Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 130
Offentligt
1329624_0001.png
1329624_0002.png
1329624_0003.png
1329624_0004.png
1329624_0005.png
1329624_0006.png
1329624_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 31. januar 2014Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret grundnotat om forslag tilEuropa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr.850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr.254/2002, (EF) nr. 2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår landingsfor-pligtelsen og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1434/98, KOM (2013) 889.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/DepartementetSags. nr. 24015Den 31. januar 2014FVM 226
REVIDERET GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådetsforordning (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr.1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 forså vidt angår landingsforpligtelsen og om ophævelse af forordning (EF) nr.1434/98KOM (2013) 889Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. januar2014. Ændringer er markeret i marginen.ResuméEt af de centrale formål med reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvis at bringe ud-smid til ophør i alle fiskerier, ved at der indføres en landingsforpligtelse. Det forventes, atder som et opfølgende led i reformen af den fælles fiskeripolitik skal udarbejdes nye tek-niske rammebestemmelser, men de forventes ikke at være på plads allerede i begyndel-sen af 2015, når landingsforpligtelsen gradvist træder i kraft. Kommissionen har derforfremlagt forslag til forordning, der fjerner eller ændrer de bestemmelser i forordningernemed tekniske foranstaltninger samt forvaltnings- og kontrolforanstaltninger, der i dagforpligter fiskerne til at smide fisk ud, og som er i modstrid med landingsforpligtelsen.BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 889 af 17. december 2013 fremsendt forslag til Eu-ropa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 850/98,(EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr.2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår landingsforpligtelsen og om ophævel-se af forordning (EF) nr. 1434/98. Forslaget er oversendt til Rådet den 19. december2013 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter pro-ceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.NærhedsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincip-pet er tilgodeset.
2Formål og indholdDer er vedtaget nye overordnede rammer for den fælles fiskeripolitik i en ny grundfor-ordning1, som er formelt vedtaget i december 2013. Et af de centrale elementer i refor-men af den fælles fiskeripolitik er gradvis at bringe udsmid til ophør i alle fiskerier, ved atder indføres en landingsforpligtelse. Tidsplanen for indførelse af landingsforpligtelsenfremgår af den nye grundforordning. Første del af landingsforpligtelsen skal introduceressenest 1. januar 2015 og omfatter pelagiske arter, industrifiskeri og fiskeri i Østersøen.Det forventes, at der som et opfølgende led i reformen af den fælles fiskeripolitik skal ud-arbejdes nye tekniske rammebestemmelser, men de forventes ikke at være på plads alle-rede i begyndelsen af 2015, når landingsforpligtelsen gradvist træder i kraft.Formålet med det foreliggende forslag er derfor at fjerne eller ændre alle de bestemmel-ser i forordningerne med tekniske foranstaltninger samt forvaltnings- og kontrolforan-staltninger, der i dag forpligter fiskerne til at smide fisk ud, og som er i modstrid medlandingsforpligtelsen. Reglerne indgår i en række forskellige forordninger.Forslaget indebærer blandt andet følgende nye/ændrede bestemmelser:Nye/ændrede tekniske bevarelsesforanstaltninger:Der fastsættes krav om, at alle utilsigtede fangster, der er omfattet af landings-forpligtelsen, og som overskrider grænserne i reglerne om fangstsammensætning,herunder overskrider procentsatserne for bifangster i bestemte områder, på be-stemte tidspunkter og for bestemte redskabstyper, skal landes og trækkes frakvoterne.Bestemmelserne om mindstemål i form af mindstelandingsstørrelse erstattes afbestemmelser om bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser.Fisk under mindstemål for en art, der ikke er omfattet af landingsforpligtelsen, måikke beholdes om bord og skal straks genudsættes (svarende til gældende regler).Fisk under mindstemål for en art, der er omfattet af landingsforpligtelsen beholdesom bord, landes og trækkes fra kvoterne. De må ikke sælges, frembydes eller ud-bydes til salg til direkte konsum, og anvendelsen begrænses til andre formål, her-under fiskemel, fiskeolie, foder til selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler ogkosmetik, i overensstemmelse med grundforordningens bestemmelser.Før fiskeriet på en bestemt fangstrejse påbegyndes, sikrer fartøjsføreren sig, athan for den pågældende fangstrejse og for de bestande, der er omfattet af fangst-begrænsninger, råder over tilstrækkelige kvoter til at dække den sandsynligefangstsammensætning og overholde de tilladte procentsatser.Nye/ændrede kontrolforanstaltninger:Med forbehold for specifikke bestemmelser i flerårige planer skal førere af EU-fiskefartøjer med en længde overalt på 10 meter eller derover føre en fiskerilog-bog over deres aktiviteter med specifik angivelse af alle mængder af hver art, derfanges og opbevares om bord (den hidtidige undtagelse for mængder under 50 kgfjernes).
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeri-politik, ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets for-ordning (EF) nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
3Bestemmelser om, at logbog, forudanmeldelse, omladningserklæring, landingser-klæring, transportdokument, overtagelseserklæring og salgsnota skal indeholdesærskilt oplysning om de mængder af hver art, der ikke opfylder kravet om beva-relsesmæssig mindstereferencestørrelse.Den tilladte tolerance for de i fiskerilogbogen registrerede skøn over, hvor storemængder fisk i kilogram der er om bord, fastsættes uændret til 10 % for alle ar-ter. Det tilføjes, at hvis fangsten af de enkelte arter er på under 50 kg, er den til-ladte tolerance 20 %.Registrering i logbogen af mængden af skønnet udsmid for alle arter (den hidtidi-ge undtagelse for mængder under 50 kg fjernes).Fiskerfartøjer, der i henhold til EU-lovgivningen eller en afgørelse truffet af enmedlemsstat, er omfattet af et krav om anvendelse af elektronisk fjernovervåg-ning med henblik på overvågning af landingsforpligtelsen, skal have installeret etelektronisk fjernovervågningssystem. Systemet skal ved hjælp af kameraer sikrekontinuerlig registrering af oplysninger om fiskeriet og dermed forbundne aktivite-ter, herunder forarbejdning af fisken.Medlemsstaterne sørger for, at de har den tekniske kapacitet til at analysere oggøre effektiv brug af oplysningerne fra det elektroniske overvågningssystem.Bestemmelse om, at fangster af bestande, der er undergivet TAC eller kvoter,rapporteres til Kommissionen med en særskilt oplysning om de mængder, der ikkeopfylder kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.Kravene til mærkning og oplysning for alle partier af fisk i medfør af reglerne omsporbarhed suppleres med krav om særskilt angivelse af de mængder eller antalfisk, der ikke opfylder kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.Regler om separat opbevaring om bord på fiskerfartøjer af alle fangster, der ikkeopfylder kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse. Der er fastsatsærlige undtagelsesbestemmelser for fangster af visse pelagiske arter og in-dustriarter samt specifikke regler for fartøjer under 12 meter.Bestemmelse om, at medlemsstaten sikrer, at fangster der er omfattet af de mi-nimis undtagelsen for arter omfattet af landingsforpligtelsen, ikke overskrides.Reglerne for fleksibilitet i kvoterne fra år til år (”år-til-år fleksibilitet”)2ændres ioverensstemmelse med grundforordningens bestemmelser.Manglende overholdelse af landingsforpligtelsen defineres som en alvorlig over-trædelse og omfattes af kontrolforordningens pointsystem.Bestemmelse om at medlemsstater kan anvende kontrolobservatører med henblikpå at overvåge fiskerier, som er omfattet af landingsforpligtelsen.
Andre ændringer:Forordning nr. 1434/983, som indeholder fangstsammensætningsregler og dertilknyttede restriktioner for sild, foreslås ophævet, idet reglerne ikke længere ansesfor relevante i forbindelse med indførelsen af landingsforpligtelsen.
2
”År-til-år fleksibilitet” giver mulighed for, i et begrænset omfang, at overføre ubrugte dele af kvoten for deenkelte lande til det efterfølgende år. Ligeledes kan man i begrænset omfang låne af det følgende års kvote.3Rådets forordning (EF) nr. 1434/98 af 29. juni 1998 om de nærmere betingelser for landing af sild til indu-strien, bortset fra fødevareindustrien.
4
Proceduremæssige bestemmelser:Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter/gennemførelsesretsakter i relati-on til detaljerne for anvendelsen af det elektroniske fjernovervågningssystem. Detdrejer sig for så vidt angår delegerede retsakter om de oplysninger, som skal regi-streres og behandles af systemet, fartøjsførers ansvar, foranstaltninger i tilfældeaf tekniske fejl eller funktionssvigt og medlemsstaternes rapporteringsforpligtel-ser. For så vidt angår gennemførelsesretsakter drejer det sig om krav og specifi-kationer, medlemsstaternes kontrolforanstaltninger og Kommissionens adgang tiloplysningerne.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.KonsekvenserDer er allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentligeved indførelse af landingsforpligtelsen, som er vedtaget i forbindelse med den nye grund-forordning. Ligeledes er det forudset, at overgang til en landingsforpligtelse vil have er-hvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet. På længere sigt forven-tes det imidlertid, at erhvervet kan opnå øget indtjening som følge af et langsigtet bære-dygtigt fiskeri.Det foreliggende forslag er en konsekvens af beslutningen om indførelse af landingsfor-pligtelsen og et led i den konkrete udmøntning af indførelsen af landingsforpligtelsen.HøringForslaget har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri).Danmarks Fiskeriforening finder grundlæggende at forslaget er skuffende uambitiøst ogmangler tiltag, som imødekommer fiskerisektoren. Danmarks Fiskeriforening påpeger, atforslaget vil medføre betydelige økonomiske og administrative omkostninger for fiskerier-hvervet. Danmarks Fiskeriforening finder det misvisende, at ”erhvervet kan opnå øgetindtjening som følge af et langsigtet bæredygtigt fiskeri”, og bemærker, at en stor del afdet danske fiskeri allerede i dag er bæredygtigt. Danmarks Fiskeriforening kan ikke støt-te, at de nuværende målartsbestemmelser knyttet til anvendelsen af bestemte redskabervidereføres, da det, når al fangst skal registreres og ilandbringes, bør være op til den en-kelte fisker, hvordan han ønsker at udnytte sine fiskerimuligheder, herunder valg af ma-skestørrelse. Kravet om, at fiskeren inden en fangstrejse skal sikre sig tilstrækkelige kvo-ter til at dække den sandsynlige fangstsammensætning, findes endvidere ikke praktiskgennemførlig. Danmarks Fiskeriforening finder, at reglerne for opbevaring af fangster,som ikke opfylder de bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser, vil få betydeligetekniske og økonomiske konsekvenser, og finder teksten uacceptabel, uagtet at fartøjerunder 12 meter er undtaget. Endvidere findes det for vidtgående, at fisk under bevarel-sesmæssig mindstereferencestørrelse skal omfattes af sporbarhedsreglerne. DanmarksFiskeriforening bemærker, at forslaget burde følge op på anbefalinger fra STECF om, atmindstemål/referencestørrelser for torsk i Østersøen nedsættes fra 38 til 35 cm. Endvide-re at der bør åbnes op for, at der kan fiskes i både østlige og vestlige Østersø på sammefangstrejse.
5Angående kontrolreglerne finder Danmarks Fiskeriforening, at forslagene til ændringer eren yderligere skærpelse af de nuværende regler. Der fremhæves specifikt forslaget om atfjerne den nuværende 50 kg bagatelgrænse for logbogsregistreringer. Det foreslås videre,at logbogstolerancen for alle fangstmængder bør sættes til 20 pct. Danmarks Fiskerifor-ening finder, at forslagets tekst om elektronisk overvågning bør reduceres, så det er optil medlemslandet at sikre en tilstrækkelig dokumentation.Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) finder ikke, at forordningen rummerde forventede tekniske og forvaltningsmæssige tiltag, som skal styrke bæredygtighed ogøkonomi i fiskeriet og i forarbejdningssektoren. Foreningen forholder sig blandt andetsærligt kritisk over for fortsatte krav til overholdelse af specifikke maskestørrelser, fremfor at overlade det til fiskeren at sikre den optimale selektivitet i fiskeriet og udnytte lan-dingspåbuddets direkte incitament til at søge tekniske løsninger, der sikrer selektivitet oglønsomhed. Tilsvarende ses reglerne om fangstsammensætning og målartsprocenter ikkeumiddelbart at have mening under et system med landingsforpligtelse. Endvidere findeskravet om at fiskeren inden en fangstrejse skal sikre sig tilstrækkelige kvoter til at dækkeden sandsynlige fangstsammensætning ikke praktisk gennemførlig. Omvendt finder DPPOikke, at en ophævelse af regler om fangstsammensætning og målartsprocenter umiddel-bart er en løsning, da en ophævelse forudsætter, at individuelle rettigheder respekteres,og at kvoteudnyttelsen samlet set maksimeres. DPPO finder endvidere, at de bevarel-sesmæssige mindstereferencestørrelser bør afskaffes, så markedskræfterne kan afgøre,hvilke fisk der skal spises, og hvilke fisk der skal reduceres til mel og olie. DPPO finder, atrestriktioner i anvendelse af automatisk klassificeringsudstyr bør fjernes, da opdeling ef-ter art og størrelse kan blive af afgørende betydning for økonomien i de pelagiske fiskeri-er. Ligeledes bør forbud mod fysisk eller kemisk forarbejdning fjernes, således at den en-kelte fisker kan optimere værdien af fangsten. Endelig påpeger foreningen, at tolerance-marginen for skøn over mængder på 10 % pr. art i logbogen ikke kan fungere for pelagi-ske fangster og industrifangster – som minimum bør det ændres til 10 % af den samledefangst.Marine Ingredients Denmark anfører, at indførelsen af en landingsforpligtelse til at bringealle fisk i land som udgangspunkt burde føre til en forenkling af gældende regelsæt forudøvelsen af fiskeri og håndtering af fisk, for derved at sikre et fremtidigt bæredygtigt ogoperationelt fiskeri, hvilket ikke ses at være tilfældet med det aktuelle forslag. Marine In-gredients Denmark bemærker, at der ses at være en modsætning mellem opretholdelsenaf en regulering af fangstsammensætning og målartsbestemmelser, samt kravet om atalle fangster landes. Endvidere finder foreningen, at begrænsninger i maskestørrelser børophæves, så fiskeren kan optimere sit fiskeri gennem anvendelsen af de mest hensigts-mæssige maskestørrelser. Kravet om, at fiskeren inden en fangstrejse skal sikre sig til-strækkelig kvote til at dække den sandsynlige fangstsammensætning, findes ikke prak-tisk gennemførlig. Marine Ingredients Denmark finder endvidere, at bevarelsesmæssigemindstereferencestørrelser bør afskaffes, så det er op til markedskræfterne at sikre enværdioptimering af de fisk, der bringes i land.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejder for, at gennemførelse af landingsforpligtelsen vil føre til et praktiskvelfungerende udsmidsforbud. Regeringen lægger vægt på, at reglerne bliver enkle, kon-trollerbare og omkostningseffektive. Regeringen finder, at der ved anvendelse af hen-
6holdsvis gennemførelsesretsakter og/eller delegerede retsakter må foretages en konkretvurdering ud fra bestemmelsens karakter og væsentlighed.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.