Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 22
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 11. oktober 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om forslag til Kommissionens forord-ning om godkendte røgaromaer til anvendelse i og på fødevarer (komitesag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 21. oktober 2013.Anvendelse af røgaromaer er en sundhedsmæssig forbedring i forhold til traditionelrøgning, men de foreslåede anvendelser giver ikke det beskyttelsesniveau for allerøgaromaerne, som er påkrævet for at følge de videnskabelige vurderinger.Regeringen støtter generelt en harmonisering af området, men regeringen kan pådet foreliggende grundlag ikke støtte forslaget, idet forslaget ikke følger den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) videnskabelige anbefalinger.Med venlig hilsenJesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2013-29-24-05044/Dep. sagsnr: 22856Den 10. oktober 2013FVM 195
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendte røgaromaer til anven-delse i og på fødevarer (komitesag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget vedrører etableringen af en EU-liste over de primære røgaromaer, som dannerbasis for fremstilling af alle røgaromaer, der anvendes i og på fødevarer. Røgaromaeranvendes i dag bredt i fødevareproduktionen og ikke alene som erstatning for traditionelrøgning. Forslaget indebærer en begrænsning af anvendelsen af røgaromaer i forhold tildet, der gælder i dag. Anvendelse af røgaromaer er en sundhedsmæssig forbedring i for-hold til traditionel røgning, men de foreslåede anvendelser giver ikke det beskyttelsesni-veau for alle røgaromaerne, som er påkrævet for at følge de videnskabelige vurderinger.Regeringen støtter generelt en harmonisering af området, men regeringen kan på det fo-religgende grundlag ikke støtte forslaget, idet forslaget ikke følger den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritets (EFSA) videnskabelige anbefalinger.BaggrundKommissionen har fremsendt et forslag til Kommissionsforordning om en udtømmende li-ste over godkendte røgaromaer, der kan anvendes i eller på fødevarer.Forslaget har hjemmel i artikel 10, stk. 2 i forordning (EF) nr. 2065/2003 om røgaro-maer, som anvendes eller er bestemt til anvendelse i eller på fødevarer.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH). Afgiver Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-nen forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal for forslaget i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), vedtager Kommissionen ikke forslaget, idetKommissionen inden for to måneder kan forelægge Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) et ændret forslag eller inden for en måned kan fore-lægge forslaget for appelkomitéen. Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en ne-gativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appelko-mitéen med kvalificeret flertal en positiv udtalelse eller ingen udtalelse, vedtager Kom-missionen forslaget.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og
2Dyresundhed (SCoFCAH) 21. oktober 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede gældende retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-pet.Formål og indholdI henhold til forordning (EF) nr. 2065/2003 om røgaromaer, som anvendes eller er be-stemt til anvendelse i eller på fødevarer, skal der fastlægges en EU-liste over godkendteprimære røgaromaer.Primære røgaromaer eller afledte røgaromaer heraf anvendes til at erstatte traditionellerøgningsprocesser af kød, fisk og mejeriprodukter. Derudover anvendes de for at give fø-devarer røgsmag. Anvendelse af røgaroma betragtes som værende mindre sundheds-mæssigt bekymrende end traditionel røgning, idet røgaromaer produceres af røg, der errenset for sundhedsskadelige stoffer.Forslaget vedrører 10 primære røgaromaer, der alle enkeltvis er blevet risikovurderet afden Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). For hvert stof fastlægges anvendel-sesbetingelserne for de fødevarekategorier, hvor aromaen tilsættes. For alle røgaromaer-ne er der fastsat grænseværdier for direkte tilsætning til de færdige fødevarer.For de 4 røgaromaer; Smoke Concentrate 809045, Scansmoke SEF 7525, ScansmokeR909, Fumokomp konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) , atder ikke er sundhedsmæssige betænkeligheder ved de ansøgte anvendelser af de pågæl-dende røgaromaer.For de 2 røgaromaer Scansmoke PB 1110 og Tradismoke A MAX konkludererden Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at de ønskede anvendelser ikkeoverholder den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) generelle anbefaling forrøgaromaer. Kommissionen har dog justeret anvendelsesbetingelserne ved at begrænsemængden og omfanget af fødevaregrupper i forhold til de oprindelige ansøgninger og fo-reslår med baggrund heri, at røgaromaerne tillades.For de resterende 4 røgaromaer; Zensti Smoke Code 10, SmokEz C-10, SmokEz Enviro-23 og AM 01 konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at de øn-skede anvendelser resulterer i meget lave sikkerhedsmargener i forhold til den videnska-belige anbefaling. Kommissionen har derfor justeret anvendelsesbetingelserne ved at be-grænse mængden og omfanget af fødevaregrupper i forhold til de oprindelige ansøgnin-ger. Med baggrund heri foreslår Kommissionen, at disse røgaromaer tillades. Desudenvedrører forslaget røgaromaer tilsat som gendannet røg. For røgaroma tilsat som gen-dannet røg er der ikke fastsat grænseværdier. Dette skyldes, at man ved gendannet røghar vanskeligt ved at kontrollere præcist hvor meget røgaroma, der optages i produktet.Anvendelse af gendannet røg fra røgaroma skal ifølge forslaget reguleres efter GMP (godfremstillingsmæssig praksis). Dette indebærer, at røgaromaerne skal anvendes på an-svarlig vis og ikke må være til sundhedsmæssig skade.
3Endelig bemærkes i forslaget, at det primære indtag af røgede produkter pt. stammer fratraditionelt røgede fødevarer. Da røgaroma generelt anses for at være sundhedsmæssigtmere acceptabelt and almindelig røg, vil produkter med røgaroma derfor være et sunderealternativ end traditionelt røgede produkter ifølge den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritet (EFSA).Alle 10 røgaromaer godkendes for 10 år med mulighed for fornyelse efter en ny risiko-vurdering.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Gældende dansk retAnvendelsen af røgaromaer reguleres i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 2065/2003 om røgaromaer, som anvendes eller er bestemt til anvendelse i eller påfødevarer.KonsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vur-deres heller ikke at have administrative eller erhvervsmæssige konsekvenser.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har risikovurderet alle 10 røgaro-maer samt udført indtagsberegninger på baggrund af de ansøgte anvendelsesbetingelser.For 6 af de 10 røgaromaer er der risiko for, at indtaget af stofferne kan blive for højt iforhold til de toksikologiske anbefalinger for stofferne. Den Europæiske fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har ikke vurderet indtaget af røgaroma fra regenereret røg, da manikke ved, hvor meget af aromaerne, der optages i produkterne.Fødevareinstituttet (DTU) har vurderet forslaget og beregnet indtaget af røgaroma i hen-hold til den metode, der er anbefalet af den Europæiske fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA). Den Europæiske fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) metode til vurdering afindtaget anses af Fødevareinstituttet (DTU) for at være udtryk for en forsigtig vurderingaf den gennemsnitlige indtagelse af røgaromaen over lang tid. Dette betyder, at der ertaget højde for et højt indtag af røgaroma i vurderingen. Herudover bekræfter instituttet,at anvendelse af røgaroma er sundere end traditionel røgning.Ved de foreslåede anvendelsesområder og mængder for Scansmoke PB110, Smoke Con-centrate 809045, cansmoke SEF 7525, Tradismoke A MAX, Scansmoke R909 og Fumo-komp, har Fødevareinstituttet (DTU) ikke sundhedsmæssige betænkeligheder. For ZestiSmoke Code 10, SmokEz C-10, SmokEz Enviro-23 og AM 01 finder Fødevareinstituttet(DTU) til gengæld, at de beregnede sikkerhedsmargener er for lave og giver anledning tilsundhedsmæssig bekymring.Forslaget indebærer også, at ”regenereret/gendannet røg” indføres uden mængdebe-grænsning. Dette indebærer, at der ingen grænseværdier er, hvis røgaroma anvendessom gendannet røg, og at myndighederne vil have svært ved at kontrollere anvendelsenaf regenereret/gendannet røg. Anvendelsen af gendannet røg skal således følge GMP(god fremstillingsmæssig praksis), som indebærer, at røgaromaerne skal anvendes på
4ansvarlig vis og ikke må være til sundhedsmæssig skade.Selv om anvendelse af røgaromaer er en sundhedsmæssig forbedring i forhold til traditi-onel røgning, giver de foreslåede anvendelser ikke det beskyttelsesniveau for alle røga-romaerne, som er påkrævet for at følge de videnskabelige vurderinger. Nærværende for-slag giver derfor ikke den tilsigtede styrkelse af beskyttelsesniveauet for forbrugerne, dader for en række røgaromaer er anledning til sundhedsmæssig bekymring.HøringSagen har været i offentlig høring via høringsportalen.Tarber Danmark / Red Arrow (producent af røgaroma) støtter forslaget og mener, at dethar stor betydning for den danske industri. Tarber Danmark bifalder de begrænsede an-vendelsesbetingelser, som Kommissionen har fastsat. Samtidig mener Tarber Danmark,at den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) indtagsberegninger ikke giver etrealistisk billede af det reelle indtag af røgaroma, da der er regnet på overordnede føde-varegrupper og ikke på de præcist definerede fødevaregrupper, som fremgår af forslaget.Tarber Danmark mener, at anvendelse af røgaroma er et alternativ med både produkti-onsmæssige og miljømæssige fordele.Robert Damkjaer Ltd. (producent af pølser) gør opmærksom på, at anvendelse af røga-roma er yderst vigtig for deres produktion af kyllingepølser, både for at give den rigtigesmag og for stabilisering af de collagentarme, der anvendes til pølserne.Royal Smoke ApS (producent af røgaroma) støtter forslaget, idet de mener, at anvendel-se af røgaroma kraftigt reducerer indholdet af kræftfremkaldende stoffer i røgede fødeva-rer.Regeringens foreløbige generelle holdningHidtil har anvendelsen af røgaroma være tilladt under forudsætning af, at anvendelsen ersundhedsmæssigt forsvarlig. Det er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt atsikre harmoniserede regler for røgaromaer, der kan anvendes i og på fødevarer, og atprimære røgaromaer, hvoraf afledte røgaromaer bliver produceret, kun godkendes, hvisde er sundhedsmæssigt forsvarlige. Forslaget lever ikke op til denne forventning.Desuden indbefatter forslaget, at regenereret/gendannet røg indføres uden mængdebe-grænsning, hvilket efter regeringens opfattelse ikke er tilfredsstillende.Under hensyn til at forslaget således ikke er fuldt ud i overensstemmelse med den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelser, og da det ikke kan dokumente-res, at alle de foreslåede anvendelsesbegrænsninger er sundhedsmæssigt forsvarlige,kan regeringen ikke støtte forslaget i dets foreliggende form.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.