Den nye folkeskole - om sprog og fagdidaktik i skolereformens
kølvand
Behovet for
forskningsbaseret viden om sprog og fagdidaktik til anvendelse i praksis har fået ny aktualitet med
skolereformen (se
www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole).
Fra august 2014 skal folkeskolen tilbyde eleverne
en længere og mere varieret skoledag. Med den længere skoleuge følger flere fagopdelte timer til blandt
andet dansk, matematik, fremmedsprog, natur/teknik og de praktiske/musiske fag. Der indføres også
understøttende undervisning, som skal kunne varetages af både lærere og pædagoger eller andre med
en relevant baggrund.
Med konferencen
Den nye folkeskole – om sprog og fagdidaktik i skolereformens kølvand
den 15.
september 2014 åbner Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i Folkeskolen for en drøftelse af de nye krav,
muligheder og udfordringer, som uddannelsesfeltets vidensinstitutioner – professionshøjskolerne og
universiteterne – aktuelt arbejder med.
Konferencen henvender sig til beslutningstagere, skoleledere, interesseorganisationer, ministerier,
styrelser og andre, som til daglig er i berøring med de problemstillinger, der præger den aktuelle debat
på uddannelsesområdet.
Konferencen er den første i en række af arrangementer om samarbejder i regi af Konsortiet for Sprog og
Fagdidaktik i Folkeskolen. Det kommende arrangement vil være en konference/workshop målrettet
undervisere, vejledere og ressourcepersoner på læreruddannelsen m.fl.
Tilmelding sker til
senest den 12. september 2014.
Deltagelse er gratis.
Konferenceprogram
9.00 - 9.30:
Ankomst og registrering
9.30 - 9.45:
Velkomst og præsentation af dagens program