Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 119
Offentligt
Økologisk Landsforening - Aktionsplan for økologisk mælkeproduktionJanuar 2014
Økologisk mælk som lokomotiv for økologiØkologisk mælkeproduktion har været et lokomotiv for udviklingen af økologisk produktion, areal ogsalg siden 80’erne. Det skyldes ikke mindst en stærk forbrugeropbakning, engagerede økologiskemælkeproducenter og en markant konkurrence- og innovationskraft hos mejerierne. Afgørende er ogsådet stærke samarbejde mejerierne imellem — og hos økologiske mælkeproducenter på tværs afmejerierne — om afsætning, udvikling og forbrugerevents i samspil med Økologisk Landsforening ogdetailhandelen. Det er i den ånd at økologiske mælkeproducenter fra alle mejerier, samlet i ØkologiskLandsforenings Mælkeudvalg, fremsætter denne ’Aktionsplan for økologisk mælkeproduktion’. En plansom skaber bedre forhold for alle parter fra jord til bord.Lokomotivet skal op i fart igen. De økologiske mælkeproducenterviløkologi, og der er fremgang påhjemme- og eksportmarkeder. Men indtjeningen er udfordret; mælkekvoternes bortfald giver flestfordele for intensiv produktion, og der er for første gang en mærkbar tilbagelægning. Der er hindringer ivejen for det økologiske lokomotiv. De skal fjernes, og nye spor skal lægges ud, så det bliver attraktivtfor nye - også unge - landmænd at vælge den økologiske produktionsform, og så de økologiskemælkeproducenter også i fremtiden har en sund forretning og gode udviklingsmuligheder.Vi skal sikre, at de økologiske mælkeproducenter, som i dag dyrker en stor del af de hektar, der drivesøkologisk i Danmark, også fremover kan bidrage til målsætningen om en fordobling af det økologiskelandbrugsareal - til gavn for naturen, vandressourcer, dyrevelfærd og samfundsøkonomien.Der er veje frem! Men det kræver en aktiv medvirken fra politikere, mejerier, detailhandelen, banker,forbrugere og de økologiske mælkeproducenter. Økologisk Landsforening ser følgende handlinger sombydende nødvendige:
Politikere: Fair konkurrence om jord, takPolitikere skal fjerne forhold, der undergraver økologernes muligheder for forpagtning og køb af jord,og fastholde en offensiv politik for økologisk investering, afsætning og eksportfremme.Fødevareministeren og Klimaministeren kan, via deres tyske kollegaer og evt. EU, påvirke tysklovgivning - herunder tyske, statsgaranterede høje priser til biogas, som har skabt en megetulige konkurrence om jord - til skade for økologisk mælkeproduktion. Alternativt skal derfindes nationale løsninger, som reducerer skaden eller åbner nye muligheder for økologer.Tysk prisgarantier til biogasproduktion skaber en ulige konkurrence om forpagtninger af jord iSønderjylland, hvor produktion af majs til tyske biogasanlæg udkonkurrerer danskfødevareproduktion på store arealer og presser især økologiske mælkeproducenter, som harsærligt behov for større jordarealer. Det skyldes, at økologiske køer skal på græs, og atøkonomien i økologi kræver en høj grad af selvforsyning med foder. Nationale grønningskrav omsædskifte, vil også kunne hindre monokulturer med majs og forbedre forhold for såvel økologer,som naturen, drikkevandsressourcer og jordens frugtbarhed, som tager skade af majsørkener.Fødevareministeren kan sikre étårige forlængelser af økologisk arealstøtte for alle nuværendeøkologer.De eksisterende krav om femårige forpligtigelser stiller økologiske producenter megetringe i konkurrence om kortere forpagtninger.
Økologisk Landsforening - Aktionsplan for økologisk mælkeproduktionJanuar 2014
Fødevareministeren og Miljøministeren skal sørge for, at implementering af den målrettedemiljøregulering ikke forringer økologiske mælkeproducenters adgang til jord. Evt. ulemper forøkologer skal udlignes med nye fordele.Hvis implementering af Natur & Landbrugs-kommissionens anbefalinger giver konventionelle producenter nye muligheder for øget N-tilførsel på meget store arealer i Danmark, vil de være bedre stillet i konkurrencen om køb ogforpagtning af disse arealer. Økologer får ingen glæde af de nye ”rettigheder”. Tværtimod.Kommende jordfordelingsinitiativer skal prioritere forbedring af økologiskemælkeproducenters arrondering. Det er nødvendigt, når køer skal på græs hele sommeren.Offentligt ejet landbrugsjord skal drives økologisk, ligesom større anvendelse af økologi iafgræsning af naturplejekrævende arealer vil kunne skabe nye muligheder for økologer.Landbrugsstøtten bør i højere grad tilgodese landmænds indsats for samfundsgoder somnatur, klima og drikkevandsbeskyttelse.En anvendelse af Danmarks muligheder for at bruge optil 15 % af landbrugsstøtten på landmandens miljøindsats vil gøre miljøvenligt landbrug merekonkurrencedygtig på både fødevarepriser og ved forpagtning af jord.
Detailhandelen: Nytænkning, fairness, og gennemskuelige priserDetailhandelen skal øge lige konkurrence og gennemskuelighed for forbrugerne via udfasning afensidig anvendelse af mælk som slagvare og fastholde et stærkt samarbejde med økologerne.Vi søger nytænkning i detailhandelens profilering - herunder enendepå den ensidige brug afmælk som slagvare.Anvendelse af ”billigmælk” som slagvare — solgt med tab eller til priser tætpå produktionsprisen — skævvrider markedet og skaber et stort prisspænd/ulig konkurrence tilkvalitetsprodukter som økologisk mælk, der sælges af dagligvarehandlen med højere avancer. Idag skal tilbud ét sted tjenes ind på andre varer. Både forbrugerne og producenterne har kravpå større gennemskuelighed — ærlige priser — og mere reelle forhold mellemproduktionsomkostninger og salgspriser. Vi efterlyser en aktør, der vil skille sig ud, droppe mælksom slagvare og profilere sig på ærlige og gennemskuelig priser på alle varer.Vi søger nytænkning i detailhandelens avancesætning og efterlyser en aktør, som vil garanterederes kunder ”de mest fair priser” på økologivia en fast avancepolitik, således at de økologiskevarer, hvor råvarerne er dyrere, ikke samtidig pålægges en relativt højere avance i kroner ogdermed større prisforskel til konventionel varer.Detailhandelen ønskes fortsat som aktiv samarbejdspartner med Økologisk Landsforening ogvirksomhederne iøkologisk afsætning, synlighed og tilgængelighed på mælkeområdet.
Mejerier: Fortsat offensiv tilgang til innovation og salgMejerier skal fortsætte et offensivt arbejde med økologisk afsætning og produktinnovation som basisfor en bæredygtig afregning til de økologiske mælkeproducenter. Gode takter omkring eksporten skaludnyttes og styrkes.
Økologisk Landsforening - Aktionsplan for økologisk mælkeproduktionJanuar 2014
De økologiske mælkeproducenter: Innovation og nytænkning om effektivitet ogværdiskabelseDe økologiske mælkeproducenter kan opsøge mulighederne for at udvikle bedriften på både kort oglang sigt.Få nye øjne på bedriften,især hvis tilbagelægning overvejes. Der er veje til større udbytter,bedre sundhed og ydelser, større effektivitet i omsætningen af næringsstofferne på ejendommeog differentiering af produktion (mere alsidige produktioner med kødproduktion, naturplejemv.). Nøgle-faktorer der rykker på bundlinjen.Undgå sårbarhedi forhold til tilgængelig jord og yderligere gældsætning ved at overvejealternativer til øget volumen og antal køer.Styrk selvforsyning og søg samarbejdemed økologiske planteavlere - eller potentielleomlæggere - lokaltTænk langsigtet:Udbytter og indtjening kan svigte i enkelte år. Men økologi er fremtidenshøjværdivarer, og de sidste syv år har økologiske mælkeproducenter i gennemsnit tjent 180.000kr. mere pr. år end de konventionelle. Kvotesystemet ophører 1. april 2015. Der er derfor grundtil at se tiden an og undgå tilbagelægning med forventning om højere mælkeydelse og deraffølgende køb af mælkekvoter, som skal afskrives på et år.
Banker og rådgivere: Langsigtet tænkning tak!Finansielle aktører skal søge langsigtede investeringer, sætte sig ind i økologiske produktions- ogmarkedsvilkår og ikke presse en tilbagelægningsdagsorden ind over de økologiske mælkeproducenterpå baggrund af meget kortsigtede kalkuler.Det er ikke rådgiveres rolle at fremme kortsigtede beslutninger baseret på enkelte årsudbytter.Økologi er vækst inden for rammerne, mere værdi pr. enhed. Alle udviklingsveje skal ispil - ikke kun volumenforøgelse, men også værdiforøgelse.Vi efterlyser én eller flere finansielle aktører, der vil gå i front med servicering af denøkologiske branche.En branche med fremtiden for sig.Vi efterlyser flere nye samspil om finansiering af nye ejer- og samarbejdsmodeller i økologiskproduktion samt for yngre landmænd og mindre og alsidige landbrug
ForbrugerneForbrugernes fortsatte opbakning til økologi via indkøbsvognen kan suppleres med signaler tilsupermarkederne om ønske om fair priser på økologiForbrugerne kan efterlyse en stopper for ensidig brug af mælk som slagvare, som giveruigennemskuelige priser og rammer økologiske mælkeproducenter hårdtForbrugerne kan stille kritiske spørgsmål til salget af mælk på en fjerdedel af prisen påflaskevand. Billig mælk er dyrt for naturen, for køerne og for landmanden.