Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 274
Offentligt
1405248_0001.png
Lovforslag nr.
L Forslagsnummer
Folketinget -NaN
Fremsat den 00. december 2014 af uddannelses- og forskningsministeren (Sofie Carsten Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ligningsloven og lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Forenkling af SVU-ordningen)
§1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf.
lovbekendtgørelse nr. 364 af 9. april 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
I
titlen
udgår »(SVU)«.
2.
Overalt i loven udgår »og Uddannelsesstøtte«.
3.
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere reg-
ler om, at uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år, kan få
SVU til uddannelse efter § 4, stk.1.«
4.
I
§ 2, stk. 3, 1. pkt.,
udgår »efter kapitel 3«.
5.
§ 2, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og 5.
6.
I
§ 4, stk. 2,
udgår », herunder om, at mindstekravet til
den ugentlige uddannelsestid kan være forskelligt for de ud-
dannelser, der er nævnt i stk.1, nr. 1-4,«.
7.
§ 4, stk. 3,
ophæves.
8.
I
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », jf. dog § 6«.
9.
§ 5, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
10.
§ 5, stk. 2
og
3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 2.
11.
I
§ 5, stk. 4,
der bliver stk. 2, udgår »og om administra-
tion af de perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3«.
15.
I
§ 16, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Vedkommende minister, jf. § 1, kan efter forhandling
med finansministeren bestemme, at administration af krav
om tilbagebetaling varetages af Statens Administration, og
at Statens Administration kan træffe afgørelse om tilbagebe-
taling af SVU.«
16.
I
§ 20, stk. 1
og
2,
og
§ 22, stk. 3,
indsættes efter »Styrel-
sen for Videregående Uddannelser«: », Statens Administra-
tion«.
17.
I
§ 20, stk. 1,
og
§ 21, stk. 6,
udgår »og arbejdsløsheds-
kasser«.
18.
I
§ 20, stk. 2,
og
§ 21, stk. 4,
udgår »og arbejdsløsheds-
kasserne«
19.
§ 21, stk. 1,
affattes således:
»Vedkommende minister, jf. § 1, kan bestemme, at visse
opgaver efter denne lov varetages af uddannelsesstederne.«
20.
I
§ 21, stk. 2,
udgår »og efter forhandling med beskæfti-
gelsesministeren om arbejdsløshedskassernes«.
21.
§ 21, stk. 5,
affattes således:
12.
§ 6
ophæves.
13.
I
§ 12, stk. 2,
ændres »§ 5, stk. 1-3,« til: »§ 5, stk. 1,«.
14.
I
§ 13, stk. 5,
udgår », om at mindstekravet til den ugent-
lige nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt ved be-
regningen af SVU til de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk.
1, nr. 1-4,«.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0002.png
2
»Stk. 5.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forsk-
ningsministeren, Styrelsen for Videregående Uddannelser
eller anden statslig myndighed efter bemyndigelse fører til-
syn med uddannelsesstedernes varetagelse af opgaver efter
stk. 1. Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler
om tilsynet og om forvaltningsrevision af uddannelsesste-
dernes opgaver. Vedkommende minister, jf. § 1, kan fast-
sætte regler om, at ministeren eller Styrelsen for Videregå-
ende Uddannelser eller anden statslig myndighed efter be-
myndigelse fra uddannelsesstederne kan kræve oplysninger,
der er nødvendige for varetagelsen af tilsynet.«
22.
I
§ 22, stk. 1,
udgår »eller arbejdsløshedskassen«.
23.
I
§ 22 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »restanceinddrivelses-
myndigheden« til: »Statens Administration«.
§2
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 990 af 12. september 2014, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 26 b
udgår »(SVU)«.
§3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1041 af 15.
september 2014, foretages følgende ændring:
1.
Tre steder i
§ 31, stk. 1,
udgår »(SVU)«.
§4
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
880 af 8. august 2011, som ændret senest ved § 9 i lov nr.
634 af 16. juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 47, stk. 2, 1. pkt.,
og i
stk. 3, 1. pkt.,
udgår »(SVU)«.
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om
SVU, der er modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådan-
ne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Indledning
Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslagets indhold
3.1. Ophør af arbejdsløshedskassernes virke som SVU-administrator
3.1.1.
Gældende ret
3.1.2.
Den foreslåede ordning
3.2. Forenkling af beskæftigelseskrav
3.2.1.
Gældende ret
3.2.2.
Den foreslåede ordning
3.3. Forenkling af støttesystemet for SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse
3.3.1.
Gældende ret
3.3.2.
Den foreslåede ordning
3.4. Harmonisering af kravet om antal ugentlige undervisningstimer ved SVU til deltidsuddannelse
3.4.1.
Gældende ret
3.4.2.
Den foreslåede ordning
3.5. Administration af krav om tilbagebetaling
3.4.1.
Gældende ret
3.4.2.
Den foreslåede ordning
3.6. Tilsyn
3.6.1.
Gældende ret
3.6.2
Den foreslåede ordning
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Høring
Sammenfattende skema
loven gælder, at de i et vist omfang indeholder vilkår fra de
tre tidligere godtgørelsesordninger.
I SVU-loven skelnes mellem SVU til uddannelse på fol-
keskoleniveau og gymnasial uddannelse (kapitel 3) og SVU
til videregående uddannelse (kapitel 4). I reglerne om SVU
til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse
er der indarbejdet en række vilkår for tildeling af støtte fra
den tidligere lov om voksenuddannelsesstøtte (VUS), mens
reglerne for SVU til uddannelse på videregående niveau in-
deholder en række vilkår for tildeling af støtte, som stammer
fra den tidligere lov om orlovsydelse til uddannelse. SVU-
ordningen har således af historiske årsager en noget sam-
mensat karakter med forskelle i støttebetingelserne alt efter,
hvilken uddannelse der søges om støtte til. Denne komplek-
sitet kan medvirke til at vanskeliggøre vejledningen og ad-
ministrationen af ordningen.
Som led i opfølgning på finansloven for 2014 blev SVU
til videregående uddannelse med virkning fra den 1. februar
2014 målrettet uddannelsessøgende, der højst har gennem-
ført en uddannelse på erhvervsakademiniveau. Målretningen
har medført et stort fald i antallet af ansøgninger om SVU,
og en uændret tilrettelæggelse af SVU-ordningen vil føre til,
at de administrative omkostninger set i forhold til antallet af
ansøgninger vil stige. Med dette lovforslag foreslås derfor
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning
Lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven) har
til formål at skabe økonomisk grundlag for, at voksne kort-
uddannede på undervisningsministerens område kan deltage
i uddannelse på folkeskoleniveau og i gymnasial uddannel-
se, og at voksne på uddannelses- og forskningsministerens
område kan deltage i videregående uddannelse. SVU-ord-
ningen administreres af Styrelsen for Videregående Uddan-
nelser (styrelsen) efter bemyndigelse fra henholdsvis under-
visningsministeren og uddannelses- og forskningsministen.
Lovforslaget har til formål at forenkle SVU-ordningen med
henblik på at lette administrationen af og vejledningen om
ordningen.
2. Lovforslagets baggrund og formål
SVU-loven blev vedtaget som led i en samlet voksen- og
efteruddannelsesreform og trådte i kraft den 1. januar 2001.
I reformen blev de tre eksisterende godtgørelsesordninger
for voksnes deltagelse i voksen- og efteruddannelse (AMU-
kursusgodtgørelse, voksenuddannelsesstøtte (VUS) og ud-
dannelsesorlovsydelse) erstattet af lov om godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
(VEU-godtgørelse) og lov om statens voksenuddannelses-
støtte (SVU). For såvel SVU-loven som VEU-godtgørelses-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0004.png
4
en række forenklinger, der kan lette vejledningen og admini-
strationen af ordningen uden at bryde med intentionerne bag
SVU-ordningen. Det foreslås herunder, at vilkårene for at få
støtte til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial ud-
dannelse og til videregående uddannelse i højere grad har-
moniseres.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ophør af arbejdsløshedskassernes virke som SVU-ad-
ministrator
3.1.1. Gældende ret
SVU-ordningen administreres efter bemyndigelse fra hen-
holdsvis undervisningsministeren og uddannelses- og forsk-
ningsministeren af Styrelsen for Videregående Uddannelser
(styrelsen). Vedkommende minister kan herunder bestem-
me, at visse opgaver varetages dels af uddannelsesstederne,
dels efter forhandling med beskæftigelsesministeren af aner-
kendte arbejdsløshedskasser. SVU-ordningen administreres
decentralt af en række udvalgte uddannelsessteder og ar-
bejdsløshedskasser; de såkaldte SVU-administratorer. SVU-
administratorerne vejleder uddannelsessøgende og arbejds-
givere om SVU og modtager, kontrollerer og videresender
ansøgninger om SVU til styrelsen. Styrelsen vejleder SVU-
administratorerne og træffer afgørelse om SVU.
Det følger af SVU-bekendtgørelsen, hvem der er SVU-ad-
ministrator, og de nuværende SVU-administratorer er:
– Anerkendte arbejdsløshedskasser.
– Voksenuddannelsescentre.
– Professionshøjskolen Lillebælt.
– Professionshøjskolen VIA University College.
– Professionshøjskolen University College Nordjylland.
– Professionshøjskolen University College Syddanmark.
– Professionshøjskolen Metropol.
Ved ansøgning om SVU til uddannelse på folkeskoleni-
veau og gymnasial uddannelse afleverer den uddannelsessø-
gende ansøgningen til vedkommendes arbejdsløshedskasse
eller et voksenuddannelsescenter. Ansøgning om SVU til vi-
deregående uddannelse afleveres til en af de udvalgte pro-
fessionshøjskoler eller til vedkommendes arbejdsløsheds-
kasse. Arbejdsløshedskasserne modtager således både an-
søgninger om SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og
gymnasial uddannelse og til videregående uddannelse, men
modtager tilsammen kun 3-4 pct. af den samlede ansøg-
ningsmængde.
Arbejdsløshedskassernes mulighed for at være SVU-ad-
ministrator stammer fra ordningens start, hvor også dagpen-
geberettigede ledige kunne modtage SVU. Der blev ikke
ændret ved arbejdsløshedskassernes mulighed for at være
SVU-administrator, da bestemmelserne om lediges ret til 6
ugers selvvalgt uddannelse med virkning fra 1. august 2009
blev flyttet fra Undervisningsministeriets lovgivning til Be-
skæftigelsesministeriets lovgivning, jf. lov nr. 478 af 12. ju-
ni 2009 om samling af indsatsen og finansieringsansvaret
for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse under Be-
skæftigelsesministeriet.
3.1.2. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget bortfalder arbejdsløshedskassernes mu-
lighed for at virke som SVU-administrator. Da arbejdsløs-
hedskasserne behandler få ansøgninger, har de forholds-
mæssigt sværere ved at oparbejde viden og erfaring på om-
rådet. Som følge heraf har arbejdsløshedskasserne behov for
relativt mere vejledning end de administratorer, der behand-
ler mange ansøgninger. Med forslaget samles det reducerede
antal ansøgninger hos færre SVU-administratorer, som der-
med har mulighed for at vedligeholde deres viden og erfa-
ringsgrundlag.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 17-20 og 22.
3.2. Forenkling af beskæftigelseskrav
3.2.1. Gældende ret
Det er en betingelse for retten til SVU, at den uddannel-
sessøgende er beskæftiget uden offentligt tilskud på en ar-
bejdsplads i Danmark. Udover kravet om at være aktuel be-
skæftiget i en uopsagt stilling, stilles der også krav om, at
den uddannelsessøgende har været beskæftiget i en vis peri-
ode forud for uddannelsen med SVU.
For at få SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gym-
nasial uddannelse er det en betingelse, at den uddannelses-
søgende har været i beskæftigelse hos nuværende arbejdsgi-
ver i mindst 26 uger, umiddelbart før uddannelsen begynder.
Er den uddannelsessøgende sæsonarbejder, løsarbejder eller
vikar, kan de 26 uger hos samme arbejdsgiver optjenes over
en periode på 2 år.
For at få SVU til videregående uddannelse er det en betin-
gelse, at den uddannelsessøgende inden for en periode på 5
år, før uddannelsen begynder, har været i beskæftigelse sva-
rende til mindst 3 års fuldtidsbeskæftigelse. Er den uddan-
nelsessøgende deltidsbeskæftiget, dog svarende til 2 års
fuldtidsbeskæftigelse.
De overfor beskrevne forskelle i beskæftigelseskravene
kan føres tilbage til vilkårene fra de tidligere støtteordninger
voksenuddannelsesstøtte (VUS) og uddannelsesorlovsydel-
sen.
3.2.2. Den foreslåede ordning
SVU-ordningen blev som tidligere beskrevet indført i
2001, og der ses ikke længere at være et reelt behov eller be-
grundelse for at opretholde ligheder med de tidligere ordnin-
ger. For at lette vejledning og administration af ordningen
og ikke mindst forståelsen hos de uddannelsesøgende fore-
slås det derfor at fastsætte samme beskæftigelseskrav for til-
deling af SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gym-
nasial uddannelse og til videregående uddannelse.
Det foreslås, at det beskæftigelseskrav, som i dag er gæl-
dende ved ansøgning om SVU til uddannelse på folkeskole-
niveau og gymnasial uddannelse, fremover også skal gælde
ved ansøgning om SVU til videregående uddannelse. Kravet
om, at den uddannelsesøgende har været i beskæftigelse hos
nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger umiddelbart før
uddannelses begynder, er enkelt at administrere og forstå.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0005.png
5
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 4 og 5.
3.3. Forenkling af støttesystemet for SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse
3.3.1. Gældende ret
Det følger af § 5 i SVU-loven, at SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse gives inden
for et samlet støttesystem på højst 40 uger omregnet til hel-
tid. SVU gives til forberedende voksenundervisning, almen
voksenuddannelse, gymnasial uddannelse og anden uddan-
nelse på tilsvarende niveau, herunder danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. Undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilke uddannelser der kan gives støtte
til. Undervisningsministeren kan desuden fastsætte regler
om omfanget af den uddannelsessøgendes adgang til SVU
til deltagelse i forberedende voksenundervisning. Efter de
gældende regler i SVU-bekendtgørelsen, bekendtgørelse nr.
917 af 3. juli 2013, kan der indenfor perioden på 40 uger
højst gives støtte til forberedende voksenundervisning i op
til 18 uger omregnet til heltid.
SVU kan gives til uddannelsessøgende, der er fyldt 25 år
og indtil nået folkepensionsalder. Dog kan 20-24-årige ud-
dannelsessøgende ud over den ovenfor nævnte periode på 40
uger, få SVU i indtil 18 uger omregnet til heltid til forbered-
ende voksenundervisning eller specialundervisning for
voksne. Uddannelsessøgende, der benytter muligheden for
at få SVU, inden de fylder 25 år, har således mulighed for at
få SVU i op til i alt 58 uger, mens uddannelsessøgende, der
først søger om SVU efter at de er fyldt 25 år, højst kan få
SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial ud-
dannelse i 40 uger.
Baggrunden for, at der blev etableret en særlig støtteram-
me for unge under 25 år, skal ses i lyset af, at der med ved-
tagelsen af SVU-loven og lov om godtgørelse ved deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse blev indført en
særlig støtteramme på 30 uger målrettet aldersgruppen
under 25 år. Rammen på 30 uger var en fællesramme, hvori
forbrug af henholdsvis SVU og VEU-godtgørelse blev fra-
trukket. Den fælles ramme udgik af SVU-loven, da bestem-
melserne om lediges ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse
med lov nr. 478 af 12. juni 2009 blev flyttet fra Undervis-
ningsministeriets lovgivning til Beskæftigelsesministeriets
lovgivning.
Voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt efter den lovgiv-
ning om støtte til voksenuddannelse, der var gældende forud
for vedtagelsen af SVU-loven, skal efter de gældende regler
i SVU-loven fradrages i støtterammen på 40 uger. Dog kan
uddannelsessøgende, der ikke kan få SVU inden for rammen
på 40 uger, på grund af fradrag for tildelt støtte udbetalt før
den 1. juli 2000, få SVU i op til 18 uger omregnet til heltid
til forberedende voksenundervisning eller specialundervis-
ning for voksne.
3.3.2. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget forenkles reglerne for at modtage SVU
til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse
afgørende. De mange forskellige rammer for tildeling af
SVU medvirker til at gøre reglerne komplicerede at vejlede
om og administrere, herunder understøtte digitalt. Det fore-
slås derfor, at den gældende bestemmelse i SVU-lovens § 5,
stk. 1, hvorefter SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og
gymnasial uddannelse gives inden for et samlet støttesystem
på højst 40 uger omregnet til heltid, fastholdes, mens de øv-
rige støtterammer foreslås ophævet.
Undervisningsministeren fastsætter efter SVU-lovens § 4,
stk. 1, nærmere regler om, hvilke uddannelser der på følgen-
de uddannelsesområder kan gives SVU til: forberedende
voksenundervisning, almen voksenuddannelse, gymnasial
uddannelse eller anden uddannelse på tilsvarende niveau.
Efter den gældende bestemmelse i lovens § 2, stk. 2. kan ud-
dannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op til 25 år,
få SVU til forberedende voksenundervisning eller specialun-
dervisning for voksne. Da snittet mellem lov og bekendtgø-
relse, ved fastsættelse af hvilke uddannelser der giver ret til
SVU, ikke er entydigt, foreslås det, at undervisningsministe-
ren bemyndiges til at fastsætte regler om, at uddannelsessø-
gende, der er fyldt 20 år, kan få SVU til uddannelse efter §
4, stk. 1. Med forslaget bliver reguleringen af, hvilke uddan-
nelsessøgende, der er fyldt 20 år, der kan få SVU til uddan-
nelse mere entydig. Bemyndigelsen vil i første omgang bli-
ve anvendt til at fastsætte regler om, at uddannelsessøgende,
der er fyldt 20 år kan få SVU til forberedende voksenunder-
visning, ordblindeundervisning for voksne, specialundervis-
ning for voksne og danskuddannelse til voksne udlændinge
med m.fl. SVU til de 20-24-årige gives med forslaget inden
for den samlede ramme på højst 40 uger omregnet til heltid.
Med forslaget bortfalder således muligheden for at de
20-24-årige unge kan udvide 40 ugers rammen med op til 18
uger.
Forenklingsforslagene indebærer også, at muligheden for
at fastsætte regler om omfanget af de uddannelsessøgendes
adgang til forberedende voksenundervisning med SVU op-
hæves. Med forslaget skal tildeling af SVU til forberedende
voksenundervisning, som det er tilfældet for de øvrige SVU-
berettigende uddannelser, alene kunne rummes inden for 40
ugers-rammen.
Med forslaget ophæves endvidere bestemmelsen om, at
voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt efter tidligere lovgiv-
ning om støtte til voksenuddannelse, skal fradrages i ram-
men på 40 uger. De tidligere støtteordninger er i praksis for
længst udfaset, og det kan ikke anses for hensigtsmæssigt at
skulle opretholde og vedligeholde den digitale understøttelse
af bestemmelsen. Tilsvarende forslås det, at den særlige
ramme, hvorefter uddannelsessøgende, der ikke kan få SVU
på grund af fradrag for støtte udbetalt før den 1. juli 2000,
kan få SVU til forberedende voksenundervisning og special-
undervisning for voksne, ophæves. Der er i dag ingen reel
begrundelse for at opretholde disse bestemmelser.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 3 og 6-13.
3.4. Harmonisering af kravet om antal ugentlige undervis-
ningstimer ved SVU til deltidsuddannelse
3.4.1. Gældende ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0006.png
6
SVU gives som tilskud til dækning af den uddannelsessø-
gendes leveomkostninger for en periode, der svarer til den
normerede uddannelsestid. Der gives ikke SVU til uddan-
nelse, der berettiger til mindre end svarende til 1 uges støtte
omregnet til heltid.
SVU tildeles på baggrund af en beregnet uddannelsestid
og antallet af timer med fravær fra arbejdspladsen på grund
af deltagelse i uddannelse med SVU. Der kan ikke gives
SVU for uddannelsestid, der overstiger den ugentlige ned-
sættelse af arbejdstiden.
Undervisningsministeren kan efter SVU-loven fastsætte
regler om uddannelsestiden, herunder om, at mindstekravet
til den ugentlige uddannelsestid kan være forskellig for de
uddannelser på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse,
der giver ret til SVU. Det følger således af de gældende reg-
ler, at det som hovedregel er en betingelse for at få SVU til
deltidsuddannelse, at den ugentlige uddannelsestid er mindst
6 timer. Dog blev der med lov nr. 1456 af 22. december
2004 om udvidet adgang til SVU givet mulighed for SVU til
forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning
for voksne eller specialundervisning for voksne, når den
ugentlige uddannelsestid er mindst 3 timer. Formålet med
nedsættelse af kravet til den ugentlige nedsættelse af time-
tallet var at styrke indsatsen for de kortuddannedes deltagel-
se i efter- og videreuddannelse. Kravet til den ugentlige ned-
sættelse af arbejdstiden blev tilsvarende nedsat til 3 timer
ved deltagelse i ovennævnte uddannelser.
3.4.2. Den foreslåede ordning
Med henblik på at forenkle vejledningen og administratio-
nen af SVU-ordningen forslås det, at der fastsættes ét fælles
mindstekrav til antallet af undervisningstimer ved ansøgning
om SVU til deltidsuddannelse på folkeskoleniveau og gym-
nasial uddannelse. Det foreslås, at reglerne om den ugentlige
uddannelsestid bliver udformet sådan, at der, uanset hvilken
uddannelse der er tale om, alene stilles krav om mindst 3
ugentlige undervisningstimer ved deltagelse i uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse. Da der ikke kan
gives SVU for uddannelsestid, der overstiger den ugentlige
nedsættelse af arbejdstiden, foreslås det, at der fastsættes til-
svarende regler om fraværet fra arbejdspladsen på grund af
deltagelse i uddannelse med SVU.
Det forventes ikke, at den foreslåede ændring vil medføre
ændringer i de uddannelsessøgendes adfærd, men regelfo-
renklingen vil medføre væsentlige lettelser i forhold til vej-
ledning af ansøgere og arbejdsgivere og til udvikling og
vedligehold af den digitale understøttelse af administratio-
nen.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 14.
3.5. Administration af krav om tilbagebetaling
3.5.1. Gældende ret
Den uddannelsessøgende skal betale SVU samt tilskud til
deltagerbetaling tilbage, hvis betingelserne for SVU ikke er
opfyldt, og den uddannelsessøgende vidste eller burde vide
dette. Styrelsen for Videregående Uddannelser rejser krav
om tilbagebetaling af SVU og oversender krav, der ikke be-
tales, til inddrivelse i SKAT.
SVU-loven blev oprindeligt indført som led i finanslovs-
aftalen for 2000. I den forbindelse blev der indgået en aftale
mellem den daværende Finansstyrelse og den daværende
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte om overførsel af ad-
ministration af krav på tilbagebetaling af for meget udbetalt
SVU til Finansstyrelsen. Tilbagebetalingskravene blev over-
sendt til inddrivelse umiddelbart efter forfaldstidspunktet.
Finansstyrelsen fusionerede med Økonomistyrelsen i 2003,
der fortsatte inddrivelse af SVU tilbagebetalingskravene
indtil 2008, hvor man skiftede it-systemer, der i en periode
ikke længere kunne understøtte inddrivelse af kravene. Op-
gaven overgik i denne periode til SKAT. Økonomistyrelsen
blev nedlagt i 2011 og opgaven vedrørende tilbagebetaling
af f.eks. statens uddannelsesstøtte (SU) blev af finansmini-
steren tillagt Statens Administration.
3.5.2. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget overføres administrationen af tilbagebe-
talingskrav til Statens Administration, således at tilbagebeta-
lingskravene fremover overføres hertil. Statens Administra-
tion administrerer også tilbagebetalingskrav i forhold til sta-
tens uddannelsesstøtte (SU). Da reglerne om tilbagebetaling
af SU og SVU er enslydende, vil der være administrative
fordele ved at lade krav om tilbagebetaling af SVU indgå i
denne større sammenhæng. Det bemærkes, at antallet af
SVU-tilbagebetalingskrav er faldende. Det skyldes dels, at
SVU-ordningen blev begrænset ved lovændringen i 2010
om lavere støttesats og kortere støttetid, dels den yderligere
begrænsning, der skete ved lovændring i januar 2014 om
målretning af SVU til videregående uddannelse.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 15-16 og 23.
3.6. Tilsyn
3.6.1. Gældende ret
Styrelsen for Videregående Uddannelser fører efter be-
myndigelse tilsyn med varetagelsen af de opgaver, der er
henlagt til SVU-administratorer og uddannelsessteder.
Vedkommende minister, kan fastsætte regler om tilsynet og
om forvaltningsrevision af arbejdsløshedskassernes opgaver.
Tilsynet med arbejdsløshedskassernes SVU-administra-
tion sker ved, at arbejdsløshedskassernes revisorer afgiver
revisionsprotokoller til styrelsen. Styrelsen gennemgår pro-
tokollater og påtaler eventuelt kritisable forhold over for ar-
bejdsløshedskasserne.
Tilsynet med SVU-administrationen på voksenuddannel-
sescentre og professionshøjskoler og med uddannelsesste-
dernes forpligtigelser efter SVU-loven sker ikke på samme
måde. Her udfører styrelsen det direkte tilsyn ved blandt an-
det løbende driftstilsyn og fysiske besøg, hvor sagsgange og
arkiv m.v. besigtiges.
3.6.2. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget bemyndiges henholdsvis undervisnings-
ministeren og uddannelses- og forskningsministeren til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0007.png
7
fastsætte regler om tilsynet, herunder om forvaltningsrevisi-
on af uddannelsesstedernes opgaver. Det er hensigten, at til-
synet med uddannelsesstederne, herunder i deres opgaveva-
retagelse som SVU-administator, fremadrettet sker ved, at
institutionernes revisorer afgiver revisionsprotokollater til
styrelsen om administrationen af deres opgaver efter SVU-
loven. Styrelsen gennemgår protokollater og påtaler eventu-
elt kritisable forhold. Udgifterne til institutionernes revisorer
afholdes af institutionerne selv.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 21.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Den foreslåede harmonisering af beskæftigelseskravet, der
medfører, at den uddannelsessøgende har været i beskæfti-
gelse hos nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger, umid-
delbart før uddannelsen begynder, skønnes ikke at have øko-
nomiske konsekvenser, idet kravet blandt andet indebærer
en stærkere aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet.
Med lovforslaget forenkles reglerne for at modtage SVU
til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannel-
se, idet bestemmelsen om, at SVU gives inden for et samlet
støttesystem på højst 40 uger, fastholdes, mens de øvrige
støtterammer foreslås ophævet. Forenklingen med en 40
ugers ramme indebærer teknisk set en mindre stramning, og
en mulighed for at fremrykke ordblindeundervisning for
voksne og danskuddannelse til voksne udlændinge m. fl. På
baggrund af den hidtidige adfærd vurderes det dog ikke i
praksis at indebære en ændret adfærd, hvorfor forenklingen
ikke vurderes at indebære økonomiske konsekvenser.
Det foreslås, at den ugentlige uddannelsestid bliver på
mindst 3 ugentlige undervisningstimer ved deltagelse i ud-
dannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse. Da
langt de fleste støttemodtagere har mere end 6 undervis-
ningstimer om ugen, vurderes forenklingen ikke at indebære
et ændret støtteomfang.
Samlet set vurderes lovforslagets forenklinger ikke at in-
debære økonomiske konsekvenser for staten.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
10. Sammenfattende skema
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgere.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Et
udkast
til lovforslag har i perioden den 3. oktober 2014
til den 30. oktober 2014 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.: Akademikerne, AK-
Samvirke, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Magister-
forening, Danske Erhvervsskoler, Danske Regioner, Danske
Universiteter, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Fag-
ligt Fælles Forbund, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
FTF, HK/Stat, Ingeniørforeningen i Danmark, KL, LO, Pro-
fessionshøjskolernes Rektorkollegium, Rigsrevisionen, Dan-
marks Medie- og Journalisthøjskole, Erhvervsakademi Aar-
hus, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsakademi Kolding,
Erhvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi MidtVest, Er-
hvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi SydVest, Er-
hvervsakademiet Copenhagen Business Academy, Køben-
havns Erhvervsakademi, Professionshøjskolen Metropol,
Professionshøjskolen UCC, Professionshøjskolen University
College Lillebælt, Professionshøjskolen University College
Nordjylland, Professionshøjskolen University College Sjæl-
land, Professionshøjskolen University College Syddanmark,
Professionshøjskolen VIA University College, SIMAC,
Svendborg, Skagen Skipperskole, Svendborg Søfartsskole,
Århus Maskinmesterskole, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet, Copenhagen Business School - Handelshøjsko-
len, Danmarks Tekniske Universitet, IT-Universitetet i Kø-
benhavn, Københavns Universitet, Roskilde Universitet og
Syddansk Universitet.
Økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige
Administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Positive konsekvenser/mindre udgifter Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Administrative forenklinger i styrelsen Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0008.png
8
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannel-
se), at den uddannelsessøgende har været i beskæftigelse
hos nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger, umiddelbart
før uddannelsen begynder. Er den uddannelsessøgende sæ-
sonarbejder, løsarbejder eller vikar, kan de 26 uger hos
samme arbejdsgiver optjenes over en periode på 2 år.
For uddannelsessøgende, der søger om SVU efter SVU-
lovens kapitel 4 (SVU til videregående uddannelse), er det
en betingelse for at få SVU, at den uddannelsessøgende in-
den for en periode på 5 år, før uddannelsen begynder, har
været i beskæftigelse svarende til mindst 3 års fuldtidsbe-
skæftigelse. Er den uddannelsessøgende deltidsbeskæftiget,
dog svarende til mindst 2 års fuldtidsbeskæftigelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 4 og 5, foreslås det, at det krav
om forudgående beskæftigelse, som i dag gælder for ansøg-
ning om SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymna-
sial uddannelse, også skal gælde ved ansøgning om SVU til
videregående uddannelse. Der skal forsat være tale om be-
skæftigelse hos en arbejdsgiver i Danmark.
Med forslaget forenkles reglerne om kravene til den for-
udgående beskæftigelse, og det vil som følge heraf blive
nemmere at vejlede uddannelsessøgende og arbejdsgivere
om ordningen, ligesom det vil forenkle administrationen af
ordningen, herunder den digitale understøttelse, væsentligt.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til dette lovfor-
slags § 1, nr. 5, og de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
Til nr. 5
Med forslaget ophæves SVU-lovens
§ 2, stk. 4,
hvoraf føl-
ger, at det er en betingelse for at få SVU til videregående
uddannelse, at den uddannelsessøgende inden for en periode
på 5 år, før uddannelsen begynder, har været i beskæftigelse
svarende til mindst 3 års fuldtidsbeskæftigelse. Er den ud-
dannelsessøgende deltidsbeskæftiget, dog svarende til
mindst 2 års fuldtidsbeskæftigelse.
Med de foreslåede ændringer i dette lovforslags § 1, nr. 4
og 5, bliver det krav om forudgående beskæftigelse, der føl-
ger af lovens § 2, stk. 3, fælles for ansøgninger om SVU til
henholdsvis uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse og videregående uddannelse. De nuværende for-
skelle i kravene til den forudgående beskæftigelse er med til
at gøre reglerne komplicerede at vejlede om og administre-
re. Med et fælles krav til den forudgående beskæftigelse for-
enkles reglerne væsentligt. Der henvises i øvrigt til bemærk-
ningerne til nr. 4.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
Til nr. 6
Undervisningsministeren kan efter SVU-lovens § 4, stk. 2,
fastsætte regler om uddannelsestiden, herunder om, at mind-
stekravet til den ugentlige uddannelsestid kan være forskel-
ligt for de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, det vil sige
forberedende voksenundervisning, almen voksenuddannel-
se, gymnasial uddannelse og anden uddannelse på tilsvaren-
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en forenkling af lovens titel.
Til nr. 2
Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelses-
støtte, der administrerer SVU-ordningen, blev den 1. okto-
ber 2013 lagt sammen med Styrelsen for Universiteter og
Internationalisering til en ny styrelse: Styrelsen for Videre-
gående Uddannelser. Det foreslås derfor, at Styrelsen for Vi-
deregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte overalt i lo-
ven ændres til Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Til nr. 3
Det følger af § 2, stk. 1, nr. 1, i SVU-loven, at uddannel-
sessøgende kan få SVU, når de er fyldt 25 år og indtil nået
folkepensionsalder efter § 1 a i lov om social pension. Dog
kan 20-24-årige uddannelsessøgende, efter § 2, stk. 2, få
SVU til forberedende voksenundervisning eller specialun-
dervisning for voksne. Støtten til de 20-24-årige uddannel-
sessøgende kan gives i en periode på op til 18 uger omreg-
net til heltid.
Med nyaffattelsen af
§ 2, stk. 2,
bemyndiges undervis-
ningsministeren til at fastsætte nærmere regler om, hvilke
uddannelser, jf. SVU-lovens § 4, stk. 1, uddannelsessøgen-
de, der er fyldt 20 år, få SVU til. Bemyndigelsen vil i første
omgang blive anvendt til at fastsætte regler om, at uddannel-
sessøgende, der er fyldt 20 år kan få SVU til forberedende
voksenundervisning, ordblindeundervisning for voksne, spe-
cialundervisning for voksne og danskuddannelse til voksne
udlændinge med m.fl. Der vil med forslaget blive bedre mu-
ligheder for tidlig danskundervisning for voksne udlændin-
ge, der er i beskæftigelse.
Det følger af dette lovforslag, at SVU til 20-24-årige ud-
dannelsessøgende fremover gives inden for den samlede
ramme på højst 40 uger omregnet til heltid, jf. § 5, stk. 1, i
SVU-loven.
Forslaget indgår som led i forenklingen af støttesystemet,
og der henvises i øvrigt til bemærkningerne til dette lovfor-
slags § 1, nr. 10, og de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 4
Det er en betingelse for at få SVU, at den uddannelsessø-
gende er beskæftiget, og at den uddannelsessøgende har væ-
ret beskæftiget i en periode forud for uddannelsens start.
Kravene til omfanget af den forudgående beskæftigelse er
imidlertid forskelligt ved ansøgning om SVU til henholdsvis
uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse
og til videregående uddannelse.
Det følger således af SVU-lovens § 2, stk. 3, at det er en
betingelse for at få SVU efter SVU-lovens kapitel 3 (SVU
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0009.png
9
de niveau, og om, at der kan tildeles SVU til deltagelse i en
kombination af de nævnte uddannelser.
Efter de gældende regler i § 24 stk. 3, i bekendtgørelse nr.
917 af 3. juli 2013 (SVU-bekendtgørelsen) er det en betin-
gelse for, at der kan gives SVU til deltidsuddannelse, at den
ugentlige uddannelsestid er mindst 6 timer. Dog kan der ef-
ter § 24, stk. 4, i SVU-bekendtgørelsen gives SVU til del-
tidsuddannelse til forberedende voksenundervisning, ord-
blindeundervisning for voksne eller specialundervisning for
voksne, når den ugentlige uddannelsestid er mindst 3 timer.
Tilsvarende fremgår det af § 26, stk. 3, i SVU-bekendtgørel-
sen, at det er en betingelse for tildeling af SVU, at den
ugentlige arbejdstid er nedsat med mindst 6 henholdsvis 3
timer.
Bestemmelserne er udformet på baggrund af bemærknin-
gerne til henholdsvis § 13 i den oprindelige SVU-lov, jf.
Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, side 7209, hvoraf
fremgår, at der ikke kan gives SVU til uddannelsestid, der er
mindre end 6 timer om ugen, og bemærkningerne til § 4 i
lov nr. 1456 af 22. december 2004 om udvidet adgang til
SVU og særligt tilskud til virksomhedsrettet FVU, jf. Folke-
tingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A, side 3105, hvor-
af fremgår, at reglerne om den ugentlige uddannelsestid vil
blive udformet sådan, at der som hovedregel fortsat stilles
krav om mindst 6 timer om ugen, men således at der alene
kræves 3 timer om ugen, når det drejer sig om forberedende
voksenundervisning og specialundervisning for voksne.
Med dette lovforslags § 1 nr. 5, foreslås det, at bestem-
melsen om, at mindstekravet til den ugentlige uddannelses-
tid kan være forskellig, udgår. Reglerne om den ugentlige
uddannelsestid ved deltagelse i uddannelse på folkeskoleni-
veau og gymnasial uddannelse vil blive udformet sådan, at
der, uanset hvilken uddannelse der er tale om, alene stilles
krav om mindst 3 ugentlige undervisningstimer. Der er tale
om en forenkling af reglerne, som vil lette vejledningen og
administrationen af ordningen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.4.
Til nr. 7
SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial ud-
dannelse gives i op til 40 uger omregnet til heltid. Dog kan
undervisningsministeren efter lovens § 4, stk. 3, fastsætte
regler om omfanget af den uddannelsessøgendes adgang til
SVU til deltagelse i forberedende undervisning. Efter de
gældende regler i § 12, stk. 3, i SVU-bekendtgørelsen, kan
der således højst gives SVU til forberedende voksenunder-
visning i 18 uger omregnet til heltid.
Med forslaget udgår muligheden for at fastsætte regler om
omfanget af den uddannelsessøgendes adgang til SVU til
deltagelse i forberedende voksenundervisning. SVU til for-
beredende voksenundervisning skal, som det det også er til-
fældet for de øvrige uddannelser med SVU, alene kunne
rummes inden for den samlede på 40 uger omregnet til hel-
tid.
Forslaget indgår som led i forenklingen af støttesystemet,
og der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger
pkt. 3.3.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring i § 5, stk. 1, 1. pkt., er en konse-
kvens af den foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
12, hvor det foreslås, at § 6, hvorefter voksenuddannelses-
støtte, der er tildelt efter hidtil gældende lov om støtte til
voksenuddannelse skal fradrages i perioden på 40 uger, op-
hæves.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 9
Med foreslåede ændring, der ophæver § 5, stk. 1, 2. pkt.,
bortfalder muligheden for at få SVU til forberedende vok-
senundervisning eller specialundervisning for voksne ud
over perioden på 40 uger omregnet til heltid, jf. § 5, stk. 1,
1. pkt.
Forslaget indgår som led i forenklingen af støttesystemet, og
der henvises til bemærkningerne til dette lovforslags § 1, nr.
10, der ophæver § 5, stk. 2, om SVU i op til 18 uger til for-
beredende voksenundervisning eller specialundervisning for
voksne for uddannelsessøgende i alderen fra 20 år til 25 år
og § 5, stk. 3, om SVU i op til 18 uger til forberedende vok-
senundervisning eller specialundervisning for voksne for ud-
dannelsessøgende, der ikke kan få SVU på grund af fradrag
for støtte udbetalt før 1. juli 2000.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt.
3.3.
Til nr. 10
Med den foreslåede ændring, der ophæver
§ 5, stk. 2,
bort-
falder muligheden for, at uddannelsessøgende, der er i alde-
ren fra 20 år og op til 25 år, kan få SVU i indtil 18 uger om-
regnet til heltid til forberedende voksenundervisning eller
specialundervisning for voksne. De uddannelsessøgende i
alderen fra 20 år og op til 25 år vil fortsat have mulighed for
at få SVU, men nu inden for den samlede ramme på 40 uger.
Forslaget indgår som led i forenklingen af støttesystemet,
og der henvises til bemærkningerne til dette lovforslags § 1,
nr. 3, og de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Med den foreslåede ændring, der ophæver
§ 5, stk. 3,
bort-
falder muligheden for, at uddannelsessøgende, der ikke har
flere klip i støtterammen på 40 uger som følge af fradrag for
tidligere udbetalt voksenuddannelsesstøtte, kan få SVU i op
til 18 uger omregnet til heltid.
Forslaget indgår som led i forenklingen af støttesystemet, og
der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring i
§ 5, stk. 4,
der bliver stk. 2, er en
konsekvens af den foreslåede ændring i dette lovforslags §
1, nr. 10, der ophæver § 5, stk. 2, om SVU i op til 18 uger til
forberedende voksenundervisning eller specialundervisning
for voksne for uddannelsessøgende i alderen fra 20 år til 25
år og § 5, stk. 3, om SVU i op til 18 uger til forberedende
voksenundervisning eller specialundervisning for voksne for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0010.png
10
uddannelsessøgende, der ikke kan få SVU på grund af fra-
drag for støtte udbetalt før 1. juli 2000.
Forslaget indgår som led i forenklingen af støttesystemet,
og der henvises til bemærkningerne til dette lovforslags § 1,
nr. 10, og de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 12
Med lovforslaget ophæves
§ 6
i SVU-loven. Det følger af
den gældende bestemmelse, at voksenuddannelsesstøtte, der
er udbetalt efter den hidtil gældende lov om støtte voksen-
uddannelse og tidligere lovgivning om støtte til voksenud-
dannelse, fradrages i det samlede støttesystem, hvorefter der
kan gives SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gym-
nasial uddannelse i op til 40 uger omregnet til heltid. Under-
visningsministeren kan fastsætte regler om fradraget. Be-
stemmelsen har på nuværende tidspunkt udtømt sit formål,
da de tidligere støtteordninger i praksis er udfaset.
Forslaget indgår som led i forenklingen af støttesystemet,
og der henvises til bemærkningerne til de almindelige be-
mærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring i § 12, stk. 2, er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 10, der ophæver SVU-lovens § 5, stk. 2
og 3. Det følger således af forslaget, at SVU gives til uddan-
nelse i sammenlagt mindst 1 uge omregnet til heltid og sam-
menlagt højst i 40 uger omregnet til heltid, jf. § 5, stk. 1, og
§ 9, stk. 1.
Forslaget indgår som led i forenklingen af støttesystemet, og
der henvises til bemærkningerne til dette lovforslags § 1, nr.
10, og de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 14
SVU beregnes og tildeles på baggrund af en beregnet ud-
dannelsestid og antallet af timer med fravær fra arbejdsplad-
sen på grund af deltagelse i uddannelse med SVU. Der kan
ikke gives SVU for uddannelsestid, der overstiger den
ugentlige nedsættelse af arbejdstiden. Med forslaget udgår
muligheden for at fastsætte regler om, at den ugentlige ned-
sættelse af arbejdstiden kan være forskelligt ved beregning
af SVU til de uddannelser på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse, som der gives SVU til efter lovens § 4. Forsla-
get skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 4,
hvor det foreslås, at mindstekravet til antallet af ugentlige
undervisningstimer i alle tilfælde fastsættes til 3 timer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.4.
Til nr. 15
Det følger af § 16 i SVU-loven, at den uddannelsessøgen-
de skal betale SVU samt tilskud til deltagerbetaling tilbage,
hvis betingelserne for SVU ikke er opfyldt, og den uddan-
nelsessøgende vidste eller burde vide dette. Styrelsen for Vi-
deregående Uddannelser rejser krav om tilbagebetaling af
SVU og oversender krav, der ikke betales, til inddrivelse i
SKAT.
Med dette lovforslags § 1, nr. 14, kan vedkommende mi-
nister efter forhandling med finansministeren fastsætte reg-
ler om Statens Administrations administration af krav om
tilbagebetaling og kan bestemme, at Statens Administration
kan træffe afgørelse om tilbagebetalingen. Statens Admini-
stration administrerer i forvejen tilbagebetalingskrav i for-
hold til statens uddannelsesstøtte (SU). Da reglerne om til-
bagebetaling af SU og SVU er enslydende, vil der være ad-
ministrative fordele ved at lade krav om tilbagebetaling af
SVU indgå i denne større sammenhæng. Det er hensigten, at
styrelsen fortsat vil rejse krav om tilbagebetaling af for me-
get udbetalt støtte. De rejste krav om tilbagebetaling vil her-
efter blive oversendt til inddrivelse i Statens Administration.
Klager over Statens Administrations afgørelser om tilbage-
betaling af SVU kan af den, som afgørelsen vedrører, ind-
bringes for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteord-
ninger, jf. § 22, stk. 3, i SVU-loven.
Der henvises til bemærkningerne til dette lovforslags § 1,
nr. 16, og de almindelige bemærkninger pkt. 3.5.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring i § 20, stk. 1 og 2, og i § 22, stk.
3, er en konsekvens af den foreslåede ændring i dette lovfor-
slags § 1, nr. 15, om Statens Administrations administration
af krav om tilbagebetaling af SVU. Med de foreslåede æn-
dringer i § 20, stk. 1 og 2, bemyndiges Statens Administra-
tion til at indhente og videregive de oplysninger om de ud-
dannelsessøgende, der er nødvendige for tilbagebetaling af
SVU. Det følger af den foreslåede ændring af § 22, stk. 3, at
afgørelser truffet af Statens Administration kan indbringes
for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
15 og de almindelige bemærkninger pkt. 3.5.
Til nr. 17
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring i
dette lovforslags § 1, nr. 19, hvor det foreslås, at arbejdsløs-
hedskasserne fremover ikke længere skal virke som SVU-
administratorer. Med de foreslåede ændringer i § 20, stk. 1
og § 21, stk. 6, udgår henvisningen til arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 18
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring i dette
lovforslags § 1, nr. 19, hvor det foreslås, at arbejdsløsheds-
kasserne fremover ikke længere skal virke som SVU-admi-
nistratorer. Med de foreslåede ændringer i § 20, stk. 2 og §
21, stk. 4, udgår henvisningen til arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 19
Undervisningsministeren eller uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan bestemme, at visse opgaver efter SVU-
loven varetages af dels af uddannelsesstederne og dels efter
forhandling med beskæftigelsesministeren af anerkendte ar-
bejdsløshedskasser. SVU-ordningen administreres decentralt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0011.png
11
af en række udvalgte uddannelsessteder og arbejdsløsheds-
kasser, de såkaldte SVU-administratorer. SVU-administrato-
rerne vejleder uddannelsessøgende og arbejdsgivere om
SVU og modtager, kontrollerer og videresender ansøgninger
om SVU til styrelsen. Styrelsen vejleder SVU-administrato-
rerne og træffer afgørelse om SVU. Uddannelsessøgende,
der er medlem af en arbejdsløshedskasse kan efter de gæl-
dende regler vælge, om ansøgning om SVU skal afleveres
arbejdsløshedskassen eller til et af de uddannelsessteder, der
virker som SVU-administrator. Arbejdsløshedskasserne
modtager imidlertid tilsammen kun 3-4 pct. af den samlede
ansøgningsmængde, og har som følge heraf forholdsvis
svært ved at opretholde viden og erfaring på området. Det
foreslås derfor, at arbejdsløshedskasserne fremover ikke
længere skal virke som SVU-administator. Vejledning og
ansøgning om SVU vil fremover skulle ske ved henvendelse
til henholdsvis et voksenuddannelsescenter ved ansøgning
om SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse og til en af de udvalgte professionshøjskoler ved
ansøgning om SVU til videregående uddannelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 20
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring i dette
lovforslags § 1, nr. 19, hvor det foreslås, at arbejdsløsheds-
kasserne fremover ikke længere skal virke som SVU-admi-
nistratorer. Med den foreslåede ændring i § 20, stk. 2, udgår
henvisningen til arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 21
Undervisningsministeren eller uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan bestemme, at visse opgaver efter SVU-
loven varetages af dels af uddannelsesstederne og dels efter
forhandling med beskæftigelsesministeren af anerkendte ar-
bejdsløshedskasser. Styrelsen for Videregående Uddannel-
ser fører efter bemyndigelse tilsyn med de uddannelsesste-
dernes og arbejdsløshedskassernes varetagelse af opgaverne.
Med dette lovforslags § 1, nr. 21, der nyaffatter
§ 21, stk.
5,
bemyndiges henholdsvis undervisningsministeren og ud-
dannelses- og forskningsministeren til at fastsætte regler om
tilsynet, herunder om forvaltningsrevision af uddannelses-
stedernes opgaver. Det er hensigten, at tilsynet med uddan-
nelsessteder, herunder i deres opgavevaretagelse som SVU-
administator, fremadrettet sker ved, at institutionernes revi-
sorer afgiver revisionsprotokollater til styrelsen om admini-
strationen af deres opgaver efter SVU-loven. Styrelsen gen-
nemgår protokollater og følger op på eventuelt kritisable
forhold. Udgifterne til institutionernes revisorer afholdes af
institutionerne selv.
Styrelsen vil som hidtil kunne føre almindelig driftstilsyn
og ad hoc tilsyn med blandt andet udtræk af nøgletal og ind-
kaldelse af sager.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.6.
Til nr. 22
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring i dette
lovforslags § 1, nr. 19, hvor det foreslås, at arbejdsløsheds-
kasserne fremover ikke længere skal virke som SVU-admi-
nistratorer. Med den foreslåede ændring i § 22, stk. 1, udgår
henvisningen til arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 23
Den foreslåede ændring i § 22 a, stk. 1, er en konsekvens
af den foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr. 15.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.5.
Til § 2
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at titlen til lov
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) foreslås forenk-
let, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til § 3
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at titlen til lov
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) foreslås forenk-
let, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til § 4
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at titlen til lov
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) foreslås forenk-
let, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til § 5
Det foreslås med bestemmelsen i
stk. 1,
at loven træder i
kraft den 1. april 2015.
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 2
præciseres det, at
loven ikke finder anvendelses for ansøgninger om SVU, der
er modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådanne ansøg-
ninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0012.png
12
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 364 af 9. april 2014, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
titlen
udgår »(SVU)«.
2.
Overalt i loven udgår »og Uddannelsesstøtte«.
Lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU),
§ 2.
---
Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op
til 25 år, kan få SVU til forberedende voksenundervisning el-
ler specialundervisning for voksne, jf. § 5, stk. 2.
Stk. 3.
For at få SVU efter kapitel 3 er det en betingelse, at
den uddannelsessøgende har været i beskæftigelse, jf. stk. 1,
nr. 2, hos nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger, umiddel-
bart før uddannelsen begynder. Er den uddannelsessøgende
sæsonarbejder, løsarbejder eller vikar, kan de 26 uger hos
samme arbejdsgiver optjenes over en periode på 2 år.
Stk. 4.
For at få SVU efter kapitel 4 er det en betingelse, at
den uddannelsessøgende inden for en periode på 5 år, før ud-
dannelsen begynder, har været i beskæftigelse, jf. stk. 1, nr. 2,
svarende til mindst 3 års fuldtidsbeskæftigelse. Er den uddan-
nelsessøgende deltidsbeskæftiget, dog svarende til mindst 2
års fuldtidsbeskæftigelse.
Stk. 5
og
6
---
§ 4. ---
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om ud-
dannelsestiden, herunder om, at mindstekravet til den ugentli-
ge uddannelsestid kan være forskelligt for de uddannelser,
der er nævnt i stk. 1, nr. 1-4, og om, at der kan tildeles SVU
til kombinationer af de uddannelser, der er nævnt i stk. 1, nr.
1-4.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
omfanget af den uddannelsessøgendes adgang til SVU til del-
tagelse i undervisning efter stk. 1, nr. 1.
§ 5.
SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymna-
sial uddannelse, jf. § 4, stk. 1, gives inden for et samlet støtte-
system (klippekort til uddannelse på folkeskoleniveau og til
gymnasial uddannelse) på højst 40 uger omregnet til heltid,
jf. dog § 6. Der kan herudover opnås SVU til forberedende
voksenundervisning eller specialundervisning for voksne i de
perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op
til 25 år, kan i indtil 18 uger omregnet til heltid få SVU til
forberedende voksenundervisning eller specialundervisning
for voksne, jf. § 2, stk. 2.
Stk. 3.
Uddannelsessøgende, der ikke kan få SVU inden for
den periode, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt., på grund af fradrag
efter § 6, stk. 1, af støtte udbetalt før den 1. juli 2000, kan få
SVU i op til 18 uger omregnet til heltid til forberedende vok-
senundervisning eller specialundervisning for voksne.
3.
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
om, at uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år, kan få SVU til
uddannelse efter § 4, stk.1.«
4.
I
§ 2, stk. 3, 1. pkt.,
udgår »efter kapitel 3«.
5.
§ 2, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og 5.
6.
I
§ 4, stk. 2,
udgår », herunder om, at mindstekravet til den
ugentlige uddannelsestid kan være forskelligt for de uddan-
nelser, der er nævnt i stk.1, nr. 1-4,«.
7.
§
4, stk. 3,
ophæves.
8.
I
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », jf. dog stk. 6«.
9.
§
5, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
10.
§ 5, stk. 2 og 3,
ophæves
Stk. 4 bliver herefter stk. 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0013.png
13
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
støttesystemet (klippekortet) og om administration af de pe-
rioder, der er nævnt i stk. 2 og 3.
§ 6.
Voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt efter den hidtil
gældende lov om støtte til voksenuddannelse, jf. § 23, stk.
2-4, og tidligere lovgivning om støtte til voksenuddannelse,
fradrages i den periode, der er nævnt i § 5, stk. 1, 1. pkt. Un-
dervisningsministeren kan fastsætte regler om fradraget.
§ 12. ---
Stk. 2.
SVU kan gives til uddannelse i sammenlagt mindst 1
uge omregnet til heltid og sammenlagt højst i de perioder, der
er nævnt i § 5, stk. 1-3, og § 9, stk. 1.
Stk. 3.
---
§ 13. ---
Stk. 2-4.
---
Stk. 5.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte nær-
mere regler om beregning af SVU, om at mindstekravet til
den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt
ved beregningen af SVU til de uddannelser, der er nævnt i §
4, stk. 1, nr. 1-4, og om tildeling af SVU under kortere afbr-
ydelser af undervisningen, der skyldes uddannelsesstedets
forhold.
Stk. 6.
---
§ 16. ---
Stk. 2.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler
om tilbagebetalingen efter stk. 1. Det kan herunder fastsættes,
at en afdragsordning bortfalder, hvis den uddannelsessøgende
trods påkrav ikke betaler en ydelse.
11.
I
§ 5, stk. 4,
der bliver stk. 2, udgår »og om administra-
tion af de perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3«.
12.
§ 6
ophæves.
13.
I
§ 12, stk. 2,
ændres »§ 5, stk. 1-3, « til: »§ 5, stk. 1,«.
14.
I
§ 13, stk. 5,
udgår », om at mindstekravet til den ugentli-
ge nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt ved bereg-
ningen af SVU til de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1,
nr. 1-4,«.
15.
I
§ 16, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Vedkommende minister, jf. § 1, kan efter forhandling med
finansministeren bestemme, at administration af krav om til-
bagebetaling varetages af Statens Administration, og at Sta-
tens Administration kan træffe afgørelse om tilbagebetaling
af SVU.«
16.
I
§ 20, stk. 1
og
2,
og
§ 22, stk. 3,
indsættes efter »Styrel-
sen for Videregående Uddannelser«: », Statens Administra-
tion«.
17.
I
§ 20, stk. 1,
og
§ 21, stk. 6,
udgår »og arbejdsløsheds-
kasser«.
Stk. 3.
---
§ 20.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forsk-
ningsministeren, Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter be-
myndigelse kan hos told- og skatteforvaltningen, andre of-
fentlige myndigheder, private institutioner og arbejdsløsheds-
kasser indhente de oplysninger om den uddannelsessøgende,
der er nødvendige for tildeling af, tilbagebetaling af og kon-
trol med SVU.
Stk. 2.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forsk-
ningsministeren, Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter be-
myndigelse kan til uddannelsesstederne og arbejdsløsheds-
kasserne videregive de oplysninger om den uddannelsessø-
gende, der er nødvendige ved varetagelsen af opgaver efter
denne lov, jf. § 21, stk. 1.
Stk. 3.
---
§ 21.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan bestemme, at
visse opgaver efter denne lov varetages dels af uddannelses-
stederne, dels efter forhandling med beskæftigelsesministeren
af anerkendte arbejdsløshedskasser.
Stk. 2.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler
om uddannelsesstedernes og efter forhandling med beskæfti-
gelsesministeren om arbejdsløshedskassernes administration
af opgaver efter stk. 1.
Stk. 3.
---
18.
I
§ 20, stk. 2,
og
§ 21, stk. 4,
udgår »og arbejdsløsheds-
kasserne«.
19.
§ 21, stk. 1,
affattes således:
»Vedkommende minister, jf. § 1, kan bestemme, at visse
opgaver efter denne lov varetages af uddannelsesstederne.«
20.
I
§ 21, stk. 2,
udgår »og efter forhandling med beskæfti-
gelsesministeren om arbejdsløshedskassernes«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0014.png
14
Stk. 4.
Afgørelser, der træffes af uddannelsesstederne og ar-
bejdsløshedskasserne efter stk. 1, kan undervisningsministe-
ren, uddannelses- og forskningsministeren, Styrelsen for Vi-
deregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller anden
statslig myndighed efter bemyndigelse ændre efter klage eller
på egen foranledning.
Stk. 5.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forsk-
ningsministeren, Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter be-
myndigelse fører tilsyn med uddannelsesstedernes og ar-
bejdsløshedskassernes varetagelse af opgaver efter stk. 1.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler om tilsy-
net og om forvaltningsrevision af arbejdsløshedskassernes
opgaver. Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler
om, at ministeren eller Styrelsen for Videregående Uddannel-
ser og Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse fra uddannelsesstederne og efter forhandling
med beskæftigelsesministeren fra arbejdsløshedskasserne kan
kræve oplysninger, der er nødvendige for varetagelsen af til-
synet.
Stk. 6.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forsk-
ningsministeren, Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter be-
myndigelse vejleder uddannelsessteder og arbejdsløshedskas-
ser om SVU.
§ 22.
Afgørelser truffet af uddannelsesstedet eller arbejds-
løshedskassen, jf. § 21, stk. 1, kan af den, som afgørelsen ve-
drører, indbringes for undervisningsministeren, uddannelses-
og forskningsministeren, Styrelsen for Videregående Uddan-
nelser og Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed
efter bemyndigelse, inden 4 uger efter at vedkommende har
fået meddelelse om afgørelsen.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Afgørelser truffet af undervisningsministeren, ud-
dannelses- og forskningsministeren, Styrelsen for Videregå-
ende Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller anden statslig
myndighed efter bemyndigelse om beregning, tildeling, udbe-
taling og tilbagebetaling af SVU kan af den, som afgørelsen
vedrører, indbringes for Ankenævnet for Statens Uddannel-
sesstøtteordninger efter reglerne i lov om Ankenævnet for
Statens Uddannelsesstøtteordninger. Klagen skal indbringes,
inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørel-
sen.
§ 22 a.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler
om digital kommunikation mellem den uddannelsessøgende
eller arbejdsgiveren og uddannelsesstedet, arbejdsløshedskas-
sen, restanceinddrivelsesmyndigheden, Undervisningsmini-
steriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller anden
statslig myndighed efter bemyndigelse. Ministeren kan her-
under fastsætte regler om, at digital signatur eller anden sik-
ker personidentifikation skal anvendes.
21.
§ 21, stk. 5,
affattes således:
»Stk.
5.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forsk-
ningsministeren, Styrelsen for Videregående Uddannelser el-
ler anden statslig myndighed efter bemyndigelse fører tilsyn
med uddannelsesstedernes varetagelse af opgaver efter stk. 1.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler om tilsy-
net og om forvaltningsrevision af uddannelsesstedernes opga-
ver. Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler om,
at ministeren eller Styrelsen for Videregående Uddannelser
eller anden statslig myndighed efter bemyndigelse fra uddan-
nelsesstederne kan kræve oplysninger, der er nødvendige for
varetagelsen af tilsynet.«
22.
I
§ 22, stk. 1,
udgår »eller arbejdsløshedskassen«
23.
I
§ 22 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »restanceinddrivelsesmyn-
digheden« til: »Statens Administration«.
§2
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 415 af 24. april 2013, som ændret senest ved § 2 i
lov nr. 721 af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0015.png
15
§ 26 b.
Personer, der anses for beskæftigede efter lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i er-
hvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), har ikke ret til selvvalgt ud-
dannelse efter dette kapitel.
1.
I
§ 26 b
udgår »(SVU)«.
§ 31.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst med-
regnes ikke ydelser til dækning af udgifter i forbindelse med
uddannelser og kurser, når ydelserne modtages fra en arbejds-
giver som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale
om ydelse af personligt arbejde i øvrigt og ydelserne er om-
fattet af stk. 3. Ydelser omfattet af stk. 3 til dækning af udgif-
ter i forbindelse med uddannelser og kurser medregnes ligele-
des ikke, når de modtages ved ophør af et ansættelsesforhold.
1. pkt. gælder ligeledes for ydelser omfattet af stk. 3, som gi-
ves til personer, der er valgt til medlem af eller medhjælp for
bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kol-
legiale organer, herunder Folketinget, regionsråd og kommu-
nalbestyrelser, gives til medlemmer af en fagforening, ar-
bejdsløshedskasse eller pensionskasse samt gives til arbejds-
tagere som led i selvvalgt kompetenceudvikling i henhold til
kollektiv overenskomst. Tilsvarende gælder for ydelser om-
fattet af stk. 3, som personer modtager fra staten i jobcenteret,
eller som elever modtager fra Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag. Tilsvarende gælder for ydelser omfattet af stk. 3, der
ydes af et uddannelsessted eller i medfør af § 73 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats til personer, der deltager i ud-
dannelse efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Til-
svarende gælder for tildeling af friplads efter lov om universi-
teter (universitetsloven) eller lov om stipendier til visse uden-
landske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser. Tilsvarende gælder for tilskud til deltagerbeta-
ling, som ydes efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), samt for tilskud til deltagerbetaling, som ydes efter
lov om støtte til voksenuddannelse (VUS), herunder støtte,
der ydes efter § 23, stk. 3 og 4, jf. stk. 2, i lov om statens vok-
senuddannelsesstøtte (SVU). Tilsvarende gælder for tilskud
til deltagerbetaling, som ydes efter § 73 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til personer, der deltager i uddannelse,
som er omfattet af lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU) eller lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Stk. 2-6.
---
§3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1041 af 15. sep-
tember 2014, foretages følgende ændring:
1.
Tre steder i
§ 31, stk. 1,
udgår »(SVU)«.
§4
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 880
af 8. august 2011, som ændret senest ved § 9 i lov nr. 634 af
16. juni 2014, foretages følgende ændring:
§ 47 ---
Stk. 2.
Til kursister, som får udstedt bevis for en samlet en-
keltfagseksamen, tilbagebetales deltagerbetalingen, jf. stk. 1,
med fradrag af tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i hen-
hold til lov om statens uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU). Dette gælder dog ikke for
kursister med en videregående uddannelse.
1.
I
§ 47, stk. 2, 1. pkt.,
og i
stk. 3, 1. pkt.,
udgår »(SVU)«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405248_0016.png
16
Stk. 3.
Til hf-enkeltfagskursister, som får udstedt bevis for
bestået prøve i hvert fag i en fagpakke, der er adgangsgivende
til mellemlange videregående uddannelser, tilbagebetales del-
tagerbetalingen, jf. stk. 1, for de fag, der indgår i fagpakken,
med fradrag af tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i hen-
hold til lov om statens uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU). Dette gælder dog ikke for
kursister med en videregående uddannelse.
Stk. 4
og
5.
---
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om
SVU, der er modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.