Se vedlagte høringsliste
5. september 2014
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
universitetsloven og forskellige andre love (Gennemsigtighed i
valg af uddannelse, forsikring af gæsteforskere og krav til
oversættelse af eksamensbeviser)
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på aftale af 2. juli 2014 mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om en
vækstpakke.
Med vækstpakkens initiativ 79 er det målet, at der skal etableres et nemt digitalt
overblik med henblik på at skabe gennemsigtighed i den enkeltes uddannelsesvalg,
således at information om kvalitet og relevans (beskæftigelsesmuligheder m.v.)
reelt og aktivt kan understøtte de unges valg af videregående uddannelse.
Der lægges på den baggrund op til, at alle de videregående
uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet skal
indberette personoplysninger på hele årgange af den enkelte institutions
studerende og færdiguddannede til ministeriet til brug for indsamling af
oplysninger om disse studerendes vurdering af uddannelseskvalitet på egne
uddannelser og disse færdiguddannedes vurdering af deres uddannelses relevans i
forhold til deres beskæftigelse.
Derudover lægges der med lovforslaget op til at udvide den statslige selvforsikring
til også at omfatte ikke-ansatte gæsteforskere, så forskelle i forsikringsdækning
ikke bliver afgørende i forbindelse med rekruttering af udenlandske gæsteforskere.
Endelig foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren får bemyndigelse til
at fastsætte regler om krav om oversættelse af eksamensbeviser m.v. ved ansøgning
om optagelse på en videregående uddannelse.
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2015.
Spørgsmål om lovforslaget kan rettes til:
vedrørende gennemsigtighed i valg af uddannelse)
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
14/013099-04
Side
1/2