128.000 ha brakblev opdyrket i 2008-2008. Selv om randzonerne ikke umiddelbart indeholder væsent-lige naturværdier, vil de ved deres udbrudte forløb langs alle vandløb være meget væ-sentlig spredningskorridorer i landskabet og ville med tiden kunne udvikle væsentligenaturværdier.
Samlet set anser Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd det foreliggendelovforslag for et stort tilbageskridt i den danske miljø- og naturpolitik.
Med venlig hilsen
Thyge NygaardDanmarks Naturfredningsforening
Leif Bach JørgensenDet Økologiske Råd
2