Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 94
Offentligt
1325124_0001.png
1325124_0002.png
1325124_0003.png
Ansøgning om foretræde for Udvalget for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelserFremdriftsreformens negative indvirkning på medicinstudietI forbindelse med fremdriftsreformens implementering opstår en række problemstil-linger, der potentielt svækker kvaliteten af den lægefaglige uddannelse. På initiativog på vegne af landets medicinstuderende ønsker vi derfor foretræde for Udvalgetfor Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse. Vores kritik retter sig særligtmod fremdriftsreformens rigide orlovsregler og dets krav om 30 nye ECTS-point pr.semester, som vil forringe lægeuddannelsen på fire afgørende punkter:
Fremdriftsreformen skævvrider medicinstudiets vekslen mellem teori og prak-sis
Medicinstudiet lader - i sin synergi mellem lægefaglig teori og lægelig praksis – detene semesters teori forudsætte det næste semesters praksis.Fremdriftsreformens krav om 30 nye ECTS-point hvert eneste semester betyder der-for, at medicinstuderende med dumpede teoretiske eksamener uden videre vil bliveskubbet direkte ind i det næste semesters praksisarbejde - som de altså endnu ikkeer blevet teoretisk forberedt på. Vi finder det uacceptabelt, at kravet om de 30 ECTS-point skævvrider den naturlige vekslen mellem forberedende teori og udøvendepraksis, som det danske medicinstudium er struktureret efter.
Fremdriftsreformen forfladiger de medicinstuderendes specialevalg
I løbet af sit forskningsår undersøger den medicinstuderende de 38 lægespecialer idetaljen og individualiserer sin lægefaglighed gennem konkret forskningsarbejde i siteget personlige specialevalg. De medicinstuderende benytter forskningsåret til atfordybe sig indenfor det felt de gerne vil have viderearbejde i - og dette kvalificererdem i deres valg af efterfølgende speciallægeuddannelse.Når fremdriftsreformen medtager orlov i statistikkerne over studietid tilskyndes uni-versiteterne til at forhindre forskningsåret for at nedbringe den gennemsnitlige stu-dietid. I direkte modstrid med Sundhedsministeriets ønske om flere og mere mang-foldige speciallæger bliver fremdriftsreformen derfor skyld i, at den medicinstude-rende levnes mindre tid til at specialisere og målrette sin faglighed.

Formand for FADL København

Thomas Svare EhlersTlf. 2872 7649Mail: [email protected]

Studienævnet for Medicin ved KU

Elif BayramTlf. 4082 9048Mail: [email protected]
Fremdriftsreformen hæmmer udlandspraktik og U-landshjælp
Selvom uddannelsesministeren i sit svar på spørgsmål 195 af 20. december 2013hævder, at reformen af rammerne for studiegennemførelse ingen direkte ændringerforetager i de enkelte universiteters orlovsregler, vil uddannelsesministeriets ønskeom at medtage orlov i statistikken over studietid tilskynde universiteterne til at ind-skrænke de studerendes muligheder for at tage orlov til lægeligt nødhjælpsarbejde iu-lande.
Størstedelen af denne U-landspraktik i nødhjælpsarbejder kan i dag ikke meriteres,fordi hospitalerne i udviklingslande sjældent lever op til vestlig standard. Den mang-lende meritgivning nødvendiggør derfor, at den medicinstuderende tager orlov frastudiet for at kunne hente praksiserfaring og gøre en faglig forskel i nødstedte ogkatastroferamte områder.De medicinstuderendes faglige engagement udfolder sig i dag i organisationer somInternational Medical Cooperation Committee og Praktikant I Troperne, der organise-rer ambitiøse medicinstuderende i gavnlige u-landsindsatser. Ved gennem studie-gennemførelseskravet indirekte at tvinge universiteterne til at indskrænke orlovsmu-lighederne vil vi derfor se disse erfaringsgivende frivillige initiativer blive færre ogsvagere.
Side 2 af 3
Fremdriftsreformen indskrænker muligheden for studierelevant praksisarbej-de og prægraduat forskning
Fremdriftsreformens indirekte indflydelse på universiteternes orlovsudlodning ind-skrænker også de medicinstuderendes muligheder for klinisk fagrelevant arbejdeinden for Danmark grænser. 92 % af de medicinstuderende baserer dele af derespraksiserfaring, faglighed og specialevalg på studierelevant arbejde under studieti-den(KORA-analyse:”Medicinstuderende og yngre lægers speciale- og karriere-valg”(2011) s. 66)- dette være sig sygepleje- og lægevikariater, FADL-vagter, under-visning og prægraduat forskning.Ambitiøse medicinstuderende helliger ofte en orlovsperiode til især lægevikariater ogprægraduat forskning – men med fremdriftsreformens indirekte indflydelse på or-lovsdispensationerne bliver friheden til denne ekstraordinære praksiserfaring sand-synligvis stærkt reduceret.Vi ser frem til snarest at uddybe og konkretisere ovenstående mundtligt til mødet.Med venlig hilsenThomas Svare EhlersFormand for Foreningen af Danske Lægestuderende KøbenhavnEmail: [email protected]Tlf: 2872 7649Elif BayramStudienævnet for Medicin, Københavns UniversitetEmail: [email protected]tlf: 4082 9048
Side 3 af 3