Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del Bilag 11
Offentligt
TilFødevareminister Karen Hækkerup[email protected](kopi sendt til danske medlemmer af EU Parlamentet)
BORGMESTEREN
Kære Karen Hækkerup,Jeg skriver til dig på vegne af Nordjysk Fiskerikommune-netværk,som består af kommunerne Morsø, Jammerbugt, Frederikshavn,Hjørring, Læsø og Thisted. Bestyrelsen for dette netværk udgøresaf de seks kommuners borgmestre, og vi har gennem flere år førten tæt dialog med fiskerierhvervet og fiskeindustrien i Nordjyl-land.Netværket blev i sin tid etableret, for at understøtte det for Nord-jylland så vigtige fiskerierhverv. Op mod 50% af de samlede dan-ske landinger finder sted netop i Nordjylland, og i de største nord-jyske havne findes således også en markant forarbejdningsindu-stri. Alene værdien af råvaren beløb sig i 2012 til knap 1,5 mia.kr., og den forarbejdede vare udgør selvsagt en meget stor værdi.Fiskerierhvervet i kombination med de mange arbejdspladser,som dette erhverv genererer på land, udgør dermed en markantøkonomisk faktor i vore nordjyske kommuner. Derfor lytter vi og-så grundigt til erhvervets synspunkter, og har i enkelte tilfældeviderebragt erhvervets bekymringer til den ansvarlige minister forområdet.Gennem de senere år har vi blandt andet slået et slag for fiskeri-erhvervets adgang til mere stabile tobiskvoter, ligesom vi har ar-gumenteret for en lempelig indførelse af energiafgifter i fiske-melsindustrien.Nu står vi igen i en situation, hvor erhvervet har påpeget en rækkeaktuelle forhold, som påkalder sig politisk bevågenhed hos borg-mestrene i netværkskommunerne. Vi håber, med dette brev, atogså du finder anledning til at beskæftige dig med de mest pres-serende problemstillinger for erhvervet. Jeg vil nævne, at årsagentil at vi også har valgt at sende en kopi af nærværende brev tildanske EU Parlamentsmedlemmer er, at EU-lovgivningen selvsagthar utrolig stor betydning for erhvervet. EU’s kontrolforordningsamt den danske implementering heraf er således i fokus.
Den 24. september 2013
Vores ref.: HEJSagsnr.: 28225Doknr.: 1520893
Thisted KommuneAsylgade 30, 7700 ThistedTlf: 99171717Dir.Tlf: 99171826Fax: 99171765www.thisted.dk
Personlig henvendelse:Mandag-onsdag 8.00 - 14.30Torsdag 8.00 - 16.30Fredag 8.00 - 13.00
Telefontid:Mandag-onsdag 8.00 - 15.00Torsdag 8.00 - 17.00Fredag 8.00 - 13.00
Personlig henvendelse:BorgerserviceMandag-onsdag 10.00 - 15.00Torsdag 10.00 - 17.00Fredag 10.00 - 14.00
Fiskeriets mest aktuelle udfordringerErhvervet har overfor os påpeget en række problemstillinger under følgende tre hoved-overskrifter: kontrolregler, discard og finansieringsbehov. I de følgende afsnit vil jegbeskrive hvert af disse områder.KontrolreglerSåvel erhvervet som kommunerne betragter kontrol af fiskeriets overholdelse af gæl-dende regler som en naturlig selvfølge; men netop nu oplever erhvervet en del af regel-sættet som både snærende og ufrugtbart. Først og fremmest opererer erhvervet efter-hånden i en regel-jungle, hvor reglerne er både vanskelige at administrere og økono-misk tyngende for den enkelte fisker.Erhvervet påpeger blandt andet, at1. fartøjer, som ikke er gearet til at veje fangsten om bord, herunder små og min-dre kystfiskerfartøjer, risikerer tyngende bøder ved for store fejlskøn i landings-mængde,2. landingserklæringer skal indtastes, selvom erhvervet vurderer, at relevante dataallerede findes i ”systemet”,3. kravet om anmeldelse af landinger, senest 2 timer før fartøjet anløber en havn,udgør et unødigt tidsspilde for de fartøjer, som har fisket nær anløbshavnen,4. reglen om at myndighederne kan beslutte, at bestemte arter skal landes i be-stemte havne, opleves som et snærende bånd.Indførelse af discardforbud i SkagerrakOgså på dette punkt ser både erhverv og kommuner positivt på, at et regelsæt indføres.Det skal naturligvis tilstræbes, at færrest mulige fisk kasseres, og at flest mulige fiskdermed kan indgå i fødevaresammenhæng. Dog viser netværkets dialog med erhvervet,at man er stærkt bekymrede for gennemførelsen af et kommende discardforbud i Ska-gerrak. I den sammenhæng skal det indledningsvis bemærkes, at 6 EU-lande samt Nor-ge har fiskerettigheder i Skagerrak. Danmark har langt de største kvoter, og berøresdermed også relativt mere af kommende regler. Erhvervet giver udtryk for, at1. erhvervet bør gives mindst 6 måneders tilpasningsfrist, fra det endelig regelsæter vedtaget, frem til dets ikrafttræden,2. kommende discardregler for Skagerrak bør rumme samme fleksibilitet somdiscardregler for øvrige områder i EU,3. alle der fisker i Skagerrak bør underlægges samme krav om kontrol, sådan atsærregler ikke kun gælder for danske fartøjer – i modsat fald forrykkes konkur-rencevilkårene,4. erhvervet bør udstyres med konkret viden om, hvor stor kvotetilskrivningen bli-ver ved et discardforbud – og denne viden bør erhvervet modtage hurtigst mu-ligt, for at eliminere den enkelte fiskers usikkerhed,5. man ønsker en sammenhæng mellem det generelle EU-forbud og det særligeSkagerrak-forbud – det synes uhensigtsmæssigt, at man for eksempel opererermed ”arter som er undtaget discardreglerne” i det øvrige EU, mens lignende und-tagelser ikke synes at gælde i Skagerrak,6. det er meget problematisk, hvis utilsigtet bifangst af bestemte arter – og dermedfuld udnyttelse af disse artskvoter – ender med at kunne blokere selve ”hovedfi-2
skeriet”; det vil være en økonomisk belastning for erhvervet.FinansieringsbehovSom bekendt har en række virksomheder i landets yderområder stadig vanskeligere vedat opnå finansiering til udvikling, generationsskifter m.m. Situationen er ikke blevet let-tere gennem den økonomiske krise. Fiskeriet er p.t. et af de vanskeligst stillede erhvervi den sammenhæng, idet man ikke længere har muligheder for at optage langsigtede ogkonkurrencedygtige lån. Efter Fiskeribankens afvikling i 2008 har man i erhvervet ikkekunnet optage langfristede og fastforrentede lån i fartøjerne. Dermed eksisterer kun enmulighed for unødigt dyre banklån, som tynger den enkelte virksomhed kraftigt.Erhvervet foreslår her følgende:1. at de rette myndigheder undersøger, hvordan man tilrettelægger udstedelse afobligationer med sikkerhed i fiskerfartøjer,2. alternativt, at der i forbindelse med ændringer, der måtte ske i medfør af lov-forslag vedrørende erhvervsobligationer, skabes grundlag for, at erhvervsobliga-tioner kan understøttes med en statsgaranti, når de er baseret på fiskerilån.Anmodning fra Nordjysk Fiskerikommune-netværkPå vegne af Nordjysk Fiskerikommune-netværk vil jeg gerne opfordre til at du, som mi-nister for området, giver de nævnte problemstillinger den fornødne opmærksomhed.Jeg ser gerne, at du og dit ministerium vurderer hvert enkelt af de nævnte punkter, oggerne forfølger – for erhvervet – acceptable løsninger.I Nordjylland er vi alt for afhængige af fiskeriet, til blot at vende det blinde øje til er-hvervets udfordringer, og det er mit og netværkets håb, at fiskeriet fremover kan udfø-res på mere rimelige og smidige betingelser. Det er også en af forudsætningerne for, atfremtidige generationer overhovedet vil opnå interesse for at etablere sig i fiskerier-hvervet. Som situationen er nu, gøres der ikke meget for at skabe en positiv interessefor erhvervet, som kan friste unge mennesker til en erhvervskarriere i branchen. Og viser gerne, at man arbejder på acceptable løsninger i samarbejde med det erhverv, somtil daglig skal administrere et stadig mere komplekst regelsæt. Nordjysk Fiskerikom-mune-netværk bidrager også gerne til en sådan proces.Med håbet om Ministeriets imødekommenhed,
Med venlig hilsen,på vegne af Nordjysk Fiskerikommune-netværk
Lene Kjelgaard JensenBorgmester, Thisted Kommune
3