Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 54
Offentligt
1307348_0001.png
1307348_0002.png
1307348_0003.png
1307348_0004.png
1307348_0005.png
1307348_0006.png
Fremsat den {FREMSAT} af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)(Målretning af SVU til videregående uddannelse)
§1I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 206 af 27. februar2013, som ændret ved § 2 i lov nr. 274 af 19. marts 2013, § 19 i lov nr. 639 af 12. juni 2013 og § 5 ilov nr. 898 af 4. juli 2013, foretages følgende ændring:1.Efter § 3 indsættes ikapitel 2:»§ 3 a.For at få SVU efter bestemmelserne i kapitel 4 til videregående uddannelse må den uddan-nelsessøgende ikke have gennemført en videregående uddannelse på et niveau højere end uddannel-se på erhvervsakademiniveau.Stk. 2.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan fastsætte nærmereregler om betingelsen efter stk. 1 og kan herunder fastsætte regler om, i hvilke situationer der kanses bort fra gennemført videregående uddannelse.«§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. februar 2014.Stk. 2.Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om SVU, der er modtaget inden lovensikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.Lovforslagets baggrund og formål2.Lovforslagets indhold2.12.23.4.5.6.7.8.9.Gældende retDen foreslåede ordning
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Administrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationer m.v.Sammenfattende skema
1. Lovforslagets baggrund og formålDen 26. november 2013 indgik regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Fol-keparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti aftale om finansloven for 2014. Lovforslaget er en konse-kvens af regeringens forslag om en målretning af statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) til videregåendeuddannelser, jf. lovforslag nr. L 1 om finanslov for finansåret 2014 (folketingsåret 2013-14).Danmark er i en situation, hvor der er pres på de offentlige budgetter, hvilket indebærer, at der er behov forløbende at prioritere de statslige bevillinger. Målretningen af SVU er en prioritering af ressourcerne på efter-og videreuddannelsesområdet for de personer, som har det største behov for uddannelse.SVU-ordningen blev oprindelig etableret som led i en større voksen- og efteruddannelsesreform, der trådtei kraft den 1. januar 2001. Formålet var primært at understøtte den gruppe personer på arbejdsmarkedet, somikke havde meget uddannelse i forvejen. Det blev også lagt til grund, at størsteparten af udgifterne til ordnin-gen ville gå til SVU til uddannelse under videregående niveau.Ordningen har imidlertid vist sig at blive anvendt i langt højere grad til uddannelse på videregående ni-veau, end det oprindeligt var forudsat. Tal fra Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelser viser desuden, at SVU til videregående niveau i 80 pct. af tilfældene udbetales som refusion tilarbejdsgiveren, og at den ansatte modtager løn under uddannelse. I de resterende 20 pct. af tilfældene udbeta-les SVU til medarbejderen i stedet for løn. Arbejdsgiverne udviser dermed en stor interesse i at bruge SVUtil efter- og videreuddannelse af medarbejderne.Med det fremsatte lovforslag vil SVU i højere grad blive målrettet i overensstemmelse med det oprindeligeformål med voksen- og efteruddannelsesreformen fra 2001; at understøtte mere uddannelse til de, der ikkehar fået en kompetencegivende uddannelse i ungdomsårene, eller som har taget en uddannelse, de ikke harbrugt i en årrække, og som derfor må anses for forældet.
2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende retMålgruppen for SVU er beskæftigede, der er fyldt 25 år, men som endnu ikke har nået folkepensionsalde-ren, jf. § 2 i lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU). Det er yderligere en betingelse, at den pågæl-dende har været i beskæftigelse i en periode svarende til mindst 3 års fuldtidsbeskæftigelse inden for de sid-ste 5 år før uddannelsen begynder, og at der er indgået en aftale med arbejdsgiveren om orlov til deltagelse iuddannelsen. Til uddannelse på videregående niveau er der ikke fastsat begrænsninger i forhold til den på-gældendes uddannelsesbaggrund.2.2. Den foreslåede ordningDer ydes i dag SVU til uddannelse på videregående niveau, der er tilrettelagt som heltidsuddannelse ogudbudt efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og universitetsloven. Cirka 65pct. af SVU til uddannelse på videregående niveau udbetales således til personer, der i forvejen har en ud-dannelse på professionsbachelor-, bachelor- eller kandidatniveau.Med lovforslaget målrettes SVU mod personer, der ikke har gennemført en videregående uddannelse påhøjere niveau end uddannelse på erhvervsakademiniveau. Forslaget indebærer således, at SVU i højere gradmålrettes personer, der reelt opkvalificeres til videregående niveau i forbindelse med efteruddannelse.SVU til videregående uddannelser målrettes mod personer med uddannelse til og med erhvervsakademini-veau, hvilket svarer til niveau 5 i »Kvalifikationsrammen for Livslang Læring«. Målretningen indebærer, atpersoner, der har gennemført en uddannelse på bachelor- eller kandidatniveau, fremover ikke vil have mu-lighed for at få SVU til videregående uddannelser. Den danske Kvalifikationsramme for Livslang Læring eren samlet, systematisk og niveaudelt oversigt over offentligt godkendte grader og uddannelsesbeviser, derkan erhverves inden for det danske uddannelsessystem – fra folkeskoleniveau til universitetsniveau samtinden for voksen- og efteruddannelsesområdet, herunder diplom- og masteruddannelser. Personer med enforældet uddannelse skal dog fortsat kunne modtage SVU uanset uddannelsesbaggrund.Lovforslaget skal endvidere ses i lyset af, at der med Vækstplan DK er afsat i alt 1 mia. kr. i 2014-2017 tilet markant kompetenceløft af arbejdsstyrken gennem voksen-og efteruddannelse (VEU), som blandt andetskal understøtte, at produktionsvirksomheder og arbejdspladser kan fastholdes i Danmark. Fokus er hoved-sageligt at løfte flere ufaglærte til faglært niveau og forbedre de faglærtes muligheder for VEU på videregå-ende niveau. Disse gruppers støttemuligheder påvirkes ikke af den foreslåede målretning af SVU.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget forventes at medføre årlige statslige mindreudgifter på ca. 138 mio. kr. til SVU. Hertil kom-mer en forventet årlig mindreudgift til taxametertilskud på ca. 5 mio. kr. som følge af en forventet aktivitets-nedgang på aktiviteter på deltidsuddannelser med tilskud fra Ministeriet for Forskning, Innovation og Vide-regående Uddannelser. Der forventes således årlige statslige mindreudgifter på i alt ca. 143 mio. kr. med fuldeffekt fra 2015. I 2014 forventes mindreudgifterne at være i alt ca. 101 mio. kr., da lovændringen ikke vilhave fuld effekt i 2014 som følge af ansøgninger om støtte til uddannelsesforløb i 2014 indgivet før lovensikrafttræden.Der forventes et uændret forbrug af administrative ressourcer i forbindelse med administration af SVU-ordningen i Styrelsen for Videregående Uddannelser. Der forventes dog en estimeret udgift på ca. 0,2 mio.kr. til systemmæssig implementering af regelændringerne. Udgifterne afholdes inden for Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelsers samlede ramme.Lovforslaget vil ikke have direkte økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regio-ner. Se dog pkt. 4 vedrørende generelle effekter for arbejdsgivere.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn under medarbejderens uddannelse, har efter de gældende reglermulighed for at modtage SVU som refusion. Denne mulighed for at få refusion via SVU-ordningen bortfal-der for så vidt angår de medarbejdere, der efter lovforslaget ikke længere vil være omfattet af målgruppen forSVU. Det skønnes, at den samlede reduktion i refusionsudbetalinger vil udgøre ca. 80 mio. kr. i 2014 ogherefter ca. 115 mio. årligt. Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Et udkast til lovforslag har den 2. december 2013 været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-nisationer m.v. med frist for svar den 9. december 2013: Akademikerne, Arbejdsmarkedsstyrelsen, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsskoler,Danske Regioner, Danske Universiteter, Datatilsynet, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Fagligt Fæl-les Forbund, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FTF, HK/Stat, Ingeniørforeningen i Dan-mark, KL, LO, Lærernes Centralorganisation, Moderniseringsstyrelsen, Professionshøjskolernes Rektorkol-legium, Rigsrevisionen, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakade-miet Dania, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervs-akademi Sjælland, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy, Køben-havns Erhvervsakademi, Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen UCC, ProfessionshøjskolenUniversity College Lillebælt, Professionshøjskolen University College Nordjylland, ProfessionshøjskolenUniversity College Sjælland, Professionshøjskolen University College Syddanmark, ProfessionshøjskolenVIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School – Handels-højskolen, Danmarks Tekniske Universitet, IT-Universitetet i København, Københavns Universitet, RoskildeUniversitet og Syddansk Universitet.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterStaten skønnes at få ca. 101 mio.kr. i mindreudgifter til SVU i2014, og herefter ca. 143 mio. kr.i mindreudgifter årligtNegative konsekven-ser/merudgifterArbejdsgiverens mulighed for atmodtage refusion for udbetalt lønunder medarbejdernes uddannel-se bortfalder, for så vidt angår demedarbejdere, der efter lovfor-salget ikke længere vil væremålgruppe for SVUIngenArbejdsgiverens mulighed for atmodtage refusion for udbetalt lønunder medarbejdernes uddannel-se bortfalder, for så vidt angår demedarbejdere, der efter lovfor-salget ikke længere vil væremålgruppe for SVU
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet
IngenIngen
Administrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med den foreslåede bestemmelse istk. 1målrettes SVU til videregående uddannelse til personer, der højsthar gennemført en uddannelse til og med erhvervsakademiniveau, hvilket svarer til niveau 5 i »Kvalifikati-onsrammen for Livslang Læring«. Kvalifikationsrammen for Livslang Læring er et redskab, der giver etoverblik over uddannelsesniveauerne i Danmark, og som viser, hvilket niveau offentligt godkendte uddan-nelsesbeviser og grader er indplaceret på i forhold til hinanden. Det vil således fremadrettet kun være muligtat få SVU til videregående uddannelser, hvis den allerede gennemførte uddannelse er på niveau 5 eller laverei Kvalifikationsrammen for Livslang Læring.Med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse istk. 2vil ministeren for forskning, innovation og videregå-ende uddannelser bl.a. fastsætte regler om, hvornår en videregående uddannelse anses for gennemført. F.eks.vil uddannelse, der ikke er afsluttet, eller fagmoduler eller andre former for enkeltfag, der ikke samlet udgøren uddannelse, ikke blive anset som gennemført uddannelse.Der vil derudover blive fastsat regler om, i hvilke situationer, der kan ses bort fra gennemført videregåendeuddannelse, herunder at der kan ses bort fra uddannelse, der anses for forældet eller at der kan ses bort fraandre lignende forhold, der har betydning for, om en tidligere uddannelse vil kunne anvendes. Ved afgørel-sen af, om en uddannelse anses for forældet, vil der bl.a. blive lagt vægt på, at den uddannelsessøgende ikkehar anvendt uddannelsen i arbejdsmæssig sammenhæng inden for de seneste 5 år.Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.Til § 2Med bestemmelsen istk. 1foreslås det, at loven træder i kraft den 1. februar 2014. Med bestemmelsen istk. 2foreslås det, at loven ikke finder anvendelse for ansøgninger om SVU, der er modtaget inden lovensikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om statens voksenuddannelsesstøtte(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 206 af 27. fe-bruar 2013, som ændret ved § 2 i lov nr. 274 af19. marts 2013, § 19 i lov nr. 639 af 12. juni2013 og § 5 i lov nr. 898 af 4. juli 2013, foreta-ges følgende ændring:1.Efter § 3 indsættes ikapitel 2:»§ 3 a.For at få SVU efter bestemmelserne ikapitel 4 til videregående uddannelse må denuddannelsessøgende ikke have gennemført envideregående uddannelse på et niveau højereend uddannelse på erhvervsakademiniveau.Stk. 2.Ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser kan fastsættenærmere regler om betingelsen efter stk. 1 ogkan herunder fastsætte regler om, i hvilke situa-tioner der kan ses bort fra gennemført videregå-ende uddannelse.«§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. februar2014.Stk. 2.Loven finder ikke anvendelse for an-søgninger om SVU, der er modtaget inden lo-vens ikrafttræden. For sådanne ansøgningerfinder de hidtil gældende regler anvendelse.