Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 200
Offentligt
1349178_0001.png
1349178_0002.png
1349178_0003.png
1349178_0004.png
1349178_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 21. marts 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissio-nens beslutning om tilladelse til markedsføring af en ny fødevare eller fødevarein-grediens i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97(standardmandat - komitésag).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriEnhed/Kontor: FødevarestyrelsenSagsnr.: 24200Den 19. marts 2014FVM 257
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af en nyfødevare eller fødevareingrediens i henhold til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 258/97 (komitésag - standardmandat)KOM-dokument foreligger ikkeResuméKommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse eller afvisning af markedsføringaf nye fødevarer eller nye fødevareingredienser (novel foods) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97). Kommissionen fremlægger såledeshvert år et forholdsvis stort antal sager af samme karakter. Samtidig har Folketingets Eu-ropaudvalg i sin beretning af 5. juli 2013, der trådte i kraft den 1. september 2013, åbnetfor øget brug af standardmandater i komitésager. På den baggrund vurderes det relevantat benytte den tilgang, når Kommissionen fremsætter forslag om godkendelse af nye fø-devarer eller fødevareingredienser. Regeringen støtter udelukkende godkendelse af nyefødevarer og fødevareingredienser, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige be-tænkeligheder og som opfylder kravene i forordningen, herunder kravene til mærkningenaf produktet. Regeringen stemmer imod forslag, hvor der ifølge den videnskabelige råd-givning kan blive tale om et forringet beskyttelsesniveau.BaggrundKommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse eller afvisning af markedsfø-ring af nye fødevarer eller nye fødevareingredienser i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97.Forslag om godkendelse af nye fødevarer fremsættes med hjemmel i artikel 7 i novelfood forordningen. I henhold til denne artikel skal der træffes beslutning om tilladelse tilmarkedsføring i komitéprocedure, når der er fremsat indsigelse mod en ansøgning omgodkendelse som en ny fødevare. Beslutningen træffes på grundlag af et forslag fraKommissionen, som forelægges Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed(SCoFCAH).Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionenforslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for appel-komitéen senest en måned efter afstemningen i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) og underretter samtidig Europa-Parlamentet og Rådet. Ap-
2
pel-komitéen kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imoddet. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen påny. Handler appel-komitéen ikke inden en frist på højst 2 måneder efter datoen for hen-visning, kan Kommissionen vedtage forslaget.Op til 5 gange årligt sættes forslag om nye fødevarer til afstemning på møder i den Stå-ende Komité. Der kan på hvert møde fremlægges flere forskellige forslag til afstemning,således at der i gennemsnit forelægges i alt 5-10 sager årligt. Alle disse sager forelæggesfor Folketingets Europaudvalg forud for, at der afgives udtalelse i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH).Kommissionen fremlægger således hvert år et forholdsvis stort antal sager af samme ka-rakter. Samtidig har Folketingets Europaudvalg i sin beretning af 5. juli 2013, der trådte ikraft den 1. september 2013, åbnet for øget brug af standardmandater i komitésager. Påden baggrund vurderes det relevant at benytte den tilgang, når Kommissionen fremsæt-ter forslag om godkendelse af nye fødevarer eller fødevareingredienser.NærhedsprincippetForslag om godkendelse af en ny fødevare eller fødevareingrediens er gennemførelsesbe-stemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.Formål og indholdForslagene vedrører godkendelse af nye fødevarer eller godkendelse af nye fødevarein-gredienser. Godkendelser af nye fødevarer og fødevareingredienser sker ved, at en virk-somhed sender en ansøgning om tilladelse til markedsføring af den konkrete fødevare tilen medlemsstats fødevaremyndighed. Den nationale fødevaremyndighed udarbejder en1. vurderingsrapport, som Kommissionen sender i høring i de andre medlemsstater. Hvisder ikke indkommer begrundede indsigelser fra medlemsstaterne, godkendes eller afvisesproduktet på dette grundlag uden en afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der indkommer begrundede indsigelser mod 1.-vurderingsrapporten skal forslaget behandles i komitéprocedure. Kommissionen fremsæt-ter herefter et forslag om godkendelse eller afvisning af godkendelse af produktet. Så-fremt indsigelserne vedrører videnskabelige sundhedsmæssige aspekter, kan Kommissio-nen anmode Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) om at komme med enudtalelse om produktet.Såfremt ansøger har opfyldt kravene til godkendelse i henhold til forordning (EF) 258/97om nye fødevarer fremsætter Kommissionen et forslag om godkendelse. Godkendelsen errettet til den enkelte ansøger og indeholder bestemmelser om anvendelsen af den nyefødevare eller fødevareingrediens samt mærkningen heraf til den endelige forbruger.Ifølge novel food forordningen må nye fødevarer eller fødevareingredienser ikke udgøreen fare for forbrugerne, ikke vildlede forbrugerne og ikke afvige så meget fra de fødeva-rer og fødevareingredienser, som den skal erstatte, at normal indtagelse af den vil væreernæringsmæssigt uheldigt for forbrugerne. Nye fødevarer kan være nye innovative pro-dukter, som f.eks. en ny ikke-klæbende tyggegummibase, eller importerede landbrugs-
3
produkter fra tredjelande, som f.eks. chia-frø eller baobab-frugt, som ikke har væretkonsumeret i nævneværdigt omfang i EU før 15. maj 1997.Såfremt der er fremsat videnskabeligt begrundede sikkerhedsmæssige indsigelser imod1.-vurderingsrapporten for en ny fødevare eller fødevareingrediens anmoder Kommissio-nen Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) om en vurdering med henblikpå at sikre, at produktet både toksikologisk og indtagmæssigt er sundhedsmæssigt ac-ceptabelt.Forslaget og en eventuel risikovurdering fra EFSA vurderes desuden af Fødevarestyrelseni forbindelse med behandling af sagen. Hvis det skønnes nødvendigt, inddrages DTU Fø-devareinstituttet i vurderingen.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97 af 27. januar 1997 om nyelevnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser er umiddelbart gældende i Danmark ogde øvrige medlemsstater.KonsekvenserForslagene vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekven-ser.En vedtagelse af forslagene vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringNotatet har været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg. Der er ik-ke indkommet nogen bemærkninger.De konkrete forslag om nye fødevarer vil forsat blive sendt i høring på høringsportalenforud for afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoF-CAH).Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter udelukkende godkendelse af nye fødevarer og fødevareingredienser,som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder og som opfylder kravenei forordningen, herunder kravene til mærkningen af produktet. Regeringen stemmer imodforslag, hvor der ifølge den videnskabelige rådgivning kan blive tale om et forringet be-skyttelsesniveau.Regeringen kan derfor støtte godkendelse, når følgende forudsætninger er opfyldt:Produktets anvendelse, som beskrevet i forslaget, vurderes at være sundhedsmæs-sigt acceptabelt.Den foreslåede mærkning af produktet er forståelig og vurderes ikke vildledende forforbrugeren.
4
Produktet afviger ikke så meget fra de fødevarer og fødevareingredienser, som detskal erstatte, at normal indtagelse af det vil være ernæringsmæssigt uheldigt forforbrugerne.Forslaget tager tilstrækkeligt højde for eventuelle bemærkninger, som Den Europæ-iske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) eller danske eksperter måtte have, herun-der eventuelle forslag om begrænsninger i anvendelsen eller særlig mærkning.
Forslaget kan ikke støttes, såfremt disse kriterier ikke er opfyldt.Herudover vil man fra regeringens side afstå fra at stemme, når der konstateres formellefejl i proceduren vedrørende fremsættelse af forslag til afstemning, som fører til, at for-slagets konsekvenser ikke umiddelbart kan vurderes på fyldestgørende vis.Hvis der afviges fra ovenstående tilgang, vil forslagene blive forelagt efter normal proce-dure.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vil på den baggrund én gang årligt ved på-begyndelsen af det næstfølgende kalenderår orientere Folketingets Europaudvalg om,hvilke nye fødevarer, der i det forgangne år er blevet behandlet i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), med anførelse af dansk holdning til den en-kelte nye fødevare og afstemningens resultat.Generelle forventninger til andre landes holdningerPå baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der generelt at væreet kvalificeret flertal for kommende forslag om godkendelse eller afvisning af markedsfø-ring af nye fødevarer eller nye fødevareingredienser blandt medlemsstaterne.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.