Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 207
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 1. april 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissio-nens forordning om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæi-ske Unions funktionsmåde påde minimis-støttei fiskeri- og akvakultursektoren(komitésag).Forslaget vil blive drøftet på møde i Det Rådgivende udvalg for Statsstøtte den 8.april 2014, hvorefter Kommissionen er bemyndiget til at udstede den nye forord-ning.Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsenHanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/DepartementetDen 31. marts 2014FVM 259
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om anvendelse af artikel 107 og 108 itraktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde påde minimis-støtte
i fi-skeri- og akvakultursektoren (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag til en ny forordning om de minimis-støtte til fiskeri- ogakvakultursektoren. Forslaget er en erstatning for den nuværende forordning, der udløbden 31. december 2013. Forslaget fastholder det nuværende støtteloft på 30.000 € pr.støttemodtager over en 3-årig periode. Endvidere præciseres en række regler. Det gælderblandt andet definition af en virksomhed samt regler for hvor meget en enkelt støttemod-tager samlet set kan modtage efter de minimis-reglerne for fiskeri- og akvakultursektorenog øvrige relevante de minimis-regler (kumulation). Endelig bortfalder krav om, at støtte,der ydes som tilskud eller rentetilskud, ikke må ydes til en kriseramt virksomhed. Forsla-get vil blive drøftet på møde i Det Rådgivende udvalg for Statsstøtte den 8. april 2014,hvorefter Kommissionen er bemyndiget til at udstede den nye forordning. Der stemmessåledes ikke om forslaget. Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskæftigel-sen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse. Regeringenkan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om at anvendelse af artikel 107 og 108 i Traktaten omDen Europæiske Unions funktionsmåde påde minimis-støttei fiskeri- og akvakultursekto-ren.Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 108, stk. 4, og kan vedtages afKommissionen efter at det har været i høring to gange i Det Rådgivende Udvalg forStatsstøtte. Det første møde afholdes, inden Kommissionen offentliggør et udkast til for-ordning. Det andet møde afholdes, inden Kommissionen udsteder en forordning. Der skalderfor ikke stemmes om forslaget.Forslaget forventes behandlet på udvalgets møde den 8. april 2014.Nærhedsprincippet1/5
Kommissionen redegør ikke nærmere for nærhedsprincippet.Eftersom der er tale om en revision af allerede vedtaget EU-lovgivning, er det regerin-gens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Endvidere erstatsstøttereglerne i henhold til Traktatens artikel 108 underlagt Kommissionens ene-kompetence under kontrol af EU-domstolen.Formål og indholdDen hidtidige forordning omde minimis-støtteophørte den 31. december 2013. Efter ensærlig overgangsbestemmelse kan der dog fortsat ydesde minimis-støtteefter forordnin-gens bestemmelser indtil den 30. juni 2014. Det forventes, at den nye forordning træderi kraft den 1. januar 2014 og kan anvendes indtil den 31. december 2020.Medde minimis-støtteforstås støttebeløb, der falder under et vist loft. Denne støtte an-ses ikke for at være statsstøtte, og den kan derfor umiddelbart iværksættes af medlems-staterne uden krav om anmeldelse til Kommissionen og efterfølgende forpligtelse til atafvente Kommissionens tilladelse. Forslaget beskæftiger sig udelukkende medde mini-mis-reglernefor støtte til virksomheder, der beskæftiger sig med produktion, forarbejd-ning og afsætning af fiske- og akvakulturvarer. Der eksisterer et lignende regelsæt omdeminimis-støttei landbrugssektoren og et generelt regelsæt omde minimis-støttefor øvri-ge sektorer. Dette er en konsekvens af, at fiskeri- og landbrugssektoren i forvejen erkraftigt subsidieret, og at der derfor er behov for separatede minimis-reglerpå disse om-råder.Ikke-støtteberettigede aktiviteterDer er forsat en række begrænsninger for, hvilke aktiviteter der kan modtagede mini-mis-støtte:Der kan således ikke gives de-minimis støtte, der er fastsat på grundlag afprisen for eller mængden af produkter på markedet. Der kan heller ikke ydes støtte tileksportrelaterede aktiviteter, især støtte, der er direkte knyttet til de eksporteredemængder (det vil sige støtte, der minder om eksportrestitutioner). Støtten må ikke værebetinget af, at der anvendes indenlandske produkter frem for importerede. Endelig kander ikke ydes støtte til erhvervelse af fiskerfartøjer eller udvidelse af fiskerikapaciteten ogandre ikke-støtteberettigede operationer, der er nævnt i artikel 13 i forordningen om DenEuropæiske Hav- og Fiskerifond.Loft for de minimis-støtteDet gældende loft for, hvornår støtte anses forde minimis-støttefastholdes på 30.000 €over en periode på 3 regnskabsår.Definition af en virksomhedI forordningsforslaget indsættes som noget nyt bestemmelser om, hvad der forstås ved”en enkelt virksomhed”. Ifølge EU-domstolens praksis skal alle enheder, som faktisk ellerjuridisk kontrolleres af samme enhed, betragtes som en del af én samlet virksomhed. Påden baggrund er der i forslaget fastsat en række kriterier for, hvornår to eller flere enhe-der skal betragtes som en del af en enkelt virksomhed. Det betyder, at en fysisk eller ju-ridisk person, der ejer flere virksomheder i fiskeri- eller akvakultursektoren, maksimaltkan modtage 30.000 € over en 3-årig periode.KumulationForslaget fastsætter et absolut loft på 30.000 € inden for en periode på 3 regnskabsår,
hvis der modtages støtte efter både nærværende forordning ogde minimis-forordningenfor landbrugssektoren. Det betyder, at såfremt en virksomhed er aktiv både inden for fi-skeri- og akvakultursektoren og inden for landbrugssektoren, kan der modtagesde mini-mis-støtteefter begge regelsæt på op til 30.000 € over en 3-årig periode. Tilsvarendefastsætter forslaget et absolut loft på 200.000 € over en 3-årig periode, hvis der modta-ges støtte efter både nærværende forordning og den generellede minimis-forordning.In-den for begge lofter (30.000 € og 200.000 €) kan der stadig maksimalt ydes 30.000 € ide minimis-støttetil den del af virksomheden, som beskæftiger sig med fiskeri-og akva-kultur.Støtte til kriseramte virksomhederEndvidere er der ikke længere krav i forordningen om, at støtte, der ydes som tilskud el-ler rentetilskud, ikke må ydes til en kriseramt virksomhed. Hermed bringes forordningen ioverensstemmelse med de allerede vedtagnede minimis-regelsætfor landbrugssektorenog den generellede minimis-forordning.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.KonsekvenserForslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser for det offentligeeller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have samfunds-økonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller lovgiv-ningsmæssige konsekvenser.Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, lige-stilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse.HøringSagen er i høring § 5-udvalget (fiskeri).Regeringens foreløbige generelle holdningDet er den danske regerings principielle holdning, at statsstøtte skal begrænses mestmuligt, og at det bør være Kommissionen, der vurderer medlemsstaternesstatsstøtteordninger og disses forenelighed med statsstøttereglerne.Hvad angårde minimis-ordningernegenerelt lægger man fra dansk side vægt på, at dis-se ordninger ikke må føre til en svækkelse af hverken gennemsigtigheden eller Kommis-sionens kompetence, herunder effektivitet og kontrolmuligheder. På den anden side erdet væsentligt at holde sig for øje, at en del af formålet med at indførede minimis-ordningerne blandt andet er at sikre en administrativ forenkling, som kan bidrage til atfrigøre ressourcer i Kommissionen og i medlemsstaterne, så disse i stedet kan intensiverebestræbelserne på at nedbringe den mest konkurrenceforvridende statsstøtte. Fra danskside arbejdes der for, at der opretholdes en balance mellem disse hensyn.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes en bred opbakning blandt de andre medlemsstater til at fastholde både detindividuelle støtteloft på 30.000 € pr. virksomhed og det nationale støtteloft på 2,5 % afden årlige fiskeriomsætning.
Nogle medlemsstater har tidligere rejst spørgsmålet om forordningens afgrænsning i for-hold til den generellede minimis-forordning.Forarbejdningsleddet i fiskerisektoren haraltid været omfattet af sammede minimis-forordningsom produktionsleddet, hvorimodforarbejdningsleddet i landbrugssektoren er omfattet af den generellede minimis-forordning – og dermed støtteloftet på 200.000 €. Kommissionen har i den sammenhængpåpeget, at støtte til fiskerisektoren, herunder forarbejdningsleddet, bliver tilgodesetgennem Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, hvor forarbejdningsleddet ifølge Kommissi-onens tal er hovedstøttemodtager (ca. 500 mio. € eller 10 % af midlerne fra EHFF). Her-udover har forarbejdningsvirksomheder modtaget ca. 275 mio. € fra nationale midler.Ifølge Kommissionen har forarbejdningsleddet altså modtaget i alt ca. 800 mio. € i of-fentlig støtte. Dette betyder, at hver enkelt forarbejdningsvirksomhed i gennemsnit harmodtaget mere end 200.000 €. Til sammenligning har produktionsleddet (fiskerne) mod-taget ca. 35.000 € pr. virksomhed. På den baggrund og under henvisning til risikoen foroverkompensation af forarbejdningsleddet forventes det, at Kommissionen fastholder af-græsningen.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.