Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 79
Offentligt
Talepapir for minister for by, bolig og landdistrikter ved samråd B(FIV) om kystturismeden 10. december 2013Det talte ord gælderFørst vil jeg gerne takke udvalget for denne lejlighed til at redegøre for et af de emner, som optagermig utrolig meget. Og det er at få skabt vækst i et af Danmarks fyrtårne – den danske kystturisme.Som landdistriktsminister er jeg meget opmærksom på de muligheder, turismeerhvervet rummer. Ogher synes jeg godt, at vi må være meget ambitiøse. Vi skal både anerkende potentialerne og arbejdeaktivt på at imødegå udfordringerne.Kystturismen skaber jobs i landdistrikter og på øer. Tallene taler deres tydelige sprog. Ifølge tal fraVisit Denmark skabte kystturismen i 2011 en omsætning på næsten 40 milliarder kroner.Sammen med erhvervsturismen beskæftiger kystturismen mere end 70.000 årsværk. Det er meget.Men sammenlignet med vore nabolande, er det faktisk ikke så overvældende endda.Som min kollega, erhvervs- og vækstministeren netop har påpeget, så er potentialet for vækst megetstort inden for turismesektoren.Det er afgørende for landdistrikterne at få del i den vækst. Og et af flagskibene i den forbindelse erkystturismen, hvilket også blev fremhævet i sommerens anbefalinger fra Vækstteam for Turisme ogOplevelsesøkonomi.Regeringen vil lægge sig i selen for at få styrket netop kystturismen. Samtidig vil jeg også gernekvittere for, at Venstre deler interessen for denne vigtige dagsorden.Og hvorfor er det nu så vigtigt? Det er det selvfølgelig fordi, turismen kan være med til lokalt atdæmme op for nogle af konsekvenserne af den samfundsmæssige omstilling, vi oplever i disse år.En omstilling, hvor flere søger ind til de større byer, og hvor de mere traditionelle virksomheder ilokalområdet lukker ned og efterlader et behov for nye arbejdspladser i mange af vore landdistrikter.Ifølge tal fra EUROSTAT er Danmark et af de lande i EU, som i øjeblikket oplever den største flytningfra land til by. Det medfører selvsagt nogle udfordringer for vækstmuligheden inden for de traditionellebeskæftigelsesområder i landdistrikterne.For landdistrikterne betyder det derfor meget at få løftet turismeerhvervet lokalt, så det kan være medtil at sikre en fortsat lokal erhvervsudvikling.Kystturismen langs den jyske vestkyst udgør både et vækstområde og i sig selv et fyrtårn, som andreområder kan lade sig inspirere af. Vestkysten er et unikt produkt, der i høj grad er bygget op omkringdet helt specielle stedbundne potentiale, kysten udgør.Men der er stadig behov for forbedringer og en langt bedre sammenhæng og kvalitet i dette produkt.Det er noget af det, regeringen arbejder på i den kommende vækstplan, som erhvervs- ogvækstministeren netop har omtalt.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Og det er der en god grund til. Center for Kystturisme har undersøgt tilfredsheden med det dansketuristprodukt og fremlagde resultaterne i november. De viser, at internationale turister – og i særlig højgrad de tyske – er mest utilfredse med forholdet mellem pris og kvalitet.Det er en helt klar udfordring. Men samtidig er det også noget, vi faktisk kan gøre noget ved – vi kanforbedre det produkt, vi møder turisterne med.Både i regeringen og i mit ministerium har vi allerede lanceret mange indsatser, der kan understøtteog styrke netop det område.Lad mig her blot nævne et par eksempler.Ved at indføre håndværkerfradrag for renovering af sommerhuse bliver det for eksempel ogsånemmere at få hævet kvaliteten af de ferieboliger, som er en vigtig hjørnesten i kystturismen.Og med muligheden for at benytte helårsboliger som såkaldte flexboliger skaber vi et øget grundlagfor at tiltrække nye turistgrupper.Men det er ikke nok blot at forbedre ferieboligerne. Vi skal også styrke de oplevelser, som turisternefår.Turismen i Danmark må tage sit udgangspunkt i de stedbundne potentialer. Nogle steder vil dernaturligt være bedre chancer for at målrette mod og tiltrække et nichepublikum, mens det andre stedervil være mere oplagt at satse bredt.I mit ministerium bidrager vi målrettet til at styrke turismen på lokalt niveau. Det gør vi ved atunderstøtte det initiativ og engagement, der lever i de små samfund.Vi har i den forbindelse for eksempel givet støtte til udviklingen af en mobil app, som skal gøre detnemmere for turister at finde mindre attraktioner på landet.Vi har også givet støtte til udviklingen af en friluftsdatabase, der skal give et samlet overblik overmaritime friluftsoplevelser i hele Det Sydfynske Øhav.Og vi støtter også Norddjurs kommunes forsøgsprojekt om fremtidens landsbyturisme påNorddjurslands Kyst via vores Landdistriktspulje.I en lidt bredere forstand følger mit ministerium også arbejdet med Odsherred Kommunes visions- ogudviklingsplanen, som blandt andet inkluderer en turismeplan baseret på de unikke stedbundnekvaliteter og potentialer i området.Det sker i et utraditionelt samarbejde mellem kommunen, Visit Odsherred og Realdania med DanskBygningsarv som rådgiver.Som jeg ser det, er der både behov og rum for, at mange forskellige typer af aktører kan bidrage tiludviklingen.Både i forhold til innovative løsninger og forskningsbaseret udvikling. Og samtidig er det vigtigt, at dertages et ejerskab lokalt.Som også regeringens Vækstteam for Turisme og Oplevelsesøkonomi påpegede i sine anbefalinger,skal vores service være i top, hvis vi skal trække flere turister til landet.
2
af3
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Tilbuddene til turisterne skal være af så høj kvalitet, at de kan konkurrere med andre stærkedestinationer. Det betyder, at branchen og de enkelte virksomheder bliver nødt til i endnu højere gradat tænke nyt og ud af boksen.Det har jeg haft en god dialog med branchen om, og ved at der også fra deres side er en storinteresse i at få udvikle kystturisme som produkt.Branchen er i den forbindelse optaget af – sammen med de relevante myndigheder – at gøre deresallerbedste for at tiltrække og uddanne medarbejderne, så de kan yde en god og professionel servicetil turisterne. Det glæder mig meget, for her ligger en vigtig nøgle til vækst og udvikling afturismeproduktet.Jeg kan i den sammenhæng ikke lade være med at nævne, at Fårup Sommerland i Nordjylland er etgodt eksempel på et af de steder, hvor man målrettet har arbejdet for at opkvalificere medarbejderne.Det er sket i det såkaldte Fårup Academy og har resulteret i globale top 3-placeringer to år i træk hosden internationale sammenslutning af forlystelsesparker, og samtidig har parken vundet en pris somNordens bedste sommerland.Fårup har vist, at målrettet uddannelse af medarbejdere skaber resultater, der både kan mærkes påbundlinjen, og som kan smitte af på turistbranchen i området generelt.Der er mange spændende muligheder for at styrke kystturismen. Regeringen har allerede med demange initiativer, vi her i dag har skitseret, sat spot på emnet. Og med den kommende vækstplan vilendnu flere initiativer blive lanceret.Det er godt for turisterne, der får endnu bedre oplevelser. Men det er i særdeleshed godt for delokalsamfund, hvor øget turisme kan understøtte en fremtid med vækst og øget beskæftigelse.
3
af3
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk