Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 239
Offentligt
NaturErhvervstyrelsenNyropsgade 301780 København VJ.nr. 14-0120-000005
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring afrandzoneloven og miljømålslovenFinansrådet har den 4. april 2014 modtaget høring vedrørende ovenståen-de. Vi har følgende bemærkninger til lovforslaget:Lovforslaget er en opfølgning på Vækstplan for Fødevarer fra den 2. april2014, hvori aftaleparterne bakker op om en halvering af randzonearealet.Finansrådet mener, at det er et skridt i den rigtige retning, da miljøregule-ringen bør være målrettet fremfor baseret på generelle virkemidler.Vi har i den forbindelse med tilfredshed noteret os, at aftaleparterne bagVækstplan for Fødevarer er enige om at sigte efter at omlægge den danskemiljøregulering, så den bliver målrettet, som Natur- og Landbrugskommissi-onen har anbefalet.Endvidere foreslås lov om randzoner ændret, så afgrænsningen af randzo-nebærende vandløb og søer baseres på kriterier i form af vandløb og søer,der allerede er udpeget eller beskyttet i henhold til anden lovgivning pågrund af deres natur- og miljømæssige værdi. Finansrådet mener, at det,sammenlignet med den eksisterende praksis, vil skabe en større klarhed iforhold til, hvor randzonerne skal udlægges.Der vil ifølge lovforslaget stadig være 25.000 ha randzoner, som landmæn-dene ikke længere har fri dispositionsret over. Et areal, der på trods af denmanglende produktion, fortsat er belånt af den enkelte landmand og pantsattil det långivende realkredit eller pengeinstitut på basis af den værdi, somvar gældende for produktionsjord på belåningstidspunktet. Som anført i tid-ligere høringssvar vurderer Finansrådet, at udlægning af randzoner forringerpantets værdi, fordi den enkelte landmands anvendelse af jorden indskræn-kes væsentligt.Derfor er det afgørende, at kompensationen fuldt ud dækker produktions-forringelsen ved, at der ikke kan dyrkes i randzonerne, og at kompensati-onsmodellen tager hensyn til panthavers sikkerhed i ejendommen. De om-fattede ejendomme bør derfor sikres en kompensation, der svarer til dentabte fortjeneste og værdiforringelse. Kompensationen bør udmåles efterekspropriationsregler med fuld initial erstatning for rådighedsindskrænknin-gen, og med krav om panthaversamtykke før udbetaling af erstatningen.
24. april 2014
Finanssektorens HusAmaliegade 7DK-1256 Copenhagen K
Telefon 3370 1000Fax3393 0260
Journalnr. 115/48Dok. nr. 520651-v1
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål, er I naturligvis velkom-ne til at kontakte os.
Side 2
Med venlig hilsenJournalnr. 115/48Dok. nr. 520651-v1