Kvalitetsudvalgets refleksioner efter debatten om udval-
gets forslag om en strukturreform af det videregående
uddannelsessystem
På baggrund af debatten i kølvandet på Kvalitetsudvalgets fremsatte forslag om en
strukturreform af det videregående uddannelsessystem finder udvalget behov for at
klargøre præmisserne for og uddybe overvejelserne bag forslaget.
Som det vil fremgå, fastholder udvalget, at der er et behov for grundlæggende æn-
dringer i det videregående uddannelsessystem. For udvalget ligger hovedudfordrin-
gen – og samtidigt et vigtigt potentiale – i at skabe et godt match mellem akademi-
ske uddannelser og det private arbejdsmarked. Udvalget mener, at der er et klart
behov for at styrke de akademiske bacheloruddannelsers position i en gentænkning
af vejene i den i dag meget ensporede universitære uddannelsesstruktur af ubrudte
femårige kandidatuddannelser for (næsten) alle.
Udvalget er af den opfattelse, at der er og bør være plads til væsensforskellige hen-
holdsvis akademiske og professionsrettede bacheloruddannelser inden for det sam-
lede videregående uddannelsessystem. Akademiske bachelorer skal med uddannel-
ser, som kombinerer faglig forskningsbaseret viden med generiske kompetencer,
efter udvalgets opfattelse udgøre et væsentligt supplement til det eksisterende ba-
chelorarbejdsmarked for professionsbachelorer.
Stærkere og mere relevante akademiske bacheloruddannelser er for udvalget uløse-
ligt forbundet med et opgør med det nuværende retskrav på optagelse på en kandi-
datuddannelse i direkte forlængelse af bacheloruddannelserne. Udvalget finder det
nødvendigt at diskutere mulighederne for at reformulere kravene for optag på en
kandidatuddannelse. En løsning herpå bør understøtte etableringen af et udvidet
arbejdsmarked for bachelorer og samtidig sikre veldefinerede veje til kandidatud-
dannelser for såvel akademiske bachelorer som professionsbachelorer i det videre-
gående uddannelsessystem.
Præmissen for udvalgets forslag om en strukturreform er i henhold til udvalgets
kommissorium en uændret økonomisk ramme og princippet om en lige og fri ad-
gang til videregående uddannelser med SU efter gældende lovgivning.
Side
1/17