Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 135
Offentligt
1330088_0001.png
1330088_0002.png
1330088_0003.png
1330088_0004.png
1330088_0005.png
1330088_0006.png
1330088_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 4. februar 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret grundnotat om forslag tilRådets direktiv om markedsføring af fødevarer fra dyrekloner.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og FødevarekvalitetSagsnr.:2013-29-221-02034/Dep.sagsnr: 23914Den31. januar 2014FVM 228
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Rådets direktiv om markedsføring af fødevarer fra dyreklonerKOM(2013) 893Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. januar2014. Ændringer er markeret i marginen.ResuméKommissionen har den 18. december 2013 fremsat et forslag til Rådets direktiv om mar-kedsføring af fødevarer fra dyrekloner. Formålet med forslaget er at imødekomme forbru-gernes holdninger til kloning i relation til dyrevelfærdsbetænkeligheder, idet der indføreset forbud mod markedsføring af fødevarer fra somatisk klonede dyr. Forbuddet er ifølgeforslaget midlertidigt. Det er imidlertid ikke præciseret, hvor længe forbuddet skal gælde.Medlemsstaterne skal efter 5 år aflægge rapport til Kommissionen om deres erfaringermed anvendelsen af dette direktiv. Forslaget vedtages som et rådsdirektiv i henhold tilEU-traktatens artikel 352. Dette begrundes med, at kloning af dyr ikke har nogen ind-virkning på sikkerheden eller kvaliteten af de fremstillede fødevarer, men indebærer lidel-ser for dyr. Fødevarer fra dyr, der er klonet ud fra kropsceller (somatisk kloning), er iøjeblikket omfattet af EU’s forordning om nye fødevarer og må ikke markedsføres udenen forudgående risikovurdering og godkendelse i henhold til forordningen om nye fødeva-rer. Forslaget har således ikke konsekvenser for eksisterende fødevarer på markedet, dogvil det ikke længere være muligt at ansøge om godkendelse af fødevarer fra sådanne dyri henhold til reglerne om nye fødevarer. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesni-veauet i Danmark.BaggrundKommissionen har ved KOM(2013) 893 den 18. december 2013 fremsendt forslag til Rå-dets direktiv om markedsføring af fødevarer fra dyrekloner. Forslaget er modtaget den20. december 2013 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i EU-traktatens artikel 352 og vedtages af Rådet medenstemmighed efter forslag fra Kommissionen og med Europa-Parlamentets godkendelse.NærhedsprincippetDet er Kommissionens vurdering, at separate nationale tilgange til forbud mod fødevarerfra somatisk klonede dyr i fremtiden vil kunne medføre hindringer for samhandelen,
2hvorfor det er nødvendigt at sikre ens betingelser på EU-plan. Regeringen vurderer, atforslaget ikke rejser spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.Formål og indholdForslaget indfører et midlertidigt forbud mod markedsføring i EU af fødevarer fra klonededyr, frembragt ved somatisk kloning, samt mod import af fødevarer fra sådanne dyr fralande udenfor EU. Det er imidlertid ikke præciseret, hvor længe forbuddet skal gælde.Forslaget vedrører allefødevarer fra somatisk klonede dyr og dækker således bredere enddet parallelt fremsatte forslag om forbud mod somatisk kloning af dyr, KOM (2013) 892.Der benyttes i dag to forskellige former for kloning, nemlig somatisk kloning og embryo-nal kloning. Det følger af forslagets definition af kloning, at det alene vedrører somatiskkloning.Vedsomatisk kloningfrembringer man et genetisk (næsten) identisk individ ud fra enalmindelig kropscelle. Kernen fra kropscellen indsættes i en ægcelle, hvis kerne er fjer-net. Når celledelingen er begyndt, indsættes fosteranlægget i en rugemor. Der er veddenne form for kloning intet moder- eller faderdyr til klonen (udover rugemoderen).Vedembryonal kloningudtages et befrugtet æg tidligt i udviklingen og deles i to eller fle-re, hvorefter det indsættes i en eller flere rugemødre. Der er i dette tilfælde et moder- ogfaderdyr til klonen. Denne form for kloning svarer til det, der forekommer naturligt f.eks.ved dannelsen af enæggede tvillinger.Forslaget er baseret på udtalelser fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA), der alene omhandler somatisk kloning. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritethar udtalt, at der ikke er noget, der tyder på, at der er forskel på sundhed og fødevare-sikkerhed af fødevarer fra klonede dyr sammenlignet med produkter fra konventionelt av-lede dyr. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet peger på, at somatisk kloningprimært udgør en dyrevelfærdsmæssig risiko, og at det er en ny teknik i fødevareproduk-tionen. Af dyrevelfærdsmæssige problemer ved somatisk kloning peges for klonernesvedkommende på højere forekomst af misdannelser og højere dødelighed både i foster-stadiet, omkring fødsel og op til ca. seks måneders alderen. For rugemødrene peges påhøj forekomst af komplikationer under drægtigheden, herunder unormal udvikling af mo-derkage, børvattersot (forøget væskeansamling i livmoderen), aborter, meget store fo-stre, der resulterer i fødselsvanskeligheder og behov for kejsersnit.Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at imødekomme forbrugernes holdninger tilkloning i relation til dyrevelfærdsmæssige betænkeligheder.Fødevarer fra dyr, der er klonet ved somatisk kloning, er i øjeblikket omfattet af EU’s for-ordning om nye fødevarer, og dermed underlagt krav om en før-markedsføringstilladelsebaseret på en fødevaresikkerhedsvurdering. Fødevarer fra embryonalt klonede dyr harværet markedsført i EU før 15. maj 1997, og er dermed ikke omfattet af reglerne om nyefødevarers krav om forhåndsgodkendelse. Fødevarer fra afkom af somatisk klonede dyr erheller ikke omfattet af reglerne om nye fødevarers krav om forhåndsgodkendelse eller afnærværende forslag.
3Medlemsstaterne skal senest 5 år efter gennemførelsen af direktivet (”date of transpositi-on of this Directive”) aflægge rapport til Kommissionen om deres erfaringer med anven-delsen af direktivet. Kommissionen forelægger en rapport for Europa-Parlamentet og Rå-det om anvendelsen af direktivet under hensyntagen til medlemsstaternes rapporter,ændringer i forbrugernes holdninger til kloning i relation til dyrevelfærdsbetænkelighederog den internationale udvikling.Forslaget om forbud mod markedsføring og import af fødevarer fra somatisk klonede dyrfremsættes samtidig med et forslag om forbud mod somatisk kloning af kvæg, svin, får,geder og dyr af hestefamilien, der holdes og reproduceres til landbrugsformål (KOM(2013) 892).Der er tale om et forslag til rådsdirektiv i henhold til EU-traktatens artikel 352. Kommis-sionen begrunder dette med, at somatisk kloning af dyr ikke har nogen indvirkning påsikkerheden eller kvaliteten af de fremstillede fødevarer, men indebærer lidelser for dyr,hvorfor artikel 352 ifølge Kommissionen er den rette hjemmel.Forslaget træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelse i EU-Tidende og finder an-vendelse 18 måneder efter datoen for dets vedtagelse. Medlemsstaterne skal senest 12måneder efter gennemførelsen af direktivet have implementeret dette i national ret.UdtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.Gældende dansk retFødevarer fra somatiskklonede dyr er i øjeblikket omfattet af EU’s forordning om nye fø-devarer, og dermed underlagt krav om en før-markedsføringstilladelse baseret på en fø-devaresikkerhedsvurdering. Afkom af somatisk klonede dyr er ikke omfattet af bestem-melserne, og fødevarer fra sådanne dyr kan således frit markedsføres. Fødevarer fra em-bryonalt klonede dyr og deres afkom er ikke særskilt reguleret og kan fortsat markedsfø-res i overensstemmelse med alment gældende bestemmelser for markedsføring af ani-malske produkter.KonsekvenserEn vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Der vurderes ikke at være statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssigekonsekvenser af forslaget.Der vil være lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forslaget skal implementeres i danskret ved bekendtgørelse.Kontrollen af reglerne vil indgå i den almindelige fødevarekontrol.HøringForslaget er sendt i høring i Den Nationale Komité for Landbrugsdyr, Det Rådgivende Fø-devareudvalgs EU-underudvalg, § 2-udvalget (landbrug) og på høringsportalen. Der erindkommet følgende bemærkninger:
4
Landbrug & Fødevarer har noteret sig, at Kommissionens forslag lægger op til et egentligtforbud mod markedsføring af fødevarer fra klonede dyr. Der er dermed tale om en skær-pelse af de hidtidige EU regler, hvor forordningen om nye fødevarer har stillet krav om enforudgående risikovurdering og godkendelse forud for markedsføring.Kloning er ikke en udbredt avlsteknik i Europa og forventes heller ikke at blive det, da detprimære formål er at skabe avlsmæssige forbedringer fra generation til generation.Kloning er derimod udbredt i en række andre lande, hvor de klonede indivi-der/æg/sæd/embryoner indgår i det øvrige avlsarbejde efterfølgende. Da det ikke er mu-ligt at påvise, om der er tale om et klonet individ, finder Landbrug & Fødevarer, at det erhelt afgørende, at et forbud alene omfatter de klonede embryoer eller individer, men ikkeafkom herfra inkl. æg, sæd, embryoer. Hvis forbuddet udvides til at omfatte afkom, sæd,æg og embryoer fra klonede individer vil det føre til alvorlige problemer med samhandelog afskære det danske og europæiske avlsarbejde fra at udnytte genetiske ressourcer fraandre dele af verden.Aktive Forbrugereer glade for, at forslaget tager hensyn til de europæiske forbrugeresbekymringer omkring fødevarer fra klonede dyr, samt at der ikke er nogle fordele for for-brugerne ved fødevarer fra klonede dyr. Ligeledes tages der hensyn til de åbenlyse dyr-velfærdsproblemer som kloning af dyr medfører. Dog stilles spørgsmålstegn ved EFSA’svurdering af, at der ikke er sundhedsmæssige risici ved kød og mælk fra klonede dyr ibetragtning af den meget begrænsede viden på området. Aktive forbrugere mener, detvil være hensigtsmæssigt at benytte de 5 års markedsførings pause til mere systematiskat skaffe data om dette, hvilket bør fremgå af forslaget som et selvstændigt vurderings-kriterium.De Samvirkende Købmænd (DSK) er enig i, at det er rigtigt på nuværende tidspunkt atforbyde markedsføring af fødevarer fra klonede dyr i EU. Direktivforslaget er parallelt tilet forslag om direktiv om kloning af dyr. Teksten i de to direktiver er på flere punktersammenfaldende, men det bemærkes, at teksten om ikrafttrædelse er forskellig, selvomman skulle forvente dem ens. DSK forstår ikke, hvordan det skal forstås, at de nationaleregler skal træde i kraft efter 12 måneder og anvendes efter 18 måneder (artikel 6 og 7).Forbrugerrådet Tænk mener, at det er problematisk, at spørgsmålet om mærkning af fø-devarer fra afkom af klonede dyr er blevet udeladt. Da markedsføring af fødevarer fraselve de klonede dyr i realiteten ikke er aktuelt på nuværende tidspunkt, mener Forbru-gerrådet ikke, at forslagets formål om at imødekomme forbrugernes holdninger til an-vendelsen af fødevarer fra dyrekloner er opfyldt, så længe det kun omfatter markedsfø-ring af fødevarer fra selve dyreklonerne. Denne holdning deles af den europæiske forbru-gerorganisation BEUC.Dyrenes Beskyttelse er tilfreds med, at der lægges op til et forbud mod markedsføring iEU af fødevarer fra klonede dyr, frembragt ved somatisk kloning, samt mod import af fø-devarer fra sådanne dyr fra lande udenfor EU. Dyrenes Beskyttelse er dog tilsvarende kri-tisk overfor, at der kun lægges op til etmidlertidigt– og ikke permanent – forbud, idetdet kunne resultere i, forbuddet - efter udløb af perioden - ophæves, og ikke fastholdes.Foreningen opfordrer derfor til, at der hurtigst muligt indføres et varigt forbud. Dyrenes
5Beskyttelse mener heller ikke, at det burde være tilladt at markedsføre fødevarer fraaf-komaf somatisk klonede dyr. Grunden hertil er, at der ellers vil være en stærk motivati-on for fortsat at klone dyr kommercielt. Foreningen mener, det er et spørgsmål om at fo-retage de rette prioriteringer og allokere de nødvendige midler til etablering af et spo-ringssystem for import af sæd og embryoner.Det Dyreetiske Råd støtter forslaget om et forbud mod markedsføring af fødevarer fra dy-rekloner. Rådet henviser som begrundelse herfor til tidligere udtalelser fra 2001 og 2002,hvori de etiske og dyrevelfærdsmæssige aspekter af kloning er beskrevet, samt til, at detfremgår af høringsmaterialet, at der fortsat ses en række dyrevelfærdsproblemer ved an-vendelsen af kloning, og at gavn af anvendelsen til landbrugsformål vurderes at værebegrænset. Det Dyreetiske Råd støtter, at der ved den kommende revidering af forbuddettages hensyn til forbrugernes holdninger til kloning, herunder bekymringer for dyrevel-færd, hvilket der lægges op til i forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen stiller sig generelt positiv overfor forslaget om et forbud mod markedsføringaf fødevarer fra somatisk klonede dyr.Regeringen noterer sig, at somatisk kloning er en mindre udviklet teknik og dyrevel-færdsmæssigt mere problematisk end embryonal kloning. Regeringen noterer sig endvi-dere, at fødevarer fra embryonalt klonede dyr ikke er omfattet af særskilt lovgivning iDanmark.Regeringen støtter forslaget om, at medlemsstaterne skal afgive en rapport, og at Kom-missionen på baggrund deraf skal aflægge en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet ef-ter en periode på 5 år.Regeringen agter at anmode Rådets Juridiske Tjeneste om en udtalelse vedrørende EU-traktatens artikel 352 som hjemmelsgrundlag.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdning til forslaget.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 14. januar2014.I forbindelse med forhandlingerne om en ny forordning om nye fødevarer blev spørgsmå-let om kloning senest forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 25.marts 2011, jf. Justitsministeriets notat oversendt den 21. marts 2011. Et forbud modsomatisk kloning af dyr til fødevareproduktion og forbud mod overdragelse og anvendelseaf somatisk klonede dyr til fødevareproduktion blev indsat i Kommissionens forslag til Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning om nye fødevarer under drøftelserne af detteforslag. Forslaget gik i forligsprocedure, da der ikke kunne opnås enighed mellem Rådetog Europa-Parlamentet. Der blev ikke opnået enighed under forligsproceduren, og heleforslaget om nye fødevarer blev forkastet. Kommissionen blev opfordret til at fremsætteet selvstændigt forslag om kloning af dyr. Folketingets Europaudvalg er ved Fødevaremi-
6nisteriets notat oversendt den 4. april 2011 orienteret om udfaldet af forligsforhandlin-gerne vedrørende forslaget om nye fødevarer.Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fi-skeri.