27. august 2014
DI og Akademikerne: Fælles løsningsbidrag på udfordringerne rejst af
Kvalitetsudvalget
Kvalitetsudvalget har med sin første delrapport taget hul på en nødvendig
diskussion af det videregående uddannelsessystems indretning og struktur.
DI og Akademikerne finder det overordentlig vigtigt at tage en åben dialog
om de udfordringer, som Kvalitetsudvalgets solide rapport afdækker.
Udfordringerne er til at få øje på. Den politiske målsætning om, at 25 pct. af
en ungdomsårgang skal gennemføre en kandidatuddannelse er nu (over)
opfyldt og nærmer sig de 30 pct. Den danske stat bruger årligt 30 mia. kr.
på taxameterbevillinger og SU på det videregående uddannelsesområde. De
senere års markant stigende optag på universitetsuddannelserne sammen-
holdt med dimittendernes problemer med at finde fodfæste på arbejdsma r-
kedet understreger behovet for at få igangsat en bred og åben debat.
Kvalitetsudvalget har i sin første rapport spillet ud med forslag til en række
løsningsmodeller. DI og Akademikerne ønsker med dette fælles forslag at
bidrage til en konstruktiv og saglig debat om den fremtidige indretning af de
videregående uddannelser.
DI og Akademikernes fælles forslag har som bærende grundlag, at de vide-
regående uddannelser er og skal være forskellige, og kan således ikke anbe-
fale en one-size-fits-all løsningsmodel. En meningsfuld struktur skal tværti-
mod kunne favne de forskellige uddannelsesområder og deres arbejdsmar-
ked.
Kvalitetsudvalget har afdækket, at der er en betydelig skævhed i den måde,
der uddannes på set i forhold til behovet på arbejdsmarkedet. 30 pct. for-
ventes at få en universitetskandidatuddannelse, og uddannelserne er ikke i
tilstrækkeligt omfang rettet mod behovet på det private arbejdsmarked – alt
for mange er rettet mod den offentlige sektor.
Der er derfor to hovedudfordringer for de videregående uddannelsers struk-
tur:
For stor tilstrømning til universitetsuddannelserne
Mismatch mellem uddannelsesudbud og arbejdsmarkedets behov for
kompetencer.