Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 117
Offentligt
1325040_0001.png
1325040_0002.png
1325040_0003.png
1325040_0004.png
1325040_0005.png
1325040_0006.png
Europaudvalget og FødevareudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer21. januar 2014
Kommissionen foreslår forbud mod kloning af dyrSammenfatningKommissionen har fremsat en kloningspakke. Pakken består af to direk-tivforslag om hhv. forbud mod kloning af landbrugsdyr og forbud modmarkedsføring af fødevarer fra klonede dyr. Begge forslag har til formål atimødekomme forbrugernes etiske og dyrevelfærdsmæssige betænkelig-heder i forhold til kloning af dyr.Fristen for at afgive en begrundet udtalelse til forslagene udløber den 17.februar 2014.
Europa-Kommissionen fremlagde den 18. december 2013 to direktivforslagom kloning af dyr, nærmere bestemt:-Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kloning afkvæg, svin, får, geder og dyr af hestefamilien, der holdes og reprodu-1ceres til landbrugsformålForslag til Rådets direktiv om markedsføring af fødevarer fra dyreklo-2ner .
-
12
KOM(2013)892.KOM((2013)893.
1/6
Forslagene indebærer et forbud mod kloning af landbrugsdyr i EU og mod atimportere sådanne dyrekloner. Også markedsføring af fødevarer fra dyreklo-ner foreslås forbudt.Forslagene har begge til formål at varetage hensyn til dyrevelfærd og andreetiske problemstillinger i tilknytning til kloning.Samtidig med direktivforslagene har Kommissionen også fremsat et forslag til3en forordning om nye fødevarer (novel foods) . Dette forslag behandles dogikke i denne note.Forslagene om kloning er blandt de EU-lovgivningsforslag, som FolketingetsEuropaudvalg udvalgte fra Kommissionens arbejdsprogram for 2013 med4henblik på at undersøge om de overholder nærhedsprincippet . Forslaget erudvalgt til nærhedstjek som følge af, at det er politisk væsentlige forslag på et5område med delt kompetence mellem EU og medlemsstaterne . Folketingethar i alt 8 uger til at behandle forordningsforslaget fra det foreligger i allesprogversioner. Det betyder, at Folketinget skal have afsluttet sit nærhedstjekaf forslaget senest den 17. februar 2014, idet forslaget forelå på alle sprogden 23. december 2013.
I - Baggrunden for forslageneKommissionen fremsatte i 2008 et forslag til en revideret forordning om nyefødevarer (novel foods), som skulle behandles af Rådet og Parlamentet efterden almindelige lovgivningsprocedure.Under forhandlingerne om forslaget lykkedes det dog ikke at opnå enighedmellem Rådet og Parlamentet. Forhandlingerne strandede i marts 2011 i For-ligsudvalget bl.a. på baggrund af bestemmelserne om kloning af dyr tilfødevareproduktion.Kommissionen besluttede derefter, at spørgsmål vedrørende kloning af land-brugsdyr skulle behandles i et særskilt forslag på grundlag af en konsekvens-analyse.
3
KOM (2013) 894. Forslaget skulle ændre Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.258/97 af 27. januar 1997 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser.4Densamlede liste over forslag udtaget til nærhedskontrolfindes i EU-note E16 af 4. februar2013.5Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 omFolketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.
2/6
Hvad er kloning?Kloning af dyr er en forholdsvis nyteknik til reproduktion af dyr.Klo-ning indebærer ikke genmodifikation og forbedrer ikke et dyrs ydeevne.For opdrættere kan kloning imidlertid være et middel til at øge mængdenaf formeringsmateriale (sæd og embryoner) fra et særlig værdifuldt dyr.I dag anvendes kloning ikke til fødevareproduktion.Markedsføring affødevarer fra kloner i EU ville i dag kræve en forhåndsgodkendelse ihenhold til EU-forordningen om nye fødevarer - baseret på en videnska-belig vurdering af fødevaresikkerheden fra EU’s Fødevaresikkerhedsau-toritet (EFSA). Endnu har ingen europæiske eller udenlandske fødevare-virksomheder ansøgt om tilladelse til at markedsføre fødevarer, der erfremstillet ved hjælp af kloning.EFSA gennemførte i 2008 en videnskabelig risikovurdering af kloning ogkonkluderede, at der ikke kunne konstateres forskelle i fødevaresikker-heden mellem kød og mælk fra klonede dyr og deres afkom og konventi-onelt avlede dyr. Konklusionen er senest bekræftet i 2012.Forskere anvender kloning i forbindelse med visse undersøgelser. For-meringsmateriale (sæd og embryoner) og fødevarer (kød og mælk) fradisse kloner markedsføres ikke.Man skelner mellem somatisk kloning og embryonal kloning:Vedsomatisk kloningfrembringer man et genetisk (næsten) identiskindivid ud fra en almindelig kropscelle. Kernen fra kropscellen indsættes ien ægcelle, hvis kerne er fjernet. Når celledelingen er begyndt, indsæt-tes fosteranlægget i en rugemor. Der er ved denne form for kloning intetmoder- eller faderdyr til klonen (udover rugemoderen).Vedembryonal kloningudtages et befrugtet æg tidligt i udviklingen ogdeles i to eller flere, hvorefter det indsættes i en eller flere rugemødre.Der er i dette tilfælde et moder- og faderdyr til klonen. Denne form forkloning svarer til det, der forekommer naturligt f.eks. ved dannelsen afenæggede tvillinger.
3/6
II - Forbrugerhensyn bag forslageneBegge forslag har til formål at imødekomme forbrugernes holdninger til klo-ning i relation til dyrevelfærdsbetænkeligheder.EU’s Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA) har udtalt, at der ikke er noget,der tyder på, at der er forskel på sundhed og fødevaresikkerhed af fødevarerfra klonede dyr og fødevarer fra konventionelt avlede dyr. EFSA’s betænke-ligheder går på, at somatisk kloning primært udgør endyrevelfærdsmæssigrisiko(fx højere forekomst af misdannelser og dødelighed især frem til 6-måneders-alderen samt sundhedsproblemer hos rugemødrene), og at det erenny tekniki fødevareproduktionen.
– Særligt om forslaget om kloning af landbrugsdyrForslaget om forbud mod kloning af landbrugsdyr er fremsat med hjemmel iTEUF artikel 43, stk. 2 (landbrugspolitik) og skal behandles af Europa-Parlamentet og Rådet. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.-Midlertidigt forbud mod kloning af visse landbrugsdyr
Forslaget indfører et midlertidigtforbud mod somatisk kloning(se definitioni boksen på s. 3) af kvæg, svin, får, geder og dyr af hestefamilien med henblikpå landbrugsproduktion. Forslaget forbyder også markedsføring af sådannedyr og embryokloner i EU.Det fremgår ikke af forslaget, hvor længe forbuddet skal gælde.-Dyr til andre formål og afkom falder udenfor
Forslaget gælder kunhusdyr, der holdes og reproduceres til landbrugs-formål.Dyr, der holdes og reproduceres til andre formål, som f.eks. forskning,fremstilling af lægemidler, bevarelse af sjældne eller truede racer, sportsbegi-venheder eller kulturelle arrangementer berøres ikke. Og afkom af klonededyr samt sæd og ikke-klonede embryoner af klonede dyr er heller ikke omfat-tet af forslaget.Direktivet skal evalueres fem år efter gennemførelsen.
4/6
- Forslaget om markedsføring af fødevarer fra dyreklonerForslaget om forbud mod markedsføring af fødevarer fra klonede dyr er frem-sat med hjemmel i TEUF artikel 352 (foranstaltninger uden specifik hjemmel)og skal vedtages af Rådet med enstemmighed med Europa-Parlamentetsgodkendelse.-Midlertidigt forbud mod markedsføring af klonede dyr
Forslaget indfører et midlertidigt forbud mod markedsføring i EU af fødevarerfra dyr frembragt ved somatisk kloning (se definition i boksen på s. 3). Detforbyderogså importaf fødevarer fra sådanne dyr fra lande uden for EU.Det fremgår ikke af forslaget, hvor længe forbuddet skal gælde.Forslaget vedrøreralle fødevarer fra somatisk klonede dyrog dækker så-ledes bredere end det første forslag om forbud mod somatisk kloning af dyr.Direktivet skal evalueres fem år efter gennemførelsen.
III. Overholder forslagene nærhedsprincippet?Det, som Folketinget skal tage stilling til i forbindelse med det planlagte nær-hedstjek af forslagene, er om forbud mod kloning i fødevareproduktion samtforbud mod markedsføring i og import til EU af fødevarer fra dyrekloner bedstreguleres på EU-niveau eller på nationalt niveau.Ifølge Kommissionen selv er begge forslagene i overensstemmelse med nær-hedsprincippet.I forhold tilforslaget om kloning af landbrugsdyrvurderer Kommissionensåledes, at separate nationale tilgange til kloning af dyr kan føre til forvridningaf de pågældende landbrugsmarkeder. Det er derfor nødvendigt at sikre, atder gælder ens betingelser, og sagen bør således klares på EU-plan.I forhold tilforslaget om markedsføring af fødevarer fra klonede dyrvur-derer Kommissionen, at det kan føre til forvridning af markederne, hvis dervedtages separate nationale foranstaltninger om fødevarer fra kloner. Desu-den vedrører foranstaltningen importkontrol. Derfor er det nødvendigt at sikre,at der gælder ens betingelser, og sagen bør således klares på EU-plan.
5/6
Regeringen er enig med Kommissionen i, at forslagene ikke rejser spørgsmål6i forhold til nærhedsprincippet .Forslagene er ligeledes udtaget til behandling af det finske parlament, dentyske forbundsdag, Sveriges Rigsdag samt polske Sejm. Der foreligger endnuingen oplysninger om resultaterne af behandlingen af forslagene i disse par-lamenter.Udover nærhedstjekket har Folketinget også mulighed for – såvel inden for7som efter 8-ugers fristen for nærhedstjekket – at sende en udtalelse tilKommissionen om forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketin-gets udtalelse, at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke tiloverholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich (3611)
6
Jfr. regeringens grundnotater af 14. januar 2014, hhv. KOM(2013)892 – bilag 1 ogKOM(2013)893 – bilag 1.7Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
6/6