Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 64
Offentligt
1312521_0001.png
1312521_0002.png
1312521_0003.png
1312521_0004.png
1312521_0005.png
INSPIRATIONSPUNKTER
DET TALTE ORD GÆLDERSamråd i FIV den 10. december 2013 til besvarelse af spørgsmål B(alm. del), stillet den 29. oktober 2013 efter ønske fra Esben LundeLarsen (V).Samrådsspørgsmål BRegeringen bedes gøre rede for, hvordan regeringen vil styrke dansk kyst-turismes evne til at tiltrække flere turister til Danmark, øge innovationen idansk kystturisme og styrke den forskningsbaserede udvikling af danskkystturisme.
[Indledning]Tak for invitationen til dette samråd. Som minister med an-svar for turismen vil jeg indlede samrådet.Turismen er et væksterhverv for Danmark og skaber årligten omsætning på omkring 82 mia. kr. og 120.000 fuldtids-job.Fra 2007-2012 har Danmark oplevet en tilbagegang i denudenlandske turisme, mens Europa som helhed er gået frem.Danmark har altså tabt markedsandele til konkurrenterne iEuropa.
2/2
Denne udvikling dækker dog over et todelt billede. På denene side er der vækst i storby- og erhvervsturismen, mensder er et betydeligt fald i kystturismen.Fx har turismen i København i perioden 2008-2012 opleveten vækst på ca. 35 procent, mens den gennemsnitlige vækstfor turismen i sammenlignelige europæiske storbyer har væ-ret på ca. 29 procent.Nedgangen i kystturismen har været konstant gennem deseneste 20 år.Det kan man bl.a. se tydeligt ved den jyske vestkyst, der harmistet mange af de tyske børnefamilier, som ellers traditio-nelt har holdt ferie ved de danske kyster.Der er flere årsager til nedgangen i kystturismen.For det første er der kommet øget konkurrence fra den tyskeØstersøkyst.For det andet er det danske kystturismeprodukt udfordret afdet generelt høje danske prisniveau set i forhold til den kva-litet man får.
3/3
Og for det tredje må vi erkende, at der har været en mangelpå innovation og kvalitetsudvikling i kystområderne.Man har med andre ord måske hvilet lidt på laurbærerne idansk kystturisme. Det fremgår også i den rapport, somvækstteamet for turisme og oplevelsesøkonomi har afleverettil regeringen.I regeringen ønsker vi at vende den negative udvikling ikystturismen, så vi igen kan skabe vækst, beskæftigelse ogfremgang i kystområderne.Der bliver i dag brugt mellem 500 og 600 mio. kr. årligt fradet offentlige på turisme i Danmark. Jeg tror på, at vi kan fåstørre effekt af de offentlige midler.For eksempel har Region Syddanmarkfået undersøgt effek-ten, at de midler, der bevilges til turismeindsatsen i deresregion.Her viser undersøgelsen,at projekterne ikke er koor-dinerede, og at midlerne derfor ikke har den ønskede effekt.Det er mit ønske, at der kommer større skala på turismeind-satsen.
4/4
I forbindelse med den kommende vækstplan for dansk tu-risme ser vipå, hvordan koordineringen og organiseringen afden offentlige turismeindsats kan styrkes.Det sker i forlængelse af, at regeringens vækstteam for tu-risme og oplevelsesøkonomi har anbefalet, at der skabes enstærkere organisering og en samlet national strategi for tu-rismefremmeindsatsen.Vækstteamet har peget på, at indsatsen i dag er spredt udover en lang række aktører uden en egentlig fælles koordi-nering eller fælles strategi.Vækstteamet for turisme og oplevelsesøkonomi kom ogsåmed anbefalinger til, hvordan udviklingen i kystturismenkan vendes.Vækstteamet anbefalede blandt andet, at der etableres etpartnerskab for udvikling af turismen på Vestkysten. Pådenne måde kan aktørerne gå sammen om at udvikle ogmarkedsføre Vestkysten samlet over for de udenlandske tu-rister.Jeg tror, at sådanne partnerskaber om udviklingen og mar-kedsføringen af destinationerne kan være med til at kvali-tetsudvikle dansk kystturisme.
5/5
De danske kystdestinationer skal kunne tilbyde forskelligeprodukter og ikke efterligne hinanden. Løkken er ikke Ska-gen, og Skagen er ikke Lolland-Falster.Med andre ord skal de stedbundne destinationer tilbyde for-skellige oplevelser og aktiviteter, men alligevel skal vi mar-kedsføre dem samlet over for de udenlandske turister.Vi skal også blive bedre til at bruge kysterne og naturen me-re aktivt i forhold til oplevelsesmuligheder for turisterne,som fx vandreture, lystfiskeri og cykelturisme.Kystturismen er vigtig for Danmark. Det er regeringens øn-ske at vende den negative udvikling,så vi kan styrke kysttu-rismen.Jeg forventer at kunne offentliggøre vækstplanen for danskturisme i begyndelsen af 2014. Vækstplanen vilindeholdeinitiativer, dervil være med til at skabe mere kvalitet, udvik-ling og innovation i turismen.