Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 251
Offentligt
1398010_0001.png
Talepapir
Arrange-
ment:
Hvornår:
Teknisk gennemgang af finanslovs-
forslaget for FTs Uddannelses- og
forskningsudvalg
09-09-2014 kl. 12:00-12:45
25. august 2014
Ref.-nr.
14/011851-01
DET TALTE ORD GÆLDER
Tekst:
Inden vi går i gang med den tekniske gennem-
gang af finanslovsforslaget, vil jeg gerne knytte et
par overordnede bemærkninger til finanslovsfor-
slaget på uddannelses- og forskningsområdet,
samt regeringens mål med udspillet
Hovedlinjer
Igen i år er der optaget rekordmange studerende
på de videregående uddannelser. Det synes jeg, at
vi alle burde glæde os over! Flere studerende be-
tyder også flere udgifter til uddannelsesinstituti-
onerne og de studerendes SU. Dette er i sagens
natur en økonomisk udfordring, som regeringen
fuldt ud har imødekommet. Der er derfor afsat
1,2 mia. kr. mere i 2015 end i 2014. Meroptaget er
hermed fuldt ud finansieret
Regeringen fastholder et højt ambitionsniveau på
forskningsområdet. Med finanslovforslaget sikres
et samlet offentligt forskningsbudget på 21,4 mia.
kr. i 2015, svarende til 1,09 pct. af BNP. Målsæt-
ningen om, at 1 procent af BNP skal anvendes til
offentligt finansieret forskning, er hermed fortsat
opfyldt. Derudover holder regeringen løftet om at
målsætningen er et gulv og ikke et loft
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398010_0002.png
2
Forskningsbudgettet opdelt efter et 1-3-10 prin-
cip. 1 årige bevillinger til forskningsrådene, her-
under innovationsfonden. 3 års bevillingssikker-
hed til universiteterne, professionsbachelorud-
dannelserne og erhvervsakademierne og 10 års
bevillingssikkerhed for grundforskningsfonden
Det Blå Danmark herunder det maritime uddan-
nelsesområde er fortsat højt prioriteret
I det følgende vil jeg gennemgå indholdet af re-
gerings forslag til finanslov 2015 på § 19. Uddan-
nelses- og forskningsministeriet
[Cirkeldiagram, se slide s. 2-3]
Der afsat 50,5 mia. kr. i 2015 på uddannelses- og
forskningsområdet samt 0,6 mia. kr. yderligere i
forskningsreserven på § 35.
De stigende bevillinger til de videregående ud-
dannelser dækker bl.a. et øget optag på de er-
hvervsrettede videregående uddannelser
I lyset af den nuværende økonomiske situation og
det fortsatte behov for at udvise økonomisk må-
dehold, er det i sig selv en bedrift, at regeringen
fortsat prioriterer uddannelses- og forsknings-
området højt
[Se slide s. 4]
Det er fortsat regeringens prioritet at sikre de vi-
deregående uddannelsesinstitutioner de bedst
mulige rammebetingelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398010_0003.png
3
Som allerede sagt betyder dette, at vi har finan-
sieret det øgede optag fuldt ud
[Enhedsomkostninger
Enhedslisten har stillet en række FIV-spørgsmål
blandt andet om
enhedsomkostningerne
(tilskud
pr. årsstuderende). Disse er sendt til udvalget i
går
Jeg vil dertil bemærke at udviklingen i enheds-
udgifterne er meget teknisk
Hovedpointen er:
a) Der er ingen nye besparelser på uddannelses-
området på FFL15
b) Faldet i enhedsomkostningerne på de videre-
gående uddannelser fra 2014 til 2015 skyldes
primært beslutninger taget under den tidligere
VK-regering
c) Hertil kommer en række tekniske forhold,
herunder aktivitetssammensætning og pris- og
lønkorrektioner]
Der er afsat midler til fortsat treårig videreførelse
af taxameterløftet på humaniora og samfundsvi-
denskab på universiteterne. Taxameterløftet i
2017 udmøntes til universiteternes humanistiske
og samfundsvidenskabelige uddannelser, hvis
kvaliteten forbedres
Samtidig viderefører vi den 3-årige budgetsik-
kerhed på basisforsknings- og evidensmidlerne
til de videregående uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398010_0004.png
4
Dermed udgør de samlede basisforsknings- og
evidensmidler i alt 8,9 mia. kr. Dette gør at både
universiteter, professionshøjskoler, erhvervsaka-
demier og kunstneriske uddannelser kan tilrette-
lægge den forskning og udviklingsaktivitet, som
skal danne grundlaget for den fortsatte kvalitets-
udvikling af de videregående uddannelser
Som noget nyt afsættes også 9 mio. kr. årligt i
2015 til 2017 til de martime uddannelsesinstitu-
tioner mhp. at styrke en forsknings- og udvik-
lingsbaseret undervisning på området
Endelig, har regeringen prioriteret at videreføre
den 3-årige budgetsikkerhed til de godkendte
teknologiske serviceinstitutter, innovationsmiljø-
erne og innovationscentrene med henblik på at
skabe bedre mulighed for de nødvendige langsig-
tede risikovillige investeringer i opbygning af nye
kompetencer og tjenesteydelser, samt at fremme
etablering af nye videnbaserede virksomheder.
[Se slide s. 5]
Regeringen har kort før sommerferien indgået
Aftale om en vækstpakke 2014.
Initiativerne i af-
talen er også indarbejdet i finanslovforslaget
Med aftalen har regeringen sikret at Danmarks
Grundforskningsfond fortsat kan støtte banebry-
dende forskning i den absolutte verdenselite.
Indskuddet på 3 mia. kr. sikrer, at fonden kan
sætte nye 10-årige forskningscentre i gang frem
til 2026/2027
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398010_0005.png
5
Vi har øget antallet af studiepladser på de mari-
time professionsbacheloruddannelser, som der
er stor efterspørgsel efter i det private erhvervsliv
med meget lav arbejdsløshed
Vi har udmøntet 1 milliard til voksen og efterud-
dannelse. Dette giver gode muligheder for den
enkelte borger til at opkvalificere sig. Det vil bi-
drage til det dobbelte uddannelsesløft i Danmark
og altså give en generel opkvalificering af den
danske arbejdsstyrke
Der er afsat midler til et stipendieprogram for
særligt talentfulde studerende fra 3 verdenslande
– i alt 25 mio. kr.
Vi har åbnet muligheden for Erhvervs-PHD for
virksomheder på Færøerne og Grønland – i alt 5
mio. kr. i 3 år
[Se slide 6]
Regeringen har afsat en forskningsreserve på 857
mio. kr. i 2015 inkl. 244 mio. kr. fra Føp/fleks re-
serven til strategiske initiativer inden for forsk-
ning og innovation
Regeringen foreslår, at reserven udmøntes med
fokus på at styrke den erhvervsrettede forsk-
nings- og innovationsindsats med henblik på at
skabe grundlag for fremtidig vækst og beskæfti-
gelse. Regeringen vil i forbindelse med finans-
lovsforhandlingerne fremlægge et forslag til kon-
kret fordeling af reserven
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398010_0006.png
6
Vi har dog allerede meldt ud, at vi ønsker at prio-
ritere i alt 60 mio. kr. til psykiatriområdet, 30
mio. kr. årligt i 2015 og 2016. Dette skal ses
sammenhæng med regeringens prioriteringer på
psykiatriområdet, jf. regeringens psykiatrihand-
lingsplan
Samlet set har regeringen på uddannelses- og
forskningsområdet fremlagt et finanslovsforslag,
der sikrer bevillingsmæssig stabilitet og sikker-
hed for institutionerne med henblik på uddan-
nelse af kvalificeret arbejdskraft, udbud af ud-
dannelser på et internationalt højt niveau og go-
de vilkår for grundforskning og innovationsind-
satsen