Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 211
Offentligt
Europaudvalget og FødevareudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer2. april 2014
Kommissionen foreslår nye regler for økologisk produktionSammenfatningKommissionen har fremsat forslag til en revision af økologiforordningenfra 2007. Kommissionens mål er at sikre og bevare forbrugernes og pro-ducenternes tillid og gøre det lettere for landmænd at omlægge til økolo-gisk produktion. I den forbindelse foreslår Kommissionen en øget harmo-nisering af produktionsreglerne, en styrket og mere risikobaseret kontrol,nye bestemmelser om eksport samt en reduktion af de administrativeomkostninger for landbrugerne.Fristen for at afgive en begrundet udtalelse til forslaget udløber den 20.maj 2014.
1/6
Europa-Kommissionen fremsatte den 18. december 2014 sit længe ventedeforslag til nye regler for økologisk produktion, som skal erstatte den gældende1forordning fra 2007 .Forslaget lægger navnlig op til at:harmonisere EU-reglerne ved at afskaffe mange af de nuværendeundtagelser vedrørende produktion og kontroløge kontrollen gennem en risikobaseret tilganggøre det lettere for små landbrugere at omlægge til økologisk land-brugsætte mere ind på den internationale dimension af handelen medøkologiske varer gennem nye regler om eksportforenkle økologireglerne for at reducere de administrative omkostnin-ger for landbrugerne og forbedre gennemsigtigheden.Samtidig lancerede Kommissionen en handlingsplan om fremtiden for økolo-gisk produktion i EU. Handlingsplanen lægger op til bedre information af land-brugerne om udvikling af landdistrikterne og om EU's landbrugspolitiske initia-tiver til fremme af økologi, styrkelse af forbindelserne mellem EU's forsknings-og innovationsprojekter og økologisk produktion samt fremme af anvendelse2af økologiske fødevarer i f.eks. skoler .Forslaget til økologiforordningen er blandt de EU-lovgivningsforslag, somFolketingets Europaudvalg udvalgte fra Kommissionens arbejdsprogram for32014 med henblik på at undersøge, om de overholder nærhedsprincippet .Forslaget er udvalgt til nærhedstjek som følge af, at det er et politisk væsent-ligt forslag på et område med delt kompetence mellem EU og medlemsstater-4ne . Folketinget har i alt 8 uger til at behandle forordningsforslaget fra detforeligger i alle sprogversioner. Folketinget skal have afsluttet sit nærhedstjekaf forslaget senest den 20. maj 2014.
Baggrunden for forslagetKommissionen indleder sit forslag med at konstatere, at EU’s marked for øko-logisk produktion er blevet firedoblet siden 1999 som følge af en kraftig væksti efterspørgslen. Ifølge Kommissionen har de lovgivningsmæssige rammer
123
4
KOM (2014)180.KOM (2014)179.Den samlede liste over forslag udtaget til nærhedskontrol i 2014 findes i EU-note E 9 af 27.januar 2014.Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 omFolketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.
2/6
imidlertid ikke fulgt med efterspørgslen, og tager ikke hensyn til udviklingen afforbrugernes interesser og forventninger. Hertil kommer, at mærkningsregler-ne er indviklede og der er svagheder i kontrollen og i handelsordningen medtredjelande. Endelig er reglerne ifølge Kommissionen for indviklede.Forslaget har til formål at:1. fjerne hindringer for en bæredygtig udvikling af økologisk produktion iEU,2. garantere lige konkurrencevilkår for landbrugere m.fl. og sikre, at detindre marked bliver mere effektivt3. øge forbrugernes tillid til økologiske produkter.Den gældende forordning fra 2007 blev vedtaget af Rådet. Med Lissabon-traktaten fra 2009 blev EU’s landbrugspolitik underlagt den almindelige lov-givningsprocedure, og derfor er det første gang Europa-Parlamentet optrædersom medlovgiver på området.5
Hvad ændrer forslaget ved de gældende regler?Kommissionens forslag kredser om følgende overordnede temaer.1. Forenkling og ensretning af regler for økologisk produktion2. Forbedret og mere risikobaseret kontrol3. Styrkelse af samhandelen med tredjelande
1. Forenkling og ensretning af regler for økologisk produktionKommissionen lægger op til at forbedre og ensrette produktionsreglerne vedat fjerne EU-landenes mulighed for at fastsætte undtagelser. Dog undtagesde tilfælde, hvor de er nødvendige for midlertidigt at videreføre eller genopta-ge økologisk produktion i katastrofesituationer.Efter forslaget skal økologisk landbrug drives fuldt ud i overensstemmelsemed kravene til økologisk produktion, og godkendelse af omlægningsperiodenmed tilbagevirkende kraft er i princippet ikke længere mulig.Kommissionen foreslår også, at de landbrugsingredienser, som anvendes iforarbejdede økologiske produkter, udelukkende skal være økologiske. Ogmed undtagelse af mikrovirksomheder skal det for andre økologiske er-
5
Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske pro-dukter, for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol.
3/6
hvervsdrivende end landbrugere eller erhvervsdrivende, som producerer tangeller akvakulturdyr, være et krav, at de udvikler et system, som kan forbedrederes resultater på miljøområdet.De økologiske produktionsmåder skal fortsat overholde principper, som nøjeafspejler forbrugernes forventninger.2. Forbedret og mere risikobaseret kontrolKommissionen foreslår også en forbedring af kontrolreglerne, hvorved allekontrolbestemmelser flyttes til den generelle forordning om offentlig kontrol påfødevare- og foderstofområdet. Det betyder, at erhvervsdrivende, ansvarligemyndigheder, kontrolmyndigheder og kontrolorganer ikke længere skal søgeefter kontrolregler i to forskellige lovtekster.Endvidere styrkes den risikobaserede tilgang til kontrollen yderligere ved atfjerne det nuværende krav om, at alle erhvervsdrivende mindst én gang omåret skal underkastes kontrol af, om de overholder økologiforordningen. Istedet vil Kommissionen ved hjælp af delegerede retsakter tilpasse kontrol-hyppigheden.Kommissionen lægger også op til at sikre øget sporbarhed og forebygge svig,ligesom der indføres fælles foranstaltninger, når der opdages ikke-tilladteprodukter eller stoffer.3. Styrkelse af samhandelen med tredjelandeEfter forslaget tilpasses forordningens handelsregler for at sikre lige vilkår forøkologiske erhvervsdrivende i EU og i tredjelande og for at sikre, at forbru-gernes tillid opretholdes. Muligheden for ligestillingsaftaler med tredjelandebevares, men forslaget lægger op til en afvikling af ordningen for anerkendel-se af ækvivalens (dvs. at visse kontrolorganer anerkendes som kompetente tilat udstede attester i tredjelande med henblik på import til EU af produkter, dergiver tilsvarende garantier). Kommissionen foreslår, at godkendelsen af kon-trolorganer gradvist overgår til at være en overensstemmelsesordning.
Er det danske Ø-mærke i fare?Der har op til vedtagelsen af forslaget i Kommissionen være forlydender om,at Kommissionen overvejede at kræve en udfasning af nationale logoer og attvinge EU-landene til at bruge EU’s eget øko-mærke. Det ville bl.a. gå ud overdet populære danske Ø-mærke. Fødevareministeren oplyste på et samråd i
4/6
Fødevareudvalget den 27.november 2013, at han ville gøre hvad han kunne6for – inden Kommissionen vedtog sit forslag – at redde Ø-mærketKommissionens forslag bevarer således udtrykkeligt bestemmelsen i dengældende forordning, hvorefter ”Nationaleog private logoer kan anvendes tilmærkning og udformning af samt reklame for produkter, der opfylder kravene7i denne forordning”. Frygten for at miste det danske Ø-mærke er derfor af-8blæst .
Overholder forslaget nærhedsprincippet?Det, som Folketinget skal tage stilling til i forbindelse med det planlagte nær-hedstjek af forslaget, er om de områder, der behandles i forslaget til ændringaf økologiforordningen bedst reguleres på EU-niveau eller på nationalt niveau.Ifølge Kommissionen selv overholder forslaget nærhedsprincippet.Kommissionen anfører således i forslaget, at et led i EU’s landbrugspolitik erat sikre en gnidningsløs udvikling af det indre marked. Med henblik herpå eren EU-dækkende ordning for økologi ifølge Kommissionen mere effektiv end28 forskellige ordninger. Med en sådan ordning er det muligt at opnå en mereeffektiv og konsekvent handelspolitik over for globale handelspartnere, navn-lig ved at EU’s forhandlingsstyrke øges.Kommissionen anfører videre at forslaget:mindsker det spillerum, som EU-landene i dag har for at indrømmeundtagelser fra reglerne, som fører til illoyal konkurrence mellem deerhvervsdrivende, svækkelse af forbrugernes tillid samt en komplekslovgivning og handelsspørgsmål (vanskeligheder med håndhævelseaf reglernes overholdelse)sikrer, at det forhold, at der sættes forskelligt ind mod samme mang-lende overholdelse af EU's økologilovgivning i EU-landene, er et pro-blem, som fører til illoyal konkurrence og et ikke effektivt fungerendeindre marked.Forslagene er ligeledes udtaget til behandling af det finske parlament, dentyske forbundsdag, Sveriges Rigsdag, det rumænske senat, og Slovakiets
6
Se Fødevareministerens talepapir til samrådet:http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/flf/bilag/95/1315942.pdf7Artikel 23, stk. 5, i forslaget.8Se også Fødevareministeriets pressemeddelelse af 24. marts 2014http://fvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/sort-paa-hvidt-det-roede-oe-maerke-reddet/
5/6
Nationalråd. Der foreligger endnu ingen oplysninger om resultaterne af be-handlingen af forslagene i disse parlamenter.Udover nærhedstjekket har Folketinget også mulighed for – såvel inden for9som efter 8-ugers fristen for nærhedstjekket – at sende en udtalelse tilKommissionen om forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketin-gets udtalelse, at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke tiloverholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich (3611)
9
Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
6/6