Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 209
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 2. april 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om regionalt samarbejde for denfælles fiskeripolitik.
Med venlig hilsenJesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/DepartementetSags. nr. 25110Den 2. april 2014FVM 261
Orienterende notat om regionalt samarbejde inden for den fælles fiskeripolitik
Den nye fælles fiskeripolitik lægger op til et øget regionalt samarbejde mellem medlemsstater-ne. De overordnede rammer indgår i den nye grundforordning1380/2013 af 11. december2013 om den fælles fiskeripolitik. Det forudses, at en række fiskeriforvaltningsforanstaltningerkan vedtages af Kommissionen i form af henholdsvis delegerede retsakter eller gennemførel-sesretsakter på baggrund af fælles henstillinger fra medlemsstater med en direkte forvalt-ningsmæssig interesse i et geografisk område. Danmark vil således være involveret i den kon-krete udformning af en række fælles henstillinger.BaggrundDen overordnede bestemmelse om regionalisering fremgår af artikel 18 i grundforordningen.Grundforordningens artikel 11 vedrører specifikt overholdelse af forpligtelserne i Unionens mil-jølovgivning (Natura 2000 direktiverne og Havstrategidirektivet1) i sammenhæng med regiona-lisering.I henhold til grundforordningen er der lagt op til, at regionalt samarbejde primært vil være re-lateret til den nærmere udmøntning af EU-bevarelsesforanstaltninger på et geografisk område,herunder af flerårige planer, udarbejdelse af discardplaner og udarbejdelse af fiskeriforvalt-ningsforanstaltninger med henblik på overholdelse af forpligtelserne i Unionens miljølovgivning(Natura 2000 direktiverne og Havstrategidirektivet).Under nærmere angivne betingelser vil medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig in-teresse i et geografisk område - en region - kunne samarbejde om udarbejdelse af en fælleshenstilling om sådanne foranstaltninger. De relevante rådgivende råd skal høres om udkast tilen fælles henstilling. Alle berørte medlemsstater i en region skal opnå enighed om en fælleshenstilling med henblik på en forelæggelse for Kommissionen2. Det indebærer, at de enkeltemedlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse forud for fremsendelsen af denfælles henstilling skal tilkendegive, om de kan tilslutte sig den fælles henstilling. Dette vil nor-malt ske i en ”High Level gruppe” bestående af fiskeridirektører fra medlemsstater med en di-rekte forvaltningsmæssig interesse i en region3. Den pågældende fælles henstilling vil i ud-Forpligtelser i henhold til artikel 13, stk. 4, i direktiv 2008/56/EF (Havstrategidirektivet), artikel 4 i direktiv2009/147/EF (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af vilde fugle) eller artikel 6 i direktiv92/43/EØF (Rådets direktiv om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter).2I betragtning nr. 39. i grundforordningen fremgår således også følgende: ”Medlemsstaterne bør samarbejde på regio-nalt plan med henblik på at vedtage fælles henstillinger og andre instrumenter til udarbejdelsen og gennemførelsen afbevarelsesforanstaltninger og foranstaltninger, der berører fiskeriaktiviteten i områder, der er beskyttet af miljølovgiv-ningen. Inden for rammerne af regionalt samarbejde bør Kommissionen kun vedtage bevarelsesforanstaltninger gen-nem gennemførelsesretsakter eller delegerede retsakter, når alle berørte medlemsstater i en region er enige om enfælles henstilling. Foreligger der ingen fælles henstilling, bør Kommissionen forelægge et forslag til relevante foran-staltninger i henhold til traktaten.”3Medlemsstaterne på fiskeriområdet samarbejder inden for rammerne af det regionale samarbejde i henholdsvis”BALTFISH” i Østersøen (Østersømedlemsstaterne) og ”Scheveningen” i Nordsøen (Nordsømedlemsstaterne).1
gangspunktet danne grundlag for Kommissionens efterfølgende uddybelse og vedtagelse af deomfattede foranstaltninger gennem en gennemførelsesretsakt eller en delegeret retsakt, nården opfylder de fastsatte generelle krav til fælles henstillinger4. For så vidt angår discardplanerog fiskeriforanstaltninger vedrørende overholdelse af forpligtelserne i Unionens miljølovgivning(Natura 2000 og Havstrategidirektivet) vil der blive tale om delegerede retsakter.
Model for inddragelse af interesseorganisationer og det politiske niveau i forbindelsemed regionalisering i den fælles fiskeripolitikFødevareministeriet vil følge nedenstående tilgang for inddragelse af interesseorganisationerog det politiske niveau i forbindelse med udarbejdelsen af fælles henstillinger i væsentlige sa-ger inden for den fælles fiskeripolitik:Der introduceres en uformel inddragelse af interesseorganisationer i NaturErhvervstyrel-sens CFP Dialogforum og Natura 2000 Dialogforum forud for fremsendelse af fælles henstil-linger til Kommissionen.Når der tegner sig et klart billede af udkast til fælles henstilling, foretages på det forelig-gende grundlag en formel forelæggelse af gennemførelsesretsakter og delegerede retsakterfor Folketinget efter høring af § 5-udvalget (fiskeri) i henhold til de almindelige nationaleEU-procedurer. De Rådgivende Råd, som består af repræsentanter fra industrien samt an-dre interessegrupper, høres i overensstemmelse med rammerne for udarbejdelse af fælleshenstillinger.Når der er tale om fiskeriforanstaltninger i relation til overholdelse af Unionens miljølovgiv-ning, hvor Danmark selv er initiativtager, vil der ske en oversendelse af et orienterende no-tat til Folketinget inden påbegyndelse af regional koordinering.
4
De fælles henstillinger skal bygge på den bedste foreliggende videnskabelige rådgivning og opfylde følgende overord-nede krav: 1)være forenelige med målsætningerne i den fælles fiskeripolitik, 2) være forenelige med anvendelsesom-rådet og målsætningerne i den relevante bevarelsesforanstaltning, 3) de er i overensstemmelse med anvendelsesom-rådet og effektivt opfylder de målsætninger og kvantificerbare mål, der er omhandlet i den relevante flerårige plan og4) de er mindst lige så stringente som foranstaltningerne i EU-retten.
2