Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 2
Offentligt
1286218_0001.png
1286218_0002.png
1286218_0003.png
1286218_0004.png
1286218_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 3. oktober 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissio-nens forordning om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæi-ske Unions funktionsmåde på de minimis-støtte i landbrugssektoren (komitésag).Forslaget vil blive drøftet på møde i Det Rådgivende udvalg for statsstøtte den 11.oktober 2013.Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarke-det, ligestilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse.Det er den danske regerings principielle holdning, at statsstøtte skal begrænsesmest muligt, og at det bør være Kommissionen, der vurderer medlemsstaternesstatsstøtteordninger og disses forenelighed med statsstøttereglerne.
Med venlig hilsenJesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/DepartementetDen 2. oktober 2013FVM 191
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om anvendelse af artikel 107 og 108 itraktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-støtte ilandbrugssektoren (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til en ny forordning om de minimis-støtte til produkti-on af landbrugsprodukter. Forslaget fremsættes eftersom den nuværende forordning påområdet udløber den 31. december 2013. Forslaget indebærer, at loftet for de minimis-støtten hæves fra de nuværende 7.500 € til 10.000 € pr. støttemodtager over en 3-årigperiode. Endvidere skabes der øget klarhed, idet en række regler præciseres. Det gælderblandt andet afgrænsning af én enkelt virksomhed, og fastsættelse af et loft på 200.000€ for, hvor meget en støttemodtager samlet kan modtage fra henholdsvis de generelle deminimis-regler og de minimis-reglerne på landbrugsområdet. Endelig foreslår Kommissi-onen, at medlemsstaterne fremover registrerer al relevant information om modtagere afstatsstøtte i et centralt register. Forslaget vil blive drøftet på møde i Det Rådgivende ud-valg for statsstøtte den 11. oktober 2013, hvorefter Kommissionen er bemyndiget til atudstede den nye forordning. Det er den danske regerings principielle holdning, at stats-støtte skal begrænses mest muligt, og at det bør være Kommissionen, der vurderer med-lemsstaternes statsstøtteordninger og disses forenelighed med statsstøttereglerne.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om at anvendelse af artikel 107 og 108 i Traktaten omDen Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-støtte i landbrugssektoren.Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 108, stk. 4, og kan vedtages afKommissionen efter at det har været i høring to gange i Det Rådgivende Udvalg forStatsstøtte. Det første møde afholdes, inden Kommissionen offentliggør et udkast til for-ordning. Det andet møde afholdes, inden Kommissionen udsteder en forordning.Forslaget forventes behandlet på udvalgets møde den 11. oktober 2013.NærhedsprincippetKommissionen redegør ikke nærmere for nærhedsprincippet.Eftersom der er tale om en revision af allerede vedtaget EU-lovgivning, er det regerin-gens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
1/4
Formål og indholdDen gældende forordning om de minimis-støtte ophører den 31. december 2013. Ifølgeforslaget skal den nye forordning træde i kraft den 1. januar 2014 og kan anvendes indtilden 31. december 2020.Med de minimis-støtte forstås støttebeløb, der falder under et vist loft. Denne støtte an-ses ikke for at være statsstøtte, og den kan derfor umiddelbart iværksættes af medlems-staterne uden krav om anmeldelse til Kommissionen og efterfølgende forpligtelse til atafvente Kommissionens tilladelse. Forslaget beskæftiger sig udelukkende med de mini-mis-reglerne på landbrugsområdet. Der eksisterer et lignende generelt regelsæt om deminimis-støtte. Dette er en konsekvens af, at landbrugssektoren i forvejen er kraftigtsubsidieret, og at der derfor er behov for separate statsstøtteregler på det område.Den væsentligste ændring i forhold til den nuværende forordning er, at loftet forhvornår støtte anses for de minimis-støtte hæves fra de nuværende 7.500 € til10.000 €. Disse beløb gælder over en treårig periode.Forslaget fastsætter et absolut loft på 200.000 € til den enkelte støttemodtager,hvis der modtages støtte efter både den generelle de minimis-forordning og nær-værende forordning. Det betyder, at såfremt en virksomhed er aktiv både indenfor primærproduktion af landbrugsprodukter og inden for én eller flere sektorer el-ler aktiviteter, der reguleres af den generelle de minimis-forordning, kan de mini-mis-støtte til landbrugsproduktion kumuleres med de minimis-støtte efter den ge-nerelle de minimis-forordning. Inden for dette loft kan der stadig maksimalt ydes10.000 € i de minimis-støtte til landbrugsstøtte.Medlemsstaterne skal oprette et centralt register over de minimis-støtte. Pt. erdet frivilligt.Der er forsat en række begrænsninger på, hvilke aktiviteter der kan modtage deminimis-støtte: Der kan således ikke gives de-minimis støtte, der er fastsat pågrundlag af prisen for eller mængden af produkter på markedet. Der kan hellerikke ydes støtte til eksportrelaterede aktiviteter, især støtte, der er direkte knyttettil de eksporterede mængder (det vil sige støtte, der minder om eksportrestitutio-ner). Støtten må ikke være betinget af, at der anvendes indenlandske produkterfrem for importerede.I forordningsforslaget indsættes som noget nyt bestemmelser om, hvad der for-stås ved ”en enkelt virksomhed”. Ifølge EU-domstolens praksis skal alle enheder,som faktisk eller juridisk kontrolleres af samme enhed, betragtes som en del af énsamlet virksomhed. Det vil sige, at en fysisk eller juridisk person, der ejer flerelandbrugsvirksomheder er omfattet af loftet på 10.000 € pr. år.Som hidtil må der ikke gives støtte til en kriseramt virksomhed. Med henblik på atgive øget juridisk sikkerhed opstiller Kommissionen kriterier direkte i forordnings-forslaget, der fastslår om en virksomhed anses for at være kriseramt.
2/4
Den nugældende forordning udløber d. 31. december 2013. Der kan dog fortsat ydes deminimis-støtte efter den nugældende forordnings bestemmelser indtil 30. juni 2014. Dennye forordning træder i kraft den 1. januar 2014 og udløber den 31. december 2020.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.KonsekvenserIfølge forordningsforslaget bliver medlemsstaterne forpligtet til at oprette et centralt re-gister. Såfremt denne del af forslaget forbliver uændret, må der forventes udgifter tiletablering og drift af registeret. Herudover har forslaget i sig selv ingen væsentlige stats-finansielle konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-ser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller llovgivningsmæssige konsekven-ser.Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, li-gestilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse.HøringSagen har været i høring i § 2-udvalget (landbrug).Landbrug & Fødevarer støtter en forhøjelse af loftet for de minimis-støtte per bedrift fra7.500 til 10.000 € over en treårig periode. Landbrug & Fødevarer bemærker videre, atdet centrale element i Kommissionens forslag er, at det fremadrettet hæves over enhvertvivl, at medlemsstaterne er forpligtet til at oprette et centralt register over de minimis-støtte.I den sammenhæng fremhæver Landbrug & Fødevarer, at erfaringerne med den igang-værende kompensationsordning for randzoner har tydeliggjort, at landmændene pålæg-ges ansvaret for at vide i hvilken udstrækning, de har fået de minimis-støtte i en treårigperiode. Det er en viden, landmændene ikke har – eller kun meget vanskeligt kan skaffesig. Det er Landbrug & Fødevares opfattelse, at kravet om en central registrering af deminimis støtte allerede fremgår af den nugældende forordning. På den baggrund er detderfor absolut påkrævet, at det med forslaget hæves over enhver tvivl, at det er med-lemsstaterne, der gennem et centralt register, skal sikre, at denne viden er til stede.Landbrug & Fødevarer bakker endvidere op om tydeliggørelsen af, hvad der er en krise-ramt virksomhed, idet reglerne på nuværende tidspunkt er for upræcise. Det betyder, atder skabes utryghed hos Landbrug & Fødevarers medlemmer, der selv er ansvarlige forat vurdere, om de er kriseramte i forordningens forstand.Herudover er der to områder, hvor der efter Landbrug & Fødevarers opfattelse burde væ-re en tydeligere eller ændret regulering:
3/4
For det første savner Landbrug & Fødevarer en tydeligere regulering af, om medlemssta-terne kan bevillige de minimis støtte på et tidspunkt, der ligger efter det tidspunkt, hvoren landmand har opnået en ret til en ydelse (retserhvervelsestidspunktet). Det kunne ek-sempelvis være randzonekompensation men også andre ordninger, hvor en fritagelse foren afgift eller byrde eller nedsættelse muligvis vurderes som statsstøtte efter ikrafttræ-delse, altså efter at man har opnået ret til kompensationen eller er fritaget for en byrde-fuld regulering.For det andet savner Landbrug & Fødevarer også klarhed over tilbagebetalingssituatio-nen, hvis støtteloftet er overskredet. I dag er den gængse opfattelse med udgangspunkt iartikel 4, stk. 1, at hele den støtte, der foranlediger overskridelsen, skal tilbagebetales –det vil sige også selvom man så kommer et stykke under loftet.Efter Landbrug & Fødevarers opfattelse bør det sikres, at støtten alene reduceres for-holdsmæssigt således, at støtteloftet respekteres. Baggrunden for dette er ikke mindstdet uforholdsmæssigt store administrative arbejde for den enkelte landmand, hvis hanskal sikre en præcis overholdelse af et loft. Det skyldes ikke mindst, at det drejer sig omat have overblik over potentielt mange støtteordninger over en treårig periode. Hertilkommer, at det med kravet om et centralt register vil være administrativt enkelt for sta-ten at sikre overholdelse.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er den danske regerings principielle holdning, at statsstøtte skal begrænses mestmuligt, og at det bør være Kommissionen, der vurderer medlemsstaternesstatsstøtteordninger og disses forenelighed med statsstøttereglerne.Hvad angår de minimis-ordningerne generelt lægger man fra dansk side vægt på, at dis-se ordninger ikke må føre til en svækkelse af hverken gennemsigtigheden eller Kommis-sionens kompetence, herunder effektivitet og kontrolmuligheder. På den anden side erdet væsentligt at holde sig for øje, at en del af formålet med at indføre de minimis-ordningerne blandt andet er at sikre en administrativ forenkling, som kan bidrage til atfrigøre ressourcer i Kommissionen og i medlemsstaterne, så disse i stedet kan intensive-re bestræbelserne på at nedbringe den mest konkurrenceforvridende statsstøtte. Fradansk side arbejdes der for, at der opretholdes en balance mellem disse hensyn.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes en bred opbakning blandt de andre medlemsstater til forslaget om at hævestøtteloftet til de nuværende 10.000 €. Flere medlemsstater har imidlertid givet udtrykfor, at den foreslåede forøgelse af loftet med 2.500 € er alt for beskeden. Kun nogle fåmedlemsstater har udtrykt modstand imod at hæve loftetTil gengæld forventes det, at forslaget om et obligatorisk centralt register vil møde en delskepsis fra et væsentligt antal medlemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4/4