Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 37
Offentligt
1296924_0001.png
1296924_0002.png
1296924_0003.png
Grund- og nærhedsnotat
Modtager(e):Folketingets Europaudvalg
Kopi:Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Forslag til Rådets afgørelse om ændring af beslutning 2007/198/Euratom omoprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER og fusionsenergiudvik-ling og om tilståelse af fordele til detKOM(2013) 607 endelig – 2013/0295 (NLE) af 28.8.20131. ResuméDette forslag erstatter Kommissionens forslag af 21. december 2011 til Rådets afgø-relse om et supplerende forskningsprogram for ITER-projektet (2014-2020).Kommissionen har bevaret det faglige indhold men ændret på retsgrundlaget. Kon-sekvensen heraf er, at ITER fra 2014 ikke mere er et forskningsprogram i henhold tilartikel 7, men et Euratom program i henhold til artikel 47. Derved opnås, at pro-grammet bliver et 7-årigt program (og ikke 5-årigt, som under FP7), ligesom mansikrer EU-finansierting frem til udgangen af 2020, idet afgørelsen gør det muligt forKommissionen at overføre midler til det europæiske fællesforetagende, kaldet ”Fu-sion for Energy” i løbet af perioden 2014-2020.2. BaggrundITER (International ThermonuclearExperimentalReactor) er et internationalt forsk-ningsprojekt, hvis mål er at påvise, om det er videnskabeligt og teknologisk muligt atudnytte fusionsenergi til fredelige formål og skabe en sikker og bæredygtig energi-kilde i fremtiden. Man vil med ITER nå frem til en emissionsfri energiproduktion istor skala fra en i praksis uudtømmelig energikilde med begrænsede og håndterbaremiljøpåvirkninger.Resultaterne af ITER vil potentielt på langt sigt kunne bidrage væsentligt til verdensenergiforsyning i konkurrence med kul og olie. Energiproduktion ved fusion vil igivet fald i modsætning til traditionel kernekraft være baseret på frit tilgængeligeråstoffer, og der vil forventeligt kun være ubetydelige risici forbundet med denneenergiform.Den internationale aftale om ITER mellem Europa/Euratom, USA, Rusland, Japan,Kina, Indien og Sydkorea blev indgået i Paris den 21. november 2006. De syv part-nere blev samtidig enige om, at ITER skulle placeres i Sydfrankrig (Cadarache).I henhold til aftalen skal hver af de syv parter oprette et internt agentur, der skal fun-gere som bindeled til den internationale ITER-organisation. Det Europæiske interneagentur blev oprettet ved Rådets beslutning 2007/198/Euratom af 27. marts 2007 omoprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER. Det formelle navn er ”Euro-pean Joint Undertaking for ITER and the Development of Fusion Energy” – forkortet
28. oktober 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotholmsgade 10Postboks 2135TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref. nr.
13/029861-02
Side1/3
”Fusion for Energy”.Konstruktionen skal for 90 % vedkommende ske via såkaldte ”in-kind” bidrag (dvs.levering af færdige delkomponenter til ITER) fra alle syv parter, som har fordeltdisse imellem sig. 10 pct. af bidragene skal leveres ”in cash” til den internationaleITER organisation. Fusion for Energy skal formidle det europæiske bidrag til ITER-projektet. Europa yder det største bidrag til projektet (45,5 % af opførelsesomkost-ningerne). 80 % af Fusion for Energy’s bidrag kommer fra Euratoms/EU’s budget.Værtsnationen Frankrig dækker de resterende knap 20 % af det europæiske bidrag tilITER-projektet. Derudover bidrager landene direkte med et mindre beløb til admini-strationen af Fusion for Energy.Dette forslag erstatter Kommissionens forslag af 21. december 2011 til Rådets afgø-relse om et supplerende forskningsprogram for ITER-projektet (2014-2020).Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-traktatens artikel 47. Ifølge denne arti-kel kræves der enstemmighed i Rådet angående fællesskabets deltagelse i fællesfore-tagendets finansiering. Europa-Parlamentet skal høres i henhold til Euratom-traktatens artikel 31.3. Formål og indholdUnder FP7 blev Euratoms bidrag stillet til rådighed gennem Fællesskabets forsk-nings- og undervisningsprogram, der blev vedtaget i henhold til Euratom-traktatensartikel 7. Denne finansieringsform krævede overholdelse af en række krav i forbin-delse med deltagelsesregler, planlægning, overvågning og evaluering, som er speci-fikke for forskningsprogrammer. Disse krav er nu overflødige i kraft af de kompe-tencer og den rolle, der tildeles Fusion for Energy i dets vedtægter.I modsætning til hvad der blev gjort under FP7, er dette forslag ikke udarbejdetsom et forskningsprogram i henhold til Euratom-traktatens artikel 7, men baseretpå artikel 47 og henviser til Euratoms deltagelse i finansieringen af fællesforetag-net.Formålet med denne ændring er at sikre, at midlerne til det europæiske bidrag tilITER kan overføres fra Kommissionen til Fusion for Energy uden om de oven-nævnte krav, der er specifikke for forskningsprogrammer.Denne ændring gør det således muligt at sikre finansieringen af projektet i løbet afden næste flerårige finansielle ramme. Det indebærer den fordel, at overførslen afmidler ikke er begrænset til de fem år, der er fastsat i Euratom-traktatens artikel 7om forsknings- og undervisningsprogrammer. Overførslen vil blive rettet ind efterden periode, som den flerårige finansielle ramme dækker og løbe i syv år. IfølgeITER-aftalen vil ITER-projektet i første omgang strække sig over 35 år, dvs. indtil2041. Der bliver således brug for efterfølgende rådsafgørelser om den videre finan-siering af Euratoms bidrag til projektet.Denne afgørelse vil have som resultat, at Europa yder sit bidrag til opførelsen afITER og samtidig giver Europa fordele på både kort og langt sigt.Projektet har allerede en positiv indflydelse på industriens konkurrenceevne ogjobskabelse, idet projektet kræver indkøb af højteknologiske komponenter. MereSide2/3

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

end tre fjerdedele af det samlede europæiske bidrag til ITER vil resultere i kontrak-ter med private virksomheder. Som en direkte følge af ITER-aktiviteterne vil derblive skabt et betydeligt antal nye arbejdspladser i Europa.På langt sigt udgør ITER en enestående mulighed for den europæiske højteknologi-industri og for bygge- og anlægsvirksomheder til at opnå konkurrencefordele ogblive førende i udformningen af den første generation af fusionskraftværker og denefterfølgende internationale markedsføring.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-valget for Industri, Forskning og Energi.5. NærhedsprincippetIfølge Kommissionen finder nærhedsprincippet anvendelse, såfremt et forslag ikkehører hjemme under Fællesskabets enekompetence. Da fællesskabets rets beføjel-ser i henhold til afsnit II, kapitel III, i Euratom-traktaten imidlertid er eksklusive, erforslaget ikke underlagt nærhedsprincippet.Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,at nærhedsprincippet er overholdt.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.7. KonsekvenserDe ressourcer, der blev anset for at være nødvendige for fællesforetagendet i løbetaf ITER’s opførelsesfase, der dækker perioden 2007-2020, beløb sig i marts 2010til 7.200 mio. EUR (i 2008-tal). I juli 2010 reducerede Rådet dette beløb til 6.600mio. EUR (2008-tal).Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 2.915 mio. EUR (løbende priser)for perioden 2014-2020, hvilket udgør den resterende del af loftsrammen på 6.600mio. EUR (2008-tal).Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s budget, svarende til enstatslig udgift ved programmet på 437 mio. kr. i perioden 2014-2020.8. HøringForslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning. Høringengav ikke anledning til bemærkninger til forslaget.9. Regeringens generelle holdningRegeringenshidtidige støtte tilkonstruktionen af ITER er under forudsætning af, atder findes realistiske finansieringsmuligheder, en effektiv omkostningskontrol samten realistisk tidsplanlægning for projektet.Dette er stadig regeringens opfattelse, hvorfor det foreliggende forslag kan støttes.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at de øvrige EU-lande generelt vil støtte Kommissionens forslag.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Side3/3

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser