Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 210
Offentligt
1353724_0001.png
1353724_0002.png
1353724_0003.png
1353724_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 2. april 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orienteringgrundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af en tilpasningssats for direktebetalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt angår kalenderåret2014.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/DepartementetSagsnr.:25447Den2. april2014FVM 262
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af entilpasningssats for direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 73/2009for så vidt angår kalenderåret 2014KOM (2014)175ResuméKommissionen har den 21. marts 2014 fremsat forslag omny tilpasningssats for finansieldisciplin for kalenderåret 2014 (budgetåret 2015), der udbetales i december 2014. Bag-grunden for at fastsætte en tilpasningssats for finansiel disciplin er at skaffe et beløb på433 mio.€tilen krisereserve for landbruget i budgetåret 2015. Beløbet skal indgå i EU´skrisereserve til landbrugssektoren. Kommissionen foreslår,at alle støtteudbetalinger, derligger ud over 2.000 € per bedrift, bliver reduceret med ca. 1,30 %.I indeværende bud-getår udgør krisereserven ca. 425 mio. € i løbende priser. Hvis disse midler ikke udnyt-tes, vil de blive overført og udbetalt i forbindelse med udbetalingerne af den direkte støt-te i budgetåret 2015.BaggrundKommissionen har ved KOM (2014) 175af 21. marts 2014 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af en tilpasningssats for direkte be-talinger som fastsat i forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt angår kalenderåret 2014.Forslaget er ikke modtaget fra rådssekretariatet i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og kan vedtages af Rådet ogEuropa-Parlamentet i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure.Formål og indholdSom fastlagt i aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 skal der hvertår oprettes en reserve på 400 € (i 2011-priser) med det formål at yde støtte til land-brugssektoren i tilfælde af større kriser (den såkaldte krisereserve). Denne bliver finan-sieret ved at reducere de årlige direkte betalinger til landmændene med en given pro-centsats (finansiel disciplin).Krisereserven skal være med i Kommissionens budgetforslag for 2015, og den beløbersig til 433 mio. € i løbende priser.
2Bestemmelserne om krisereserven udmøntes i Europa-Parlamentets og Rådets forordning1306/2013 om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik.Ifølge denne skal Kommissionensenest den 31. marts i det år, hvor tilpasningssatsen vilblive anvendt,forelægge Europa-Parlamentet og Rådet et forslag vedrørende tilpasnings-satsens størrelse.På den baggrund foreslår Kommissionen for så vidt angår ansøgninger indgivet i kalen-deråret 2014 en tilpasningssats på 1,301951%i forhold til alle støttebetalinger, der liggerud over 2.000 €.Bundgrænsen på 2.000 € blev fastlagt med landbrugsreformen.Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet senest den 30. juni 2014. Hvistilpasningssatsen ikke er blevet fastsat senest den 30. juni 2014, bliver den efterfølgendefastsat af Kommissionen.Kommissionen kan indtil den 1. december 2014 ændre tilpasningssatsen. Det vil ske,hvis Kommissionen vurderer, at der er udsigt til, at udgifterne til direkte støtte og mar-kedsforanstaltningerne vil overskride det loft for budgettet, som er en del af aftalen omEU’s flerårige budget.Satsen finder først anvendelse på Bulgarien og Rumænien fra 1. januar 2016 og på Kroa-tien fra den 1. januar 2022.Indtil da er disse medlemsstater fritaget for den finansielledisciplin. Fritagelsen skyldes, at den direkte støtte endnu ikke er fuldt indfaset i de på-gældende medlemsstater.Til sammenligning var den tilsvarende reduktionssats i for betalingerne for kalenderåret2013 (budgetåret 2014) ca. 2,45 %.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.KonsekvenserForslaget om finansiel disciplin medfører, at den direkte støtte i EU for budgetåret 2015,reduceres med i alt 433 mio. €.Forslaget vil have konsekvenser for udbetalingen af direkte støtte i Danmark i budgetåret2015. NaturErhvervstyrelsen skønner, at udbetalingerne til ca. 35.220 landmænd i Dan-mark vil blive berørt. NaturErhvervstyrelsen skønner endvidere, at forslaget vil medføreen samlet reduktion af de direkte betalinger i Danmark for budgetåret 2015 på ca. 91,3mio. kr.Hvis krisereserven i et givet år ikke udnyttes, vil den indgå i udbetalingen af den direktestøtte i det efterfølgende år. I indeværende budgetår udgør krisereserven ca. 425 mio. €i løbende priser. Hvis disse midler ikke udnyttes, vil de blive overført og udbetalt i forbin-delse med udbetalingerne af den direkte støtte i budgetåret 2015.Forslaget kan have administrative konsekvenser –hvis reduktionssatsen reduceres sentpå året, og der bliver behov for en anden udbetalingsrunde af den direkte støtte.
3Høring§ 2-udvalget (landbrug)er blevet hørt.Landbrug & Fødevarer fastslår, at det er forordningsfastsat, at der hvert år i budgetperi-oden 2014-2020 skal overføres ca. 400 mio. € til krisereserven i 2011-priser. Derfor kandet forventes, at der vil blive en årlig tilpasningssats. Landbrug & Fødevarer mener dog,at den måde midlerne inddrives på er med til at skævvride hvilke medlemsstater, der bi-drager relativt mest til finansieringen af krisefonden. Landbrug & Fødevarer fremhæver,at den gennemsnitlige bedriftsstørrelse i Danmark er relativt høj, hvilket bevirker, atdanske landmænd vil få relativt mindre glæde af den fastsatte bundgrænse på 2.000 €og dermed bidrage relativt mere til krisefonden.Landbrug & Fødevarer mener, at tilpasningssatsen i stedet skal fastsættes som en pro-centdel af det nationale loft. På den måde vil man undgå dette problem. Det vil stadigvære muligt at holde fast i grænsen på 2.000 €. Så er det blot et spørgsmål om omforde-ling internt i medlemsstaten og ikke omfordeling mellem medlemsstater.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter forslaget, der følger af aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme for2014-2020.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være generel opbakning blandt medlemsstaterne til forslaget.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.