Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 243
Offentligt
1396614_0001.png
Kvalitetsudvalgets refleksioner efter debatten om udval-
gets forslag om en strukturreform af det videregående
uddannelsessystem
På baggrund af debatten i kølvandet på Kvalitetsudvalgets fremsatte forslag om en
strukturreform af det videregående uddannelsessystem finder udvalget behov for at
klargøre præmisserne for og uddybe overvejelserne bag forslaget.
Som det vil fremgå, fastholder udvalget, at der er et behov for grundlæggende æn-
dringer i det videregående uddannelsessystem. For udvalget ligger hovedudfordrin-
gen – og samtidigt et vigtigt potentiale – i at skabe et godt match mellem akademi-
ske uddannelser og det private arbejdsmarked. Udvalget mener, at der er et klart
behov for at styrke de akademiske bacheloruddannelsers position i en gentænkning
af vejene i den i dag meget ensporede universitære uddannelsesstruktur af ubrudte
femårige kandidatuddannelser for (næsten) alle.
Udvalget er af den opfattelse, at der er og bør være plads til væsensforskellige hen-
holdsvis akademiske og professionsrettede bacheloruddannelser inden for det sam-
lede videregående uddannelsessystem. Akademiske bachelorer skal med uddannel-
ser, som kombinerer faglig forskningsbaseret viden med generiske kompetencer,
efter udvalgets opfattelse udgøre et væsentligt supplement til det eksisterende ba-
chelorarbejdsmarked for professionsbachelorer.
Stærkere og mere relevante akademiske bacheloruddannelser er for udvalget uløse-
ligt forbundet med et opgør med det nuværende retskrav på optagelse på en kandi-
datuddannelse i direkte forlængelse af bacheloruddannelserne. Udvalget finder det
nødvendigt at diskutere mulighederne for at reformulere kravene for optag på en
kandidatuddannelse. En løsning herpå bør understøtte etableringen af et udvidet
arbejdsmarked for bachelorer og samtidig sikre veldefinerede veje til kandidatud-
dannelser for såvel akademiske bachelorer som professionsbachelorer i det videre-
gående uddannelsessystem.
Præmissen for udvalgets forslag om en strukturreform er i henhold til udvalgets
kommissorium en uændret økonomisk ramme og princippet om en lige og fri ad-
gang til videregående uddannelser med SU efter gældende lovgivning.
Side
1/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0002.png
Er der behov for forandringer?
Ja, det står efter udvalgets opfattelse ikke til diskussion, at der er behov for for-
andring.
Det øgede optag på de videregående uddannelser udgør et enormt positivt po-
tentiale for det danske samfund. Kvalitetsudvalget deler opfattelsen af, at en vel-
uddannet befolkning er Danmarks vigtigste råstof og et meget væsentlig konkur-
renceparameter i en globaliseret økonomi.
Indfrielsen af potentialet kræver dog, at der er overensstemmelse mellem de un-
ges valg af uddannelse, uddannelsernes indhold og den viden og de kompeten-
cer, der er brug for i samfundet.
Med udsigten til begrænset vækst i den offentlige sektor i de kommende år må
langt de fleste – knap ¾ af de ekstra videregående uddannede – forvente at skul-
le finde ansættelse i den private sektor. Tilstrømningen af yderligere dimittender
til det private arbejdsmarked vil især gælde for universitetsuddannelserne. Kvali-
tetsudvalgets fremskrivninger tilsiger, at alene antallet med en lang videregående
uddannelse, som skal finde beskæftigelse på det privat arbejdsmarked, forventes
at stige med 110 pct. fra 2013-2030.
Hvis det skal lykkedes at øge antallet af universitetsuddannede i den private sek-
tor så markant, vil universiteterne i langt højere grad end i dag skulle sikre, at en
del af de studerende tilegner sig kvalifikationer og kompetencer, der er relevante
for og kan bidrage til vækst i brancher og mindre og mellemstore virksomheder,
der i dag ikke har stor erfaring med at ansætte universitetsuddannede. Dette for-
drer efter udvalgets opfattelse radikale forandringer af det videregående uddan-
nelsessystem.
Massivt uddannelsesløft på fremtidens arbejdsmarked
Danmark er i gang med et massivt uddannelsesløft drevet af øget optag på de vide-
regående uddannelser. Kvalitetsudvalgets fremskrivninger viser, at udbuddet af per-
soner med en videregående uddannelse vil stige med ca. 350.000 personer frem
mod 2030 svarende til en stigning på ca. 40 pct. i forhold til 2013,
jf. figur 1.
1
1
For yderligere beskrivelse af fremskrivningen se afsnit 2.5 og appendiks 2 i Kvalitetsudvalgets rapport
Nye veje
– fremtidens videregående uddannelsessystem.
Side
2/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0003.png
Figur 1. Antal med en videregående uddannelse, der er til rådighed for beskæf-
tigelse, 2002-2030
Note:
Figuren viser historiske tal indtil 2013. For nærmere beskrivelse af fremskrivningen se
appendiks 2.
Kilde:
Styrelsen for Videregående Uddannelser og Finansministeriet på vegne af Kvalitetsud-
valget.
Det er forventningen, at over 60 pct. af den ungdomsårgang, der gik ud af 9. klasse i
2012, vil gennemføre en videregående uddannelse inden for 25 år. Tilsvarende for-
ventes kun 36 pct. af den ungdomsårgang, der gik ud af 9. klasse i 1990, at have
gennemført en videregående uddannelse senest i 2015.
2
De seneste års stigning i
optaget på universiteterne bevirker, at alene andelen af en ungdomsårgang, som i
dag forventes at opnå en kandidatuddannelse på universiteterne, er nået op på knap
30 pct.
Den private sektor som hovedaftager af videregående uddannede
I dag får personer med en videregående uddannelse nogenlunde ligeligt ansættelse i
henholdsvis den offentlige og i den private sektor. Kvalitetsudvalgets fremskrivning
viser imidlertid, at den offentlige sektor ikke forventes at vokse med samme hast
som antallet af personer med en videregående uddannelse, og det betyder, at langt
flere skal finde ansættelse i den private sektor. Af de 350.000 ekstra med videregå-
ende uddannelse kan godt ¼ forventes at blive rekrutteret til den offentlige sektor.
De resterende knap ¾ – svarende til ca. 260.000 personer – forventes at skulle finde
beskæftigelse på det private arbejdsmarked,
jf. figur 2.
2
Endelig opgørelse af den faktiske andel fra ungdomsårgangen fra 1990 (som dimitterede 9. klasse i 1990), som
har fået en videregående uddannelse, foretages i 2015. I 2010 havde foreløbigt 33 pct. opnået videregående
uddannelse.
Side
3/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0004.png
Figur 2. Antal personer med en videregående uddannelse, der er til rå-
dighed for beskæftigelse, 2002-2030.
1.400.000
1.200.000
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
0
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
Personer, der forventes at skulle finde beskæftigelse i den private sektor
Offentligt rekrutteringsbehov
Note:
For perioden 2002-2013 er opgjort antal
beskæftigede
med en videregående uddan-
nelse i hhv. den offentlige og private sektor. For perioden 2013-2030 er det antal
uddannede med en videregående uddannelse, der
står til rådighed
for beskæftigelse.
For uddybet beskrivelse af metoden bag fremskrivningerne se
Nye veje – fremtidens
videregående uddannelsessystem,
kapitel 2 og appendiks 2.
Kilde:
Styrelsen for Videregående Uddannelser og Finansministeriet på vegne af Kvalitetsud-
valget.
Stigningen i antallet med en videregående uddannelse, der fremover skal finde be-
skæftigelse i den private sektor, svarer til, at der gennemsnitligt vil være godt 15.000
ekstra personer årligt, som skal beskæftiges i den private sektor frem mod 2030. Til
sammenligning voksede beskæftigelsen af personer med en videregående uddannel-
se på det private arbejdsmarked gennemsnitligt med ca. 8.000 årligt i perioden 2002-
2013. Fra nu og frem mod 2030 vil der således
årligt
være ca. 7.000 flere eller knapt
dobbelt så mange ekstra unge med en videregående uddannelse, der skal beskæftiges
på det private arbejdsmarked, sammenlignet med perioden 2002-2013.
Hvis der alene ses på antallet med en lang videregående uddannelse, som skal finde
beskæftigelse på det privat arbejdsmarked, forventes dette at stige med ca. 160.000
frem mod 2030. Det svarer til en stigning på 110 pct.,
jf. figur 3.
Side
4/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0005.png
Figur 3. Antal personer med en lang videregående uddannelse, der er til rådighed
for beskæftigelse, 2002-2030.
500.000
450.000
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
Side
LVU, der forventes at være til rådighed i den private sektor
Offentligt rekrutteringsbehov
Note:
For perioden 2002-2013 er opgjort antal
beskæftigede
med en kandidatuddannelses eller
ph.d. i hhv. den offentlige og private sektor. For perioden 2013-2030 er det antal uddan-
nede med en kandidatuddannelse eller ph.d., der
står til rådighed
for beskæftigelse. For
uddybet beskrivelse af metoden bag fremskrivningerne se
Nye veje – fremtidens videre-
gående uddannelsessystem,
kapitel 2 og appendiks 2.
Kilde:
Styrelsen for Videregående Uddannelser og Finansministeriet på vegne af Kvalitetsudval-
get.
Til sammenligning skønnes antallet af dimittender med en erhvervsakademiuddan-
nelse eller en professionsbacheloruddannelse, som skal beskæftiges på det private
arbejdsmarked, at stige noget mere behersket med hhv. 15 og 55 pct. frem mod
2030.
3
Det er således særligt uddannede med universitetsuddannelse, der i langt hø-
jere grad end hidtil skal finde beskæftigelse på det private arbejdsmarked i det
kommende år. Udvalget skønner, at ca.75 pct. af alle nyuddannede kandidater skal
finde beskæftigelse på det private arbejdsmarked frem til 2030. Det er til sammen-
ligning kun knap 50 pct. i dag.
I dag er det kun seks universitetsuddannelsesområder – ingeniører, cand.merc.er,
arkitekter, it- og erhvervssprog-uddannede samt designere – hvor minimum 75 pct.
af de nyuddannede kandidater får ansættelse i den private sektor,
jf. figur 4.
4
De procentvise stigninger svarer til en stigning på ca. 19.000 ekstra uddannede med en kort videregående
erhvervsakademiuddannelse og ca. 68.000 ekstra uddannede med en mellemlang professionsbacheloruddannel-
se.
4
To af disse områder – arkitekt- og designuddannelserne – har en overledighed, jf.
Nye veje – fremtidens videregåen-
de uddannelsessystem.
Reelt er der således kun fire universitetsuddannelsesområder, som i dag i høj grad kan siges
at matche den fordeling af kandidater mellem den private og offentlige sektor, der forventes at blive nødvendig
fremover.
3
5/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0006.png
Figur 4. Andel nyuddannede kandidater i beskæftigelse på det private arbejds-
marked, 2013 (pct.)
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Læge (sund.)
Pædagogik (hum.)
Klassisk humaniora
Områdestudier og øvrige (hum.)
Psykologi (samf.)
Forvaltning og samfund (samf.)
Fremmedsprog (hum.)
Kunstneriske udd. (hum.)
Bio (nat.)
Øvrige (sund.)
Æstetiske fag (hum.)
Øvrige (nat.)
Fysik/kemi (nat.)
Etno-/antropologi (samf.)
Medie og kommunikation (samf.)
Jura (samf.)
Øvrige (tek.)
Matematik/statistik (nat.)
Økonomi (samf.)
Medie og kommunikation (hum.)
Landbrug, skovbrug og veterinær (nat.)
Tandlæge (sund.)
Design (hum.)
Erhvervssprog (hum.)
It (nat.)
Arkitekt (tek.)
Merkantil (samf.)
Ingeniør (tek.)
Andel af anlle nyuddannede, der i dag får besæftigelse på det private arbejdsmarked
Andel af alle nyuddannede, der i fremtiden skal beskæftiges på det private arbejdsmarked
Note:
Opgørelsen viser 0-5-årige dimittender. Uddannelser er inddelt i såkaldte fremskrivnings-
grupper, som er nærmere beskrevet på Kvalitetsudvalgets analyserapport Nye veje –
fremtidens videregående uddannelsessystem.
Kilde:
Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelse.
Det er ca. en tredjedel af alle nyuddannede kandidater, som kommer fra disse seks
uddannelsesområder. Udvalget vurderer, at hvis ikke de universitetsuddannelser,
som står for uddannelsen af de øvrige to tredjedel af alle nyuddannede kandidater, i
højere grad målrettes den private sektor, er der en betydelig risiko for stor og sti-
gende dimittendledighed. Der er efter udvalgets vurdering derfor behov for, at de
mange uddannelser, der hidtil især har forsynet det offentlige arbejdsmarked, hur-
tigst muligt forandres, så dimittenderne i langt højere grad kan matche den private
sektors kompetencebehov. Ellers vil samfundet ikke få tilstrækkeligt udbytte af den
store stigning i investeringen i videregående uddannelser.
Fremtidens kompetencebehov i mindre private virksomheder
Antagelsen om et positivt samfundsøkonomisk potentiale i at forsyne det private
arbejdsmarked med flere medarbejdere med en videregående uddannelse bakkes op
af undersøgelser, som peger på, at virksomheder, der ikke tidligere har haft medar-
Side
6/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0007.png
bejdere med en videregående uddannelse, kan få produktivitetsforbedringer og
vækst i virksomheden ved ansættelse af højtuddannede medarbejdere.
5
Et centralt spørgsmål bliver derfor, hvilke forudsætninger der skal tilvejebringes, for
at mange flere videregående uddannede – og som påvist oven for i særlig grad uni-
versitetsuddannede – skal kunne finde relevant beskæftigelse og skabe værdi på
fremtidens private arbejdsmarked.
Forsyningen af det private arbejdsmarked med videregående uddannede er ikke en
simpel øvelse. Skiftende efterspørgsel, globalisering, den teknologiske og den øvrige
samfundsudvikling betyder, at eksisterende beskæftigelsesmuligheder løbende for-
svinder, mens nye opstår. Forskning inden for fremtidens arbejdsmarked peger på,
at op mod halvdelen af de nuværende jobs på arbejdsmarkedet vil være i højrisi-
kozonen for at være overflødiggjort og automatiseret inden for de kommende 20
år.
6
Andre undersøgelser peger på, at det ikke kun er ufaglærte jobs, der er i fare for
at forsvinde, men også jobs på højere kompetenceniveauer.
7
I dag er det primært et begrænset segment af det private erhvervsliv, der ansætter
videregående uddannede. De videregående uddannede, der i dag bliver privatansat-
te, får i overvejende grad job i større virksomheder inden for fx finanssektoren, det
øvrige merkantile område, biotek- og medicinalbranchen eller ingeniørområdet.
8
Selv med en meget optimistisk tilgang til vækstpotentialet i disse typer af private
virksomheder, der aftager videregående uddannede, forekommer det meget usand-
synligt, at disse virksomheder alene kan absorbere de ekstra over 260.000 dimitten-
der fra videregående uddannelser, der frem mod 2030 skal finde job i den private
sektor.
De videregående uddannede – og særligt de lange videregående universitetsuddan-
nede – er nødt til at finde nye veje til arbejdsmarkedet. Som påvist ovenfor er det
kun knap en tredjedel af de nyuddannede kandidater, der er uddannet inden for et
af de seks uddannelsesområder, hvor andelen, der efterfølgende beskæftiges på det
private arbejdsmarked, er tilstrækkelig høj.
Kan man forestille sig, at en radikal stærkere privatretning af de resterende uddan-
nelser, der i dag ikke er tilstrækkeligt privatrettede, og som står for uddannelsen af
to tredjedel af de nyuddannede med en universitetsuddannelse, vil ske af sig selv
inden for en kort årrække? Enten ved at færre unge vælger uddannelser med lav
Se fx DI, 2011.
Blinder og Krueger (2013) finder at ca. en fjerdedel af alle jobs i det amerikanske arbejdsmarked kan offshores
i fremtiden, og Frey og Osbornes (2013) konkluderer i analyser af det fremtidige amerikanske arbejdsmarked, at
47 pct. af de nuværende jobs er i højrisikozonen for at være automatiseret inden de kommende 20 år.
7
Hummels mfl. (2014) finder i en analyse af den danske fremstillingssektor, at ansatte uden videregående ud-
dannelse er særligt udsatte for offshoring, men ansatte med videregående uddannelse bliver også ramt afhængig
af hvilke jobfunktioner, de varetager. Hvis personer med videregående uddannelse er ansat i stillinger med
rutineprægede jobfunktioner, vil de således i særlig grad være udsat for offshoring. Ashournia mfl. (2014) finder
lignende konsekvenser af øget kinesisk importkonkurrence.
8
Dog er der høje andele af privatansatte erhvervsakademiuddannede at finde i både større og mindre private
virksomheder Optag på erhvervsakademierne udgør i 2014 ca. 20 pct. af det samlede optag på de videregående
uddannelsesinstitutioner.. Derudover er der visse specifikke professioner i det private erhvervsliv, hvor både
mindre og større virksomheder aftager betydelige andele af afgrænsede grupper af især kandidatuddannede,
herunder fx jurister (advokater), arkitekter og revisorer.
5
6
Side
7/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0008.png
overgang til det private arbejdsmarked eller ved, at uddannelserne og det private
arbejdsmarked ”finder hinanden” i en helt anden grad end hidtil? Kvalitetsudvalget
vurderer, at dette forekommer usandsynligt. Der er derimod behov for mere grund-
læggende forandringer af det videregående uddannelsessystem.
Hvorfor en strukturreform af det videregående uddannelsessy-
stem?
Ved første øjekast synes en strukturreform måske ikke nødvendig. Der kan nem-
lig umiddelbart peges på flere forskellige måder, hvorpå en markant forskydning
af videregående uddannede fra det offentlige til det private arbejdsmarked vil
kunne forsøges realiseret.
Én måde vil være at begrænse optaget på offentligt rettede universitetsuddannel-
ser og kanalisere flere over i de (få) uddannelsesområder, som har tradition for
primært at uddanne til den private sektor. En sådan ’omlægning’ vil dog skulle
tvangsflytte forventeligt ca. 9.000 studerende årligt fra bl.a. humaniora og sam-
fundsvidenskab over i bl.a. ingeniørfag og merkantile uddannelser. En øvelse
som hverken synes realistisk eller fagligt fornuftig.
Et andet forslag fremlagt i debatten er at flytte den del af universiteternes bache-
lorstuderende – som ikke skal fortsætte direkte i kandidatuddannelse – over i de
mere praksisnære erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. En om-
lægning svarende til et tocifret mia. beløb og ca. 7.000 stillinger fra universiteter-
ne til professionshøjskoler og erhvervsakademier. Heller ikke dette forslag fore-
kommer hensigtsmæssigt – eller fagligt forsvarligt.
En holdbar løsning må tage afsæt i ændringer i det fremtidige kompetencebehov.
Og det forventede stigende behov for en kombination af akademisk faglighed og
evnen til at omsætte denne viden til værdi i praksis i små og mindre private virk-
somheder taler efter udvalgets klare overbevisning for nødvendigheden af nye
stærke akademiske bacheloruddannelser som en del af en reformeret struktur for
det samlede videregående uddannelsessystem.
Udvalget foreslår derfor en ny struktur for de videregående uddannelser, som
gentænker universitetsuddannelserne og muliggør erhvervsorienterede selvstæn-
digt afrundede fireårige bachelorforløb og faglig specialisering i étårige kandidat-
uddannelser, som for mange studerende gennemføres sideløbende med job eller
efter nogle års erhvervserfaring.
Øget forsyning af videregående uddannede til det private arbejdsmarked
Udviklingen af arbejdsmarkedet for videregående uddannede lægger op til at over-
veje, hvilke implikationer behovet for øget forsyning af dimittender til den private
sektor bør få for det videregående uddannelsessystem samlet set. Der har i debatten
været fremført forskellige bud på at øge forsyningen til det private arbejdsmarked:
Side
8/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0009.png
Begrænse adgangen til universitetsuddannelser, der primært uddanner til den offentlige sektor
Et forslag vil være at indføre markante adgangsbegrænsninger på de universitetsud-
dannelser, der især uddanner til det offentlige arbejdsmarked. Det vil tvinge de unge
over i andre mere privatrettede fag, men der vil i givet fald være tale om massive
forskydninger af optaget mellem uddannelser. Knap 9.000 færdiguddannede sva-
rende til godt 12.000 i optag pr. årgang skal i så fald ”flyttes” fra uddannelser, der i
høj grad uddanner til den offentlige sektor, til uddannelser, der særligt uddanner til
den private sektor.
Kan vi få de unge med på den øvelse? Altså flytte et så stort antal studerende fra
humaniora og samfundsfag til merkantile og tekniske uddannelser? Og hvis de vil,
hvad så med kvaliteten af disse uddannelser, når der skal ansættes nogle tusinde nye
undervisere og forskere på de uddannelser, der skal vokse – samtidig med, at vi får
et ressourcespild ved at afskedige i stort tal på de uddannelser, hvor der skal skæres
ned? Man kan ikke uden videre flytte forskere og undervisere fra humaniora til in-
geniøruddannelserne.
En øget brug af dimensionering er efter udvalgets opfattelse – og som foreslået i
udvalgets rapport – bestemt en nødvendig del af løsningen på det videregående
uddannelsessystems udfordringer. Men det er ikke et tiltag, som kan stå alene. Selv
hvis så voldsom en forskydning af optaget kunne gennemføres via dimensionering,
forekommer det tvivlsomt, om det ville være en god løsning for samfundet blot at
udvide omfanget af de relativt få eksisterende uddannelser, der i forvejen er mest
repræsenteret i det private frem for at tænke i nye potentialer ved at få andre fag i
spil i det private erhvervsliv. Udvalget er overbevist om, at det vil være bedre for
samfundet at øge beskæftigelsen af en bred vifte af fagligheder på det private ar-
bejdsmarked.
Flytte optag fra universiteter til erhvervsakademier og professionshøjskoler
Et andet fremført forslag er at reducere optaget på universiteter og øge antallet af
pladser på erhvervsakademiuddannelser og privatrettede professionsbachelorud-
dannelser.
Erhvervsakademierne uddanner dimittender til en bred vifte af privatsektorielle
brancher og virksomheder inden for de tekniske og merkantile fagområder. Profes-
sionshøjskolerne forsyner som udbydere af de store velfærdsuddannelser primært til
den offentlige sektor, men uddanner også i mindre grad til den private sektor. Både
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne kan betegnes som praksis-
nære uddannelser målrettet specifikke jobfunktioner, og hvor de studerende inden
for et givet og velkendt fagfelt veksler mellem teoretiske forløb på uddannelsesinsti-
tutionerne og praktisk undervisning i virksomheder. Disse erhvervsrettede videregå-
ende uddannelser har i høj grad bevist deres relevans på arbejdsmarkedet.
Kvalitetsudvalget vurderer, at den vækst, der har været i optaget i denne del af ud-
dannelsessystemet, er hensigtsmæssig og vil ikke afvise, at en begrænset yderligere
vækst kan forenes med beskæftigelsesmuligheder på det private arbejdsmarked. Men
udvalget finder det usandsynligt, at en meget omfangsrig forskydning af studerende
Side
9/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0010.png
fra universiteterne til denne del af de videregående uddannelser vil skabe et optimalt
match med det private arbejdsmarked.
Yderligere vil en sådan forskydning, hvor erhvervsakademierne og professionshøj-
skolerne eksempelvis skulle overtage to tredjedel af universiteternes bachelorstude-
rende,
9
betyde, at et tocifret mia. beløb skulle overføres fra universiteterne til pro-
fessionshøjskoler og erhvervsakademier. Konkret ville det medføre, at op imod
7.000 stillinger
10
skulle nedlægges på universiteterne samtidig med, at der skulle op-
rettes et tilsvarende antal stillinger på professionshøjskoler og erhvervsakademier.
Det er Kvalitetsudvalgets vurdering, at en omallokering af ressourcer i en sådan
størrelsesorden ville indebære dels betydelige kvalitetsproblemer i professionsbache-
lor- og akademiuddannelserne, dels et stort samfundsmæssigt tab på forskningssi-
den og dels i alvorlig grad mindske omfanget af forskningsbaseret uddannelse.
Udvalgets forslag om mere erhvervsrettede universitetsbachelorer
Det er udvalgets opfattelse, at der på det private arbejdsmarked med mange mindre
og mellemstore virksomheder vil være efterspørgsel efter både dygtige praktikere
inden for veldefinerede fagområder, men også – og det i markant stigende omfang –
efterspørgsel efter dimittender, som er i stand til at forene akademiske kompetencer
fra sit fag med en bred vifte af generiske kompetencer. Det drejer sig om evnen til
fx kritisk refleksiv stillingtagen til ny viden og information, evne til at tilrettelægge
og monitorere sin egen læring, projektarbejde i teams, dialog med andre faggrupper
og faglige og forretningsmæssige emner, kulturforståelse, innovative kompetencer så
som idégenerering, forretningsforståelse, ressourcebevidsthed samt sprogforståelse
og logisk/matematisk tænkning.
Forsyningen af dimittender, hvis kompetencer kombinerer akademisk faglighed og
disse generiske kompetencer, er en udfordring for de akademiske forskningsbasere-
de universitetsuddannelser, hvor det store flertal af uddannelser i dag afsætter klart
færre end de 75 pct. af dimittenderne til den private sektor, som Kvalitetsudvalget
skønner, skal nås i fremtiden.
Dette leder frem til den tredje løsningsmulighed – som udvalget finder nødvendig –
nemlig at gennemføre gennemgribende ændringer af såvel karakteren som indholdet
af langt de fleste universitære uddannelser, så de får en klart stærkere erhvervsret-
ning i forhold til private virksomheder.
Med det fremlagte forslag til en
strukturreform af de videregående uddannelser
har det væ-
ret Kvalitetsudvalgets primære hensigt at styrke og gentænke den akademiske bache-
loruddannelse i et opgør med den automatiske overgang mellem bachelor- og kan-
didatuddannelse på universiteterne. Udvalget har med forslaget argumenteret for et
videregående uddannelsessystem, der skal uddanne
både
teoretisk orienterede fag-
specialister
og
mere praksisorienterede akademikere med et bredere erhvervssigte.
Svarende til den estimerede andel af bachelorer, som ikke skal gå direkte videre i en kandidatuddannelse, jf.
s.11
10
Uddannelsesministeriet har på baggrund af indberetninger fra universiteterne opgjort antallet af personer, der
var ansat på universiteterne i stillinger med forskningspligt på professor-, lektor- og adjunktniveau til 10.200
personer i 2013. Det bemærkes, at der er tale om antal personer ansatte på universiteterne i de givne stillingska-
tegorier og
ikke
antallet af årsværk.
9
Side
10/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0011.png
Udvalget har anbefalet, at de nye akademiske bacheloruddannelser skal have en va-
righed på fire år, og kandidatuddannelserne étårige. Fireårige bacheloruddannelser
skal give plads til at fastholde den nuværende solide grundfaglighed og de stærke
metodiske færdigheder samtidig med, at der sikres den fornødne tid til, at uddannel-
serne gøres mere erhvervsrettede og anvendelsesorienterede. Der gives således ikke
køb på, at en bacheloruddannelse forsyner de studerende med kompetencer, der gør
dem i stand til at tilegne sig fagenes videnskabelige litteratur på internationalt ni-
veau.
Med den foreslåede nye struktur er det hensigten at bane vejen for en målretning af
den enkelte studerendes uddannelsesforløb. Forslaget indebærer, at den nuværende
one-size-fits-all-model, hvor (næsten) alle universitetsstuderende følger den samme
– overvejende forskningsorienterede – model og fortsætter direkte fra bachelorgra-
den til en kandidatuddannelse, erstattes af en model, hvor bacheloruddannelsen
både kan forberede nogle studerende til en fagspecialisering og eventuelt forsk-
ningsorienteret fortsættelse på en kandidatuddannelse, men også forberede andre
studerende til at påbegynde en erhvervskarriere i den offentlige eller private sektor.
Kvalitetsudvalget har foreslået, at der indføres en dimensionering af kandidatud-
dannelserne svarende til, at ca. en tredjedel af bachelorerne i gennemsnit kan opta-
ges på et kandidat-/ph.d.-forløb direkte efter bacheloruddannelsen uden sideløben-
de eller forudgående erhvervstilknytning. Forholdet mellem bachelordimittender og
optag på kandidatuddannelser vil variere betydeligt mellem de forskellige fag, og
fordelingen bør afspejle arbejdsmarkedets behov for fagspecialiserede kandidater og
forskeruddannede.
11
Udover et dimensioneret optag af kandidatstuderende direkte fra bacheloreksamen
indebærer udvalgets forslag, at der skal være mulighed for at tage en étårig kandi-
datuddannelse på deltid sideløbende med et ansættelsesforhold på fuld tid eller efter
nogle år i job.
Det ligger i Kvalitetsudvalgets forslag, at de studerende i løbet af bacheloruddannel-
sen skal vælge retning, så de, der ønsker et fagspecialiseret uddannelsesforløb, hurti-
gere end i dag spores ind på det. Tilsvarende skal de studerende, der ønsker at gå en
lidt bredere og mere praksisorienteret vej, rustes bedre til det, end det er tilfældet på
rigtig mange universitetsuddannelser i dag.
Forslaget sår således ikke tvivl om behovet for fortsat at uddanne bachelorer, der
har forudsætninger for at fortsætte direkte på en kandidatuddannelse- og eventuelt
Udvalget har anbefalet, at der etableres et analyseapparat til brug for de fornødne analyser af den forventede
efterspørgsel efter arbejdskraft med forskellige videregående uddannelser, og at resultaterne sammenholdes med
den forventede produktion af dimittender fra de forskellige uddannelser. Det er efter udvalgets opfattelse væ-
sentligt, at dimensioneringsbeslutningerne hviler på et solidt fagligt grundlag, hvor der både anvendes historiske
data om arbejdsmarkedsrelevansen og udarbejdes solide scenarier for de forventede fremtidige erhvervs- og
beskæftigelsesmuligheder. Udvalget har desuden foreslået, at analyseværktøjet etableres hos en uafhængig insti-
tution, så der undgås en politisering af dimensioneringsbeslutningerne, og at analyserne offentliggøres, så de kan
danne grundlag for dimensioneringsbeslutninger både fra centralt hold og decentralt på institutionerne.
Side
11/17
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0012.png
ph.d.-forløb. Den foreslåede struktur må forventes at understøtte udbredelsen af
4+4-modellen, som det allerede kendes fra flere universitetsuddannelser i dag, hvor
den studerende påbegynder et ph.d.-forløb med afsæt i en bachelorgrad, og kandi-
datgraden er en integreret del af ph.d.-uddannelsen.
Kvalitetsudvalgets intention er, at de nye fireårig bacheloruddannelser skal tilrette-
lægges, så de indeholder en større grad af progression end de nuværende treårige, og
det afsluttende faglige niveau for bacheloruddannelserne skal således være højere
end i dag. Dermed bør det også være muligt som minimum at nå det samme faglige
niveau i en 4+1-struktur som i den nuværende 3+2-struktur.
Et væsentligt mål med den foreslåede struktur er således – i lyset af det arbejdsmar-
ked, som de videregående uddannede står overfor i de kommende år – at genopfin-
de og revitalisere den akademiske bacheloruddannelse som en selvstændig afrundet
uddannelse med en kombination af akademisk faglighed og generiske kompetencer,
der matcher arbejdsmarkedets efterspørgsel.
Er en 4+1-struktur for de universitære videregående uddannelser
eneste løsning?
Nej, det er ikke den eneste løsning. Varigheden af bacheloruddannelserne er ikke
det mest afgørende. Det er kvaliteten af uddannelserne.
Udvalget har foreslået en fireårig bachelor med den begrundelse, at alle uddan-
nelser skal sikres den fornødne ramme til at kunne leve op til de nye krav til
stærkere akademiske bacheloruddannelser. Udvalget ser ikke problemer i – inden
for en samlet ramme på max. 5 år – at åbne for varierende længder af bachelor-
og kandidatuddannelser, således at bacheloruddannelsen kan være 3-4-årige og
kandidatuddannelsen 1-2-årig alt efter, hvad der vurderes mest hensigtsmæssigt
på den enkelte uddannelse i forhold til arbejdsmarkedets behov. Det afgørende
er, at der gennemføres en grundlæggende gentænkning af uddannelsernes karak-
ter og indhold, hvis disse uddannelser skal opnå en tilstrækkelig værdi for dimit-
tenderne og samfundet. For mange uddannelser vil målet ikke kunne nås ved
mindre justeringer af de eksisterende bacheloruddannelser.
Uanset valg af uddannelseslængder er det nødvendigt at adressere problemet
med den manglende afstigning af akademiske bachelorer, hvor stort set alle uni-
versitetsuddannede gennemfører 5-årige universitetsuddannelser, som vægter en
høj grad af faglig og teoretisk specialisering. Den høje grad af faglig og teoretisk
specialisering i ubrudte 5-årige uddannelser er udviklet i et videregående uddan-
nelsessystem, der har uddannet en lille andel af befolkningen, hvor akademise-
ringen og den tidlige specialisering har været en styrke for alle. Dette synes med
de store studenteroptag ikke længere at være tilfældet.
En forudsætning for at bryde 5-årsautomatikken og bane vejen for et arbejds-
marked for akademiske bachelorer er et nødvendigt opgør med retskravet til en
kandidatuddannelse, som det er udformet i dag.
Side
12/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0013.png
Universitetsuddannelsernes længde
Forudsætningen for at kunne bringe en akademisk bacheloruddannelse i spil på det
private arbejdsmarked er, at en del af bachelorerne i deres uddannelse skal klædes på
til at bestride en væsentlig bredere palet af jobfunktioner og en større grad af om-
skiftelighed i arbejdsfunktioner, end det traditionelt har været påkrævet af medar-
bejdere med en akademisk uddannelse.
Det har været fremført i debatten, at dette formål kan opnås inden for den nuvæ-
rende 3+2-struktur kombineret med en ophævelse af retskravet for alle bachelorer
til at fortsætte direkte på en kandidatuddannelse.
Kvalitetsudvalget vil ikke afvise, at det i en del uddannelser kan være muligt at juste-
re de akademiske bacheloruddannelser, så studerende i højere grad end i dag kan
tilegne sig akademisk faglighed og generiske erhvervsrelevante kompetencer inden
for en struktur, hvor bacheloruddannelsen er treårige og kandidatuddannelsen to-
årig, som det er tilfældet i dag. Det vil især gøre sig gældende for de studier, hvor
studieintensiteten er så lav, at der er plads til at øge curriculum inden for rammerne
af et fuldtidsstudie.
Der har endvidere i debatten været udtrykt skepsis overfor, om en model med en
fireårig bachelor- og en ét-årig kandidatuddannelse harmonerer med det europæiske
samarbejde om videregående uddannelse i regi af Bologna-processen. Det er her
væsentligt at understrege, at en 4+1-struktur fint kan rummes inden for Bologna-
strukturen, hvor bachelorniveauet defineres som mellem 180 og 240 ECTS svaren-
de til tre til fire år. I de fleste lande i Europa er de akademiske bacheloruddannelser
dog treårige, hvorimod master/kandidatuddannelser varierer med et- og toårige
uddannelser, og en del lande udbyder begge former for master-
/kandidatuddannelser.
Udvalget vurderer, at et fortsat intensiveret internationalt samarbejde om videregå-
ende uddannelser, herunder bl.a. international mobilitet og udveksling godt kan
fungere inden for den foreslåede model. Det er klart, at det med den foreslåede
struktur kan være uddannelser, hvor et studieophold i udlandet vil være mere oplagt
at indarbejde som en del af det firårige bachelorforløb frem for i den forkortede
étårige kandidatuddannelse.
Uddannelse til et akademisk bachelorarbejdsmarked
Unge, der ønsker at tage en videregående uddannelse på universiteterne kan (med få
undtagelser) påbegynde en treårig bacheloruddannelse og formelt set vælge at dimit-
tere med en bacheloruddannelse eller vælge at forlænge med en toårig kandidatud-
dannelse. I realiteten står de studerende dog ikke overfor dette valg. Kun en meget
begrænset andel (godt 10 pct.) af de studerende vælger at stige af med en bachelor-
grad. Et valg som heller ikke synes at nyde opbakning fra samfundet – og heller ikke
fra universiteterne selv som udbydere af bacheloruddannelserne. Som rektoratet ved
Københavns Universitets har udtrykt det, må en bacheloruddannelse betegnes som
’en halv uddannelse’, og det vil være et ’hasardspil’ at lade en dimitteret bachelor
Side
13/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0014.png
forsøge at anvende sin bacheloruddannelse på arbejdsmarkedet uden en kandidat-
overbygning.
12
Det er helt korrekt, at der i dag ikke eksisterer et veletableret arbejdsmarked for
akademiske bachelorer. Til trods for at universiteterne udbyder 340 bacheloruddan-
nelser, der på papiret skal være egentlige afsluttede uddannelsesforløb, som åbner
døren til en erhvervskarriere, har universiteterne aldrig helhjertet anset en bachelor-
uddannelse for en egentlig afsluttet uddannelse.
Danmark adskiller sig på dette punkt fra fx Sverige, hvor det er normen, at svenske
universitetsuddannede starter på arbejdsmarkedet med, hvad der svarer til en bache-
lorgrad. Efter nogle år på arbejdsmarkedet vender mange tilbage til universiteterne
og dygtiggør sig – typisk inden for noget, som er tæt koblet til deres job. Også i fx
England, USA, Canada og Australien er det normen at påbegynde en erhvervskarri-
ere med en bachelorgrad.
Relevansen af et arbejdsmarked for akademiske bachelorer understøttes af en nylig
fortaget undersøgelse fra Aarhus Universitet, som indikerer, at en del af de kandida-
ter, der indtræder på arbejdsmarkedet med en lang akademisk uddannelse, har op-
nået et teoretisk videnniveau, som er vanskeligt at få bragt i spil i deres første job.
13
En virksomhedsundersøgelse foretaget af Dansk Industri har tilsvarende peget på,
at mange nyuddannede kandidater har vanskeligt ved at bringe deres fagspecifikke
viden og akademiske kompetencer i spil i en praktisk virksomhedskontekst. . Samti-
dig tilkendegiver virksomhederne i undersøgelsen, at de gerne selv vil stå for den
egentlige specialisering, og det væsentligste er, at kandidaterne har basiskompetencer
med fra uddannelserne.
14
Retskravet på en kandidatuddannelse for alle universitetsstuderende
Det er Kvalitetsudvalgets opfattelse, at en revitalisering af de akademiske bachelor-
uddannelser og etableringen af et arbejdsmarked for akademiske bachelorer kræver
et opgør med det nuværende såkaldte retskrav for bachelorer på optagelse på kan-
didatoverbygningen.
I dag giver en bestået bacheloruddannelse ved et universitet ret til optagelse på den
kandidatuddannelse, der er den naturlige overbygning af bacheloruddannelsens fag-
område eller fagområder, ved samme universitet og i direkte forlængelse af den af-
sluttede bacheloruddannelse.
15
Der er for bachelorerne tale om en
betinget
ret til en kandidatuddannelse. Optagelse
forudsætter, at den studerende har bestået en given bacheloruddannelse inden for et
specifikt fag(område), og at den studerende påbegynder kandidatuddannelsen i di-
12
Se fx http://universitetsavisen.dk/uddannelse/universiteter-kvalitetsudspil-er-uddannelse-light
Aarhus Universitets beskæftigelsesundersøgelse, 2012.
Resultater fra DI’s virksomhedspanel er præsenteret i DI-publikationerne
Turen går til fremtidens
erhvervsliv
og
Danmark op i gear – DI’s produktionspanel.
Se også resultater fra Region Midtjyllands
Under-
søgelse af virksomhedernes kompetencebehov:
http://www.skankomp.eu/files/Regional%20udvikling/SkanKomp/NewInsight/Pdf/Forside/Ko
mpetence_Kompas_Enkelsidet.pdf
14
15
13
§ 10 i bekendtgørelse om adgang til kandidatuddannelser ved universiteterne.
Side
14/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0015.png
rekte forlængelse af bachelorgraden. Derimod er der fx ingen krav til fag eller karak-
terniveau i bacheloreksamenen.
Kvalitetsudvalget foreslår at afskaffe retskravet i dets nuværende form og i stedet
indføre adgangskrav til kandidatuddannelsen ud fra en grundlæggende antagelse om,
at optaget på og karakteren af kandidatuddannelserne bør afspejle behovet på ar-
bejdsmarkedet. Samtidigt er det udvalgets opfattelse, at skærpede faglige adgangs-
krav til kandidatuddannelsen vil understøtte et højere fagligt niveau – både i bache-
lor- og kandidatuddannelserne.
For udvalget er det ikke et mål, at færre skal gennemføre en kandidatuddannelse.
Men der bør uddannes flere bachelorer, som indtræder på arbejdsmarkedet med
mulighed for at vende tilbage til en kandidatuddannelse på et senere tidspunkt. Det
er for udvalget derfor ikke afgørende, om det er 20, 25 eller 30 pct. af en ungdoms-
uddannelse, der får en lang videregående kandidatuddannelse. Det afgørende er, at
der uddannes det antal kandidater inden for de forskellige fagområder, som behovet
tilsiger for at sikre det rette match mellem udbud og efterspørgsel efter akademisk
arbejdskraft.
Inden for nogle fag vil der være behov for en stor kandidatproduktion i direkte for-
længelse af bachelorgraden. Det gælder fx fag som i høj grad forsyner videntunge
virksomheder, hvor der er behov for en høj grad af fagspecialisering hos dimitten-
derne. Og der vil være fag, der pga. deres særlige karakter, fortsat
kun
vil uddanne
kandidater – fx lægeuddannelsen.
Omvendt er det udvalgets vurdering, at der er fag, hvor en lang række jobfunktioner
kan varetages lige så godt eller bedre af bachelorer, og hvor det vil være oplagt, at en
kandidatuddannelse tages parallelt med eller efter nogle år på arbejdsmarkedet. Her-
ved bliver specialiseringen mere målrettet og får større værdi for både den enkeltes
karriereudvikling og for den virksomhed, som måske har investeret i en kandidat-
uddannelse for en medarbejder med henblik på at opnå større produktivitet og ud-
bytte af et højere videnniveau.
Derfor er der behov for en ”retskravsreform”, hvor der indføres nye
faglige
krav til
optagelse på en kandidatuddannelse. Der skal være ét sæt af krav for de studerende,
der ønsker at læse en kandidatuddannelse i direkte forlængelse af deres bachelor, og
et andet sæt af krav for de bachelorer som indløser ’retten’ til en kandidatuddannel-
se sideløbende med deres erhvervsmæssige karriere. Ligesom der skal være kendte
veje fra en professionsbachelorgrad – i form af kendte krav til fagkombinationer og
karakterer – til et kandidatstudie, skal de akademiske bachelorstuderende kende de
krav, der skal være opfyldt for at erhverve en ret til senere at blive optaget på et
kandidatstudie.
For bachelorer, der optages på en kandidatuddannelse direkte efter bestået bache-
loreksamen uden sideløbende eller forudgående erhvervstilknytning, bør optaget –
som foreslået af udvalget – være underlagt en centralt styret overordnet dimensio-
nering af de enkelte uddannelsesområder. Faglige adgangskrav skal sikre, at optaget
matcher den fastsatte dimensionering.
Side
15/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0016.png
For de øvrige bachelorer, som ønsker at tage en kandidatuddannelse på baggrund af
enten et konkret ansættelsesforhold i direkte forlængelse af bacheloruddannelsen
eller på et senere tidspunkt med minimum to års relevant erhvervserfaring, skal in-
stitutionerne kunne fastsætte yderligere supplerende adgangskrav – fx minimumska-
raktergennemsnit fra bacheloruddannelsen, udvalgte kernefag bestået på et vist ni-
veau mv.
Den afgørende pointe er for udvalget, at der bliver skabt forskellige og veldefinere-
de videreuddannelsesveje for alle bachelorer. Med forslaget skærper udvalget fokus
på de faglige adgangskrav til en kandidatuddannelser og lemper samtidig på den
tidsmæssige dimension af retskravet, således at bachelorerne ikke er tvunget til en
direkte overgang til kandidatuddannelsen, men kan gøre brug af krav om optagelse
på et senere tidspunkt (under forudsætning af opfyldte kendte adgangskrav).
Et reformuleret retskrav med ret til optagelse, såfremt givne adgangskrav er opfyldt,
vil betyde, at universiteterne stadig kan være ’tvunget’ til at optage et ukendt antal
kvalificerede bachelorer, som i et givet år ønsker at indløse retskravet. Det hænger
bl.a. sammen med, at der må forventes en vis konjunkturafhængighed i søgningen til
en kandidatuddannelse. Dette forhold kan siges ikke at harmonere fuldt ud med
tanken om at regulere optaget med dimensionering ud fra det aktuelt vurderede
arbejdsmarkedsbehovet, men det samme gælder allerede i dag, hvor konjunkturerne
øver indflydelse på søgningen til alle dele af de videregående uddannelser.
Er en kandidatgrad en mere sikker adgangsbillet til beskæftigelse
end en bachelorgrad?
Svaret er efter udvalgets opfattelse nej. En kandidatgrad i et fag med stor kandi-
datproduktion og en ringe privat efterspørgsel vil i fremtiden give meget dårlige
odds i forhold til at finde et job, der kan udnytte den viden og de kompetencer,
der er erhvervet i ens uddannelse. Udvalgets forslag til en strukturreform vil in-
debære et bedre match mellem uddannelse og arbejdsmarked og give universi-
tetsuddannede bedre muligheder for at finde et job. Det vil med stor sandsynlig-
hed øge den gennemsnitlige livsindkomst for de universitetsuddannede.
Hasardspil med de unges fremtid
Kvalitetsudvalget er blevet beskyldt for at spille hasard med de unges fremtid med
forslaget om etableringen af et arbejdsmarked for akademiske bachelorer. Udvalget
medgiver til fulde, at et udvidet bachelorarbejdsmarked for universitetsbachelorer –
ud over betydelige ændringer i de fleste universitetsuddannelser – forudsætter virk-
somhedernes åbenhed og villighed over for at ansætte de nye bachelordimittender.
Her vil aktive understøttende tiltag på arbejdsmarkedet kunne vise sig nødvendigt.
Det er udvalgets vurdering, at der vil opstå en løndannelse på (det private) arbejds-
marked, hvor bachelorer i gennemsnit vil få en lidt lavere startløn end kandidater,
men hvor bachelorerne pga. flere år på arbejdsmarkedet og opnået praktiske erfa-
Side
16/17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396614_0017.png
ring, formentlig vil kunne få en livsindkomst, som er mindst lige så høj eller højere,
end de kunne have fået med en kandidatuddannelse i den nuværende struktur.
I udvalgets optik er der ingen tvivl om, at det kommer til at være en indkøringsperi-
ode, og at en positiv konjunkturudvikling vil lette overgangen til et mere udbygget
arbejdsmarked for universitetsbachelorer. Men en indkøringsperiode, hvor nogle få
årgange af bachelorer vil være i konkurrence med ledige kandidatudannede, er efter
udvalgets mening
ikke
en begrundelse for at gøre ingenting.
Man kan omvendt spørge, hvad vil konsekvenserne være ved at lade stå til og ufor-
trødent fortsætte med at give op imod en tredjedel af en ungdomsårgang en ubrudt
kandidatuddannelse, som vi kender den i dag? I bedste fald meget dyr uddannelse,
som ikke skaber et positivt samfundsøkonomisk afkast, og i værre fald en meget høj
grad af arbejdsløshed blandt kandidatuddannede til ingen verdens nytte – for dimit-
tenden selv eller for fremtidens arbejdsmarked. Kvalitetsudvalget mener derfor, at
det er mere hasardspil at undlade strukturreformer af de videregående uddannelser
end at ændre strukturen og uddanne mere erhvervsrettede akademiske bachelorer til
den private sektor.
Side
17/17