Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 24
Offentligt
Lovforslag nr.L Forslagsnummer
Folketinget -NaN
Fremsat den XXX af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om teknologi og innovation og lov om offentligeforskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde(Konsekvensændringer som følge af lov om Danmarks Innovationsfond og regulering af innovationsnetværk)§1I lov om teknologi og innovation, jf. lovbekendtgørelsenr. 835 af 13. august 2008, som ændret ved § 72 i lov nr.1336 af 19. december 2008, foretages følgende ændringer:1.I§ 1, stk. 2,indsættes efter »fremme«: »teknologiudvik-ling og innovation, der udøves gennem godkendte teknolo-giske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og innovations-netværk m.v., samt ved«.2.Overskriftenfør § 3 ophæves.3.§ 3affattes således:»§ 3.Til bistand ved gennemførelsen af lovens formålkan ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser indhente rådgivning fra Danmarks Forsknings-og Innovationspolitiske Råd.«4.§ 4og§ 4 aophæves.5.I§ 5, stk. 1,udgår »og efter indstilling fra Rådet for Tek-nologi og Innovation«.6.I§ 5, stk. 3,ændres »Rådet for Teknologi og Innovation«til: »ministeren«.7.I§ 5, stk. 4,ændres »rådet« til: »ministeren«.8.I§ 5, stk. 6, 2. pkt.,udgår »efter indstilling fra rådet«.9.I§ 7, stk. 2, nr. 2,ændres »50.000« til: »100.000«.10.I§ 7, stk. 4,udgår »og efter indstilling fra Rådet forTeknologi og Innovation«.11.I§ 9, stk. 1,udgår »og efter indstilling fra Rådet forTeknologi og Innovation«.12.Efter § 9 indsættes:»Innovationsnetværk§ 9 a.Ministeren for forskning, innovation og videregåen-de uddannelser kan tildele medfinansiering af innovations-netværk til fremme af samarbejde og formidling af videnmellem danske og udenlandske forsknings- og uddannelses-institutioner, godkendte teknologiske serviceinstitutter, vide-ninstitutioner og virksomheder.Stk. 2.Medfinansiering af innovationsnetværk tildeles ef-ter ansøgning og på baggrund af offentliggjorte kriterier fortildeling af medfinansiering.«13.I§ 11, stk. 2,ændres »Finansstyrelsen« til: »Statens Ad-ministration«.14.Overskriftentil § 14 affattes således:»Delegationsbestemmelser«15.§ 14affattes således:»§ 14.Ministeren for forskning, innovation og videregå-ende uddannelser kan bemyndige en statslig forvaltnings-myndighed under ministeriet eller andre statslige forvalt-ningsmyndigheder til efter forhandling med vedkommendeminister at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt mi-nisteren for forskning, innovation og videregående uddan-nelser.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om adgangen til atpåklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelseefter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påkla-ges.
DokumentIdJournalnummer
2
Stk. 3.Ministeren kan fastsætte regler om udøvelsen af debeføjelser, som en anden statslig forvaltningsmyndighed ef-ter forhandling med vedkommende minister bliver bemyndi-get til at udøve efter stk. 1.«16.§ 18ophæves.§2I lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielleaktiviteter og samarbejde med fonde, jf. lovbekendtgørelsenr. 353 af 25. marts 2013, foretages følgende ændring:1.I§ 14ændres »Rådet for Teknologi og Innovation« til:»Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd«.§3Loven træder i kraft den 1. april 2014.
Stk. 2.Danmarks Innovationsfond indtræder ved lovensikrafttræden i de rettigheder og forpligtelser, som tilkommerRådet for Teknologi og Innovation, der nedlægges, jf. dogstk. 2.Stk. 3.Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregå-ende Uddannelser indtræder ved lovens ikrafttræden i de ret-tigheder og forpligtelser, som tilkommer Rådet for Teknolo-gi og Innovation, der nedlægges, i relation til godkendte tek-nologiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og innovati-onsnetværk.§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk.2.Stk. 2.§ 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft forFærøerne og Grønland med de ændringer, som de færøskeog grønlandske forhold tilsiger.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.IndledningBaggrundLovforslagets hovedelementer3.1. Nedlæggelse af Rådet for Teknologi og Innovation3.2. Administration af godkendte teknologiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og innovationsnetværk3.2.1. Godkendte teknologiske serviceinstitutter3.2.2. Innovationsmiljøer3.2.3. InnovationsnetværkØkonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHøringSammenfattende skema
4.5.6.7.8.9.10.
1. IndledningDette lovforslag indeholder en række konsekvensændringersom følge af oprettelsen afDanmarks Innovationsfond - fon-den for strategisk forskning, højteknologi og innovation.Samtidig med dette lovforslag fremsætter ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser forslagtil lov om Danmarks Innovationsfond (L XXX), hvorvedDanmarks Innovationsfond foreslås oprettet. Herved samlesde konkurrenceudsatte midler til strategisk og udfordrings-drevet forskning, teknologiudvikling og innovation på Mini-steriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddan-nelsers område i ét organ.Med nærværende lovforslag foreslås det at Rådet for Tekno-logi og Innovation nedlægges. Danmarks Innovationsfondskal have fokus på sin bevilligende funktion, og for at sikreen klarere adskillelse af driftsopgaver over for opgaver i for-bindelse med udmøntning af bevillinger foreslås det i dettelovforslag, at administrationen af de institutionslignende be-villinger til de godkendte teknologiske serviceinstitutter, in-novationsmiljøer og innovationsnetværk indtil videre for-ankres i Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregå-ende Uddannelser.Ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser har endvidere samtidig med nærværende lovfor-slag og forslaget til lov om Danmarks Innovationsfondfremsat et forslag til lov om ændring af lov om forsknings-rådgivning m.v. og forskellige andre love og om ophævelseaf lov om Højteknologifonden (samlelov). Heri foreslås detbl.a. at udvide mandatet for Danmarks ForskningspolitiskeRåd til ud over forskning også at omfatte rådgivning vedrø-rende teknologiudvikling og innovation og at gennemføre
overordnede evalueringer af forsknings- og innovationssy-stemet.2. BaggrundMed regeringens innovationsstrategi fra 19. december 2012,Danmark - Løsningernes land. Styrket samarbejde og bedrerammer for innovation i virksomheder,blev der lagt op tilen reform af forsknings- og innovationssystemet under Mi-nisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddan-nelser.Baggrunden for reformen var, at de store offentlige investe-ringer i forskning og innovation i øget omfang skulle bidra-ge til løsninger på samfundsudfordringer og skabe vækst ogbeskæftigelse. Reformen af forsknings- og innovationssyste-met under Ministeriet for Forskning, Innovation og Videre-gående Uddannelse skulle understøtte, at systemet blev mereenkelt, slagkraftigt og styrke koblingen mellem forskning ogteknologi- og innovationsindsatsen i virksomheder.Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre ogSocialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Enheds-listen, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti harpå denne baggrund den 3. oktober 2013 indgåetAftale omDanmarks Innovationsfond - fonden for strategisk forskning,højteknologi og innovation.Af aftalen følger, at der skaletableres én samlet innovationsfond, Danmarks Innovations-fond.De ovennævnte forslag til lov om Danmarks Innovations-fond (L XXX), forslag til lov om ændring af lov om forsk-ningsrådgivning m.v. og forskellige andre love og om ophæ-velse af lov om Højteknologifonden (samlelov L XXX), derfremsættes samtidig med dette lovforslag, følger op på den-ne aftale.
4
3. Lovforslagets hovedelementer3.1. Nedlæggelse af Rådet for Teknologi og InnovationRådet for Teknologi og Innovation er nedsat af Ministerenfor forskning, innovation og videregående uddannelser ihenhold til lov om teknologi og innovation.Formålet med lov om teknologi og innovation er at styrketeknologiudvikling og innovation i erhvervslivet. Loven eren rammelov, der på et overordnet plan regulerer de initiati-ver, der kan værksættes inden for lovens formål og somnavnlig tilsigter at fremme:1) samarbejde og formidling af viden mellem danske ogudenlandske forskere, danske og udenlandske forsknings-og uddannelsesinstitutioner, teknologiske serviceinstitutter,videninstitutioner og virksomheder,2) Innovation, udvikling, spredning, udnyttelse og kommer-cialisering af forskningsresultater, ny teknologi og, organi-satorisk og markedsmæssig viden,3) tilgang og udvikling af viden- og teknologibaserede virk-somheder,4) innovation og tilførsel af kapital og kompetence til viden-og teknologibaserede virksomheder,5) internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og tek-nologi.Ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser kan inden for de rammer, der afsættes på de årligefinanslove og til opfyldelse af lovens formål iværksætte ini-tiativer, herunder medfinansiering af udviklingsaktiviteter,analyser, evalueringer m.v.Ministeren har i vidt omfang henlagt administrationen af ini-tiativerne til Rådet for Teknologi og Innovation således atrådet på ministerens vegne udmønter tilskud til teknologiud-vikling og innovation m.v.Rådet for Teknologi og Innovation har endvidere til opgaveinden for lovens formål at rådgive ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser.Rådet består af en formand og 8 medlemmer. Rådet har ned-sat bl.a. Erhvervsforskerudvalget, som rådgivende udvalg.Sekretariatsbetjeningen af rådet varetages af Styrelsen forForskning og Innovation under Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser.Som konsekvens af forslaget om at oprette Danmarks Inno-vationsfond foreslås det at nedlægge Rådet for Teknologi ogInnovation ved at ophæve og ændre en række bestemmelseri lov om teknologi og innovation. Danmarks Innovations-fond vil efter forslaget indtræde i rettigheder og forpligtelserfor Rådet for Teknologi og Innovation. Dette gælder dog ik-ke rettigheder og forpligtelser vedrørende godkendte tekno-logiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og innovati-
onsnetværk, jf. de almindelige bemærkninger nedenfor i pkt.3.2.Rådet for Teknologi og Innovations opgave med at rådgiveministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser om lov om offentlige forskningsinstitutionerskommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, foreslåshenlagt til Danmarks Forsknings- og InnovationspolitiskeRåd, jf. herved pkt. 1 om det samtidige lovforslag, hvor detforeslås at udvide mandat og sammensætning for DanmarksForsknings- og Innovationspolitiske Råd.Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til de en-kelte bestemmelser.3.2. Administration af godkendte teknologiske servicein-stitutter, innovationsmiljøer og innovationsnetværkMed forslaget til lov om Danmarks Innovationsfond forud-sættes det, at Danmarks Innovationsfond primært skal ud-mønte tilskud til strategisk og udfordringsdrevet forskning,teknologi, herunder højteknologi, og innovation. Fondenskal således have fokus på sin bevilligende funktion.For at sikre en klarere adskillelse af driftsopgaver over foropgaver i forbindelse med udmøntning af bevillinger fore-slås det, at administrationen af de institutionslignende bevil-linger til de godkendte teknologiske serviceinstitutter, inno-vationsmiljøer og innovationsnetværk indtil videre forankresi Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelser.Forslaget om den ændrede forankring af henholdsvis god-kendte teknologiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer oginnovationsnetværk beskrives nedenfor i pkt. 3.2.1-3.2.3 ogde specielle bemærkninger til de enkelte forslag.3.2.1. Godkendte Teknologiske ServiceinstitutterDe godkendte teknologiske serviceinstitutter (GTS-institut-ter) er særskilt reguleret i lov om teknologi og innovation.Ministeren kan efter ansøgning og efter indstilling fra Rådetfor Teknologi og Innovation godkende almennyttige selve-jende institutioner eller almennyttige aktieselskaber somGTS-institutter. Der eksisterer p.t. ni GTS-institutter.GTS-institutterne har til formål at opbygge teknologiskekompetencer og serviceydelser og stille dem til rådighed fordansk erhvervsliv på kommercielle vilkår.GTS-institutterne skal inden for området teknologisk servicearbejde på et økonomisk, fagligt og organisatorisk betryg-gende grundlag. Institutternes vedtægter og ændringer herafskal godkendes af Rådet for Teknologi og Innovation. God-kendelse indebærer, at rådet skal have indseende med insti-tuttets samlede virksomhed, sådan at Rådet for Teknologi ogInnovation kan føre tilsyn med det enkelte institut. Instituttetskal meddele ministeren for forskning, innovation og videre-gående uddannelser, såfremt der sker ændringer i forhold,der ligger til grund for godkendelsen og medfinansieringen.
5
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelser indgår på vegne af Rådet for Teknologi og Inno-vation tre-årige resultatkontrakter med GTS-institutterne.Resultatkontrakterne medfinansierer specifikke forsknings-og udviklingsaktiviteter på GTS-institutterne, der skal føretil opbygning og udvikling af nye teknologiske kompetencerog serviceydelser.Med nedlæggelsen af Rådet for Teknologi foreslås det, atadministrationen af GTS-institutterne indtil videre forankresi Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelser, således at ministeriet varetager administrationenaf GTS-institutterne.Ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser vil efter forslaget fortsat skulle godkende institut-terne, men fremadrettet uden indstilling fra Rådet for Tek-nologi og Innovation. Ministeren vil endvidere overtage ret-tigheder og forpligtelser for Rådet for Teknologi og Innova-tion i forhold til institutterne. Som følge heraf vil ministerenf.eks. respektere allerede indgåede aftaler og kontrakter. Detvil endvidere fremover være ministeren, der alene træfferbeslutning om medfinansiering af institutterne, ligesom mi-nisteren vil skulle godkende institutternes vedtægter og æn-dringer heraf. Endelig foreslås det, at ministeren ligesomRådet for Teknologi og Innovation i dag skal have indseen-de med institutternes samlede virksomhed for at kunne varetilsynet med at institutternes virke udøves i overensstemmel-se med loven.3.2.2. InnovationsmiljøerInnovationsmiljøerne er særskilt reguleret i lov om teknolo-gi og innovation.Ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser kan efter ansøgning godkende innovationsmiljøermed henblik på at fremme samspillet mellem det offentligevidensystem, nye innovative virksomheder, etablerede virk-somheder og kapitalkilder.Innovationsmiljøerne er private investeringsaktieselskabersom på statens og egne vegne investerer risikovillig kapital inye innovative iværksættervirksomheder. Innovationsmiljø-er eraktieselskaber, hvis hovedformål er at beskæftige sigmed aktiviteter, som knytter sig til udvikling af nye serviceog produktideer frem mod kommerciel udnyttelse. Forvalt-ningsloven finder anvendelse på den virksomhed, der udø-ves som innovationsmiljø.Udpegning som innovationsmiljø foretages på baggrund afEU-udbud. Ved seneste udbud i 2013 er fire innovationsmil-jøer blevet udvalgt til at varetage aktiviteterne fra 1. januar2014.Ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser kan inden for den ramme, der fastsætte på de årli-ge finanslove og efter indstilling fra Rådet for Teknologi ogInnovation, helt eller delvis medfinansiere etableringen ogdriften af godkendte innovationsmiljøer samt tildele innova-
tionsmiljøerne en ramme til medfinansiering af nye ideer,opfindelser og forskningsresultater.Med nedlæggelsen af Rådet for Teknologi foreslås det, atadministrationen af innovationsmiljøerne indtil videre for-ankres i Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregå-ende Uddannelser, således at ministeriet varetager admini-strationen af innovationsmiljøerne. Ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser vil fortsat skullegodkende innovationsmiljøerne. Ministeren vil efter forsla-get om at nedlægge Rådet for Teknologi og Innovationfremover alene kunne træffe beslutning om medfinansieringaf etablering og drift af innovationsmiljøer samt tildele inno-vationsmiljøerne en ramme til medfinansiering af nye ideer,opfindelser og forskningsresultater, dvs. uden indstilling.Med henblik på at ensrette reguleringsformen for de tre ord-ninger, foreslås det at indsætte en ny bestemmelse, som sær-skilt regulerer innovationsnetværk.3.2.3. InnovationsnetværkInnovationsnetværk er et initiativ iværksat og medfinansie-ret efter lov om teknologi og innovation.Innovationsnetværk har til formål at fremme samarbejde ogformidling af viden mellem danske og udenlandske forsk-nings- og uddannelsesinstitutioner, teknologiske servicein-stitutter, videninstitutioner og virksomhederDet foreslås, at ministerens mulighed for at medfinansiereinnovationsnetværk lovfæstes i en ny selvstændig bestem-melse i loven på linje med reguleringen af de GodkendteTeknologiske Serviceinstitutter og innovationsmiljøerne.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat,regioner og kommunerLovforslaget indebærer ikke merudgifter for stat, regionereller kommuner.4.1 Specifikke bemærkninger om bevillingsmæssige forholdSom følge af nedlæggelsen af Rådet for Teknologi og Inno-vation overføres bevillingerne på finanslovens §19.74.01.15. Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, §19.74.01.63. Medfinansiering af innovationsmiljøer samtordningen Innovationsnetværk Danmark under §19.74.01.75. Samarbejde om innovation og videnspredningtil § 19.17.04. Andre programaktiviteter på henholdsvis For-slag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2014, samt fi-nanslovsforslaget for 2015. Aktiver og passiver vedrørendede berørte ordninger overdrages ved åbningsbalancen.Midlerne på finanslovens § 19.74.01.15. Godkendte Tekno-logiske Serviceinstitutter opføres på underkonto 90. God-kendte Teknologiske Serviceinstitutter. Midlerne udmøntes i2014 i henhold til de prioriteringer, der fremgår af anmærk-ningerne på kontoen på finansloven for 2014.
6
Midlerne på finanslovens § 19.74.01.63. Medfinansiering afinnovationsmiljøer opføres på underkonto 91. Medfinansie-ring af innovationsmiljøer. Midlerne udmøntes i 2014 i hen-hold til de prioriteringer, der fremgår af anmærkningerne påkontoen på finansloven for 2014Midlerne på finanslovens § 19.74.01.75. Samarbejde om in-novation og videnspredning opføres på underkonto 92. Inno-vationsnetværk Danmark. Midlerne udmøntes i 2014 i hen-hold til de prioriteringer, der fremgår af anmærkningerne påkontoen på finansloven for 2014.Særlige bevillingsbestemmelserI tilknytning til § 19.17.04. Andre programaktiviteter tilføjesfølgende særlige bevillingsbestemmelser, der supplerer ellerfraviger de almindelige bevillingsbestemmelser i budgetvej-ledningen m.v. Efter hver bestemmelse henvises i parentestil det relevante punkt i Budgetvejledningen, jf. cirkulære nr.100 af 14. december 2010 om Budgetvejledning 2011.Der er adgang til at overføre bevillinger fra § 19.17.04.90.Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, § 19.17.04.91.Medfinansiering af innovationsmiljøer, og § 19.17.04.92.Innovationsnetværk Danmark til § 19.11.03. Styrelsen forForskning og Innovation med henblik på dækning af admi-nistrative udgifter til forvaltning af programmer, gennemfø-relse af evalueringer samt andre tidsbegrænsede opgaver,dog således at de lønsumsstyrede bevillinger herved ikkeforhøjes. (BV 2.2.9)Der er adgang til at overføre bevillinger fra § 19.17.04.92.Innovationsnetværk Danmark til bevillinger under § 19.22.Universiteter i forbindelse med tiltag under samarbejde ominnovation og videnspredning. (BV 2.2.9)Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter er ikke omfattetaf reglerne om statens selvforsikring. (BV 2.4.4)Følgeudgifter til fremme af de formål, som er anført i an-mærkningerne til § 19.17.04.90. Godkendte TeknologiskeServiceinstitutter, § 19.17.04.91. Medfinansiering af innova-tionsmiljøer, og § 19.17.04.92. Innovationsnetværk Dan-mark, kan afholdes af bevillingen. (BV 2.10.1)Bevillingerne under § 19.17.04.91. Medfinansiering af inno-vationsmiljøer kan i indeværende finansår forhøjes med ind-tægter fra tilbageløb på medfinansiering mv. under §19.17.04.91. Medfinansiering af innovationsmiljøer.4.2. Nedlæggelse af finanslovskontiLovforslaget indebærer, at finanslovskontoen § 19.74.01.Udvikling af kompetence og teknologi mv. nedlægges.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivetLovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrati-ve konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-gerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter9. HøringEt udkast til lovforslag har været i høring hos følgende myn-digheder og organisationer m.v.: Region Hovedstaden, Re-gion Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Re-gion Syddanmark, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Færøer-nes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Moderniseringsstyrel-sen, Nationalbanken, Rigsrevisionen, Copenhagen BusinessSchool - Handelshøjskolen, Danmarks Tekniske Universitet,IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Uni-versitet, Aarhus Universitet, Arkitektskolen Aarhus, Centerfor Regional- og Turismeforskning, Danmarks Designskole,Danmarks Meteorologiske Institut, Dansk Arkitektur Cen-ter, Dansk Center for Forskningsanalyse, Dansk Institut forInternationale Studier, Det Kongelige Bibliotek, Det Konge-lige Danske Kunstakademi, Det Kongelige Danske Kunst-akademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark ogGrønland, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø,Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analy-se og Forskning, Designskolen Kolding, Forsvarsakademiet,Institut for Menneskerettigheder, IT-Vest, Kennedy Centret- Nationalt forsknings- og rådgivningscenter for genetik,synshandicap og mental retardering, Nationalmuseet, Natur-historisk Museum, Rigsarkivet, SFI - Det Nationale Forsk-ningscenter for Velfærd, Statens Museum for Kunst, StatensSerum Institut, Statsbiblioteket, Akademiet for de TekniskeVidenskaber, A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-KinneyMøllers fond til almene formaal, Bitten og Mads ClausensFond, Carlsbergfondet, Danmarks Apotekerforening, Dan-marks Vækstråd (erstatter Danmarks Erhvervsråd), Dan-marks Forskningspolitiske Råd, Danmarks Grundforsk-ningsfond, Det Frie Forskningsråd, Det Kongelige DanskeVidenskabernes Selskab, Det Strategiske Forskningsråd, DetØkologiske Råd, Det Økonomiske Råd, Fabrikant MadsClausens Fond, Fonden Teknologirådet, Friluftsrådet, Høj-teknologifonden, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeckfonden,Nordea-fonden, Novo Nordisk Fonden, Oticonfonden,Rockwool Fonden, Rådet for Teknologi og Innovation,Trygfonden, Udvalgene vedrørende Videnskabelig Urede-lighed, Veluxfonden, Vækstfonden, Danmarks Akkredit-eringsinstitution, Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbej-derbevægelsens Erhvervsråd, CO-industri, Danish institutefor study abroad, Danmarks Erhvervsforskningsakademi,Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverfor-ening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplys-
7
nings Samråd, Danske Handicaporganisationer, DI, Dan-marks Jurist- og Økonomforbund, Dansk Ungdoms Fælles-råd, Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Dan-ske Universiteter, Det Etiske Råd, DM – fagforening forhøjtuddannede, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet, Fi-nanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Rådgi-vende Ingeniører, Foreningen til Unge Handelsmænds Ud-dannelse, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterIngen.Ingen.Ingen.Ingen.Ingen.Ingen.
Godkendt Teknologisk Service, Højskoleforeningen, Ingeni-ørforeningen i Danmark, IT-Branchen, KL, Kulturministeri-ets Rektorer, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen iDanmark, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,Mellemfolkeligt Samvirke, Ph.d.-nettet, Professionshøjsko-lernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet, Rektorkollegiet forde Kunstneriske og Kulturelle uddannelser, Sektorforsknin-gens Direktørkollegium og Statens Administration.
Økonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrative konsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for er-hvervslivetAdministrative konsekvenser for er-hvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser for bor-gerneForholdet til EU-retten
Negative konsekvenser/merudgifterIngen.Ingen.Ingen.Ingen.Ingen.Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 1, stk. 2)Som følge af forslaget om at oprette Danmarks Innovations-fond foreslås Rådet for Teknologi og Innovation nedlagt, så-ledes at fonden overtager rådets nuværende opgaver. Fondenovertager dog ikke administrationen af de institutionslignen-de bevillinger til godkendte teknologiske serviceinstitutter,innovationsmiljøer og innovationsnetværk, jf. ovenfor samtlovforslaget almindelige bemærkninger i pkt. 3.1. og 3.2.Med nedlæggelse af Rådet for Teknologi foreslås det, at lo-ven fremadover alene regulerer ministeren for forskning, in-novation og videregående uddannelsers kompetence til ativærksætte teknologi- og udviklingsaktiviteter inden for lo-vens område, først og fremmest de væsentlige initiativer, derallerede er iværksat i form af godkendte teknologiske ser-viceinstitutter, innovationsmiljøer og innovationsnetværk.Det foreslås afspejlet i lovens indledende bestemmelse om,hvad der er formålet med loven.Som anført vil loven med forslaget først og fremmest regu-lere godkendte teknologiske serviceinstitutter, innovations-miljøer og innovationsnetværk, men ministeren vil dog somhidtil inden for de rammer, der fastsættes på de årlige fi-nanslove kunne iværksætte andre initiativer til opfyldelse aflovens formål, jf. herved også herved også ordlyden »m.v.«i forslaget til den ændrede formålsbestemmelse.
Til nr. 2 (ophævelse af overskrift før § 3)Som konsekvens af at Rådet for Teknologi og Innovationsforeslås nedlagt, foreslås det at ophæve paragrafoverskriftenom rådet.Til nr. 3 (ny affattelse af § 3)Som konsekvens af forslaget om at nedlægge Rådet for Tek-nologi foreslås bestemmelsen vedrørende nedsættelse af rå-det, sammensætning, udpegningsperiode m.v. ikke videre-ført.I stedet foreslås en ny affattelse af § 3, at ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser kan ind-hente rådgivning fra Danmarks Forsknings- og Innovations-politiske Råd.Det forventes, at ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser inden for lovens nye område i vidtomfang vil indhente rådgivning i eget regi, dvs. i Ministerietfor Forskning, Innovation og Videregående uddannelser el-ler en styrelse under ministeriet. Det er således i dag Styrel-sen for Forskning og Innovation under Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser, der sekreta-riatsbetjener Rådet for Teknologi. Der er derfor i dag i mini-steriet oparbejdet god erfaring med administrationen af god-kendte teknologiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer oginnovationsnetværk, som loven foreslås begrænset til særligtat vedrøre.
8
Som følge af det samtidige lovforslag om bl.a. at udvidemandatet for Danmarks- Forsknings- og Innovationspoliti-ske Råd til udover forskning også at omfatte teknologi oginnovation, jf. de almindelige bemærkninger i pkt. 1, fore-slås det, at ministeren også skal kunne indhente rådgivningfra dette råd.Til nr. 4 (ophævelse § 4 og § 4 a)Som følge af forslaget om at nedlægge Rådet for Teknologiog Innovation foreslås det, at bestemmelserne vedrørenderådets rådgivningsfunktion, udarbejdelse af strategier, analy-ser og evalueringer ikke videreføres. Se hertil bemærknin-gerne til nr. 4.Som en yderligere konsekvens af forslaget om at nedlæggeRådet for Teknologi og Innovation, foreslås det endvidere atophæve bestemmelsen vedrørende rådets mulighed for tilde-ling af op til 20 pct. af den enkelte bevilling afsat på finans-loven til videnspredning og innovation til internationale fo-ra.Til nr. 5 (§ 5, stk. 1)Med nedlæggelsen af Rådet for Teknologi og Innovationforeslås det, at rådet udgår af bestemmelsen.Med forslaget vil ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser fortsat efter ansøgning kunne god-kende de teknologiske serviceinstitutter, men dette kanfremadrettet ske uden indstilling.Til nr. 6 (§ 5, stk. 3)Som konsekvens af forslaget om at nedlægge Rådet for Tek-nologi og Innovation, foreslås det, at det fremover er mini-steren for forskning, innovation og videregående uddannel-ser og ikke rådet, der skal godkende institutternes vedtægterog ændringer heraf.Til nr. 7 (§ 5, stk. 4)Det foreslås som en konsekvens af forslaget om at nedlæggeRådet for Teknologi og Innovation, at det er ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser, somfremover vil skulle have indseende med de godkendte tek-nologiske serviceinstitutters samlede virksomhed for dervedat kunne udføre tilsyn med, at institutternes virke udøves ioverensstemmelse med loven. Ministeren overtager dervedden tilsynsforpligtelse som Rådet for Teknologi og Innova-tion har i dag. Forslaget skal ses i sammenhæng med, at deter ministeren, som foreslås tillagt kompetence til at træffealle afgørelser efter loven vedrørende de Godkendte Tekno-logiske Serviceinstitutter.Til nr. 8 (§ 5, stk. 6, 2. pkt.)Med forslaget om at nedlægge Rådet for Teknologi og Inno-vation, foreslås det at lade rådets indstillingsret ved ministe-rens tilbagekaldelse af en godkendelse udgå af bestemmel-sen.
Til nr. 9 (§ 7, stk. 2, nr. 2)Det foreslås at opdatere det gældende krav om, at stifterneaf et innovationsmiljø højst må have 50.000 kr. ubetalt for-falden gæld til det offentlige således at stifterne ikke må ha-ve ubetalt gæld til det offentlige, der overstiger 100.000 kr.Derved vil kravet modsvare det lignende krav i lov om be-grænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentli-ge udbudsforretninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.maj 1997. Det oplyses i den forbindelse, at innovationsmil-jøerne i en lang årrække har været udpeget netop efter afhol-delse af offentlige udbudsforretninger, og det er derfor hen-sigtsmæssigt at ensrette bestemmelserne.Til nr. 10 (§ 7, stk. 4)Som følge af at Rådet for Teknologi og Innovation nedlæg-ges foreslås det, at rådet udgår af bestemmelsen.Med forslaget vil ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser inden for en ramme, der fastsættespå de årlige finansloven kunne medfinansiere etablering ogdrift af innovationsmiljøernes uden indstilling fra rådet.Til nr. 11 (§ 9, stk. 1)Som konsekvens af nedlæggelsen af Rådet for Teknologi ogInnovation foreslås det, at rådet udgår af bestemmelsen.Ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser vil med forslaget inden for en ramme, der fastsæt-tes på de årlige finanslove kunne tildele innovationsmiljøer-ne midler til at medfinansiere kommercialisering af nye ide-er opfindelser og forskningsresultater.Til nr. 12 (ny overskrift og ny paragraf § 9 a)Som anført i de almindelige bemærkninger under pkt. 3.2foreslås det, at tre velkendte tilskudsordninger indtil videreforankres i Ministeriet for Forskning, Innovation og Videre-gående Uddannelser. Der er tale om to ordninger, dvs. deGodkendte Teknologiske Serviceinstitutter og innovations-miljøer, som allerede i dag er reguleret særskilt i loven.Den tredje ordning, innovationsnetværk, er ikke i dag regu-leret særskilt i loven, men har hjemmel inden for rammerneaf den gældendes lovs § 1, stk. 3.Med henblik på at ensrette reguleringsformen for de tre ord-ninger, foreslås det at indsætte en ny bestemmelse, som sær-skilt regulerer innovationsnetværk.Det foreslås således at der indsættes en ny paragrafoverskrift»Innovationsnetværk« og en selvstændig paragraf (§ 9 a),der regulerer innovationsnetværk.Innovationsnetværk har til formål at fremme af samarbejdeog formidling af viden mellem danske og udenlandskeforsknings- og uddannelsesinstitutioner, GTS-institutter, vi-deninstitutioner og virksomheder.
9
Innovationsnetværk omfatter aktiviteter, som udgør en fast,men fleksibel del af infrastrukturen i det danske innovati-onssystem. Innovationsnetværkene etableres som selvstæn-dige organisationer, der skal løse bestemte opgaver, herun-der understøtte processen og udgøre centrale aktører i for-bindelse med samfundspartnerskaber om innovation. Inno-vationsnetværkene skal samtidig have fokus på kvalitetsud-vikling og professionalisering og internationalisering af dedanske innovationsnetværk og klyngeorganisationer.Tildeling af medfinansiering til innovationsnetværk foreslåsat skulle ske på baggrund af ansøgning og efter offentlig-gjorte kriterier for tildeling af medfinansiering. Det foreslåsi lighed med de to øvrige ordninger, der reguleres særskilt iloven, at det er ministeren for forskning, innovation og vide-regående uddannelser, der har kompetencen til at behandleansøgninger og tildele medfinansiering af innovationsnet-værk.Til nr. 13 (§ 11, stk. 2)Med den nuværende § 11, stk. 2, kan ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser efter aftalemed finansministeren bemyndige Finansstyrelsen til at træf-fe afgørelser efter nærmere regler i forbindelse med admini-strationen af midler bevilget efter denne lov.Da Finansstyrelsen er erstattet med Statens Administration,foreslås at konsekvensændre bestemmelsen.Til nr. 14 (ny overskrift til 14)Det foreslås, at § 14 får en ny overskrift som følge af denændrede forslag til § 14, jf. forslaget nr. 15 og de speciellebemærkninger nedenfor.Til nr. 15 (ny affattelse af § 14)Af ordensmæssige grunde foreslås det, at den § 14 med de-legations- og klagebestemmelser revideres.Ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser kan ulovbestemt delegere sine beføjelser til for-valtningsmyndigheder under Ministeriet for Forskning, In-novation og Videregående Uddannelser efter almindeligeforvaltningsretlige regler. Beslutningen om, at en kompeten-ce overlades mere permanent f.eks. af en minister til en sty-relse, bør imidlertid af hensyn til borgernes mulighed for atkunne vide, hvem der er rette myndighed, altid angives i enbekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets vejledning nr.153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrati-ve forskrifter. Det foreslås derfor, at der i loven indsættes enhjemmel for ministeren til at bemyndige en statslig forvalt-ningsmyndighed eller tilsvarende institution under ministeri-et til at udøve de beføjelser, der i loven er tillagt ministeren.Ministeren kan herefter i en bekendtgørelse udnytte adgan-gen til at delegere opgaver og beføjelser til en statslig for-valtningsmyndighed under ministeriet.
Bemyndigelseshjemlen i stk. 1 er formuleret, så den kanrumme statslige forvaltningsmyndigheder, som organisato-risk er underordnet styrelser placeret direkte under ministe-riet. Ministeren kan således efter den foreslåede bestemmel-se delegere sine beføjelser efter loven til enhver forvalt-ningsmyndighed inden for ministeriets administrative hie-rarki uanset forvaltningsmyndighedens placering i det admi-nistrative hierarki, herunder forvaltningsmyndigheder, somer underordnet styrelser.For at sikre, at ministeren hvis der træffes beslutning omflytning af institutioner under ministeriet kan henlæggeeventuelle myndighedsopgaver dertil, hvis dette findes hen-sigtsmæssigt, foreslås bestemmelsen derfor formuleret såle-des, at ministeren også kan bemyndige forvaltningsmyndig-heder uden for ministeriet til at udøve de beføjelser, der i lo-ven er tillagt ministeren. Det foreslås på den baggrund, atbemyndigelsesbestemmelsen formuleres, sådan at ministe-ren for forskning, innovation og videregående uddannelserefter forhandling med vedkommende minister kan bemyndi-ge andre statslige forvaltningsmyndigheder til at udøve debeføjelser, som i de respektive love er tillagt ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser. Der eralene tale om statslige forvaltningsmyndigheder. Der kan så-ledes ikke i medfør af de foreslåede bestemmelser ske dele-gation til private virksomheder eller organisationer. Omfan-get af delegationen til den pågældende statslige forvalt-ningsmyndighed skal ske efter forhandling medvedkommende minister.Det foreslås istk. 2,at ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser får hjemmel til at fastsætteregler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet ihenhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder om klagefri-ster, men også om, at afgørelserne ikke skal kunne påklages,hvilket betyder, at ministeren også kan afskære klageadgan-gen fra organisatorisk underordnede statslige myndighedertil styrelserne eller fra andre statslige forvaltningsmyndighe-der. Ministeren kan f.eks. således ikke blot afskære påklagetil ministeren, men også påklage til styrelserne. Mulighedenfor at afskære klageadgang knytter sig kun til afgørelser påområder, som er delegeret fra ministeren i henhold til loven.Således vil ministeren ikke med denne bestemmelse havehjemmel til at afskære klageadgang, der i øvrigt er fastsat ilovgivningen m.v.Medstk. 3får ministeren for forskning, innovation og vide-regående uddannelser hjemmel til at fastsætte regler omudøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig forvalt-ningsmyndighed efter forhandling med vedkommende mi-nister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1. Bestem-melsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren udnytter sinadgang til at delegere beføjelser til andre statslige forvalt-ningsmyndigheder uden for Ministeriet for Forskning, Inno-vation og Videregående Uddannelsers ressortområde.Til nr. 16 (ophævelse af § 18)
10
Som en konsekvens af forslaget om nedlæggelse af Rådetfor Teknologi og Innovation, ophæves den tidligere over-gangsbestemmelse, hvorefter Rådet for Teknologi og Inno-vation overtager rettigheder og forpligtelser fra tidligere rådog udvalg. Som anført ovenfor i de almindelige bemærknin-ger pkt. 3.1 og 3.2. og de specielle bemærkninger til § 3 ne-denfor indtræder Danmarks Innovationsfond i Rådet forTeknologi og Innovations rettigheder og forpligtelser, idetMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelser dog indtræder i rådets rettigheder og forpligtelser irelation til GTS-institutter, innovationsmiljøer og innovati-onsnetværk.Til § 2(Lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle ak-tiviteter og samarbejde med fonde)Til nr. 1 (§ 14)Af den nuværende § 14 i lov om offentlige forskningsinsti-tutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fondeer det fastsat, at Rådet for Teknologi og Innovation kan råd-give ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser om loven, herunder om relationen til øvrige ak-tiviteter til fremme af teknologioverførsel.Samtidig med dette lovforslag har ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser fremsat forslag om,at Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd får etudvidet mandat til at rådgive ministeren for forskning, inno-vation og videregående uddannelser, jf. herved de almindeli-ge bemærkninger i pkt. 1. Med nedlæggelse af Rådet forTeknologi og Innovation foreslås det derfor, at DanmarksForsknings- og Innovationspolitiske Råd overtager opgavenmed at rådgive ministeren om lov om offentlige forsknings-institutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde medfonde, herunder om relationen til øvrige aktiviteter til frem-me af teknologioverførsel.Til § 3
(Ikrafttræden)Det foreslås vedstk. 1,at loven træder i kraft den 1. april2014, så den træder i kraft samtidig med de øvrige foreslåe-de love, er omtalt i dette lovforslag, dvs. lov om DanmarksInnovationsfond og lov om ændring af lov om forsknings-rådgivning m.v. og forskellige andre love og om ophævelseaf lov om Højteknologifonden (samleloven).Istk. 2foreslås det, at Danmarks Innovationsfond ved lo-vens ikrafttræden indtræder i de rettigheder og forpligtelser,som tilkommer Rådet for Teknologi og Innovation, der ned-lægges. Som følge heraf forsætter Erhvervsforskerudvalgetnedsat af Rådet for Teknologi og Innovation som udvalgunder Danmarks Innovationsfond indtil bestyrelsen bestem-mer andet, jf. lov om Danmarks Innovationsfond. Det forud-sættes at nuværende sekretariatsmedarbejdere, der betjenerRådet for Teknologi og Innovation, overføres til DanmarksInnovationsfond med virkning fra lovens ikrafttræden efternærmere bestemmelse af ministeren for forskning, innova-tion og videregående uddannelser.Istk. 3foreslås det, at Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående Uddannelser ved lovens ikrafttræden ind-træder i de rettigheder og forpligtelser, som tilkommer Rå-det for Teknologi og Innovation, der nedlægges, i relation tilde Godkendte teknologiske Serviceinstitutter, innovations-miljøer og innovationsnetværk.Til § 4(Færøerne og Grønland)Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighed.Bestemmelsen indebærer, at loven ikke gælder for Færøerneog Grønland. Lovens § 1 kan dog ved kongelig anordningsættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønlandmed de ændringer, som de færøske og grønlandske forholdtilsiger.
11
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om teknologi og innovation, jf. lovbekendtgørelse nr.835 af 13. august 2008, som ændret ved § 72 i lov nr. 1336 af19. december 2008, foretages følgende ændringer:§ 1....Stk. 2.Loven tilsigter navnlig at fremme1) samarbejde og formidling af viden mellem danske ogudenlandske forskere, danske og udenlandske forsknings- oguddannelsesinstitutioner, teknologiske serviceinstitutter, vi-deninstitutioner og virksomheder,2) innovation, udvikling, spredning, udnyttelse og kommer-cialisering af forskningsresultater, ny teknologi, organisato-risk og markedsmæssig viden,3) tilgang og udvikling af viden- og teknologibaserede virk-somheder,4) innovation og tilførsel af kapital og kompetence til viden-og teknologibaserede virksomheder,5) internationalt samarbejde om udnyttelsen af viden og tek-nologi....
1.I§ 1, stk. 2,indsættes efter »fremme«: »teknologiudviklingog innovation, der udøves gennem godkendte teknologiskeserviceinstitutter, innovationsmiljøer og innovationsnetværkm.v., samt ved«.
Rådet for Teknologi og Innovation
2.Overskriftenfør § 3 ophæves.
§ 3.Til bistand ved gennemførelsen af lovens formål ned-sætter ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Rå-det for Teknologi og Innovation.Stk. 2.Rådet består af en formand og 8 medlemmer. Rå-dets formand og medlemmer udpeges af ministeren for vi-denskab, teknologi og udvikling. Rådet sammensættes såle-des, at der i rådet er repræsenteret kompetencer vedrørendeteknologisk udvikling og innovation i erhvervslivet, tilførselaf kapital og kompetence til virksomhedsudvikling, formid-ling og kommercialisering af forskningsresultater, samarbej-de mellem virksomheder og forskere, forskningsinstitutio-ner, teknologiske serviceinstitutter m.v. og internationaltsamarbejde om teknologi og innovation samt de særlige for-hold for mindre virksomheder.Stk. 3.Formanden og rådets medlemmer udpeges for indtil3 år ad gangen. Genudpegning kan ske én gang.Stk. 4.Ministeren for videnskab, teknologi og udviklingstiller sekretariatsbistand til rådighed for rådet.Stk. 5.Ministeren for videnskab, teknologi og udviklinggodkender forretningsordenen efter indstilling fra rådet.Stk. 6.Ministeren for videnskab, teknologi og udviklingkan fastsætte nærmere bestemmelser for Rådet for Teknolo-gi og Innovations virke.
3.§ 3affattes således:»§3.Til bistand ved gennemførelsen af lovens formål kanministeren for forskning, innovation og videregående uddan-nelser indhente rådgivning fra Danmarks Forsknings- og In-novationspolitiske Råd.«
12
§ 4.Rådet for Teknologi og Innovation har til opgave in-den for rammerne af § 1, stk. 1 og 2, at rådgive ministerenom tilrettelæggelsen og udviklingen af indsatsen for at styr-ke den fremtidige vækst og innovation i erhvervslivet.Stk. 2.Rådet kan udarbejde strategier, gennemføre analy-ser og evalueringer af udviklingen og konkrete initiativer in-den for rådets arbejdsområde.Stk. 3.Ministeren kan henlægge administrationen af initia-tiver iværksat efter § 1, stk. 3, til Rådet for Teknologi og In-novation eller en styrelse under Ministeriet for Videnskab,Teknologi og Udvikling.Stk. 4.Rådet træffer afgørelse i sager vedrørende de initia-tiver, som af ministeren i medfør af stk. 3 er henlagt til rå-det, og hvortil der ydes hel eller delvis medfinansiering. Rå-det kan delegere sin beslutningskompetence i bevillingssa-ger til sekretariatet. Rådet fastsætter i så tilfælde en sekreta-riatsbemyndigelse.Stk. 5.Rådet udøver de beføjelser i forhold til de godkend-te teknologiske serviceinstitutter, der følger af § 5, og de be-føjelser i forhold til innovationsmiljøerne, der følger af §§ 7og 9.Stk. 6.Rådet kan nedsætte ad hoc-udvalg til bistand vedgennemførelse af rådets arbejdsopgaver. Sådanne udvalg eralene rådgivende og kan ikke tillægges beslutningskompe-tence.Stk. 7.Rådets afgørelser efter stk. 1-5 kan ikke indbringesfor anden administrativ myndighed.§ 4 a.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kanfor at fremme det internationale samarbejde beslutte at for-dele op til 20 pct. af den enkelte bevilling til videnspredningog innovation på finansloven til internationale fora. Ministe-ren kan indhente rådgivning fra Rådet for Teknologi og In-novation herom.Stk. 2.Ministeren kan bemyndige Rådet for Teknologi ogInnovation til at fordele op til 20 pct. af de bevillinger, sområdet modtager fra ministeren, jf. § 4, stk. 3, til internationa-le fora.Stk. 3.Det er en forudsætning for at fordele midler efterstk. 1 og 2, at det internationale forum anvender midlerne tiltilskud, der1) gives efter ansøgning i åben konkurrence,2) fremmer lovens formål og3) gives inden for bevillingsforudsætningerne og med be-tryggende regnskabsaflæggelse.
4.§ 4og4 aophæves.
§ 5.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kanefter ansøgning og efter indstilling fra Rådet for Teknologiog Innovation godkende almennyttige selvejende institutio-ner eller almennyttige aktieselskaber som godkendte tekno-logiske serviceinstitutter....
5.I§ 5, stk. 1,udgår »og efter indstilling fra Rådet for Tekno-logi og Innovation«.
13
§ 5....Stk. 3.Institutternes vedtægter og ændringer heraf skalgodkendes af Rådet for Teknologi og Innovation....§ 5....Stk. 4.Godkendelse indebærer, at rådet skal have indseen-de med instituttets samlede virksomhed....§ 5....Stk. 6.Godkendelse efter stk. 1 kan meddeles for indtil 3år. Ministeren kan efter indstilling fra rådet tilbagekaldegodkendelsen med eller uden varsel, hvis de forudsætninger,der lå til grund for godkendelsen, ikke længere er til stede,jf. stk. 2.§ 7....Stk. 2.Et innovationsmiljø skal for at blive godkendt rådeover faciliteter og kvalifikationer, der kan fremme nye inno-vative virksomheder med henblik på at udvikle og kommer-cialisere nye service- og produktideer. For at et innovations-miljø kan godkendes, skal stifterne endvidere opfylde føl-gende krav:1) ...2) Stifterne må ikke have ubetalt forfalden gæld til det of-fentlige, der overstiger 50.000 kr....§ 7....Stk. 4.Ministeren for videnskab, teknologi og udviklingkan inden for en ramme, der fastsættes på de årlige finanslo-ve og efter indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovationhelt eller delvis medfinansiere etableringen og driften afgodkendte innovationsmiljøer....
6.I§ 5, stk. 3,ændres »Rådet for Teknologi og Innovation«til: »ministeren«.
7.I§ 5, stk. 4,ændres »rådet« til: »ministeren«.
8.I§ 5, stk. 6, 2. pkt.,udgår »efter indstilling fra rådet«.
9.I§ 7, stk. 2, nr. 2,ændres »50.000« til: »100.000«.
10.I§ 7, stk. 4,udgår »og efter indstilling fra Rådet for Tek-nologi og Innovation«.
§ 9.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kaninden for en ramme, der fastsættes på de årlige finanslove,og efter indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation til-dele innovationsmiljøerne en ramme til at medfinansierekommercialisering af nye ideer, opfindelser og forskningsre-sultater....
11.I§ 9, stk. 1,udgår »og efter indstilling fra Rådet for Tek-nologi og Innovation«.
12.Efter § 9 indsættes:»Innovationsnetværk§ 9 a.Ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser kan tildele medfinansiering af innovationsnet-værk til fremme af samarbejde og formidling af viden mellemdanske og udenlandske forsknings- og uddannelsesinstitutio-ner, godkendte teknologiske serviceinstitutter, videninstitutio-ner og virksomheder.
14
Stk. 2.Medfinansiering af innovationsnetværk tildeles efter-ansøgning og på baggrund af offentliggjorte kriterier for tilde-ling af medfinansiering.«§ 11....Stk. 2.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kanefter aftale med finansministeren bemyndige Finansstyrelsentil at træffe afgørelser efter nærmere regler i forbindelse medadministrationen af midler bevilget efter denne lov.
13.I§ 11, stk. 2,ændres »Finansstyrelsen« til: »Statens Ad-ministration«.
14.Overskriftentil § 14 affattes således:Klagebestemmelser»Delegationsbestemmelser«
§ 14.Henlægger ministeren for videnskab, teknologi ogudvikling administrationen af initiativer iværksat efter § 1,stk. 3, til en styrelse, kan styrelsens afgørelser efter dennelov eller efter regler fastsat i medfør af denne lov påklagestil ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, jf. dogstk. 2.Stk. 2.Ministeren for videnskab, teknologi og udviklingkan bestemme, at afgørelser kan indbringes for en særligklageinstans, og om klageinstansen i så fald har den endeligeadministrative afgørelse af sagen.
15.§ 14affattes således:»§ 14.Ministeren for forskning, innovation og videregåen-de uddannelser kan bemyndige en statslig forvaltningsmyn-dighed under ministeriet eller andre statslige forvaltnings-myndigheder til efter forhandling med vedkommende minis-ter at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministerenfor forskning, innovation og videregående uddannelser.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om adgangen til at på-klage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse ef-ter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte regler om udøvelsen af de be-føjelser, som en anden statslig forvaltningsmyndighed efterforhandling med vedkommende minister bliver bemyndigettil at udøve efter stk. 1.«
§ 18.Rådet for Teknologi og Innovation overtager Rådet forTeknologisk Services rettigheder og pligter vedrørende udta-lelser om dansk og international forskning og Erhvervsud-viklingsrådets rettigheder og pligter, som ved regeringsdan-nelsen blev overført til Ministeriet for Videnskab, Teknologiog Udvikling, og som vedrører indstilling af medlemmer tilråd m.v. og udtalelser om dansk og international forskning.
16.§ 18ophæves.
§2I lov om offentlige forskningsinstitutioner s kommercielleaktiviteter og samarbejde med fonde, jf. lovbekendtgørelse nr.353 af 25. marts 2013, foretages følgende ændring:
1.I§ 14ændres »Rådet for Teknologi og Innovation« til:»Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd«.
§3Loven træder i kraft den 1. april 2014.Stk. 2.Danmarks Innovationsfond indtræder ved lovensikrafttræden i de rettigheder og forpligtelser, som tilkommer
15
Rådet for Teknologi og Innovation, der nedlægges, jf. dogstk. 2.Stk. 3.Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregå-ende Uddannelser indtræder ved lovens ikrafttræden i de ret-tigheder og forpligtelser, som tilkommer Rådet for Teknologiog Innovation, der nedlægges, i relation til godkendte tekno-logiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og innovations-netværk.
§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft forFærøerne og Grønland med de ændringer, som færøske oggrønlandske forhold tilsiger.