Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 198
Offentligt
BILAG 5 til MIFUs fore-træde for Fødevareudvalget19. marts 2014
A&B ANALYSEs Danmarkspanel- MIFU - Margarine Foreningen -Februar 2014
MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 2014
1
OM UNDERSØGELSEN
MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 2014
2
MetodeUndersøgelsen er foretaget i A&B Analyses Danmarkspanel. Paneletbestår af ca. 16.500 tilfældigt udvalgte danskere. Indsamling er foretagetvia internettet som selvudfyldt spørgeskema.UniversAlle danskere 18 år+.Stikprøve1.155 personer deltog i undersøgelsen.TidsperiodeDataindsamling er foretaget fra d. 13. februar – 18. februar 2014.VægtningData er vægtet på køn, alder og geografi, således at stikprøvenssammensætning matematisk matcher den fordeling man finder i hele dendanske befolkning.
MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 2014
3
DELTAGERNE I UNDERSØGELSEN
MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 2014
4
Deltagernes fordeling på baggrundskriterierKønGeografiBørns alder
Region NordjyllandKvinde52,4Region MidtjyllandRegion SyddanmarkRegion SjællandRegion Hovedstaden0
8,922,722,315,230,9102030
Ja - 18 år eller ældreJa - 13-17 årJa - 6-12 årJa - under 6 årNej01020304010,18,811,8
39,3
Mand
47,6%01020Alder30405060
%
41,7%50
40
Husstandsindkomst
65 år+
19,1
700.000 kr. eller derover500-699.999 kr.
17,2
13,326,926,516,105
50-64 år
24,5300-499.999 kr.
35-49 år
25,7Under 300.000 kr.
18-34 år0102030
30,7
%40
Ønsker ej at oplyse
%
10 15 20 25 30
Læsevejledning:Figuren viser deltagernes fordeling på baggrundskriterier. Af figuren fremgår det, at 52,4% afde udvalgte deltagere er kvinder. Besvarelserne er vægtet på baggrund af køn, alder og geografi. (n=1.155)MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 20145
RESULTAT AF UNDERSØGELSE
MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 2014
6
1. Når du ser LURPAK i køledisken, hvilken fødevare er så den første der falderdig ind? (ÅBENT)
Smør
88,115
Smørbart
,410
Figuren viser, at 88,1 % af deltagerneforbinder ordet Lurpak med smør, mens deøvrige ord kun nævnes i meget begrænsetomfang.
Margarine
,410
Blandingsprodukt
,00
%
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Læsevejledning:Figuren viser, hvilken fødevare der er den første der falder danskerne ind, når de ser Lurpak ikøledisken. Af figuren fremgår det, at 88,1% af deltagerne forbinder Lurpak med smør.MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 20147
2. Når du ser LURPAK SMØRBAR i køledisken, hvilken fødevare er så den førsteder falder dig ind? (ÅBENT)
Smør
62,609
Blandingsprodukt
4,348
Figuren viser, at 62,6 % af deltagerneforbinder ordet Lurpak Smørbar med smør,mens de øvrige ord kun nævnes i mindreomfang.
Smørbart
3,043
Margarine
1,739
%
0
10
20
30
40
50
60
70
Læsevejledning:Figuren viser, hvilken fødevare der er den første der falder danskerne ind, når de ser LurpakSmørbar i køledisken. Af figuren fremgår det, at 62,6% af deltagerne forbinder Lurpak Smørbar med smør.MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 20148
3. Når du ser BAKKEDAL SMØRBAR i køledisken, hvilken fødevare er så den førsteder falder dig ind? (ÅBENT)
Smør
29,750
Blandingsprodukt
14,587
Figuren viser, at 29,8 % af deltagerneforbinder ordet Bakkedal Smørbar medsmør, mens 31,9 % forbinder BakkedalSmørbar medMargarine/Blandingsprodukt/smørbart.
Margarine
10,173
Smørbart
7,102%
0
5
10
15
20
25
30
35
Læsevejledning:Figuren viser, hvilken fødevare der er den første der falder danskerne ind, når de ser BakkedalSmørbar i køledisken. Af figuren fremgår det, at 29,8% af deltagerne forbinder Bakkedal Smørbar med smør.MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 20149
Index DK/Gallup
KONKLUSIONUndersøgelsen er foretaget, som ensplit-test, hvor respondenterne er spurgt ind til hvilkenfødevare der er den første der falder dem ind når de ser hhv.Lurpak, Lurpak Smørbar
ogBakkedal Smørbar
i køledisken.Resultaterne af undersøgelsen viser, at langt størstedelen (88,1%) af deltagerne(danskerne) tænker på smør, når de serLurpak
i køledisken.Kun ganske få respondenter forbinderLurpak
med noget andet end smør.Langt størstedelen (62,6%) af deltagerne forbinder ligeledesLurpak Smørbar
med smør.
•
•••
••
Kun 29,8 % forbinderBakkedal Smørbar
med Smør.Figuren nedenfor viser, hvor mange der forbinder fødevarerne med smør:
… LURPAK
88,115
… LURPAK SMØRBAR
62,609
… BAKKEDAL SMØRBAR
29,750%,00 20,00 40,00 60,00 80,00100,00
MIFU - Margarine Foreningen – Danmarkspanel - Februar 2014
10