Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 244
Offentligt
UDKAST, 4. september 2014
Forslag
til
Lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om er-
hvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne.
(Understøttelse af de videregående uddannelsesinstitutioners muligheder for mere og bedre videre-
gående voksen- og efteruddannelse)
§1
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse), jf. lovbekendtgørelse nr. 374 af 4.
april 2014, som ændret ved § 5 i lov nr. 750 af 25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »område« til:
»eller Uddannelses- og Forskningsministeriets områder«.
2.
Overalt i loven ændres »Undervisningsministerens« til: »Undervisningsministerens eller ud-
dannelses- og forskningsministerens«, »undervisningsministeren« ændres til: »undervisningsmini-
steren eller uddannelses- og forskningsministeren« og »Undervisningsministeren« ændres til: »Un-
dervisningsministeren eller uddannelses- og forskningsministeren«, dog ikke i § 6, stk. 4, stk. 5, stk.
10 og stk. 11.
3.
I
§ 3, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »professionsbacheloruddannelser«: »kapitel 2 i lov om mari-
time uddannelser, kapitel 3 i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner«.
4.
I
§ 3, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbache-
loruddannelser«: », lov om maritime uddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelses-
institutioner«.
5.
I
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
udgår: », når uddannelsen afkortes med minimum 15 pct.«
6.
I
§ 6, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler herom.«
§2
I lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessyste-
met) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 578 af 1. juni 2014, som ændret ved lov nr. 634 af 16.
juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »Erhvervsrettet«.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
I
§ 15
indsættes som
stk. 7:
»Stk.
7.
Uddannelses- og forskningsministeren kan godkende, at forsvarsministeren fastsætter be-
stemmelser om, at den relevante erhvervserfaring, jf. stk. 3, kan opnås gennem et særligt kvalifice-
rende forløb inden for Forsvaret.«
3.
I
§ 15 i, stk. 1,
ændres »en ingeniørhøjskoles« til:
»en maritim uddannelsesinstitutions, en videregående kunstnerisk uddannelsesinstitutions«.
4.
I
§ 16, 2. pkt.,
indsættes efter »regulerede forløb«: »ved universiteterne«
5.
I
§ 16,
indsættes som
3. pkt.:
»For masteruddannelser som regulerede forløb ved de videregående kunstneriske uddannelsesinsti-
tutioner, gælder bestemmelserne om tilrettelæggelse, udbud m.v. for deltidsuddannelser i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.«
6.
I
§ 25, stk. 1,
indsættes som
3.pkt.:»For
masteruddannelser som regulerede forløb modtager de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lov om videregående kunstneriske uddan-
nelsesinstitutioner, tilskud og opkræver betaling for deltagelse efter bestemmelserne i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Eksisterende udbud af efter- og videreuddannelse udbudt efter lov om maritime uddannelser
fortsætter efter gældende regler.
[Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1 for så vidt an-
går de eksisterende udbud af efter- og videreuddannelse på videregående niveau udbudt efter lov
om maritime uddannelser.]
Stk. 3.
Eksisterende udbud af efter- og videreuddannelse udbudt efter lov om videregående kunstne-
riske uddannelsesinstitutioner fortsætter efter gældende regler. Uddannelses- og forskningsministe-
ren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1 for så vidt angår de eksisterende udbud af efter- og
videreuddannelse udbudt efter lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og formål
3. Lovforslagets indhold
3.1 Styrkelse af efter- og videreuddannelsesområdet gennem regelharmonisering
3.1.1 Gældende ret
3.1.2 Den foreslåede ordning
3.2 Bedre finansiering af individuel kompetencevurdering uanset afkortningens længde
3.2.1 Gældende ret
3.2.2 Den foreslående ordning
3.3 Forsvarsministeriets diplomuddannelser
3.3.1 Gældende ret
3.3.2 Den foreslåede ordning
3.4 Overgangsordning
3.4.1 Gældende ret
3.4.2. Den foreslåede ordning
4. De ligestillingsmæssige konsekvenser
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. De administrative konsekvenser for borgere
8. De miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Høring
11. Sammenfattende skema
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Indledning
En forudsætning for, at vi i Danmark kan fastholde og udvikle jobs er, at medarbejderne har gode
kompetencer. Det er derfor nødvendigt, at flere faglærte får mulighed for at tage efteruddannelse på
videregående niveau, herunder at der bliver bedre adgang til efter- og videreuddannelse for faglærte
på det maritime og kunstneriske område. I en analyse af 7. maj 2014 fra Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning med titlen: "Effekterne af videregående efterud-
dannelse for faglærte" fremgår det, at videregående efteruddannelse har en positiv effekt på løn,
beskæftigelse og faglig mobilitet.
Med lovforslaget får de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og de maritime ud-
dannelsesinstitutioner samme regelgrundlag for at udbyde efter- og videreuddannelse som er-
hvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter. Dermed harmoniseres regelsættet for
efter- og videreuddannelse på det videregående uddannelsesområde, hvorved regeringens målsæt-
ning med sammenlægningen af alle videregående uddannelser i et ministerium med henblik på at
højne kvaliteten i de videregående uddannelser og for at skabe bedre sammenhæng mellem ud-
dannelserne realiseres.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslaget fremsættes på baggrund af initiativ 73 i
Aftale om vækstpakke
fra juni 2014, hvor re-
geringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Det Konservative Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti har tilsluttet sig en aftale, som regeringen den 7.
maj 2014 har indgået med DA og LO om at anbefale en række initiativer, som skal sikre ufaglærte
og faglærte bedre efter- og videreuddannelsesmuligheder (VEU-pakken). Der er afsat 357 millioner
kroner i perioden 2014-2020 til videregående voksen- og efteruddannelse, der er målrettet faglærte.
Hensigten med initiativ 73 er at styrke mulighederne og øge aktiviteten på voksen- og efteruddan-
nelserne på det videregående niveau, herunder de tekniske uddannelser og uddannelser i forhold til
det maritime område og de videregående kunstneriske uddannelser.
Efter vækstpakken skal der ske en styrkelse af faglærtes muligheder for videregående uddannelse
inden for tre områder:
- For det første skal der skabes et bredere og bedre udbud af efteruddannelse gennem udvikling af
nye uddannelser inden for det tekniske og produktionsrettede område, så alle faggrupper får gode
muligheder for at videreuddanne sig. Uddannelserne skal indrettes mere fleksibelt, således at vide-
reuddannelse i højere grad kan kombineres med arbejds- og familieliv.
- For det andet skal det sikres, at der er et målrettet fokus på den enkeltes kompetencer og behov,
således at erfarne faglærte i højere grad kan få meritgodkendt kompetencer opnået på arbejdsmar-
kedet.
- For det tredje skal der sikres bedre adgang til videregående uddannelse for faglærte på det kunst-
neriske og det maritime område.
Der er i vækstpakken alene afsat midler til nye uddannelsesmuligheder og øget aktivitet som er mål-
rettet faglærte på de videregående voksen- og efteruddannelser frem til 2020.
Med lovforslaget omfattes de videregående maritime og kunstneriske uddannelser af det generelle
regelsæt for efter- og videreuddannelse for de videregående uddannelsesinstitutioner, og dermed
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bliver de maritime og de kunstneriske uddannelsesinstitutioner ligestillet med de øvrige videregå-
ende uddannelsesinstitutioner inden for Uddannelses- og Forskningsministeriets ressortområde.
Med lovforslaget skal der endvidere skabes bedre mulighed for merit og tilskud til individuel kom-
petencevurdering, uanset længden af afkortningen af uddannelsen.
Vækstpakken indeholder samtidigt en begrænsning, idet udbuddene af efter- og videreuddannelser
skal målrettes faglærte og er tidsbegrænsede, idet der alene er afsat midler til nye uddannelsesmu-
ligheder og øgede aktiviteter på det videregående voksen- og efteruddannelsesområde indtil 2020.
Såfremt der ikke afsættes nye midler vil tilskuddet efter 2020 blive begrænset med udgangspunkt i
de givne hjemler i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., herunder § 6,
stk. 8 og 9.
Med lovforslaget får uddannelses- og forskningsministeren hjemmel til at godkende, at forsvarsmi-
nisteren fraviger adgangskravet i forhold til optagelse på den militære diplomuddannelse, når ansø-
geren har opnået erhvervserfaring gennem et særligt kvalificerende forløb inden for forsvaret, som
er af en kortere længde end de gældende mindst 2 år.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Styrkelse af efter- og videreuddannelsesområdet gennem regelharmonisering
3.1.1 Gældende ret
Det fremgår af formålet med lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., at
uddannelsesaktiviteten skal ligge inden for Undervisningsministeriets område. Efter ressortomlæg-
ningen den 3. oktober 2011 overgik de erhvervsrettede videregående uddannelser i form af er-
hvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser, akademiuddannelser og diplomud-
dannelser - omfattet af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om erhvervsakademier for videregående uddannelser, lov om professionshøjskoler for videregående
uddannelser, lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om erhvervs-
rettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne - fra
Undervisningsministeriet til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse,
nu: Uddannelses- og Forskningsministeriet. Fra Erhvervsministeriet overgik både de videregående
maritime uddannelser og de maritime ungdomsuddannelser omfattet af lov om maritime uddannel-
ser. Fra Kulturministeriet overgik følgende videregående kunstneriske uddannelser: arkitekt-, de-
sign- og konservatoruddannelserne omfattet af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinsti-
tutioner samt diplom- og masteruddannelser via aftale efter lov om erhvervsrettet grunduddannelse
og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne.
Efter de gældende regler kan erhvervsakademierne, professionshøjskolerne og universiteterne ud-
byde efter- og videreuddannelser efter lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående ud-
dannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, der udbydes og finansieres efter reglerne i lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og efter reglerne om deltidsuddannelse
i universitetsloven, hvilket bl.a. indebærer, at der som udgangspunkt ydes delvist taxametertilskud
og delvis deltagerbetaling.
Efter de gældende regler kan de maritime uddannelsesinstitutioner alene udbyde uddannelsesakti-
viteterne efter lov om maritime uddannelser, hvor al maritim grunduddannelse er fuldt statsfinan-
sieret og uden deltagerbetaling. Obligatorisk efteruddannelse udløser som udgangspunkt fuldt
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
taxametertilskud, mens anden kursusaktivitet normalt udbydes uden statstilskud og med fuld del-
tagerbetaling efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed.
Efter de gældende regler kan de kunstneriske uddannelsesinstitutioner udbyde videregående
kunstneriske uddannelser på diplom- og masterniveau efter aftale mellem den daværende under-
visningsminister og kulturminister, jf. § 11, stk. 4, i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne. De pågældende uddannelser
finansieres efter de regler, der gælder for uddannelsen. Det vil sige, at der ikke ydes særskilt til-
skud eller bevilling til de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioners efter- og videreud-
dannelser. Institutionerne har mulighed for at medfinansiere aktiviteterne ud af den generelle be-
villing. Aktiviteterne gennemføres dog som hovedregel med fuld deltagerbetaling.
Hverken de maritime- eller de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner er omfattet af
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. eller fuldt ud af lov om erhvervs-
rettede grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne,
hvorfor disse institutioners muligheder for udbud af efter- og videreuddannelse er begrænsede.
3.1.2 Den foreslåede ordning
Med lovforslaget omfattes de videregående maritime uddannelser og de videregående kunstneri-
ske uddannelser af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og af lov om
erhvervsrettede grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne.
Forslaget vil medføre, at de maritime uddannelsesinstitutioner kan udvikle nye efteruddannelses-
tilbud på det videregående niveau, der kan modsvare aftagernes kompetencebehov. Det vil f.eks.
gavne personer med en ældre uddannelse, som vil kunne få mulighed for at tage nye fag i uddan-
nelsen og dermed holde sig opdateret på den tekniske udvikling.
Endvidere vil forslaget medføre, at de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner i højere
grad kan udvikle efteruddannelsestilbud, der retter sig mod faglærte. Det vil f.eks. være relevant
inden for bygge- og anlægsområdet, bygningsrenovering, innovation og formgivning.
Aftale om vækstpakken indeholder den begrænsning, at der alene er afsat midler til nye uddannel-
sesmuligheder og øget aktivitet, som er målrettet faglærte på de videregående voksen- og efterud-
dannelser frem til 2020. Uddannelses- og forskningsministeren vil derfor regulere uddannelsesin-
stitutionernes udbud efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., såle-
des at udbuddet målrettes faglærte, og således at de økonomiske rammer, der indgår i aftalen med
DA og LO og i vækstpakken, overholdes. Det er hensigten, at de maritime uddannelsesinstitutio-
ner får mulighed for at udbyde enkeltfag fra heltidsuddannelserne, deltidsuddannelse på akademi-
og diplomniveau samt fagspecifikke kurser. De kunstneriske uddannelsesinstitutioner får sammen
muligheder, dog således at deltidsuddannelse alene kan udbydes på akademiniveau.
De eksisterende udbud af videregående efter- og videreuddannelser på de maritime og kunstneri-
ske uddannelsesinstitutioner foreslås at fortsætte i en overgangsperiode efter de gældende be-
stemmelser i lov om maritime uddannelser og lov om videregående kunstneriske uddannelsesin-
stitutioner. Der henvises herom til ikrafttrædelses- og overgangsordningsbestemmelsen til dette
lovforslag.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2. Bedre finansiering af individuel kompetencevurdering uanset afkortningens længde
3.2.1. Gældende ret
Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. indeholder i dag en bestemmelse
om, jf. § 6, stk. 1, 2. pkt., at der kun kan ydes tilskud til individuel kompetencevurdering i forbin-
delse med en videregående uddannelse, hvis uddannelsen afkortes med minimum 15 pct., hvilket
svarer til 10 ECTS-points.
Modulstørrelsen på de videregående uddannelser inden for videreuddannelsessystemet for voksne
har i dag et omfang på enten 5 eller 10 ECTS-point.
Realkompetencevurderinger har til formål at sikre individuel kortlægning af de kvalifikationer,
f.eks. faglærte har opnået på arbejdsmarkedet. Vurderingerne kan bl.a. bidrage til at afdække, om
den enkelte besidder de nødvendige kvalifikationer til at få adgang til videregående efteruddannel-
ser, som den pågældende ellers ikke ville have haft direkte adgang til via sit uddannelsesniveau.
Desuden kan realkompetencevurdering medvirke til at sikre en kvalificeret afkortning af uddannel-
sestiden for den faglærte, som i forvejen har opnået kompetencer, der svarer til mål for dele af en
efteruddannelse.
Realkompetencevurderinger anvendes dog kun i mindre omfang på det videregående område.
3.2.2. Den foreslåede ordning
For at øge antallet af faglærte, der tager en videregående efteruddannelse, forbedres mulighederne
for at modtage tilskud til realkompetencevurderinger i forbindelse med optag på videregående ef-
teruddannelse.
Adgangskrav og udsigten til at skulle gennemgå og betale for uddannelsesdele, hvor den uddannel-
sessøgende allerede har kompetencer fra praktisk erfaring, kan udgøre en barriere for, at faglærte
søger videregående uddannelse. Med øget anvendelse af realkompetencevurderinger vil barrieren
blive mindre.
Realkompetencevurderingerne skal bruges til at give kvalificerede uddannelsessøgende adgang til
videregående efteruddannelse, som de under de nugældende regler ikke har direkte adgang til, og til
at afkorte uddannelsestiden for uddannelsessøgende, der i forvejen har opnået kompetencer, der
svarer til mål for dele af en efteruddannelse.
Med lovforslaget får uddannelses- og forskningsministeren hjemmel til at fastsætte regler om, at der
kan ydes tilskud til individuel realkompetencevurdering, selv om afkortning af uddannelsen bliver
mindre end 10 ECTS-point, hvilket vil gøre det muligt at yde tilskud til en afkortning af uddannel-
sen helt ned til ét modul af et omfang på 5 ECTS-point.
Med lovforslaget foreslås det, at de nye regler træder i kraft den 1. januar 2015.
3.3. Forsvarets diplomuddannelser
3.3.1. Gældende ret
Efter lov om forsvarets formål, opgaver og organisation m.v., jf. lov nr. 624 af 12. juni 2013, har
forsvarsministeren hjemmel til at udbyde videregående uddannelser, herunder diplom- og master-
uddannelser, samt fastsætte adgangskrav til disse. Forsvarsministeriet har efter det nye forsvars-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forlig besluttet at omlægge den militære officersuddannelse fra professionsbacheloruddannelser
til diplom- og masteruddannelser.
Forsvarsministeriet forventer at optage ansøgere på den nye officersuddannelse direkte fra en ba-
chelor- eller professionsbacheloruddannelse fra det ordinære uddannelsessystem. Det er samtidig
Forsvarsministeriets vurdering, at disse ansøgere vil kunne have svært ved at opfylde adgangskravet
om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, jf. lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voks-
ne. Dette er begrundet i, at Forsvarsministeriet kun vil kunne tilbyde disse ansøgere et kortere for-
løb i forsvaret inden optagelse på den militære diplomuddannelse. Det bemærkes dog, at forløbet til
gengæld vil være særligt kvalificerende i forhold til den militære diplomuddannelse.
3.3.2. Den foreslående ordning
Med forslaget får uddannelses- og forskningsministeren hjemmel til at godkende, at forsvarsmini-
steren fastsætter bestemmelser om fravigelse af kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring før
optagelse på den militære diplomuddannelse. Hermed får Forsvarsministeriet hjemmel til at fastsæt-
te sine egne bestemmelser om adgangskrav til Forsvarets militære diplomuddannelse, således at den
relevante erhvervserfaring kan opnås gennem et særligt kvalificerende forløb inden for forsvaret, og
at omfanget af denne erhvervserfaring kan have et mindre omfang end mindst 2 år.
Med lovforslaget foreslås det, at de nye regler træder i kraft den 1. januar 2015.
3.4 Overgangsordning
Det foreslås, som nævnt ovenfor under 3.1.2., at de eksisterende udbud af videregående efter- og
videreuddannelser på de maritime og kunstneriske uddannelsesinstitutioner fortsætter i en over-
gangsperiode efter de gældende bestemmelser i lov om maritime uddannelser og lov om videre-
gående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, og herunder med den nuværende finansiering.
Overgangsperiodens længde fastsættes af uddannelses- og forskningsministeren. Ved overgangs-
periodens udløb vil efter- og videreuddannelserne på de maritime og på de videregående kunstne-
riske uddannelsesinstitutioner skulle udbydes efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet vok-
senuddannelse) m.v. og lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (vi-
dereuddannelsessystemet) for voksne.
Baggrunden herfor er, at det er behov for tid til en nærmere udredning og udfasning af de nuværen-
de ordninger for efter- og videreuddannelse. Udredningen må afklare, hvilke kurser og uddannelser,
der umiddelbart kan overgå til lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., og
hvilke der må udbydes som indtægtsdækket virksomhed, herunder hvilke regelændringer og finan-
sieringsomlægninger, der er behov for i den forbindelse. Hermed får såvel uddannelsesinstitutioner-
ne som borgere også tid til omstilling til de nye niveauer for deltagerbetaling hhv. taxametertilskud.
Efter udløbet af VEU-pakken efter 2020 kan de nye udbud og den øgede uddannelsesaktivitet, som
har været finansieret af midlerne fra VEU-aftalen, begrænses, hvis det skønnes nødvendigt, eller
finansieres på anden vis. I henhold til de eksisterende bestemmelser i lov om åben uddannelse (er-
hvervsrettet voksenuddannelse) m.v., er der i § 6, stk. 8 og 9 de nødvendige hjemler til, at under-
visningsministeren kan fastsætte et loft for, hvor stort et tilskud der kan ydes til alle eller grupper af
uddannelser og uddannelsesaktiviteter, eller i forhold til enkelte uddannelsesinstitutioner kan fast-
sætte et loft for, hvor stort tilskud der kan ydes til konkrete uddannelser eller uddannelsesaktiviteter.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. De ligestillingsmæssige konsekvenser
Der vurderes ikke at være et ligestillingsaspekt knyttet til forslaget om mere og bedre videregåen-
de voksen- og efteruddannelse, da forslaget udvider uddannelsesinstitutionernes muligheder for at
tilbyde videre- og efteruddannelse af voksne til også at gælde det maritime og det videregående
kunstneriske uddannelsesområde. De nye rammer vil derfor afspejle de allerede eksisterende søge-
og adfærdsmønstre blandt de studerende og uddannelsesinstitutionerne. Det er derfor ikke forvent-
ningen, at eksempelvis afgrænsede grupper af studerende vil ændre adfærd eller få reduceret deres
muligheder som følge af forslaget. De foreståede ændringer er således kønsneutrale, da de eksiste-
rende adgangskrav til de konkrete uddannelser vil blive opretholdt.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget åbner mulighed for, at maritime og kunstneriske uddannelsesinstitutioner kan udbyde
efteruddannelse under lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. Der vil blive
ydet tilskud til enkeltfag, heltidsuddannelser på deltid, fagspecifikke kurser, akademiuddannelser,
der indplaceres i det eksisterende takstkatalog for åben uddannelse. På det maritime område, vil der
tillige blive ydet tilskud til diplomuddannelser. Der vil ikke blive ydet tilskud til diplom- og ma-
steruddannelser samt enkeltfag fra kandidatuddannelserne på de kunstneriske videregående uddan-
nelsesinstitutioner, da de ikke er henvendt til faglærte, som VEU-pakken er målrettet.
Det forventes, at en del af aktiviteterne vil substituere eksisterende aktivitet på erhvervsakademier
og professionshøjskoler. Såfremt grundlaget for eksisterende maritime efteruddannelseskurser efter
overgangsordningen ændres fra lov om maritime uddannelser til lov om åben uddannelse (erhvervs-
rettet voksenuddannelse) m.v., vil det betyde, at disse kurser vil udløse lavere taxametertilskud end
tilfældet er i dag. En sådan omlægning vil have en begrænset positiv statsfinansiel effekt.
Bevillingen til taxametertilskud til åben uddannelse er på Forslag til finanslov for finansåret 2015
forhøjet med 2,0 mio. kr. årligt, svarende til en nettoaktivitetsstigning på ca. 70 årsstuderende ved et
gennemsnitligt tilskud på ca. 30.000 kr. pr. årsstuderende. Tilsvarende er bevillingen til Statens
Voksenuddannelsesstøtte (SVU) forhøjet med 2,0 mio. kr. årligt, svarende til, at ca. 25 pct. af den
forventede meraktivitet gennemføres som heltidsuddannelse med SVU.
Ved VEU-pakkens udløb i 2020 vil tilskuddene til aktiviteterne kunne fjernes med eksisterende
hjemler i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Lovforslaget letter adgangen til at modtage tilskud til realkompetencevurderinger. Der er hidtil ydet
tilskud til i gennemsnit ca. 50 realkompetencevurderinger pr. år. Bevillingen til taxametertilskud til
åben uddannelse er med Forslag til finanslov for finansåret 2015 forhøjet med 1,0 mio. kr. i 2015 og
2,0 mio. kr. i 2016 og frem svarende til en aktivitetsforøgelse på ca. 200 vurderinger i 2015 og ca.
400 vurderinger i 2016 og frem.
6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
8. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396637_0010.png
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. september 2014 til og med den 3. oktober 2014
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademiraadet, Akade-
misk Arkitektforening, Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, C3, Danmarks Akkrediterings-
institution, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd,
Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond, Danmarks Liberale Studerende,
Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kunstnerråd, Dansk Magisterforening, Dansk Sø-
Restaurations Forening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Desig-
nere, Danske Handicaporganisationer, Danske Kunsthåndværkere, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Datatilsynet, DDA (Danish Design Association),
De Studerendes Landsråd (DSL), Den Nationale Videnskabsetiske Komite, Designskolen Kolding,
Det Frie Forskningsråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, Forsvarsministeriet, Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum – Socialdemokratiske
Studerende, FTF, Ingeniørforeningen i Danmark, KL, Konservative Studerendes Landsorganisation,
Kulturministeriets Rektorer (KUR), Kunstakademiets Billedkunstskoler, Maskinmesterskolen Kø-
benhavn, Maritime Studerende Danmark, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Maskinmestrenes
forening, Metal Søfart, Nordisk Konservator Forbund, Nyborg Søfartsskole, Rederiforeningen af
2010, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de mariti-
me uddannelser, Repræsentanter for de studerende på de maritime uddannelsesinstitutioner, Repræ-
sentanter for forstanderne for de maritime institutioner, Repræsentanter for undervisere på de mari-
time institutioner, Rigsrevisionen, Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet
for Voksen- og Efteruddannelse, SIMAC, Skagen Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Svend-
borg Søfartsskole, Søfartens Ledere, Søværnet, Tekniq, Teknisk Landsforbund, Uddannelsesfor-
bundet, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser og Aarhus Maskinmesterskole.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Det kan forventes, at lovændrin-
gen vil medføre øget studieaktivi-
tet svarende til en stigning i netto-
udgifter på ca. 2 mio. kr. årligt.
Tilsvarende forventes udgifterne
til Statens Voksenuddannelses-
støtte (SVU) forhøjet med 2,0
mio. kr. årligt. Endelig letter lov-
forslaget adgangen til at modtage
tilskud til realkompetencevurde-
ringer, hvilket forventes at medfø-
re øgede udgifter for 1,0 mio. kr. i
2015 og 2,0 mio. kr. årligt for
2016 og frem.
Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396637_0011.png
for stat, regioner og kommuner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med bestemmelsen i
§ 1, stk. 3
foreslås det som noget nyt, at efter- og videreuddannelse på vide-
regående niveau i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. skal ligge inden
for enten Undervisningsministeriets eller som det nye Uddannelses- og Forskningsministeriets om-
råde.
De eksisterende maritime efter- og videreuddannelser uddannelser, som ikke er på videregående
niveau, fortsætter under lov om maritime uddannelser, indtil uddannelses- og forskningsministeren
beslutter andet.
De maritime og de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner får med bestemmelsen
hjemmel til at udbyde deltidsuddannelser, heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid, enkeltfag, fag-
specifikke kurser, korte kurser og særligt tilrettelagte uddannelsesforløb med delvis taxametertil-
skud.
Med bestemmelsen vil de maritime uddannelsesinstitutioner kunne udbyde efteruddannelse på
videregående niveau inden for vedvarende energi målrettet maskinmestre på samme vilkår som
tilsvarende udbud målrettet personer med andre tekniske uddannelser. Det vil også blive muligt,
at skibsførere kan tage nye efteruddannelsesmoduler målrettet offshore, eller at valgfag i de mari-
time videregående uddannelser vil kunne udbydes som enkeltfag under de nye regler om åben
uddannelse.
Med bestemmelsen vil de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner kunne udvikle nye
efter- og videreuddannelsesaktiviteter inden for det videregående kunstneriske område, der vil
kunne imødekomme et kompetencebehov hos faglærte, f.eks. industrielt smykkedesign til guld-
smede, bygningsbevaring til tømrer, og produktionsorienteret innovation til møbelsnedkere.
Til nr. 2
Med ændringen foreslås det, at det kommer til at fremgå af de relevante bestemmelser i loven,
hvorvidt beføjelsen er tillagt undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren,
eller hvorvidt beføjelsen kun er tillagt én af ministrene.
Til nr. 3
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med bestemmelsen i
§ 3, stk. 1, 4. pkt.,
præciseres, at de maritime uddannelsesinstitutioner og
de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioners udbud af efter- og videreuddannelse er
omfattet af bestemmelserne om godkendelse og akkreditering efter bestemmelser i henholdsvis
lov om maritime uddannelser (kapitel 2) og lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitu-
tioner (kapitel 3).
Til nr. 4
Med bestemmelsen i
§ 3, stk. 3, 1. pkt.,
præciseres, at de maritime uddannelsesinstitutioner og de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner kan udbyde fagspecifikke kurser, hvis instituti-
onen er godkendt til at udbyde en eller flere videregående uddannelser efter henholdsvis lov om
maritime uddannelser og lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Til nr. 5
Med bestemmelsen i
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
foreslås, at afkortningen af uddannelsen som følge af merit
kan have et omfang, der er mindre end 15 pct. af uddannelsen eller svarende til mindre end 10
ECTS-point opgjort efter ECTS-systemet.
Til nr. 6
Med bestemmelsen i
§ 6, stk. 1, 3. pkt.,
får uddannelses- og forskningsministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere bestemmelse om dækning af udgifter til individuel kompetencevurdering i for-
bindelse med videregående uddannelse. Det forventes, at ministeren fastsætter bestemmelser om, at
der ydes tilskud pr. gennemført realkompetencevurdering, således at der dermed åbnes mulighed
for, at afkortningen kan nedsættes til f.eks. den mindste modulstørrelse på 5 ECTS-point og stadig
udløse taxametertilskud.
Til § 2
Til nr. 1
Ændringen i
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
er en konsekvens af, at Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Er-
hvervsuddannelse den 1. januar 2009 skiftede navn til Rådet for Voksen- og Erhvervsuddannelse, jf.
§§ 2 og 6 i lov nr. 1173 af 10. december 2008 om ændring af lov om produktionsskoler, lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om erhvervsuddannelser, lov om Danmarks Evalueringsinsti-
tut og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. (Forenkling af rådsstruktur
m.v.).
Til nr. 2
Med bestemmelsen i § 15, stk. 7, foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren bliver be-
myndiget til at godkende, at forsvarsministeren fastsætter bestemmelser om, at den relevante er-
hvervserfaring kan opnås gennem et særligt kvalificerende forløb inden for forsvaret. Hjemlen
skal udnyttes til, at forsvarsministeren kan fastsætte adgangskrav til Forsvarets militære diplom-
uddannelse, således at adgangskravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring kan fraviges, hvis
ansøgeren i stedet har gennemgået et særligt kvalificerende forløb inden for Forsvaret.
Til nr. 3
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringen i
§ 15 i, stk. 1,
er en konsekvens af, at alle ingeniørhøjskoler er fusioneret ind i universi-
teterne eller i en professionshøjskole. Samtidigt skal de maritime uddannelsesinstitutioner og de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner omfattes af de gældende regler om, at det er
uddannelses- og forskningsministeren, som godkender en videregående uddannelsesinstitutions
udbud af uddannelser i udlandet.
Til nr. 4
Ændringen i
§ 16, 2. pkt.,
er en konsekvens af, at masteruddannelser på de videregående kunstneri-
ske uddannelsesinstitutioner også skal omfattes af loven, jf. bemærkning ad nr. 5.
Til nr. 5
Ændringen i
§ 16, 3. pkt.,
er en konsekvens af, at masteruddannelserne på de videregående kunstne-
riske uddannelsesinstitutioner omfattes af loven.
Til nr. 6
Ændringen i
§ 25, stk. 1, 3. pkt.,
præciserer, at de uddannelsesinstitutioner, som er godkendt til at
udbyde videregående voksenuddannelser (akademiuddannelser) og diplomuddannelser som regule-
rede forløb, modtager tilskud og opkræver betaling for deltagelse i undervisningen efter bestemmel-
ser i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. Dette gælder som hidtil for
erhvervsakademierne og professionshøjskolerne, samt med lovforslaget også de maritime uddannel-
sesinstitutioner og de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner. For universiteternes ma-
steruddannelser gælder fortsat universitetsloven.
Efter forslaget skal diplom- og masteruddannelser udbudt af de videregående kunstneriske uddan-
nelsesinstitutioner som regulerede forløb også omfattes af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., dog således at der som hidtil ikke ydes særskilt tilskud, og at eventuel
statslig medfinansiering indtil videre er indeholdt i den enkelte institutions årlige driftsbevilling.
Til § 3
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
De maritime uddannelsesinstitutioner og de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner vil
med forslaget blive fuldt ud omfattet af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v., men det er hensigten – og aftalt med Finansministeriet – at institutionernes tilskudsmuligheder
med de nuværende hjemler i loven vil blive begrænset i overensstemmelse med VEU-pakkens mu-
ligheder, herunder at der kan fastsættes tilskudslofter for aktiviteter, hvor der er stor usikkerhed om
aktivitetsomfanget.
Det nuværende udbud af maritime og kunstneriske efter- og videreuddannelse på det videregående
niveau fortsættes i en overgangsperiode, der bestemmes nærmere af uddannelses- og forskningsmi-
nisteren på det givne regelgrundlag i lov om maritime uddannelser og lov om videregående kunst-
neriske uddannelsesinstitutioner.
Der foreslås således en overgangsordning for udfasning af de nuværende tilskudsordninger for ma-
ritim efteruddannelse på videregående niveau, således at de nuværende regler og takster (fuldt ta-
xametertilskud for visse kurser) fortsætter uændret, indtil en udredning af området kan klarlægge en
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overgang til åben uddannelse, herunder hvilke regelændringer der eventuelt er nødvendige og kon-
sekvenserne heraf. Overgangsordningen skal kun gælde eksisterende kurser, der modtager tilskud
efter gældende regler, så nye udbud, der etableres i 2015 og herefter, følger de generelle regler efter
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. Dermed får såvel uddannelsesinsti-
tutionerne som borgere tid til omstilling til de nye niveauer for deltagerbetaling henholdsvis taxa-
metertilskud.
Nogle af de nuværende maritime efter- og videreuddannelser på videregående niveau, må således
forventes at overgå til delvis betaling efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannel-
se) m.v. eller vil blive udbudt som indtægtsdækket virksomhed, dvs. med fuld deltagerbetaling.
Omlægningen vurderes at være udgiftsneutral.
De nuværende kunstneriske efter- og videreuddannelser må efter overgangsperioden finansieres
inden for den givne bevilling til de kunstneriske uddannelsesinstitutioner, men efter åben uddannel-
sesreglerne.
Bilag 1
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksen-
uddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 374 af 4.
april 2014, som ændret ved § 5 i lov nr. 750 af 25.
juni 2014:
§ 1.
Lovens formål er at fremme et bredt udbud
af erhvervsrettet uddannelse til den voksne befolk-
ning.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
Uddannelsesaktiviteterne skal ligge inden
for Undervisningsministeriets område.
1.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »område« til:
»eller Uddannelses- og Forskningsministeri-
ets områder«.
Stk. 3.
Uddannelsesaktiviteterne skal ligge inden for
Undervisningsministeriets eller Uddannelses- og
Forskningsministeriets områder.
2.
Overalt i loven ændres »Undervisningsmini-
sterens« til: »Undervisningsministerens eller
uddannelses- og forskningsministerens«, »un-
dervisningsministeren« ændres til: »under-
visningsministeren eller uddannelses- og forsk-
ningsministeren« og »Undervisningsministe-
ren« ændres til: »Undervisningsministeren eller
uddannelses- og forskningsministeren«, dog
ikke i § 6, stk. 4, stk. 5, stk. 10 og stk. 11.
§ 3.
En uddannelsesinstitutions udbud af åben
uddannelse kan omfatte alle de uddannelser, som
den er godkendt til at udbyde som heltidsuddannel-
se og enkeltfag fra disse uddannelser. Under-
visningsministeren kan dog fastsætte begrænsninger
i en uddannelsesinstitutions udbud efter 1. pkt. Un-
dervisningsministeren kan godkende, at en uddan-
nelsesinstitution inden for Undervisningsministeri-
ets område kan udbyde andre uddannelser som åben
uddannelse end dem, der er nævnt i 1. pkt. Vedrører
en sådan godkendelse en videregående uddannelse,
finder bestemmelserne i kapitel 4 i lov om er-
hvervsakademiuddannelser og professionsbachelor-
uddannelser og kapitel 3 a i lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse (vi-
dereuddannelsessystemet) for voksne tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
En uddannelsesinstitution inden for Un-
dervisningsministeriets område kan udbyde fagspe-
3.
I
§ 3, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »professi-
onsbacheloruddannelser«: »kapitel 2 i lov om
maritime uddannelser, kapitel 3 i lov om vide-
regående kunstneriske uddannelsesinstitutio-
ner«.
4.
I
§ 3, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsba-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
cifikke kurser efter § 2, stk. 1, nr. 4, jf. § 2, stk. 5,
hvis den er godkendt til at udbyde en eller flere
uddannelser efter lov om erhvervsakademiuddan-
nelser og professionsbacheloruddannelser eller lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voks-
ne. Undervisningsministeren kan dog fastsætte be-
grænsninger i institutionens adgang til udbud efter
1. pkt.
Stk. 4.
(Udelades)
Stk. 5.
(Udelades)
Stk. 6.
(Udelades)
Stk. 7.
(Udelades)
Stk. 8.
(Udelades)
Stk. 9.
(Udelades)
Stk. 10.
(Udelades)
cheloruddannelser«: », lov om maritime uddan-
nelser, lov om videregående kunstneriske ud-
dannelsesinstitutioner«.
§ 6.
Staten yder tilskud til delvis dækning af un-
dervisningsudgifter inkl. prøver og anden bedøm-
melse og udgifter til administration, ledelse og byg-
ningsdrift ved åben uddannelse og ved supplerende
uddannelsesaktiviteter efter § 2, stk. 2, jf. dog stk. 2,
stk. 5, 2. pkt., stk. 8 og 9 samt § 4 om indtægtsdæk-
ket virksomhed. Staten yder tilskud efter 1. pkt. til
delvis dækning af udgifter til individuel kompeten-
cevurdering i forbindelse med videregående uddan-
nelser, når uddannelsen afkortes med minimum 15
pct. og ved udstedelse af eksamensbevis.
5.
I
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
udgår: », når uddannel-
sen afkortes med minimum 15 pct..«
6.
I
§ 6, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Uddannelses- og forskningsministeren fastsæt-
ter nærmere regler herom.«
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
(Udelades)
Stk. 4.
(Udelades)
Stk. 5.
(Udelades)
Stk. 6.
(Udelades)
Stk. 7.
(Udelades)
Stk. 9.
(Udelades)
Stk. 10.
(Udelades)
Stk. 11.
(Udelades)
§2
I lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videre-
gående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 578 af 1. juni
2014, som ændret ved lov nr. 634 af 16. juni 2014,
foretages følgende ændringer:
§ 6.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396637_0017.png
regler om grunduddannelse for voksne. Reglerne
fastsættes efter rådgivning fra Rådet for de Grund-
læggende Erhvervsrettede Uddannelser og Rådet for
Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse.
1)
Stk. 2.
(Udelades)
§ 15.
Adgang til videregående uddannelse i vide-
reuddannelsessystemet er betinget af, at ansøgeren
har gennemført en relevant adgangsgivende uddan-
nelse på mindst følgende niveau, jf. dog stk. 6, nr.
2:
1) Til videregående voksenuddannelse: En ung-
domsuddannelse eller en grunduddannelse for
voksne.
2) Til diplomuddannelse: En erhvervsakademi-
uddannelse, en videregående voksenuddannelse
gennemført som et reguleret forløb eller et sær-
ligt indgangsforløb til diplomuddannelsen.
3) Til masteruddannelse: En mellemlang videre-
gående uddannelse, en bacheloruddannelse eller
en diplomuddannelse gennemført som et regule-
ret forløb.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
Ud over den adgangsgivende uddannelse
skal ansøgeren have mindst 2 års relevant erhvervs-
erfaring efter gennemført adgangsgivende uddan-
nelse for at kunne optages på en videregående ud-
dannelse i videreuddannelsessystemet, jf. dog stk. 6,
nr. 3.
Stk. 4.
(Udelades)
Stk. 5.
(Udelades)
Stk. 6.
(Udelades)
1.
I
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »Erhvervsrettet«.
2.
I
§ 15
indsættes som
stk. 7:
»Stk.
7.
Uddannelses- og forskningsministeren
kan godkende, at forsvarsministeren fastsætter
bestemmelser om, at den relevante erhvervser-
faring, jf. stk. 3, kan opnås gennem et særligt
kvalificerende forløb inden for Forsvaret.«
§ 15 i.
Uddannelses- og forskningsministeren
godkender et erhvervsakademis, en professionshøj-
skoles, en ingeniørhøjskoles og Danmarks Medie-
og Journalisthøjskoles udbud i udlandet af uddan-
nelser, som institutionen efter lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner kan god-
kendes til at udbyde i Danmark.
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
(Udelades)
Stk. 4.
(Udelades)
§ 16.
For videregående voksenuddannelser og
diplomuddannelse som regulerede forløb gælder
3.
I
§ 15 i, stk. 1,
ændres »en ingeniørhøjsko-
les« til:
»en maritim uddannelsesinstitutions, en videre-
gående kunstnerisk uddannelsesinstitutions«.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bestemmelserne om tilrettelæggelse af deltidsud-
dannelser i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. For masteruddannelser som
regulerede forløb gælder bestemmelserne om tilret-
telæggelse, udbud m.v. for deltidsuddannelser i lov
om universiteter (universitetsloven).
4.
I
§ 16, 2. pkt.,
indsættes efter »regulerede
forløb«: »ved universiteterne«
5.
I
§ 16,
indsættes som
3. pkt.:
»For masteruddannelser som regulerede forløb
ved de videregående kunstneriske uddannelses-
institutioner, gælder bestemmelserne om tilret-
telæggelse, udbud m.v. for deltidsuddannelser i
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet vok-
senuddannelse) m.v.«
§ 25.
For videregående voksenuddannelser og
diplomuddannelse som regulerede forløb modtager
institutionen tilskud og opkræver betaling for delta-
gelse i undervisningen efter bestemmelserne i lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddan-
nelse) m.v., jf. dog kapitel 3 a. For masteruddannel-
ser som regulerede forløb modtager universitetet
tilskud og opkræver betaling for deltagelse i under-
visningen efter bestemmelserne i lov om universite-
ter (universitetsloven).
Stk. 2.
(Udelades)
Stk. 3.
(Udelades)
Stk. 4.
(Udelades)
6.
I
§ 25, stk. 1,
indsættes som
3.pkt.:»For
ma-
steruddannelser som regulerede forløb modta-
ger de videregående kunstneriske uddannelses-
institutioner, jf. lov om videregående kunstneri-
ske uddannelsesinstitutioner, tilskud og opkræ-
ver betaling for deltagelse efter bestemmelserne
i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet vok-
senuddannelse) m.v.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015,
jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Eksisterende udbud af efter- og videre-
uddannelse udbudt efter lov om maritime ud-
dannelser fortsætter efter gældende regler.
[Uddannelses- og forskningsministeren fastsæt-
ter tidspunktet for ikrafttræden af § 1 for så vidt
angår de eksisterende udbud af efter- og vide-
reuddannelse på videregående niveau udbudt
efter lov om maritime uddannelser.]
Stk. 3.
Eksisterende udbud af efter- og videre-
uddannelse udbudt efter lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner fortsætter
efter gældende regler. Uddannelses- og forsk-
ningsministeren fastsætter tidspunktet for
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikrafttræden af § 1 for så vidt angår de eksiste-
rende udbud af efter- og videreuddannelse ud-
budt efter lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.
19