Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 156
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 14. februar 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om vedrørende forslag tilgodkendelse af karamelfarverne E 150a-d i øl og maltdrikke ved ændring af bilag IItil forordning (EF) nr. 1333/2008 om fødevaretilsætnings-stoffer (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 20. februar 2014.En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øget beskyttelsesniveau i Danmarkog EU.Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/Kemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2013-29-221-01799/Dep sagsnr: 24461Den 14. februar 2014FVM 241
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til godkendelse af karamelfarverne E 150a-d i øl og maltdrikke vedændring af bilag II til forordning (EF) nr. 1333/2008 om fødevaretilsætnings-stoffer (komitésag).KOM-dokument foreligger ikke.ResuméKommissionen har fremsat forslag til godkendelse af karamelfarver E 150a-d til øl ogmaltdrikke. Der er ikke sundhedsmæssige betænkeligheder ved forslaget. Forslaget er ioverensstemmelse med kriterier i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretilsætningsstoffer om, at de skal væresundhedsmæssigt forsvarlige, at der skal være teknologisk begrundelse for anvendelsen,og at anvendelsen ikke må vildlede forbrugeren. Forslaget forventes sat til afstemning påmødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 20. fe-bruar 2014. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øget beskyttelsesniveau iDanmark og EU. Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til ændring af bilag II til forordning (EF) nr.1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer, som følge af ansøgninger om godkendelse afkaramelfarver E 150a-d i øl og maltdrikke.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretilsætningsstoffer.Forslaget skal behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komitéfor Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forsla-get, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sigmed henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 20. februar 2014.NærhedsprincippetForslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er taleom gennemførelsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.Formål og indholdKaramelfarverne må i dag tilsættes i mængden quantum satis (det vil sige uden mæng-debegrænsning) til øl. Det er ikke tilladt at anvende karamelfarver til maltdrikke.Karamelfarver tilsættes med henblik på at justere farven af øllet. De fleste øl på marke-det vurderes at have en mørk farve fra malten, der ved brænding kan få en mere ellermindre stærk farve. Men i visse øltyper og i maltdrikke kan det være nødvendigt at juste-re farven med karamelfarver.Vurderinger af karamelfarverne i den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i2011 og 2012 viste, at der på det gældende regelgrundlag kan ske overskridelse af ADI(Acceptabelt Dagligt Indtag) for E 150c (Ammonieret karamel) for voksne, og at indtagetaf dette stof hovedsageligt kommer fra alkoholholdige drikkevarer. Det er især øl, hvortilder anvendes karamelfarver, der bidrager til indtaget af E 150c, hvorfor det er nødven-digt at fastsætte en numerisk grænseværdi i øl.På baggrund af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets vurdering af karamelfar-verne samt en ansøgning om anvendelse af E 150c i maltdrikke, foreslås nye grænse-værdier for karamelfarverne E 150a (Karamel), E 150b (Kaustisk sulfiteret karamel), E150c (Ammonieret karamel) og E 150d (Ammonieret sulfiteret karamel) i øl og maltdrik-ke. For E 150a (Karamel), E 150b (Kaustisk sulfiteret karamel) og E 150d (Ammonieretsulfiteret karamel) fastsættes en grænseværdi et niveau, som er tilstrækkeligt i øl ogmaltdrikke.For E 150c fastsættes en grænseværdi på 6000 mg/l i øl og maltdrikke og en grænse-værdi på 9500 mg/l i særlige øltyper (Bière de table/Tafelbier/Table beer, Brown ale, por-ter, stout og old ale).Kommissionen finder, at anvendelsen af stofferne er i overensstemmelse med kriteriernefastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december2008 om fødevaretilsætningsstoffer, som er:- at de skal være sundhedsmæssigt forsvarlige,- at der er en teknologisk begrundelse,- at anvendelsen ikke vildleder forbrugerne.Såfremt forslaget vedtages, kan anvendelse af stofferne være mulig på 20. dagen efteroffentliggørelsen.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
3Gældende dansk retFødevaretilsætningsstoffer reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer.I medfør af forordningen er der vedtaget en EU-liste over godkendte tilsætningsstoffer ogderes anvendelsesbetingelser (bilag II). EU-listen for tilsætningsstoffer (bilag II) finderanvendelse fra 1. juni 2013.KonsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vur-deres heller ikke at have administrative, samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssigekonsekvenser.DTU Fødevareinstituttet vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med for-slaget. På baggrund af danske kostdata for øl, vil danske forbrugere ikke overskride ADI-værdien ved de foreslåede grænseværdier.En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at betyde et øget beskyttelsesniveau iDanmark og EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-ger:Bryggeriforeningen: I Danmark produceres 2 særlige produkter, som indeholder mereend 6000 mg/l karamelfarve E 150c. Produkterne har været produceret i mere end 30 årog eksporteres hovedsageligt til lande udenfor EU. Produkterne er nicheprodukter og ind-tages typisk i meget små mængder. Produkterne markedsføres ikke i Danmark. Bryggeri-foreningen finder, at de 2 danskproducerede maltdrikke bør kunne omfattes af dennegrænseværdi uden at udgøre en sundhedsmæssig risiko. Bryggeriforeningen anmoderFødevarestyrelsen om at arbejde for, at de to danskproducerede særlige maltdrikke fort-sat kan produceres med et indhold af karamelfarve E 150c i en mængde på op til 9500mg/l.DI Fødevarer: Henviser til høringssvar fra Bryggeriforeningen, som DI bakker op om.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler fortilsætningsstoffer, der kan anvendes i fødevarer, og at godkendelsen og anvendelsen aftilsætningsstoffer sker ud fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretilsætningsstoffer kriterier:---at de skal være sundhedsmæssigt forsvarlige,at der er en teknologisk begrundelse,at anvendelsen ikke vildleder forbrugerne.
Regeringen finder forslaget i rimelig overensstemmelse med kriterierne. Det er en forbed-ring, at der indføres en konkret grænseværdi for stoffet E150c, hvor EFSA har peget på
4sundhedsmæssige betænkeligheder, men der er behov for en præcisering og afgrænsningaf, hvilke produkter, der kan tilsættes en højere mængde end den generelle grænsevær-di. Regeringen kan støtte forslaget, idet der arbejdes for en sådan præcisering.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.