Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 133
Offentligt
1330049_0001.png
1330049_0002.png
1330049_0003.png
1330049_0004.png
1330049_0005.png
1330049_0006.png
1330049_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 4. februar 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret grundnotat om forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv om kloning af kvæg, svin, får, geder og dyraf hestefamilien, der holdes og reproduceres til landbrugsformål.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/Dyrevelfærd og VeterinærmedicinSagsnr.: 2014-15-269-00421/Dep.sagsnr: 23914Den31. januar 2014FVM 227
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kloning af kvæg, svin,får, geder og dyr af hestefamilien, der holdes og reproduceres til landbrugsfor-målKOM(2013) 892Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. janu-ar 2014. Ændringer er markeret i marginen.ResuméKommissionen har fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om klo-ning af kvæg, svin, får, geder og dyr af hestefamilien, der holdes og reproduceres tillandbrugsformål. Formålet med forslaget er at sikre ensartede produktionsbetingelser forlandbrugere i EU og samtidig beskytte dyrs sundhed og velfærd. Forslaget er rettet modkloning ud fra kropsceller (somatisk kloning). Forslaget indebærer, at der indføres et mid-lertidigt forbud mod somatisk kloning og markedsføring af somatisk klonede dyr og em-bryokloner af kvæg, svin, får, geder og dyr af hestefamilien, der holdes og reproducerestil landbrugsformål. Det er imidlertid ikke præciseret, hvor længe forbuddet skal gælde.Forslaget indebærer endvidere, at medlemsstaterne senest fem år efter direktivets gen-nemførelse skal aflægge rapport til Kommissionen om deres erfaringer med anvendelsenaf direktivet, og at Kommissionen skal forelægge en rapport for Europa-Parlamentet ogRådet på baggrund af medlemsstaternes rapporter og den videnskabelige, tekniske og in-ternationale udvikling vedrørende de dyrevelfærdsmæssige aspekter. En vedtagelse afforslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 892 den 18. december 2013 fremsat forslag til Euro-pa-Parlamentets og Rådets direktiv om kloning af kvæg, svin, får, geder og dyr af heste-familien, der holdes og reproduceres til landbrugsformål. Forslaget eroversendt til Rådetden 20. december 2013 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter pro-ceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.NærhedsprincippetDet er Kommissionens vurdering, at separate nationale tilgange til somatisk kloning afdyr kan føre til forvridning af de pågældende landbrugsmarkeder, hvorfor det er nødven-
2
digt at sikre ens betingelser på EU-plan. Regeringen vurderer, at forslaget ikke rejserspørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.Formål og indholdForslaget indfører et midlertidigt forbud mod somatisk kloning af kvæg, svin, får, gederog dyr af hestefamilien med henblik på landbrugsproduktion samt et forbud mod mar-kedsføring af sådanne dyr og embryokloner i EU. Det er imidlertid ikke præciseret, hvorlænge forbuddet skal gælde. Markedsføring er i forslaget defineret som første gang et dyreller produkt gøres tilgængeligt på det indre marked.Der benyttes i dag to forskellige former for kloning, nemlig somatisk kloning og embryo-nal kloning. Det følger af forslagets definition af kloning, at det alene vedrører somatiskkloning.Vedsomatisk kloningfrembringer man et genetisk (næsten) identisk individ ud fra enalmindelig kropscelle. Kernen fra kropscellen indsættes i en ægcelle, hvis kerne er fjer-net. Når celledelingen er begyndt, indsættes fosteranlægget i en rugemor. Der er veddenne form for kloning intet moder- eller faderdyr til klonen (udover rugemoderen).Vedembryonal kloningudtages et befrugtet æg tidligt i udviklingen og deles i to eller fle-re, hvorefter det indsættes i en eller flere rugemødre. Der er i dette tilfælde et moder- ogfaderdyr til klonen. Denne form for kloning svarer til det, der forekommer naturligt f.eks.ved dannelsen af enæggede tvillinger.Forslaget er baseret på udtalelser fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA), der alene omhandler somatisk kloning. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritethar udtalt, at der ikke er noget, der tyder på, at der er forskel på sundhed og fødevare-sikkerhed af fødevarer fra klonede dyr sammenlignet med produkter fra konventionelt av-lede dyr. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet peger på, at somatisk kloningprimært udgør en dyrevelfærdsmæssig risiko, og at det er en ny teknik i fødevareproduk-tionen. Af dyrevelfærdsmæssige problemer ved somatisk kloning peges for klonernesvedkommende på højere forekomst af misdannelser og højere dødelighed både i foster-stadiet, omkring fødsel og op til ca. seks måneders alderen. For rugemødrene peges påhøj forekomst af komplikationer under drægtigheden, herunder unormal udvikling af mo-derkage, børvattersot (forøget væskeansamling i livmoderen), aborter, meget store fo-stre, der resulterer i fødselsvanskeligheder og behov for kejsersnit.Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at sikre ensartede produktionsbetingelser forlandbrugerne i EU og samtidig beskytte dyrs sundhed og velfærd.Forslaget finder anvendelse på somatisk klonede dyr og embryokloner af kvæg, svin, får,geder og dyr af hestefamilien, der holdes og reproduceres til landbrugsformål. Dyr, derholdes og reproduceres til andre formål, som f.eks. forskning, fremstilling af lægemidler,bevarelse af sjældne eller truede racer, sportsbegivenheder eller kulturelle arrangemen-ter berøres ikke.
3
Afkom af klonede dyr samt sæd og ikke-klonede embryoner af klonede dyr er ikke omfat-tet af forslaget.Medlemsstaterne skal senest fem år efter direktivets gennemførelse aflægge rapport tilKommissionen om deres erfaringer, og Kommissionen forelægger derefter en rapport forEuropa-Parlamentet og Rådet på baggrund af medlemsstaternes rapporter og den viden-skabelige, tekniske og internationale udvikling vedrørende de dyrevelfærdsmæssigeaspekter.Ifølge forslaget træder direktivet i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelse i Den Eu-ropæiske Unions Tidende, og medlemsstaterne skal senest 12 måneder efter ikrafttræ-delsen gennemføre det i national ret.UdtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.Gældende dansk retDet følger af § 1 i lov nr. 550 af 29. juni 2005 om kloning og genmodificering af dyr m.v.med senere ændring, at kloning og genmodificering af hvirveldyr, anvendelse af klonedeog genmodificerede hvirveldyr til dyreforsøg samt avl af klonede og genmodificeredehvirveldyr kun må ske med tilladelse fra Dyreforsøgstilsynet. Der kan ikke gives tilladelsetil kloning med henblik på produktion af fødevarer.Loven omfatter både somatisk kloning, embryonal kloning og andre former for kloning,der måtte blive udviklet. Dansk lovgivning er således mere vidtgående end forslaget, derer rettet mod somatisk kloning.Det følger af § 11 i bekendtgørelse nr. 814 af 14. juli 2012 af lov om hold af dyr med se-nere ændring, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan træffe bestemmelse ogfastsætte regler om anvendelse, omsætning, indførsel og udførsel af genteknologiskfremstillede eller klonede dyr samt om forudgående anmeldelse eller godkendelse. Mini-steren kan endvidere fastsætte regler om tilsyn og kontrol hermed.KonsekvenserVed vurderingen af forslagets eventuelle konsekvenser er lagt til grund, at det i Danmarkikke er tilladt at klone dyr med henblik på produktion af fødevarer, at indførsel af klonededyr eller embryokloner til fødevareproduktion er yderst begrænset, hvis overhovedet ek-sisterende, og at der i henhold til forordningen om nye fødevarer aldrig er givet tilladelsetil markedsføring af fødevarer fra somatisk klonede dyr.Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser og administrative konse-kvenser for det offentlige, og der er ingen umiddelbare samfundsmæssige eller admini-strative konsekvenser for virksomheder og borgere.En vedtagelse af forslaget kan have lovgivningsmæssige konsekvenser.
4
En vedtagelse af forslagets forbud mod markedsføring af embryokloner og dyrekloner vilindebære, at bemyndigelsen i lov om hold af dyr, jf. ovenfor må udnyttes til at fastsætteregler herom.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget er sendt i høring i Den Nationale Komité for Landbrugsdyr, Det Rådgivende Fø-devareudvalgs EU-underudvalg, §2-udvalget (landbrug) og på høringsportalen. Der erindkommet følgende bemærkninger:De Samvirkende Købmænd er enig i, at det er rigtigt på nuværende tidspunkt at forbydekloning af dyr og markedsføring af embryokloner og dyrekloner i EU. De SamvirkendeKøbmænd bemærker endvidere, at teksten vedrørende ikrafttrædelse i dette forslag erforskellig fra forslaget til Rådets direktiv om markedsføring af fødevarer fra dyrekloner.Landbrug & Fødevarer finder det hensigtsmæssigt, at der lægges op til et midlertidigtforbud med en vurdering efter fem år. Det bemærkes, at kloning ikke er en udbredtavlsteknik i Europa, da det primære formål med avl er at skabe forbedringer fra genera-tion til generation, men at teknikken er udbredt i en række andre lande. Det findes der-for afgørende, at forbuddet alene kommer til at omfatte klonede embryoner og dyr, ogikke afkom, æg, sæd og embryoner fra klonede dyr. På grund af den korte høringsfristforbeholder Landbrug & Fødevarer sig ret til at vende tilbage med yderligere kommenta-rer.Det Dyreetiske Råds medlemmer kan tilslutte sig forslaget om at forbyde anvendelsen afkloning til landbrugsformål. Rådet anbefaler desuden, at der ved en kommende revisionindgår vurderinger af, om anvendelsen af kloning til landbrugsformål kan forsvares somværende til væsentlig gavn, og om en sådan anvendelse sigter mod forbedring af dyrsvelfærd eller alene er motiveret af økonomiske interesser. Rådet omtaler kort sine udta-lelser fra 2001 0g 2002 og anfører, at Rådet grundet den korte høringsfrist ikke har haftmulighed for at tage emnet om kloning op til fornyet drøftelse, idet Rådets medlemmerfinder, at emnet kloning giver anledning til væsentlige etiske overvejelser både i forholdtil anvendelse af kloning som sådan og i forhold til anvendelse af kloning til bestemteformål. Rådet finder det derfor meget beklageligt, at et så komplekst emne sendes i hø-ring med så kort frist.ANIMA – Danmarks aktive forening for dyrs rettigheder - tilslutter sig forslaget om etmidlertidigt forbud mod kloning af dyr og markedsføring af dyrekloner og embryokloner.ANIMA ønsker også, at forbuddet kommer til at omfatte reproduktionsmaterialer (sæd,æg og embryoner) fra kloner. Begrundelsen herfor er, at de dyr, der anvendes til kloninglider, uanset hvor på kloden kloningen foretages. ANIMA anfører endvidere, at revurde-ringen, jf. artikel 5 også bør tage hensyn til, om eventuelle regler om kloning reelt over-holdes, og til omkostningerne ved industrielt dyrehold for dyrs velfærd, miljø, klima, na-tur og menneskers sundhed.
5
Dyrenes Beskyttelse udtrykker, at de er tilfreds med, at der indføres et forbud mod klo-ning af dyr. Ligeledes er de tilfreds med, at der indføres forbud mod markedsføring af le-vende kloner (dyrekloner) og embryokloner. Dyrenes Beskyttelse deler EFSA’s bekym-ringer vedr. konsekvenserne for dyrevelfærden af somatisk kloning som omtalt i afsnittetom formål og indhold. Det er ifølge Dyrenes Beskyttelse kritisabelt, at der kun er tale ometmidlertidigtforbud (i.e. suspension) mod somatisk kloning (og markedsføring af) so-matisk klonede dyr eftersom man ikke kan spå om fremtiden, og derfor på nuværendetidspunkt ikke med rimelighed kan konkludere, at forbuddet med overvejende sandsyn-lighed vil blive midlertidigt frem for permanent. Efter Dyrenes Beskyttelses opfattelseligger det i sagens natur, at lovgivning løbende må revideres i henhold til den virkelig-hed, man må forholde sig til. Dyrenes Beskyttelse opfordrer derfor til, at der arbejdes foret varigt forbud. Dyrenes Beskyttelse finder endvidere, at der bør indføres et forbud modimport af sæd og embryoner fra klonede dyr. Dyrenes Beskyttelse noterer sig med til-fredshed, at Danmark har et forbud mod brug af kloning til kommercielle formål, herun-der med henblik på fødevareproduktion. Dyrenes Beskyttelse mener desuden, at der og-så i Danmark hurtigst muligt burde indføre forbud modindførselaf klonede dyr eller em-bryokloner til fødevareproduktion.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen stiller sig generelt positiv overfor forslaget om et midlertidigt forbud mod so-matisk kloning af dyr med henblik på produktion af fødevarer og mod markedsføring afembryokloner og dyrekloner til produktion af fødevarer.Regeringen forventer ikke, at forslaget er til hinder for opretholdelse af gældende dansklovgivning. Regeringen har noteret sig, at somatisk kloning er en mindre udviklet teknikog dyrevelfærdsmæssigt mere problematisk end embryonal kloning, at detvil sikre ensar-tede produktionsbetingelser for landbrugerne i EU, og at det vil højne beskyttelsesni-veauet i de mange medlemsstater, der ikke har lovgivning, som forbyder somatisk klo-ning med henblik på produktion af fødevarer.På den baggrund kan det accepteres, at forslagets omfang er mindre vidtgående enddansk lovgivning for så vidt angår kloning af dyr. Regeringen finder dog, at en eventueludvidelse af forslaget til også at omfatte embryonal kloning samt andre dyr end fødeva-reproducerende kan støttes fra dansk side.Herudover støtter regeringen forslaget om, at medlemsstaterne senest fem år efter direk-tivets gennemførelse aflægger rapport til Kommissionen om deres erfaringer, og atKommissionen derefter forelægger en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet på bag-grund af medlemsstaternes rapporter og den videnskabelige, tekniske og internationaleudvikling vedrørende de dyrevelfærdsmæssige aspekter.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdning til forslaget.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 14. januar2014.
6
I forbindelse med forhandlingerne om en ny forordning om nye fødevarer blev spørgsmå-let om kloning senest forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 25.marts 2011, jf. Justitsministeriets notat oversendt den 21. marts 2011. Et forbud modsomatisk kloning af dyr til fødevareproduktion og forbud mod overdragelse og anvendelseaf somatisk klonede dyr til fødevareproduktion blev indsat i Kommissionens forslag til Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning om nye fødevarer under drøftelserne af detteforslag. Forslaget gik i forligsprocedure, da der ikke kunne opnås enighed mellem Rådetog Europa-Parlamentet. Der blev ikke opnået enighed under forligsproceduren, og heleforslaget om nye fødevarer blev forkastet. Kommissionen blev opfordret til at fremsætteet selvstændigt forslag om kloning af dyr. Folketingets Europaudvalg er ved Fødevaremi-nisteriets notat oversendt den 4. april 2011 orienteret om udfaldet af forligsforhandlin-gerne vedrørende forslaget om nye fødevarer.Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fi-skeri.