Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 53
Offentligt
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
29. november 2013Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det lukkede samråd iUdvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser tirsdag den 26.november 2013 vedr. rådsmødet konkurrenceevne (forskningsdelen) den 3. decem-ber 2013.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Med venlig hilsenRef.-nr.13/002132-23
Morten Østergaard
Side1/6
Samråd (lukket) i Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannel-ser tirsdag den 26. november 2013 vedr. rådsmøde konkurrenceevne (forskningsde-len) den 3. december 2013 – alm. del – spørgsmål A.Spørgsmål A:
Ministeren bedes gennemgå de væsentligste sager på dagsordenen for forskning ogrumfart for det kommende rådsmøde (konkurrenceevne), der finder sted den 3.december 2013.
Svar:
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg forelægger i dag 6 punkter til forhandlingsoplæg.De 5 af punkterne figurerer på dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet. Der ertale om punkterne 1-2 og 4-6 i samlenotatet.Uden for dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet forelægger jeg endviderepunkt 3 i samlenotatet til forhandlingsoplæg.Der er tale om Euratom-rammeprogrammet, hvor formandskabet lægger op til mu-lig vedtagelse af forordningen på et kommende rådsmøde.Dagsordenspunkt 7 forelægges til orientering.Jeg vil indlede med de 6 punkter, jeg forelægger med henblik på forhandlingsop-læg.Forskningsdelen af Konkurrenceevnerådsmødet indledes med to punkter om rum-met.Det første punkt er forordningen om Kopernikus.Kopernikus er det nye navn for det europæiske jordovervågningsprogram, somtidligere hed GMES (Global miljø- og sikkerhedsovervågning).GMES blev oprettet i 1998, og man har siden da arbejdet på at etablere tjenester tilprogrammet.Med vedtagelsen af denne Kopernikus forordning går programmet ind i den opera-tionelle fase.Kopernikus består af seks tjenester, der leverer data inden for marineforhold, atmo-sfære, landobservationer, klimaændringer, monitorering af nødsituationer og civilsikkerhed.I forhold til de sidste to tjenester skal jeg henvise til samlenotatet, hvoraf det frem-går, at leveringen af Kopernikus-tjenester har fokus på civile formål.Side2/6Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Rent militære krav er derfor ikke omfattet af afgørelsen, og Danmark deltager der-for i overensstemmelse med forsvarsforbeholdet.Kopernikus tjenesterne dækker områder, som er vigtige for Danmark.Det forventes, at Kopernikus vil bidrage til vækst og jobskabelse inden for ram-merne af Europa 2020-strategien.Det andet punkt vedrører et støtteprogram for overvågning og sporing af rumskrot -den såkaldte SST-tjeneste.Formandskabet vil præsentere en fremskridtsrapport.Som jeg orienterede udvalget om ved forelæggelsen forud for konkurrenceevne-rådsmødet i maj i år, har stigningen i antallet af rumbaserede systemer den konse-kvens, at mængden af rumskrot er steget betragteligt.Selv ganske små objekter kan have en altødelæggende virkning i forhold til derumbaserede systemer.Senest havde ESA-satellitten GOCE [go-tje] søndag d. 10. november en ukontrol-leret genindtræden i atmosfæren.En hændelse som løbende blev overvåget af de eksisterende SST-tjenester for atvarsle om eventuelt nedfald over beboede områder.Heldigvis styrtede satellitten ned i havet syd for Falklandsøerne uden at forvoldeskade.Der er imidlertid behov for en tjeneste, der koordinerer den europæiske overvåg-ning og sporing i rummetDerved vil man løbende kunne identificere, katalogisere og overvåge satellitter ogrumskrot.Herigennem kan man undgå betydelige økonomiske tab, sikre forsyningssikkerhe-den samt øge den generelle sikkerhed ved anvendelsen af rumbaserede systemer.Fra dansk side er vi generelt positive over for oprettelsen af denne tjeneste, deralene skal tjene civile formål,SST-programmet har ikke sin egen selvstændige budgetlinje under den flerårigefinansielle ramme.Der mangler derfor en endelig afklaring af sammensætningen af finansieringen på70 mio. euro.Der arbejdes på at identificere, hvorledes finansieringen kan ske via andre rumpro-grammer, der kommer til at benytte tjenesten.Det kan eksempelvis være fra Galileo, Kopernikus eller Horisont 2020.Side3/6Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Regeringen støtter, at man arbejder på at finde finansieringen inden for rammerneaf andre rum-baserede programmer, der kommer til at benytte tjenesten.Det tredje punkt er vedtagelsen af forslaget til ”Euratom-programmet”.Det vedrører forskningsaktiviteter inden for kerneenergi (fusion og fission) og strå-lingsbeskyttelse samt Det Fælles Forskningscenters direkte aktioner inden for nu-klear sikkerhed.Danmark har arbejdet for større fokus på sikkerhed, en fornuftig balance mellemfission og fusion og et fornuftigt budget til JRC.Der er enighed om, at det er vigtigt løbende at have fokus på sikkerhedsspørgsmå-let, og forhandlingsresultatet er fornuftigt set fra en dansk synsvinkel.Der er bred enighed om programmetFormandskabet vil formodentlig sætte forslaget til vedtagelse som et A-punkt på etkommende rådsmøde.Det fjerde punkt er forslaget om ITER.Punktet er et teknisk punkt, der har til formål at håndtere anvendelse af de midler,der allerede er aftalt til opbygning af ITER frem mod 2020.Forslaget vedrører ikke ændringer for så vidt angår det videnskabelige formål.Punktet er således i fuld overensstemmelse med det mandat, der blev givet her iudvalget den 9. juli 2010.ITER er som bekendt et internationalt grundforskningsprojekt.Målet er at påvise, om det er vi�denska�beligt og teknologisk muligt at udnyttefusionsenergi til fredelige formål og skabe en sikker og bæredygtig energikilde ifremtiden.ITER har sin egen selvstændige budgetlinje under afsnit 1.a i den flerårige finan-sielle ramme.Det anførte budget udgør den resterende del af den europæiske loftsramme på 6,6mia. euro (2008-niveau).Formålet med forslaget er at sikre, at midlerne til det europæiske bidrag til ITERkan overføres fra Kommissionen til det europæiske interne agentur - Fusion forEnergy.Fusion for Energy skal for�midle det europæi�ske bidrag til ITER-pro�jektet.Forslaget gør det muligt at sikre finansieringen af projektet i løbet af den næsteflerårige finansielle ramme.Side4/6
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Overførslen vil blive rettet ind efter den periode, som den flerårige finansielleramme dækker og løbe i syv år.Det femte og sjette punkt er EU’s forsknings- og innovationspartnerskaber underHorisont 2020.Siden fremsendelsen af samlenotatet, er budgetterne for de fem offentlig-privatepartnerskaberblevet reduceret med fem procent bortset fra partnerskabet om CleanSky, der bevarer det oprindeligt foreslåede budget.Dette er en konsekvens af, at Kommissionens oprindelige finansieringsramme forHorisont 2020 er reduceret.Hvad angår de offentlig-offentlige partnerskaber er alle budgetter fastholdt på nærfor partnerskabet om udvikling af vacciner til fattigdomsrelaterede sygdomme, derer reduceret med 5 %.Men det er dog markant større end beløbet til partnerskabet i det 7. forsknings-rammeprogram.Som jeg også nævnte i forbindelse med min forelæggelse af punkterne på Konkur-renceevnerådets møde i september, så bakker Regeringen stærkt op om disse part-nerskaber.De vil øge Europas konkurrenceevne og skabe synergi ved at styrke koordinerin-gen af nationale forsknings- og innovationsmidler.Partnerskaber vil betyde en markant styrkelse af EU’s innovative kapacitet og der-ved også for etablering af nye jobs og ny vækst.Samtidig rummer de et stort potentiale for danske virksomheder.Lad mig som et eksempel nævne BBI partnerskabet, som omhandler den biobase-rede økonomi.Forslaget indebærer, at EU via Horisont 2020-budgettet bevilliger BBI 950 mio.euro i 2014-2020.Tilsvarende har industrien forpligtet sig til at bidrage med 950 mio. euro til forsk-ning og innovation og yderligere 1710 mio. euro til demonstration- og flagskibsan-læg.Novozymes har haft en nøglerolle i forhold til etablering af BBI.Det er godt nyt for danske forskningsmiljøer, virksomheder og dansk landbrug,som er godt rustede til den biobaserede økonomi.Og potentialet er stort inden for den biobaserede økonomi. Nogle prognoser siger,at omsætningen af biobaserede kemikalier vil stige fra 900 mia. kr. i 2010 til over3.000 mia. kroner i 2025.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side5/6
I dag konkurrerer biobaserede materialer allerede på markedet og bruges f.eks. tilat lave plastik og kompositmaterialer i flere kendte bilmærker.Og de anvendelser åbner op for et massivtmarkedspotentiale, hvis omkostningerne til produktionen bliver konkurrencedygti-ge.Fokus er på at mindske afhængigheden af fossile ressourcer i Europa ved at udnytterestprodukter fra land- og skovbrug, bioaffald og bionedbrydeligt affald til nyebiobaserede produkter og brændstoffer.BBI og de andre partnerskaber er derfor vigtige elementer i forhold til at skabevækst.Jeg kan kun bakke op om, at flere danske virksomheder og videninstitutioner tageransvar og samarbejder mere med andre europæiske lande og søger finansiering iEU.Tankegangen bag disse er i stærk overensstemmelse med regeringens initiativer påinnovationsområdet: Innovationsstrategien, INNO+ og den nye Innovationsfond,som alle partier i Folketingets står bag.Til sidst vil jeg lige nævne, at den politiske drøftelse på rådsmødet vil handle ominnovation i den offentlige sektor.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side6/6