Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 24
Offentligt
1292887_0001.png
1292887_0002.png
1292887_0003.png
1292887_0004.png
1292887_0005.png
1292887_0006.png
1292887_0007.png
1292887_0008.png
1292887_0009.png
1292887_0010.png
1292887_0011.png
1292887_0012.png
1292887_0013.png
1292887_0014.png
1292887_0015.png
1292887_0016.png
1292887_0017.png
1292887_0018.png
1292887_0019.png
1292887_0020.png
1292887_0021.png
1292887_0022.png
1292887_0023.png
1292887_0024.png
1292887_0025.png
1292887_0026.png
1292887_0027.png
1292887_0028.png
1292887_0029.png
1292887_0030.png
1292887_0031.png
1292887_0032.png
1292887_0033.png
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
UDKASTForslagtilLov om Danmarks Innovationsfond
Kapitel 1Lovens formål og område.§ 1.Danmarks Innovationsfond fonden for strategisk forskning, højteknologiog innovation har til formål at give tilskud til udvikling af viden og teknologi, her-under højteknologi, der fører til styrkelse af forskning og innovative løsninger tilgavn for vækst og beskæftigelse i Danmark.Stk. 2.Fonden skal særligt understøtte løsninger på konkrete samfundsudfor-dringer og øge forsknings- og innovationsindsatsen i virksomheder, herunder småog mellemstore virksomheder.§ 2.Fonden har inden for sit formål ansvar for at give tilskud til strategisk ogudfordringsdrevet forskning, teknologiudvikling og innovation, som bidrager til atøge andelen af innovative virksomheder, øge andelen af private virksomheders in-vesteringer i forskning og udvikling og øge andelen af højtuddannede medarbejde-re i virksomheder.Stk. 2.Fonden skal tilrettelægge sin udmøntning af tilskud sådan, at den under-støtter1) bedre kobling mellem forskning af høj kvalitet og innovation, herunder sam-arbejde om forskning, teknologiudvikling og innovation mellem videninstitutionerog virksomheder,2) dansk deltagelse i internationalt samarbejde om strategisk og udfordringsdre-vet forskning, teknologiudvikling og innovation,3) modning af lovende forskningsresultater og opfindelser med henblik på hurti-gere formidling, anvendelse og kommercialisering af den viden, der udvikles ogproduceres med støtte fra fonden.§ 3.Fonden fastlægger selv et begrænset antal virkemidler inden for sit formålog inden for de rammer, der fastsættes på de årlige bevillingslove.Stk. 2.Fonden kan stille krav om medfinansiering fra ansøgerne.§ 4.Fonden kan inden for sit formål1) udmønte tilskud til samfundspartnerskaber,2) beslutte at udmønte tilskud i samfinansiering med andre offentlige og privatebevillingsgivere,3) beslutte at fordele op til 20 pct. af den årlige bevilling til udmøntning via in-ternationale fora, hvis de pågældende fora udmønter tilskud i åben konkur-rence efter faglig vurdering,4) deltage i internationale fora som led i sin bevillingsfunktion.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
§ 5.Fonden skal godkende uddelingsproceduren og foretage en forskningsfagligvurdering af indkomne ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af statsligeforskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger knyttet til en bestemt institutioneller bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening. De enkelte ministreuddeler herefter midlerne blandt de ansøgere, som fonden har fundet støtteværdige.Kapitel 2Etablering, ledelse og organisering§ 6.Danmarks Innovationsfond etableres af ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser som et uafhængigt organ inden for den statslige for-valtning.Stk. 2.Fondens virksomhed finansieres ved bevillinger på de årlige bevillingslo-ve. Fonden kan modtage tilskud og donationer fra andre offentlige og private aktø-rer til anvendelse inden for sit formål.Stk. 3.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser udste-der årligt et bevillingsbrev til fonden på baggrund af de årlige bevillingslove.Stk. 4.Fonden aflægger regnskab og revideres efter de regler, der gælder for sta-ten.§ 7.Fonden ledes af en bestyrelse, som har ansvar for og kompetence til at træf-fe alle beslutninger inden for fondens formål, herunder udmønte tilskud til udvik-ling af viden og teknologi, jf. kapitel 1.§ 8.Bestyrelsen kan i nærmere bestemt omfang delegere sin kompetence1) til udvalg, jf. kapitel 4,2) til sekretariatet, jf. kapitel 5 eller3) til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser elleren statslig forvaltningsmyndighed under ministeriet.Stk. 2.Bestyrelsen fastlægger de nærmere rammer for delegationen i en bemyn-digelse, der offentliggøres på fondens hjemmeside.§ 9.Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, udformer hvert tredje år fon-dens strategi med effektmål samt udarbejder en årlig beretning om fondens virke.Stk. 2.Fondens forretningsorden, strategier og den årlige beretning, jf. stk. 1,skal offentliggøres på fondens hjemmeside efter godkendelse af ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser.Kapitel 3Bestyrelsens sammensætning§ 10.Bestyrelsen består af en formand og 8 medlemmer.Stk. 2.Formanden og bestyrelsesmedlemmerne udpeges af ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser i deres personlige egenskab efter af-holdelse af åbent opslag.§ 11.Et flertal af bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, skal have er-faringer fra det private erhvervsliv. Samtidig skal et flertal af medlemmerne væreenten anerkendte forskere eller forskningskyndige, som udøver forskningsaktivitet,jf. § 2, nr. 1 og nr. 2, i lov om forskningsrådgivning m.v.
2
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Stk. 2.Bestyrelsen skal sammensættes sådan, at den samlet repræsenterer erfa-ring med1) teknologiudvikling og innovation i det private erhvervsliv, herunder i små ogmellemstore virksomheder,2) strategisk og udfordringsdrevet forskning, herunder offentligt-privat forsk-nings- og innovationssamarbejde,3) anvendelse og kommercialisering af forskningsresultater,4) innovations- og forskningsfinansiering, herunder tilførsel af kapital til virk-somhedsudvikling og5) internationale aktiviteter om forskning, teknologiudvikling og innovation.§ 12.Bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, udpeges for en periode påindtil 3 år. Genudpegning er mulig, indtil et medlem har været udpeget i samlet 6år, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kanundtagelsesvis forlænge udpegningsperioderne for bestyrelsesmedlemmerne, her-under formanden, for en begrænset periode ud over de perioder, som er anført i stk.1.Kapitel 4Udvalg§ 13.Bestyrelsen kan nedsætte et begrænset antal udvalg til at bistå med fagligevurderinger, til at udmønte tilskud til udvikling af viden, teknologi og innovationog til andre opgaver.§ 14.Bestyrelsen skal sikre, at antallet af udvalg holdes på det lavest mulige ni-veau, og at alle opgavebestemte udvalg ophører, når deres opgave er fuldført. Be-styrelsen fastsætter udvalgenes afgrænsning i forhold til hinanden.Stk. 2.Bestyrelsen udpeger formænd og medlemmer af udvalgene.Stk. 3.Udvalgene sammensættes sådan, at medlemmernes kompetencer afspejlerudvalgenes faglige eller funktionsmæssige opgaver. Medlemmer af udvalg, derskal vurdere ansøgninger om tilskud, skal tilsammen have kompetence til at vurde-re kvalitet, effekt og relevans af ansøgningerne.§ 15.Udvalgene er underlagt bestyrelsens instruktionsbeføjelse.§ 16.Bestyrelsen træffer nærmere beslutning om den overordnede fordeling afmidler mellem udvalgene.Kapitel 5Sekretariatsfunktioner§ 17.Bestyrelsen etablerer fondens sekretariatsfunktioner.§ 18.Sekretariatet er underlagt bestyrelsens instruktionsbeføjelse.Stk. 2.Sekretariatet skal understøtte fondens aktiviteter, navnlig fondens udste-delse af bevillinger og faglige opfølgning på bevillinger.Stk. 3.Bestyrelsen kan bestemme, at sekretariatet løser opgaver for Ministerietfor Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser efter nærmere aftale.
3
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
§ 19.Bestyrelsen kan bestemme, at nærmere bestemte administrative funktionerudøves af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser efternærmere aftale.§ 20.Fonden afholder de nødvendige omkostninger til sekretariatsfunktionerneinden for rammerne af de årlige bevillingslove. Ministeren for forskning, innovati-on og videregående uddannelser godkender efter indstilling fra bestyrelsen om-kostningernes omfang og sekretariatets ledelse og placering m.v.Kapitel 6Bevillingsfunktion§ 21.Fonden træffer afgørelse om tilskud inden for lovens formål og inden forde rammer, der er fastsat på de årlige bevillingslove. Afgørelser træffes ved tilde-ling af bevillinger i åben konkurrence på baggrund af saglige og forud offentlig-gjorte kriterier med vægt på bl.a. kvalitet, effekt og relevans af ansøgningerne.Stk. 2.Fondens bevillingsfunktion skal varetages efter ensartede retningslinjer.Retningslinjerne, der skal offentliggøres, skal sikre, at ansøgninger til forsknings-aktiviteter vurderes af anerkendte forskere, jf. § 2, nr. 1, i lov om forskningsrådgiv-ning m.v., under relevant inddragelse af eksterne bedømmere.Stk. 3.En bevilling tildeles en person eller en juridisk enhed efter fondens vurde-ring i forhold til det konkrete virkemiddel.§ 22.Fondens ansøgningsprocedurer skal være enkle, fleksible og afstemt i for-hold til det enkelte projekts kompleksitet og bevillingens størrelse.§ 23.Fonden skal etablere en fleksibel model for opfølgning på og evaluering aftildelte bevillinger. Modellen skal bidrage til at sikre fremdrift i de projekter, dergives tilskud til.§ 24.Med henblik på at skabe større sammenhæng i statslige bevillinger tilforskning, teknologiudvikling og innovation skal fonden koordinere sin bevillings-funktion med andre relevante offentlige og private bevillingsmyndigheder, herun-der regionale myndigheder. Koordineringsforpligtelsen gælder både sammensæt-ningen af virkemidler og temaer samt tilrettelæggelsen af administrationen medhenblik på1) at undgå overlappende bevillinger med andre bevillingsmyndigheder,2) at sikre understøttelse af forskning, teknologiudvikling og innovation i alle faserfra idé til udvikling,3) at sikre sammenhængende dansk deltagelse i internationale puljer, der udmøntertilskud til forskning, teknologiudvikling og innovation,4) at understøtte udviklingen af ensartede og enkle ansøgningsprocedurer og vilkårfor offentlig udmøntning bevillinger til forskning, teknologiudvikling og innovati-on.§ 25.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan ef-ter indstilling fra bestyrelsen fastsætte nærmere bestemmelser om bevillingsfunkti-onen, herunder om1) fondens økonomiske og administrative vilkår, der stilles som betingelse for til-deling og anvendelse af en bevilling,2) fondens indkaldelse af ansøgninger og kravene hertil,
4
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
3) formkrav, særligt om digital kommunikation og om tidsfrister,4) krav om, at manglende overholdelse af formkrav kan medføre, at en ansøgningafvises,5) fondens vilkår for bevillingsmodtageres regnskabsaflæggelse, faglige afrappor-tering og revision,6) krav om bortfald af bevilling og tilbagebetaling af udbetalt tilskud i tilfælde,hvor bevillingshaver har misligholdt betingelserne for bevillingen.
Kapitel 7Klageadgang§ 26.Fondens afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndig-hed, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Klager over retlige forhold i forbindelse med fondens afgørelser som bevil-lingsmyndighed kan påklages til ministeren for forskning, innovation og videregå-ende uddannelser.§ 27.I det omfang bestyrelsen delegerer beslutningskompetence vedrørendeadministration af tildelte bevillinger til en statslig forvaltningsmyndighed underMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, jf. § 8, stk. 1,nr. 3, kan forvaltningsmyndighedens afgørelser truffet i medfør af delegationen på-klages til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser.§ 28.Klager efter §§ 26 og 27 skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgø-relsen er meddelt den pågældende.Kapitel 8Tilsyn m.v.§ 29.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser fører til-syn med fonden.Stk. 2.Ministeren kan afkræve fonden enhver oplysning, som ministeren anser fornødvendig for at kunne udøve sin tilsynsforpligtelse. Ministeren skal til enhver tidhave adgang til at gøre sig bekendt med fondens administrative og økonomiske sy-stemer, bøger, regnskaber og virksomhed i øvrigt§ 30.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan be-stemme, at fonden skal deltage i evalueringer af sit virke.§ 31.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kanbemyndige en statslig forvaltningsmyndighed under ministeriet eller andre statsligeforvaltningsmyndigheder til efter forhandling med vedkommende minister at udøvede beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, derer truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skalkunne påklages.
5
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Stk. 3.Ministeren kan fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, som en an-den statslig forvaltningsmyndighed efter forhandling med vedkommende ministerbliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.Kapitel 9Ikrafttræden og overgangsbestemmelser m.v.§ 32.Loven træder i kraft 1.april 2014.Stk. 2.Indtil fondens bestyrelse er endeligt udpeget, kan ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser træffe beslutning om alle økono-miske og administrative forhold.Stk. 3.Ministeren udpeger en overgangsbestyrelse frem til 1. januar 2015.Stk. 4.Bestyrelsen nedsætter ved etableringen af fonden to overordnede udvalg:1) Udvalg for strategisk forskning, som primært har til opgave at udmønte til-skud til strategisk og udfordringsdrevet forskning,2) Udvalg for innovation, som primært har til opgave at udmønte tilskud tilinnovationsindsatsen i virksomheder.Bestyrelsen kan opløse eller ændre de to udvalg efter bestemmelserne i kapitel 4.Stk. 5.De nuværende programkomitéer nedsat af Det Strategiske Forskningsrådsamt Erhvervsforskerudvalget nedsat af Rådet for Teknologi og Innovation fortsæt-ter som udvalg under henholdsvis Udvalg for strategisk forskning og Udvalg forinnovation, jf. stk. 4, indtil bestyrelsen bestemmer andet, jf. kapitel 4.Stk. 6.Udmøntning af tilskud til strategisk og udfordringsdrevet forskning, tek-nologiudvikling og innovation samt opfølgning på allerede tildelte bevillinger fort-sætter under anvendelse af hidtidige virkemidler, opslag, bestemmelser og ret-ningslinjer m.v., indtil bestyrelsen bestemmer andet, jf. kapitel 6.Stk. 7.Fondens første beretning, jf. § 9, stk. 1, vedrører perioden fra lovensikrafttræden til 31. december 2015.§ 33.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
6
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund1.1 Lovforslagets hovedindhold2. Gældende ret3. Lovforslagets indhold3.1 Formål3.2 Ledelse og organisering mv.3.3 Bevillingsfunktion3.4 Andre opgaver3.5 Klageadgang, tilsyn og bemyndigelser3.6 Ikrafttræden og overgangsbestemmelser4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner4.1 Generelle bemærkninger om økonomiske og administrative forhold4.2 Specifikke bemærkninger om bevillingsmæssige forhold4.2.1 § 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds uddelinger (reservationsbe-villing)4.2.2 § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds sekretariat (reservationsbe-villing)4.2.3 Nedlæggelse af finanslovskonti5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skema
1 Indledning og baggrundMed regeringens innovationsstrategi fra 19. december 2012,Danmark Løsnin-gernes land. Styrket samarbejde og bedre rammer for innovation i virksomheder,blev der lagt op til en reform af det forsknings- og innovationsrådgivende og -bevilligende system (forsknings- og innovationssystemet) inden for Ministerietfor Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers område.Baggrunden er, at Danmark ikke får tilstrækkelig vækst og beskæftigelse ud af deoffentlige investeringer i forskning og udvikling. Endvidere er der et fald i ande-len af innovative virksomheder i Danmark og en stagnation i private investerin-ger i forskning og udvikling. Endelig har flere evalueringer peget på, at forsk-nings- og innovationssystemet er blevet for kompliceret og ufleksibelt for bru-gerne.Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkepar-ti) samt Venstre, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Liberal Alliancehar den 3. oktober 2013 indgåetAftale om Danmarks Innovationsfond fondenfor strategisk forskning, højteknologi og innovation.Ved aftalen er partierne eni-
7
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
ge om at gennemføre en revision af forsknings- og innovationssystemet underMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, herunderetablere Danmarks Innovationsfond ved en ny lov. Som konsekvens heraf er par-tierne enige om at ophæve lov om Højteknologifonden samt at ændre lov om tek-nologi og innovation og lov om forskningsrådgivning m.v.Samtidig med dette lovforslag fremsætter ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser derfor to andre lovforslag om konsekvensændringer ieksisterende love. Det ene lovforslag drejer sig om ændringer af lov om teknologiog innovation som en følge af beslutningen om at nedlægge Rådet for Teknologiog Innovation (RTI). Det andet lovforslag er en samlelov, der foretager konse-kvensændringer af en række andre love, herunder lov om forskningsrådgivningm.v. som en følge af forslaget om nedlæggelse af Det Strategiske Forskningsråd(DSF), ophævelse af lov om Højteknologifonden (HTF) samt tekniske ændringeraf forskellige andre love, hvor de organer, som foreslås nedlagt, er nævnt.
1.1 Lovforslagets hovedindholdDer foreslås oprettet en ny innovationsfond,Danmarks Innovationsfond - fondenfor strategisk forskning, højteknologi og innovation.Med oprettelsen samlesforsknings- teknologiudviklings- og innovationsordninger fra DSF, HTF og RTI ién fond.Danmarks Innovationsfond skal give tilskud til udvikling af viden og teknologi,herunder højteknologi, der fører til styrkelse af forskning, og som kan omsættes tilinnovative løsninger til gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark. Det er hensig-ten med etableringen af fonden, at det erhvervsmæssige sigte i det samlede forsk-nings- og innovationssystem styrkes. Dette sker bl.a. ved, at et flertal af bestyrel-sesmedlemmerne i fonden har erfaringer fra det private erhvervsliv. For at fasthol-de en høj forskningsfaglig profil i fonden bestemmes samtidig, at et flertal af med-lemmerne skal være anerkendte forskere eller forskningskyndige.Danmarks Innovationsfond etableres som et uafhængigt organ inden for denstatslige forvaltning. De nuværende virkemidler i DSF, HTF og RTI overdragestil fonden sådan, at det sikres, at der ikke ved etableringen af fonden sker en op-bremsning af den løbende udmøntning af tilskud til forskning og innovation. Detforudsættes, at der over tid skal ske en forenkling af udmøntningen.Fonden skal stå for udmøntningen af bevillingerne til nye samfundspartnerskaber,som skal bidrage til at styrke samarbejde mellem private virksomheder, videnin-stitutioner og offentlige myndigheder i forhold til at skabe nye løsninger på kon-krete samfundsudfordringer inden for en kort tidshorisont. Det forventes, at fast-læggelse af samfundspartnerskaber sker tematisk i forbindelse med de årlige fi-nanslovsforhandlinger. Der henvises til de særlige bemærkninger til § 4, nr. 1.Bevillinger til de Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, innovationsmiljøerog innovationsnetværk overføres dog ikke til den nye fond, men forankres indtilvidere i Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.Herved sker en ensretning i forhold til tilsvarende bevillinger på ministeriets om-råde.
8
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
2. Gældende retPå Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers områdetildeles statslige tilskud til forskning, teknologiudvikling og innovation både sombasistilskud til institutioner og som bevillinger efter ansøgning, f.eks. til DSF,HTF og RTI.Hovedformålet med de tre organer DSF, HTF og RTI er henholdsvis at støttedansk forskning inden for prioriterede og tematisk afgrænsede områder (DSF), atstyrke vækst og beskæftigelse ved at understøtte Danmarks videre udvikling somhøjteknologisk samfund (HTF) og at styrke teknologiudvikling og innovation ierhvervslivet (RTI).De tre organer er oprettet på baggrund af hver sin lov, og deres virksomhed, her-under ledelse (bestyrelse), underudvalg (komiteer/udvalg), sekretariatsfunktionerog bevillingsfunktion varierer, idet de dog har mange fællestræk, bl.a. som følgeaf deres fælles formål: at udmønte statslige bevillinger til forskning, højteknologiog innovation.3. Lovforslagets indhold3.1. FormålMed lovforslaget etableres Danmarks Innovationsfond som et uafhængigt organ,dvs. en selvstændig offentlig myndighed inden for den statslige forvaltning, menuden for det ministerielle hierarki og uden instruktionsbeføjelse for ministerenfor forskning, innovation og videregående uddannelser.Fonden foreslås etableret med det hovedformål at give tilskud til udvikling af vi-den og teknologi, herunder højteknologi, der fører til styrkelse af forskning oginnovative løsninger til gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark. Fonden skali den forbindelse også udmønte bevillinger til de kommende samfundspartner-skaber om innovation på baggrund af en politisk prioritering på de årlige bevil-lingslove. De gældende principper, hvorefter bevillinger tildeles efter et bottom-up princip, dvs. i åben konkurrence efter ansøgning og faglig vurdering med vægtpå bl.a. kvalitet, effekt og relevans, foreslås videreført som altovervejende prin-cip.Det forudsættes, at fonden i udgangspunktet overtager og bygger videre på devirkemidler, tilskudsordninger samt projektbevillinger, som varetages i regi afDSF, HTF og RTI. Ved udgangen af 2013 andrager de forventede samlede hen-sættelser til aktive sager under de ordninger, der videreføres knap 5 mia. kr. Demere institutionsprægede tilskudsordninger i form af Godkendte TeknologiskeServiceinstitutter (GTS), innovationsmiljøer og innovationsnetværk, foreslås ikkeoverført til fonden, men forventes indtil videre forankret i Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser netop som følge af disse til-skudsordningers længerevarende og mere institutionelle karakter.Det foreslås, at fonden fremadrettet selv kan tilrettelægge sine virkemidler indenfor de rammer, der fastlægges på de årlige bevillingslove. Det er dog samtidig envæsentlig forudsætning, at fonden tilrettelægger sine aktiviteter så enkelt, effek-
9
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
tivt og transparent som muligt, hvorved bl.a. det samlede antal virkemidler for-ventes reduceret. Der lægges i den forbindelse stor vægt på, at ansøgningsproce-durerne forenkles i samarbejde med andre relevante tilskudsmyndigheder til gavnfor ansøgerne.3.2 Ledelse og organisering mv.Fonden foreslås etableret med en bestyrelse, som får ansvar for at sikre virkeliggø-relsen af fondens formål. Bestyrelsen består af en formand og 8 medlemmer, somsamlet skal have forsknings- og erhvervsmæssige kompetencer, der giver mulighedfor at træffe beslutninger på et højt fagligt niveau. Det er tanken, at bestyrelsenssammensætning skal sikre kvalifikationer, der muliggør udvikling af et stærkeresamarbejde mellem forskningsinstitutioner og virksomheder. Bestyrelsen forventesat have kvalificeret fokus på erhvervslivets behov og muligheder for gennem of-fentligt tilskud til viden, teknologisk udvikling og innovation at bidrage til vækstog beskæftigelse. Det foreslås, at bestyrelsen gives stærkere muligheder for at ledefondens aktiviteter end de eksisterende organer DSF, HTF og RTI. Bestyrelsen fårsåledes ansvaret for alle fondens aktiviteter, herunder kompetence til selv at tildelebevillinger, hvilket bestyrelsen for DSF f.eks. ikke har i dag. Samtidig gives besty-relsen mulighed for - som DSF i dag - at nedsætte et begrænset antal udvalg efterbestyrelsens egen vurdering. For at sikre en funktionsdygtig fond allerede ved etab-leringen foreslås nedsat to faste udvalg ved lovens ikrafttræden, henholdsvis Ud-valg for strategisk forskning og Udvalg for innovation. Det er herved bl.a. tanken,at de to udvalg skal bistå bestyrelsen med udmøntning af tilskud til de mere traditi-onelle virkemidler sådan, at bestyrelsen får mulighed for at holde fokus på de størrevirkemidler, herunder de nye samfundspartnerskaber.Til yderligere styrkelse af fondens selvstændighed foreslås at give bestyrelsenkompetence til at etablere et selvstændigt og uafhængigt sekretariat uden for Mini-steriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Derved sikres enklar skillelinje mellem fonden og det politiske niveau.Det foreslås lovfæstet, at bestyrelsen har fuld instruktionsbeføjelse både i forholdtil nedsatte udvalg og i forhold til sekretariatet. Derved bevarer bestyrelsen det ful-de ansvar også i det omfang, den bemyndiger udvalgene og sekretariatet til at træf-fe beslutninger for fonden ved delegation.For at sikre offentlig indsigt med fondens aktiviteter foreslås det at pålægge fondenat udarbejde en forretningsorden, strategier og årlige beretninger, som alle skalgodkendes af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser ogoffentliggøres på fondens hjemmeside.3.3 BevillingsfunktionFondens bevillingsfunktion bliver efter lovforslaget den helt centrale opgave. Detforeslås derfor også, at der i loven fastlægges nærmere krav for udøvelsen af denneopgave.Bevillinger foreslås tildelt en person eller en juridisk enhed. Dette er en kombinati-on af de gældende forhold, idet både HTF og RTI i dag tildeler bevillinger til virk-somheder, mens DSF som altovervejende hovedregel tildeler bevillinger til denpersonligt ansvarlige forsker. Også DSF har dog i dag mulighed for at tildele bevil-
10
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
linger til en institution eller anden juridisk enhed i forbindelse med samfinansieringmed RTI af de såkaldte SPIR-programmer (Strategic Platform for Innovation andResearch). Det forventes i takt med sandsynligvis større enkeltbevillinger, f.eks. tilde kommende samfundspartnerskaber om innovation, at det fremadrettet vil væremere hensigtsmæssigt at tildele bevillinger til juridiske enheder end til individuellepersoner, men der lægges med forslaget op til, at fonden kan træffe afgørelse her-om efter en vurdering i forhold til det konkrete virkemiddel.Der lægges i øvrigt op til, at fonden indretter sin bevillingsfunktion enkelt og flek-sibelt, navnlig med hensyn til ansøgnings- og opfølgningsprocedurer.Det foreslås videre, at fonden får pligt til at koordinere sin bevillingsfunktion medandre relevante bevillingsmyndigheder. Fonden skal arbejde for, at dens bevillingertildeles på en måde, som bedst mulig harmonerer med og supplerer andre offentligeog private bevillinger til lignende formål.Der foreslås lovfæstet en bemyndigelse for ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser til efter indstilling fra fondens bestyrelse at fastsæt-te nærmere bestemmelser for bevillingsfunktionen. Det svarer til gældende ret forDSF, HTF og RTI og tjener bl.a. til at sikre transparens.3.4 Andre opgaverUd over den egentlige bevillingsfunktion i form af udmøntning af tilskud efter an-søgning foreslås det at give fonden mulighed for at deltage i internationale fora in-den for sin bevillingsfunktion og fordele op til 20 pct. af den årlige bevilling tiludmøntning via internationale fora. Det svarer til gældende ret for DSF og RTI,mens HTF hidtil ikke har haft tilsvarende mulighed.Det foreslås videre, at fonden skal give faglige vurderinger af andre ministeriersuddelinger af statslige bevillinger til forskning, teknologiudvikling og innovation.Der er tale om en opgave, som i dag varetages af DSF, og som naturligt bør vide-reføres af fonden, som vil have de faglige forudsætninger for at foretage sådannevurderinger.3.5 Klageadgang og tilsynFonden vil ikke indgå i det administrative hierarki på Ministeriet for Forskning, In-novation og Videregående Uddannelsers område, og det juridiske udgangspunkt erderfor, at fondens afgørelser ikke kan påklages til en trinhøjere forvaltningsmyn-dighed. I betragtning af de væsentlige bevillingsmæssige afgørelser, som fondenforventes at træffe, foreslås det af retssikkerhedsmæssige grunde, at klager overretlige forhold i forbindelse med fondens afgørelser som bevillingsmyndighed kanpåklages til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser.Det foreslås endvidere, at ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser fører tilsyn med fonden.3.6 Ikrafttræden og overgangsbestemmelserDet foreslås, at loven træder i kraft 1. april 2014. Samtidig forventes DSF, HTFog RTI nedlagt som foreslået i de to andre lovforslag, der fremsættes samtidig
11
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
med dette. Det foreslås ved de nævnte lovforslag, at fonden indtræder i de nuvæ-rende organers rettigheder og forpligtelser ved lovens ikrafttræden i det omfang,der ikke ved dette lovforslag eller de to andre lovforslag bestemmes andet. Detforeslås således ved forslag til ændring af lov om teknologi og innovation, at for-valtningen af de Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, de godkendte inno-vationsmiljøer og innovationsnetværkene ved lovens ikrafttræden varetages afMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, som indtræ-der i RTI s nuværende rettigheder og forpligtelser vedrørende disse institutioner.For at sikre fortsat udmøntning af tilskud og opfølgning på allerede tildelte bevil-linger til strategisk forskning, teknologiudvikling og innovation foreslås indsat enrække overgangsbestemmelser, som imødekommer behovet for kontinuitet.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kom-munerLovforslaget vil samlet set ikke indebære merudgifter for stat, regioner ellerkommuner.4.1 Generelle bemærkninger om økonomiske og administrative forholdVed udgangen af 2013 er der ca. 3.000 igangværende bevillinger, som er tildelt afDSF, HTF og RTI, og som medfører fortsatte udbetalinger af tilskud for knap 5mia. kr.Det forudsættes som anført ovenfor under pkt. 3.1, at fonden tilrettelægger sineaktiviteter så effektivt som muligt, også for så vidt angår fondens økonomiske ogadministrative funktioner, og at praksis i DSF, HTF og RTI derfor i videst muligtomfang søges videreført.I forlængelse heraf foreslås, at Ministeriet for Forskning, Innovation og Videre-gående Uddannelser stiller følgende administrative funktioner til rådighed forfonden: regnskabsfunktion, HR-funktion, rejsebestilling og -administration, digi-tal behandling af ansøgninger og bevillinger, samt anden økonomisk-administrativ behandling af tildelte bevillinger. I den forbindelse bemærkes, atministeriet varetager de samme funktioner for Det Frie Forskningsråd og i denforbindelse pr. 1. oktober 2013 administrerer knap 2000 sager, som medfører ud-betalinger af tilskud for godt 2 mia. kr. for dette råd.Ministeriet har i 2012 indgået en kontrakt på op til 35 mio. kr. til et digitalt an-søgnings- og bevillingssystem, som har været under udvikling i halvandet år, ogsom færdiggøres og udrulles i første halvdel af 2014. Systemet forventes at med-føre betragtelig administrative lettelser hos såvel ansøgere som bevillingsmodta-gere.Efter lovforslaget udpeges en bestyrelse, og der etableres et sekretariat. Samtidigtmed fremsættelse af dette lovforslag, fremsættes de ovenfor anførte lovforslagom at nedlægge DSF, HTF og RTI. Bortset fra formændene for de tre organerforudsættes bestyrelserne for DSF og HTF samt RTI afbeskikket med virkningfra lovens ikrafttræden, mens de nuværende programkomitéer under DSF og Er-
12
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
hvervsforskerudvalget nedsat af RTI bevares, indtil fondens bestyrelse træfferanden beslutning, jf. forslagets § 32, stk. 5.Som konsekvens af forslaget om at nedlægge Højteknologifonden videreføresHøjteknologifondens kapital i Danmarks Innovationsfond og der oprettes et nytaktivitetsområde § 37.53. Danmarks Innovationsfond (ny konto) og en nyfinanslovskonto § 37.53.01. Driftsbudget. Dette fremgår detaljeret af de almindeli-ge bemærkninger til forslaget til samlelov, der fremsættes samtidig med dette lov-forslag.4.2 Specifikke bemærkninger om bevillingsmæssige forholdDer oprettes to nye hovedkonti på finansloven vedrørende henholdsvis DanmarksInnovationsfonds uddelinger (§ 19.71.01.) og Danmarks Innovationsfonds sekre-tariat (§ 19.71.02.). Kontiene er omfattet af tekstanmærkning 7 på finansloven for2014 på § 19. Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannel-ser.4.2.1 § 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds uddelinger (reservationsbevil-ling)På kontoen opføres midlerne til fondens uddelinger. Fonden skal udmønte demidler, der på finansloven for 2014 er opført på § 19.41.11. Det StrategiskeForskningsråd, § 19.55.07. Højteknologifonden, § 19.74.01.50. Samarbejde omkompetence, samt bevillingen vedrørende innovationsprojekter på § 19.74.01.75.Samarbejde om innovation og videnspredning. Bevillingerne på ovenstående fi-nanslovskonti overføres til § 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds uddelinger påhenholdsvis forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2014, samt finans-lovsforslaget for finansåret 2015. Aktiver og passiver vedrørende de berørte ord-ninger overdrages til fonden ved åbningsbalancen.Midlerne fra § 19.41.11. Det Strategiske Forskningsråd opføres på underkonto10 med henblik på udmøntning inden for politisk prioriterede og tematisk af-grænsede forskningsområder og forskningsprogrammer, som Folketinget eller deenkelte ministre tager initiativ til. Midlerne udmøntes i 2014 i henhold til de prio-riteringer, der fremgår af anmærkningerne på finanslovens § 19.41.11.10. DetStrategiske Forskningsråd.Midlerne fra § 19.74.01. Udvikling af kompetence og teknologi mv. opføres påunderkonto 20. Midlerne udmøntes i 2014 i henhold til de prioriteringer, derfremgår af anmærkningerne på de respektive konti på finansloven for finansåret2014.Midlerne fra § 19.55.07. Højteknologifonden. opføres på underkonto 20 til ud-møntning inden for fondens formål, jf. lovforslagets §§ 1-5.Det foreslås, at fonden via sine tilskudsmidler bidrager til finansiering af driftenaf det digitale tilskudsadministrative system, som er etableret bl.a. med midler fraDSF, RTI og Det Frie Forskningsråd som led i gennemførelsen af et flerårigt di-gitaliserings- og effektiviseringsprojekt for det nuværende forsknings- og innova-tionssystem, der sekretariatsbetjenes af Styrelsen for Forskning og Innovation.
13
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Finansieringsandelen bestemmes ud fra andelen af tilskudsmidler, som fondenråder over i forhold til de midler, som Det Frie Forskningsråd råder over.Særlige bevillingsbestemmelserI tilknytning til § 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds uddelinger gælder føl-gende bevillingsbestemmelser, der supplerer eller fraviger de almindelige bevil-lingsbestemmelser i budgetvejledningen m.v. Efter hver bestemmelse henvises iparentes til det relevante punkt i Budgetvejledningen, jf. cirkulære nr. 100 af 14.december 2010 om Budgetvejledning 2011.Fonden har adgang til at igangsætte støtteordninger, hvor medfinansiering fraEU endnu ikke er overført. Udlæggene opføres som tilgodehavender, indtilfonden modtager tilskuddet. Udlæggene overføres fra EU i indeværende ellerfølgende finansår. Eventuelle konsekvenser i form af mindreindtægter fra EUafholdes af udgiftsbevilling (BV 2.2.4).Der er adgang til at overføre bevillinger fra § 19.11.11. Reserve til nye initia-tiver og § 19.11.79. Reserver og budgetregulering til § 19.71.01. DanmarksInnovationsfonds uddelinger (BV 2.2.9).Der er adgang til at overføre bevillinger fra § 19.17.04.31. Internationaleforskningssamarbejder til § 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds uddelingermed henblik på at medfinansiere innovationsfondens internationale opslag(BV 2.2.9).Der er adgang til at overføre bevillinger mellem § 19.41.12. Det Frie Forsk-ningsråd og § 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds uddelinger med henblikpå samarbejdsprojekter (BV 2.2.9).Der er adgang til at overføre bevillinger fra § 19.71.01. Danmarks Innovati-onsfonds uddelinger til § 19.15.03.16. Forberedende arbejde til deltagelse ifælleseuropæisk og anden international forskning (BV 2.2.9).Tilskud gives som tilsagn (BV 2.2.11).Tilskud kan forudbetales (BV 2.2.13).Fonden kan opkræve deltagerbetaling til delvis dækning af arrangementer itilknytning i fondens virke (BV 2.6.1).Bevillingerne i indeværende finansår kan forhøjes med de tilbagebetalingerog annulleringer, som finder sted i finansåret. Der kan i øvrigt oppebæresindtægter og afholdes udgifter gennem forhøjelse af bevillingerne med midlermodtaget fra anden side, herunder f.eks. bidrag fra private, regioner, kommu-ner eller fonde eller fra indtægter i forbindelse med konferencer mv., der af-holdes til fremme af den givne bevillings formål (BV 2.10.2).Bevillingen kan anvendes til honorering af formænd og medlemmer af besty-relse, programkomitéer, udvalg samt øvrige sagkyndige under innovations-fonden inden for Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelsers retningslinjer for godtgørelse for deltagelse i råd og nævn. Bevil-lingen kan anvendes til udgifter til ovenståendes nationale og internationalerejser, opholdsudgifter, repræsentation, forplejning og øvrige udgifter, sommåtte være forbundet hermed. Der kan afholdes udgifter til arbejdsbesparen-de udstyr til udvalgsmedlemmerne (BV 2.10.5).Innovationsfonden kan anvende eksterne bedømmere på områder, hvor denikke selv vurderer sig kvalificeret. De eksterne bedømmere skal kunne afløn-nes på lige fod med den aflønning, der gives i fonden (BV 2.10.5).
14
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Der kan afholdes udgifter til evalueringer af fondens virke, evalueringer affondens virkemidler og lign., til formidlingsaktiviteter, herunder formidlingaf kontakter mellem potentielle ansøgere, hæderspriser målrettet udvalgteforskere samt udgifter til tilskudsadministrative systemer (BV 2.10.5).Der er adgang til at overføre bevillinger mellem § 19.71.01. Danmarks Inno-vationsfond og § 19.11.03. Styrelsen for Forskning og Innovation og §19.71.02. Danmarks Innovationsfonds sekretariat med henblik på dækning afadministrative udgifter, herunder løn, forvaltning af særprogrammer, gen-nemførsel af evalueringer samt tidsbegrænsede opgaver (BV 2.2.9).
4.2.2 § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds sekretariat (reservationsbevil-ling)På kontoen opføres midlerne til fondens sekretariat.Bevillingen til § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds sekretariat overføres fra §19.11.03. Styrelsen for Forskning og Innovation, fra § 19.55.08. Højteknologi-fondens sekretariat og fra § 19.11.79.30. Administration af forskningsinitiativer.Bevillingerne overføres på henholdsvis forslag til lov om tillægsbevilling for fi-nansåret 2014, samt finanslovsforslaget for finansåret 2015.Sekretariatet kan udføre tilskudsfinansierede aktiviteter.I nedenstående tabel fremgår forslag til bevillinger til fondens sekretariat.Det er lagt til grund, at der overføres 29 årsværk fra Styrelsen for Forskning ogInnovation til Innovationsfonden, og at alle årsværk i Højteknologifonden over-føres til Innovationsfonden. Samlet set bliver sekretariatet i udgangspunktet der-for ca. 41 årsværk.Hertil kommer, at de administrative services, som Ministeriet for Forskning, In-novation og Videregående Uddannelser stiller til rådighed (jf. pkt. 4.1 ovenfor),sker uden yderligere beregning og derfor ikke er en del af bevillingen.For at sikre mest mulig stabilitet er den foreslåede finansieringsprofil beregnetsåledes, at fonden ikke har faldende bevillinger i budgetoverslagsårene.Beregningen tager afsæt i standardpris for styrelsens medarbejderårsværk på om-rådet. Der vil efter udpegning af de konkrete medarbejdere blive foretaget en ju-stering, som tager højde for de konkrete lønomkostninger.Endvidere flyttes 5,0 mio. kr. i opsparing til fondens sekretariat fra Styrelsen forForskning og Innovation til udvikling af logo, ny hjemmeside mv.Mio. kr.Forbrug:Finansiering:§ 19.11.03. Styrelsen for Forskning og In-novation§19.11.79.30. Administration af forsknings-201420152016201730,530,530,530,512,95,012,9n.a.12,9n.a.12,9n.a.
15
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
initiativer*§19.55.08. Højteknologifondens sekretariat12,612,612,612,6I alt30,525,525,525,5*Sekretariatet vil i 2015 og de efterfølgende år få del i yderligere administra-tionsmidler, såfremt Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser opnår midler fra udmøntning af forskningsreserven. I 2014overføres 5,0 mio. kr. til fondens sekretariat.Aktiver og passiver fra § 19.55.08. Højteknologifondens Sekretariat overføres tilsekretariatet. Hvis der er merudgifter forbundet med nedlæggelsen af Højtekno-logifonden og Højteknologifondens sekretariat, afholdes merudgifterne af fon-dens tilskudsmidler.Fonden vil have mulighed for at oppebære indtægter i forbindelse med f.eks. del-tagelse i fælleseuropæiske projekter og netværk, de såkaldte European ResearchArea (ERA)- netværk.Sekretariatet for Danmarks Innovationsfond vil bestå af medarbejdere fra Høj-teknologifondens sekretariat og fra Styrelsen for Forskning og Innovation efterministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers nærmere be-stemmelse. Dimensioneringen af antallet af de medarbejdere, der overføres, vilafspejle de opgaver, der overføres.Særlige bevillingsbestemmelserI tilknytning til § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds Sekretariat gælder føl-gende bevillingsbestemmelser, der supplerer eller fraviger de almindelige bevil-lingsbestemmelser i budgetvejledningen mv. Efter hver bestemmelse henvises iparantes til det relevante punkt i Budgetvejledningen.Der er adgang til at overføre bevillinger fra § 19.11.79. Reserver og budget-regulering til § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds sekretariat (BV 2.2.9).Der er adgang til at overføre bevillinger imellem § 19.71.01. Danmarks Inno-vationsfond og § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds sekretariat med hen-blik på dækning af administrative udgifter, herunder løn, forvaltning af sær-programmer, gennemførsel af evalueringer samt tidsbegrænsede opgaver (BV2.2.9).
16
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke i sig selv økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet.Som følge af forslaget om, at fondens udmøntning af midler i højere grad endhidtil skal sætte fokus på erhvervslivets behov, forventes lovforslaget samlet atmedføre udmøntning af flere af fondens midler til gavn for erhvervslivet end idag.Samtidig er der med lovforslaget stillet krav om, at fonden koordinerer sin bevil-lingsfunktion med andre statslige og private organer, der udmønter tilskud, hvil-ket forventes at føre til en samlet forenkling af administrative procedurer for atsøge tilskud og modtage bevilling fra fonden.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ingen EU-retlige aspekter. Vedrørende de statsstøtteretligeaspekter bemærkes, at det forventes, at fonden vil videreføre og udvikle ordnin-ger (virkemidler og andre støtteformer), som indeholder mulighed for virksom-heder til at få tilskud til aktiviteter vedrørende forskning, teknologisk udviklingog innovation. I det omfang sådanne ordninger indebærer tilskud til økonomiskaktivitet, som er omfattet af det EU-retlige statsstøttebegreb, forventes fondenforinden at have foretaget en grundlæggende juridisk vurdering af den påtænkteordning og efter relevant inddragelse af Statsstøttesekretariatet og Europa-Kommissionen at have sørget for at indrette ordningen efter de til enhver tid gæl-dende regler for udbetaling af støtte til virksomheder.9. HøringEt udkast til lovforslag har været i høring hos følgende myndigheder og organisa-tioner m.v.: Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Re-gion Sjælland, Region Syddanmark, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, FærøernesLandsstyre, Grønlands Selvstyre, Moderniseringsstyrelsen, Nationalbanken,Rigsrevisionen, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen, DanmarksTekniske Universitet, IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Univer-sitet, Arkitektskolen Aarhus, Center for Regional- og Turismeforskning, Dan-marks Designskole, Danmarks Meteorologiske Institut, Dansk Arkitektur Center,Dansk Center for Forskningsanalyse, Dansk Institut for Internationale Studier,Det Kongelige Bibliotek, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det KongeligeDanske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, De Nati-onale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, Det Nationale Forsk-ningscenter for Arbejdsmiljø, Det Nationale Institut for Kommuners og Regio-ners Analyse og Forskning, Designskolen Kolding, Forsvarsakademiet, Institutfor Menneskerettigheder, IT-Vest, Kennedy Centret - Nationalt forsknings- og
17
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
rådgivningscenter for genetik, synshandicap og mental retardering, Nationalmu-seet, Naturhistorisk Museum, Rigsarkivet, SFI - Det Nationale Forskningscenterfor Velfærd, Statens Museum for Kunst, Statens Serum Institut, Statsbiblioteket,Akademiet for de Tekniske Videnskaber, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers fond til almene formaal, Bitten og Mads Clausens Fond, Carls-bergfondet, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Vækstråd (erstatter Dan-marks Erhvervsråd), Danmarks Forskningspolitiske Råd, Danmarks Grundforsk-ningsfond, Det Frie Forskningsråd, Det Kongelige Danske Videnskabernes Sel-skab, Det Strategiske Forskningsråd, Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd,Fabrikant Mads Clausens Fond, Fonden Teknologirådet, Friluftsrådet, Højtekno-logifonden, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeckfonden, Nordea-fonden, Novo Nor-disk Fonden, Oticonfonden, Rockwool Fonden, Rådet for Teknologi og Innovati-on, Trygfonden, Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed, Veluxfon-den, Vækstfonden, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Advokatsamfundet,Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO-industri, Danish institutefor study abroad, Danmarks Erhvervsforskningsakademi, Danmarks Naturfred-ningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske Handicaporganisationer, DI, DanmarksJurist- og Økonomforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Regioner, Dan-ske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Det Etiske Råd, DM fagfor-ening for højtuddannede, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet, FinanssektorensArbejdsgiverforening, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen til UngeHandelsmænds Uddannelse, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,Godkendt Teknologisk Service, Højskoleforeningen, Ingeniørforeningen i Dan-mark, IT-Branchen, KL, Kulturministeriets Rektorer, Landbrug og Fødevarer,Landsorganisationen i Danmark, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforenin-gen, Mellemfolkeligt Samvirke, Ph.d.-nettet, Professionshøjskolernes Rektorkol-legium, Rektorkollegiet, Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle ud-dannelser, Sektorforskningens Direktørkollegium og Statens Administration.10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekven-ser for stat, regioner ogkommunerAdministrative konse-kvenser for stat, regionerog kommunerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for borgerneMiljømæssige konse-
Positive konsekvenser/mindre udgifterIngen
Negative konsekvenser/merudgifter
Mere forenkling i forsk-nings- og innovationssy-stemet.Erhvervsvirksomhedersmuligheder for at få be-villing forventes øget.Mere forenkling i forsk-nings- og innovationssy-stemet.Ingen.Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
18
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
kvenserForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
19
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Bestemmelsen foreslår, at hovedformålet med Danmarks Innovationsfond er atgive tilskud til udvikling af viden og teknologi, herunder højteknologi, der førertil en styrkelse af forskning på højt niveau og til innovative løsninger til gavn forvækst og beskæftigelse.Bestemmelsen lægger vægt på fondens bevillingsfunktion, på arten af løsningersom forventes tilvejebragt og på retningen, dvs. at aktiviteterne skal være til gavnfor vækst og beskæftigelse i Danmark.Istk. 2udfoldes formålet yderligere, idet det fremhæves, at fonden særligt skalunderstøtte konkrete samfundsudfordringer og små og mellemstore virksomhe-ders behov for støtte til innovativ udvikling. Det lægges herved bl.a. til grund, atder er et stort potentiale for yderligere vækst og beskæftigelse i Danmark, navnligvia tilskud til små og mellemstore virksomheders deltagelse i forsknings- og ud-viklingsaktiviteter. Samtidig lægges det til grund, at store virksomheder i højeregrad end mindre virksomheder har mulighed for selv at finansiere satsninger påforsknings- og udviklingsaktiviteter uden statslig støtte.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger og tilde særlige bemærkninger til § 4, nr. 1, hvor forventningerne til de nye samfunds-partnerskaber er nærmere udfoldet.Til § 2I bestemmelsen foreslås fondens ansvarsområde nøjere fastlagt, idet fonden bl.a.foreslås at få ansvar for at tilrettelægge sin udmøntning af tilskud på en sådanmåde, at det fører til flere innovative virksomheder, øgede private investeringer iforskning og udvikling samt ansættelse af flere højtuddannede i virksomheder.Det forventes, at fonden i sit virke bidrager til at nå overordnede målsætningerom, at Danmark skal være blandt de fem europæiske OECD-lande- med flest innovative virksomheder,- med højest andel af højtuddannede i den private sektor.Endvidere forventes, at fonden bidrager til at bringe Danmark blandt de femOECD-lande, hvor erhvervslivet investerer mest i forskning og udvikling somprocent af BNP.Med strategisk og udfordringsdrevet forskning forstås den forskning, der med-virker til at løse samfundsmæssige udfordringer inden for politisk prioriterede ogtematisk afgrænsede områder. Det svarer til den gældende definition af strategiskforskning i lov om forskningsrådgivning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1064 af6. september 2010.Teknologi omhandler de fremgangsmåder og hjælpemidler, der anvendes til atbearbejde og udnytte råstoffer til færdige produkter. Udvikling defineres somsystematisk arbejde baseret på viden opnået gennem forskning og praktisk erfa-ring med det formål at frembringe nye eller væsentligt forbedrede materialer,produkter, processer, systemer eller tjenesteydelser, jf. OECD s Frascati-manual.
20
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Teknologiudvikling forstås på den baggrund som udvikling inden for teknologi-områder. I denne sammenhæng indbefatter teknologiudvikling også højtekno-logi, dvs. mere avanceret teknologianvendelse.Innovation defineres efter OECD s Oslo-manual, hvoraf det fremgår, at inno-vation indebærer implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret produkt(vare eller serviceydelse), proces, markedsføringsmetode eller en væsentlig orga-nisatorisk ændring. Innovation handler derved om at omsætte nytænkning tilkommerciel værdi og til værdi for samfundet, f.eks. gennem nye serviceydelser,produkter, processer, organisationsformer m.v.Med højtuddannede medarbejdere forstås medarbejdere med en videregåendeuddannelse.Istk. 2følger en listning af de fokuspunkter, som fonden yderligere forventes athave for øje under udmøntningen af tilskud.Inr. 1foreslås at give fonden særligt ansvar for at styrke koblingen mellemforskning og innovation, bl.a. gennem styrket samarbejde mellem videninstituti-oner og virksomheder. Det vurderes således vigtigt i højere grad end i forsknings-og innovationssystemet i dag at give fonden ansvar for at sikre medinddragelse afprivate aktører som led i udvikling af viden og teknologi, bl.a. fordi det ønskes atøge vækst og beskæftigelse erhvervslivet.Det foreslås inr. 2at give fonden ansvar for at styrke dansk deltagelse i interna-tionalt samarbejde om forskning og udvikling. Der tænkes her særligt på samar-bejde med stærke udenlandske forsknings- og innovationsmiljøer. Det er hervedvurderingen, at der er særlige fordele for vækst og beskæftigelse forbundet ved atfokusere på sådanne stærke udenlandske miljøer.Vednr. 3foreslås videreført gældende forpligtelser for bl.a. DSF til at styrkeformidling og anvendelse af den viden, der produceres med støtte fra fonden. Be-stemmelsen ligger i tråd med både national og international politik om at sikreåben adgang til forskningsresultater (Open Science), der tilvejebringes med of-fentligt tilskud. Samtidig lægges vægt på omsætning og kommercialisering af deforskningsresultater m.v., som kommer ud af fondens midler, herunder øget ogmere målrettet brug af teknologioverførelse.Til § 3Ved bestemmelsen foreslås fastsat de overordnede rammer for fondens udmønt-ning af tilskud.Istk. 1foreslås fonden givet principiel frihed til selv at fastlægge sine virkemid-ler, dvs. støtteformer, inden for de rammer, der fastsættes på de årlige bevillings-love. Hensynet bag den store frihed er båret af en respekt for fondens professio-nelle og faglige indsigt i forskning, teknologiudvikling og innovation parret mederhvervsmæssig indsigt. Det vurderes således mest hensigtsmæssigt at give fon-den størst mulig frihed til efter omstændighederne selv at tilrettelægge sine vir-kemidler. Udviklingen af virkemidlerne skal selvsagt finde sted under respekt af
21
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
gældende regler, herunder de til enhver til gældende statsstøtteregler, jf. ovenforpkt. 8 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Det forventes, at fonden ved etableringen overtager og viderefører de virkemid-ler, som hidtil har været anvendt af DSF, HTF og RTI i det omfang, sådanne hid-tidige virkemidler ikke videreføres i regi af Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående Uddannelser. Samtidig er det et krav, at antallet af virkemidlerholdes på et begrænset niveau. I forhold til i dag forudsættes det, at der vil kunneske en væsentlig reduktion i antallet af virkemidler, bl.a. ved at se på, om der eruhensigtsmæssige overlap mellem f.eks. innovationskonsortier og højteknologi-projekter eller mellem højteknologiske platforme og strategiske forskningscenterm.v.Fonden ønskes samlet at bidrage til en mere sammenhængende innovationsind-sats med færre og mere efterspørgsels- og udfordringsdrevne virkemidler. Denefterspørgsels- og udfordringsdrevne tilgang er samtidig i overensstemmelse medde tiltag, der er taget i EU i forbindelse med det nye Horizon 2020-program. Enforenkling af fondens virkemidler skal derfor samtidig bidrage til at understøtteet øget hjemtag af midler fra EU til forskning, teknologiudvikling og innovation.Istk. 2foreslås fonden givet særlig hjemmel til at kræve medfinansiering fra an-søgere. Medfinansiering fra ansøgere er bl.a. i et vist omfang et krav for at givemulighed for at give tilskud til private virksomheder og organisationer. Fondenkan således alene give tilskud til juridiske enheder oprettet på privatretligt grund-lag i det omfang, det følger af EU s til enhver tid gældende statsstøtteregler. I detomfang der på den anden side efter andet regelsæt eller politisk aftale er særligebegrænsninger for fonden til at stille krav om medfinansiering, f.eks. i form af etloft for krav om medfinansiering for universiteter, skal fonden dog samtidig re-spektere sådanne begrænsninger og indrette sine virkemidler på en sådan måde,at alle krav vil kunne opfyldes.Til § 4Ved bestemmelsen inr. 1foreslås det lovfæstet, at fonden får til opgave at ud-mønte tilskud til de kommende samfundspartnerskaber om innovation på bag-grund af en politisk prioritering ved de årlige bevillingslove. Termen samfunds-partnerskaber refererer til samfundspartnerskaber om innovation som beskre-vet i regeringens innovationsstrategi Danmark løsningernes land. Styrket sam-arbejde og bedre rammer for innovation i virksomhederne fra december 2012.Samfundspartnerskaber om innovation er forpligtende samarbejder mellem rele-vante parter (virksomheder, universiteter, fonde, offentlige myndigheder mv.) omat løse en konkret udfordring inden for en kortere årsrække. Samfundspartner-skaberne etableres på områder, hvor Danmark har en særlig forsknings- eller er-hvervsmæssig styrkeposition, og hvor der er et særligt innovationsbehov.En del af fondens bevillinger forventes som i dag at være øremærket til særligeforskningstematiske prioriteringer. Sådanne midler tænkes anvendt til forskninginden for de politisk udpegede områder, men kan tillige indgå i finansieringen afsamfundspartnerskaberne, hvis bestyrelsen vurderer, at det er relevant. Fondenkan dog højest anvende en tredjedel af sine samlede årlige bevillinger til ud-
22
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
møntning af tilskud til de kommende samfundspartnerskaber, medmindre Folke-tinget beslutter andet i forbindelse med vedtagelsen af de årlige bevillingslove.Der henvises til pkt. 1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Vednr. 2foreslås fonden givet mulighed for inden for sit formål at udmønte til-skud i samarbejde med andre aktører i Danmark. Bestemmelsen skal ses i sam-menhæng med ønsket om at sikre større sammenhæng og derved mere gennem-slagskraft i både offentlige og private investeringer i forskning, teknologi og in-novation i Danmark.Ved bestemmelsen inr. 3forudsættes fonden givet mulighed for at udmønte til-skud via internationale puljer af midler til forskning, teknologiudvikling og inno-vation. Forslaget skal ses i lyset af hidtidige erfaringer om, at navnlig det interna-tionale samarbejde er vigtigt for at sikre højt niveau og effekt af de offentlige til-skud. Samtidig forudses det at vanskeliggøre og unødigt indskrænke fondens mu-ligheder for at leve op til sit formål og de høje ambitioner om at udvikle aktivite-terne i takt med tiden, hvis fonden ikke får mulighed for at anvende sine midlerogså til udmøntning af tilskud via internationale fora, dog under den forudsæt-ning at sådanne andre aktiviteter vedrører udviklingen af fondens bevillingsfunk-tion, som er eksistensgrundlaget for fonden. Bestemmelsen svarer til gældendehjemmel for DSF og for RTI.
Vednr.4søges der hjemmel til, at fonden som led i sin bevillingsfunktion harmulighed for at deltage i internationalt samarbejde for derved at udvikle og koor-dinere sin bevillingsfunktion også med relevante internationale programmer ogpuljer.Der henvises til pkt. 3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 5Ved bestemmelsen foreslås, at fonden, ligesom DSF i dag, bistår med faglige vur-deringer af andre ministeriers procedurer for uddeling af statslige bevillinger tilforskning, teknologiudvikling og innovation. Der lægges vægt på, at der med be-stemmelsen videreføres en pligt for andre ministerier til at forelægge fonden for-slag til uddeling af sådanne bevillinger.Til § 6Det foreslås at overlade det til ministeren for forskning, innovation og videregå-ende uddannelser at etablere Danmarks Innovationsfond som et uafhængigt organinden for den statslige forvaltning, dvs. som en selvstændig offentlig myndighed.Der er ikke tale om en fond i fondslovens forstand. Der er således ikke tale om enselvejende institution, men et uafhængigt organ uden for det almindelige ministe-rielle hierarki.Det foreslås istk. 2,præciseret, at fondens virksomhed finansieres ved bevillin-ger på de årlige bevillingslove. Det svarer til situationen i dag for DSF, HTF ogRTI. Det bestemmes samtidig, at fonden kan modtage tilskud fra udenforstående.
23
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Vedstk. 3foreslås, at ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser udsteder et årligt bevillingsbrev til fonden på grundlag af de årlige be-villingslove. Derved sikres fælles opfattelse af de politiske bindinger og klarhedover vilkårene for fondens udmøntning af tilskud inden for et givent år. Det sva-rer til gældende praksis for så vidt angår DSF.Det præciseres vedstk. 4,at fonden aflægger regnskab og revideres efter de reg-ler, der gælder for staten. Det følger af det forhold, at fonden modtager hele sinbevilling via de årlige bevillingslove samt af det forhold, at fonden er et organinden for den statslige forvaltning. Heraf følger videre, at fonden i hele sin virk-somhed skal følge de love og andre gældende regler, som regulerer offentligvirksomhed, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven, persondataloven, li-gestillingslovene, Finansministeriets budgetvejledning m.v.Til § 7Bestemmelsen foreslår, at fonden ledes af en bestyrelse, som får det fulde ansvarfor at virkeliggøre fondens formål, ligesom bestyrelsen får kompetence til at træf-fe alle beslutninger, herunder bevillingskompetence, dvs. kompetence til at træffeforvaltningsretlige afgørelser om hvilke ansøgninger, der skal tildeles bevilling.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 8Ved bestemmelsen foreslås bestyrelsen givet adgang til i nærmere bestemt om-fang at delegere sin beslutningskompetence til udvalg, til sekretariat og til Mini-steriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.Delegationsadgangen foreslås lovfæstet for at give bestyrelsen mulighed for attilrettelægge sine aktiviteter smidigt sådan, at beslutninger træffes der, hvor detfindes mest hensigtsmæssigt. Det forudsættes, at bestyrelsen bevarer det overord-nede ansvar for alle beslutninger for fonden, også for de beslutninger, som er ud-delegeret, hvorfor det påhviler bestyrelsen at sikre, at delegation alene finder stedtil udvalg m.v., der har de nødvendige kvalifikationer til at træffe beslutning i detfastsatte omfang.Adgangen i forslagetsnr. 3til at delegere kompetence til Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser eller en statslig forvaltningsmyn-dighed under ministeriet tager højde for den situation, hvor fonden træffer aftalemed ministeriet eller en myndighed om at udføre opgaver, som indebærer mulig-hed for at træffe forvaltningsretlige afgørelser, f.eks. i forbindelse med økono-misk administration af de bevillinger, som fonden tildeler, eller i forbindelse medudøvelse af personaleadministration el.lign.For at sikre gennemsigtighed og offentlig indsigt foreslås istk.2,at bestyrelsenpålægges en pligt til at offentliggøre de nærmere rammer for beslutninger om de-legation på fondens hjemmeside.
Til § 9
24
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
For at sikre gennemsigtighed i fondens virke og offentlig indsigt med effekt ogresultater foreslås ved bestemmelsen at pålægge fonden at udarbejde en forret-ningsorden samt løbende hvert tredje år at udarbejde overordnede strategier medeffektmål og faglige beretninger om fondens virke. Det forudsættes, at målenedesignes sådan, at de illustrerer effekten af fondens bevillinger, herunder denværdiskabelse i form af f.eks. arbejdspladser, som bevillingerne resulterer i.Alle de nævnte dokumenter foreslås forelagt ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser til godkendelse sådan, at ministeren som tilsynsfø-rende løbende får mulighed for at følge med i fondens virke.Samtidig foreslås istk. 2at dokumenterne offentliggøres via fondens hjemmesidefor at sikre offentlig tilgængelighed.Til § 10Ved bestemmelsen istk. 1foreslås, at fondens bestyrelse består af en formand ogotte medlemmer. Det svarer til gældende praksis i DSF, HTF og RTI.Vedstk. 2foreslås, at formanden og bestyrelsesmedlemmerne udpeges af mini-steren for forskning, innovation og videregående uddannelser i deres personligeegenskab efter åbent opslag. Det anses for vigtigt, at medlemmerne ikke repræ-senterer særinteresser, men at de udpeges i deres personlige egenskab. Ministerenfor forskning, innovation og videregående uddannelser udpeger bestyrelsesmed-lemmerne, herunder formanden, på baggrund af det åbne opslag, men ministerener ikke bundet af opslaget, dvs. ministeren har mulighed for at udpege medlem-mer, som ikke fremgår af det åbne opslag. Det anses således for hensigtsmæssigtat sikre ministeren muligheden for at supplere det åbne opslag i situationer, hvorde bedst egnede kandidater muligvis ikke har meldt sig i forbindelse med opsla-get.Medlemmer af fondens bestyrelse honoreres efter Ministeriet for Forskning, In-novation og Videregående Uddannelsers gældende retningslinjer for at sikre enklar og entydig model for honorering samt ensartethed i honoreringen på tværs afråd og fonde i forsknings- og innovationssystemet under ministeriet.Til § 11Ved bestemmelsen foreslås som i dag, at bestyrelsen sammensættes med fokus påde særlige erfaringer, som vurderes nødvendige for at kunne udføre bestyrelsensopgaver bedst muligt.Vedstk. 1foreslås det fastsat, at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne, herunderformanden, skal have erfaringer fra det private erhvervsliv. Forslaget skal sessom en udmøntning af formålsbestemmelsen, der fokuserer på vækst og beskæf-tigelse i Danmark. Det samtidige krav om, at flertallet af medlemmer skal væreenten anerkendte forskere eller forskningskyndige tænkes opfyldt ved, at fleremedlemmer kan være f.eks. både forskningskyndige og have erfaringer fra detprivate erhvervsliv.Stk. 2indeholder forslag om de erfaringer, som bestyrelsen tilsammen skal re-præsentere. De listede erfaringer er tænkt at matche formålsbeskrivelsen i kapitel
25
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
1 uden decideret at gentage formålsbeskrivelsen ord for ord. Selv om det ikkeindgår som en del af fondens foreslåede formål at sikre tilførsel af kapital til virk-somhedsudvikling, anses det alligevel for vigtigt, at en sådan indsigt er til stede ibestyrelsen for derved at sikre bestyrelsens indsigt i innovations- og forsknings-finansiering.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 12Ved bestemmelsen istk. 1foreslås som i dag, at bestyrelsesmedlemmerne i førsteomgang udpeges for en begrænset periode på indtil tre år for at sikre mulighedfor en vis udskiftning. Samtidig foreslås, at der ved genudpegning er mulighedfor at sikre en vis kontinuitet. Af samme grund bør det søges sikret, at ikke allebestyrelsesmedlemmer fratræder samtidigt. Det foreslås, at seks år er den samle-de periode for et bestyrelsesmedlem af fonden, herunder formanden.Med bestemmelsen istk. 2foreslås det at lovfæste den gældende administrativepraksis, som i dag finder anvendelse i regi af de eksisterende råd, hvorefterministeren undtagelsesvis kan forlænge udpegningsperioden for medlemmer udover de normale udpegningsperioder, som er angivet i de respektive love.Forslaget tager navnlig sigte på, at medlemmer, som har været tæt involveret ibehandlingen af større og mere ressourcekrævende sager, der anses for tæt påafslutning, kan færdigbehandle sådanne sager uanset udløb af normal udpegnings-periode. I sådanne situationer, f.eks. i forbindelse med en større tildelingsrunde, vilen udskiftning af medlemmer sent i sagsforløbet kunne medføre etuhensigtsmæssigt yderligere forbrug af tid og andre ressourcer til ulempe for alleinvolverede.Forslaget tager også højde for bl.a. den situation, at der ved fremtidige politiskeforhandlinger om ændringer af eksempelvis fondens mandat eller sammensætningaf bestyrelsen m.v. vil kunne foretages begrænsede yderligere forlængelser af ud-pegningsperioden for siddende medlemmer frem til f.eks. en ny lovs ikrafttræden.Derved undgås ressourcekrævende opslag efter nye medlemmer på et tidspunkt,hvor vilkårene for medlemsskabet vil kunne forventes ændret i nær fremtid.Til § 13Det foreslås, at bestyrelsen får adgang til at nedsætte et begrænset antal udvalg tilat bistå med en virkeliggørelse af fondens formål. Forslaget skal medvirke til atgive bestyrelsen bedst mulig adgang til at organisere arbejdet i fonden hensigts-mæssigt, men med øje for, at der ikke sker en uhensigtsmæssig, unødig og om-kostningstung udvidelse af fondens organisation. Det svarer til de gældende be-grænsninger for DSF.Til § 14Bestemmelsen istk. 1er inspireret af DSF s gældende adgang til at nedsætte pro-gramkomiteer med bevillingskompetence. Der er ved forslaget lagt vægt på atsikre størst mulig effektivitet og forenkling ved at fastholde antallet af udvalglavt og sikre, at alle udvalg nedlægges, når deres opgaver er fuldført.
26
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Vedstk. 2foreslås bestyrelsen tillagt beføjelse til at udpege formænd og med-lemmer af udvalgene, og vedstk. 3er der lagt op til at sikre den relevante sam-mensætning af udvalgene. Det foreslås således, at medlemmer af udvalg, der skalvurdere ansøgninger om tilskud, tilsammen skal have kompetence til at vurderekvalitet, effekt og relevans af ansøgningerne. I den sammenhæng lægges vægt påforskningsfaglig-, teknologisk- og innovationsfaglig kvalitet, på samfundsmæssigog erhvervsmæssig effekt og på relevans for vækst og beskæftigelse i Danmark.Det forslås ligeledes i stil med bemærkningen til § 10, at medlemmer af udvalge-ne honoreres efter Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelsers gældende retningslinjer for at sikre en klar og entydig model for hono-rering samt ensartethed i honoreringen på tværs af råd og fonde i forsknings- oginnovationssystemet under ministeriet.Til § 15Forslaget til bestemmelsen cementerer bestyrelsens instruktionsbeføjelse over forudvalgene. Forslaget anses for et grundlæggende element til at sikre bestyrelsenmulighed for at løfte sit overordnede ansvar for fondens virksomhed. Der henvi-ses også til bemærkningerne ovenfor ad § 8.Til § 16Ved forslaget fastslås bestyrelsens adgang til at lede og fordele både midler og op-gaver mellem udvalgene.
Til § 17Ved bestemmelsen foreslås bestyrelsen givet kompetence til at træffe nærmerebeslutning om fondens sekretariatsfunktioner, herunder etablering af eget sekreta-riat.Til § 18Ved forslaget til bestemmelsen istk. 1præciseres, at sekretariatet er underlagtbestyrelsens instruktionsbeføjelse. Det anses for vigtigt, at bestyrelsen på dennemåde sikres mulighed for at varetage sit overordnede ansvar også for de beslut-ninger, som træffes af sekretariatet.Vedstk. 2præciseres, at sekretariatet skal understøtte fondens aktiviteter. Der ta-ges navnlig sigte på, at sekretariatet skal sikre, at der foretages en professioneludførelse af fondens bevillingsfunktion, herunder faglig opfølgning på bevillin-ger, jf. bemærkningerne til § 23 nedenfor.Ved etableringen af fonden forudsættes sekretariatet at bestå af medarbejdere,som i dag varetager sekretariatsfunktioner for DSF, HTF og RTI. Der henvisestil pkt. 4.2.2 til lovforslagets almindelige bemærkninger.Ved forslaget tilstk. 3forudses, at Ministeriet for Forskning, Innovation og Vide-regående Uddannelser kan få gavn af at få opgaver løst af fonden sådan, som detf.eks. er muligt i forhold til sekretariatet for Danmarks Grundforskningsfond. Så-danne eventuelle opgaver forudses i givet fald løst efter nærmere aftale.Til § 19
27
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Vedstk. 1foreslås givet hjemmel til, at nogle af fondens administrative funktio-ner vil kunne udøves af Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser. Der er herved mulighed for fonden til at træffe aftale med ministe-riet om at få løst nærmere bestemte administrative funktioner, Ministeriet har så-ledes allerede i dag veludviklede administrative funktioner, som med henblik påeffektiv administration vil kunne udnyttes af fonden, herunder administrative sy-stemer, der understøtter digital behandling af ansøgninger om tilskud og udste-delse af bevillinger m.v.Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i lovforlagets almindelige bemærkninger.
Til § 20Ved bestemmelsen foreslås det præciseret, at fonden selv afholder omkostningertil sekretariatsfunktionerne inden for de rammer, der er afsat hertil på de årligebevillingslove. Endvidere foreslås, at ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser efter bestyrelsens indstilling skal godkende omkostnin-gernes omfang og sekretariatets ledelse og placering m.v. Det svarer til gældenderegler for så vidt angår HTF og tjener til at sikre offentlig indsigt med fondensforbrug af midler som en naturlig forlængelse af, eller forløber for, ministerenstilsynsforpligtelse, jf. bemærkningerne til forslaget til § 29.Til § 21Forslaget til bestemmelsen fastlægger de overordnede rammer for fondens udø-velse af sin bevillingsfunktion.Vedstk. 1foreslås, at afgørelser om tilskud træffes ved udstedelse af bevillingerpå baggrund af saglige og forud offentliggjorte kriterier. Se endvidere de særligebemærkninger til § 14, stk. 3.Det forventes, at fonden så vidt muligt viderefører det kendte princip om, at til-skud udmøntes i åben konkurrence, dvs. bottom-up, efter en faglig vurdering medvægt på bl.a. kvalitet, effekt og relevans sådan, som vi kender det i dag. Det tilfø-jes dog, at udmøntningen skal ske inden for de rammer, der fastsættes på de årli-ge bevillingslove, dvs. efter en politisk prioritering, hvor der vil være mulighedfor i særlige tilfælde at finjustere og fravige dette overordnede princip, f.eks. iforhold til virkemidlerne erhvervsPhD og videnpilot, som i dag.Vedstk. 2søges det lovfæstet, at fondens bevillingsfunktion i overensstemmelsemed god forvaltningsskik skal varetages efter ensartede retningslinjer for at sikreensartet praksis og opgavevaretagelse på tværs af både bestyrelsen og udvalgene.Med henblik på til stadighed at sikre, at forskningsfaglige vurderinger foretageskompetent og uvildigt, foreslås det særligt præciseret, at ansøgninger til forsk-ningsaktiviteter vurderes af anerkendte forskere under relevant inddragelse af eks-terne bedømmere.Ved forslaget tilstk. 3gives der bestyrelsen adgang til at udstede bevillinger tilen person eller en juridisk enhed efter fondens vurdering afstemt i forhold til detkonkrete virkemiddel. Det ligger i forlængelse af den forskelligartede praksis, deri dag finder sted i DSF, RTI og HTF. Det forventes således, at fonden vil kunne
28
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
have behov for at tildele bevillinger både til personer og til juridiske enheder af-hængig af først og fremmest det konkrete virkemiddel, herunder de forventedeøkonomiske rammer for de enkelte projekter, projekternes kompleksitet og tids-horisonten for de enkelte bevillinger. Behovet for at tildele bevillinger til juridi-ske enheder vurderes således at vokse med udviklingen af det samlede ansvar forbevillingen, idet det bl.a. forventes at stille større krav til de institutionelle ram-mer, tilgængelighed af udstyr, administration m.v. Omvendt forekommer detmindre hensigtsmæssigt at give personer individuelt ansvar for større, komplekseog længerevarende projekter. Det forventes, at fonden vil foretage sin vurderingpå et tidligt tidspunkt i processen, helst allerede inden offentliggørelse af de re-spektive opslag, idet det vil give ansøgerne bedst mulighed for at tilrettelæggederes deltagelse under det enkelte opslag.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 22Forslaget afspejler det gennemgående krav om enkelhed, fleksibilitet og propor-tionalitet ved udmøntningen af fondens tilskudsmidler. Det forventes her, at fon-den ved tilrettelæggelsen af sine ansøgningsprocedurer tilpasser sine krav til detenkelte virkemiddel, herunder det enkelte projekts kompleksitet, f.eks. ved at ind-føre to-fasede ansøgningsprocedurer, hvor det findes hensigtsmæssigt. Bestem-melsen skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i § 24, nr. 4.Til § 23Der lægges vægt på, at fondens opfølgning og evaluering af igangsatte projekterer enkel, fleksibel og sikrer nærhed, fremdrift og effekt af projekterne. HTF smodel for opfølgning på tildelte bevillinger bygger på et såkaldt SPOC koncept(Single Point of Contact). Det forudsættes, at den nye fond vil fortsætte og vide-reudvikle den faglige opfølgning sådan, at opfølgningen medvirker til at sikre ef-fektiv implementering af tildelte bevillinger. Samtidig forventes, at den fagligeopfølgning vil blive tilpasset den konkrete situation og afstemt i forhold til detenkelte projekts kompleksitet og bevillingsstørrelse, dvs. forskellige modellerkan anvendes på forskellige typer af bevillinger og virkemidler.Til § 24Ved forslaget fastsættes en lovbestemt forpligtelse for fonden til at koordinere sinbevillingsfunktion med andre offentlige og private bevillingsmyndigheder.Det forventes, at bestyrelsen koordinerer fondens aktiviteter med øvrige forsk-ningsråd og -fonde, udviklings- og demonstrationsprogrammer (UDP), Vækst-fonden, Markedsmodningsfonden m.fl. Bestyrelsen forventes endvidere at etable-re en tæt kobling til de regionale myndigheder samt sikre en regional tilstedevæ-relse. Endelig forventes det, at bestyrelsen tilsvarende koordinerer sin bevillings-funktion med bevillingsgivende myndigheder og private fonde i udlandet.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 25
29
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Ved bestemmelsen foreslås der tillagt ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser bemyndigelse til at udstede nærmere regler for fondensbevillingsfunktion. Bemyndigelsen forudsættes dog alene udnyttet efter indstil-ling fra bestyrelsen. Det svarer til gældende bestemmelser i lov om Højteknologi-fonden.Ved forslaget sikres der mulighed for udstedelse af nærmere regler for bevillings-funktionen i bekendtgørelsesform. Herved bliver reglerne juridisk bindende påsamme måde som ved lov. Det medvirker samtidig til at øge transparens om derettigheder og forpligtelser, som retter sig mod ansøgere og bevillingsmodtagere.Bestemmelsen er ikke udtømmende.Til § 26Der lægges ved forslaget til § 26 op til, at fonden etableres som et uafhængigt or-gan inden for den statslige forvaltning, dvs. der vil som udgangspunkt ikke væremulighed for at klage over fondens afgørelser til en højere administrativ myndig-hed. Dette følger af forslaget tilstk. 1.Ved forslaget tilstk.2indføres imidlertid adgang til at påklage retlige forhold vedafgørelser, herunder afgørelser om aktindsigt, der er truffet af fonden som led ifondens bevillingsfunktion. Selv om klageadgangen er begrænset, er der tale omen udvidelse af klageadgangen i forhold til situationen i dag, idet den administra-tive klageadgang for afgørelser truffet af RTI er helt afskåret.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 27Ved afgørelser om administrationen af tildelte bevillinger, som er truffet efter de-legation fra bestyrelsen til en statslig myndighed, foreslås fuld klageadgang, bl.a.fordi en sådan myndighed vil være underlagt det almindelige ministerielle ogadministrative hierarki, og fordi der ikke ses at være nogen begrundelse for atbegrænse klageadgangen.Til § 28For at sikre en vis effektivitet og en hensigtsmæssig afvikling og fremdrift i be-villingsfunktionen foreslås indsat en klagefrist på fire uger, fra afgørelserne, her-under afgørelser om aktindsigt, er meddelt sagens parter.Til § 29Det foreslås istk. 1,at ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser fører tilsyn med fondens virke. Der tænkes herved på et sædvanligtsektortilsyn, dvs. tilsyn med fondens anvendelse af de tildelte bevillinger, såvelsom et legalitetstilsyn, herunder tilsyn med, at fonden udøver sit virke lovligt.Istk. 2foreslås ministeren tillagt sædvanlige beføjelser med henblik på at sikreadgang til oplysninger og relevant dokumentation. Der er tale om helt almindeli-ge bestemmelser om udøvelse af tilsyn med offentlige myndigheder, og bestem-melsen gengiver praksis for det tilsyn, som i dag udøves med DSF, HTF og RTI.
30
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 30Med henblik på at sikre fremadrettede muligheder for at inddrage fonden i evalu-eringer både vedrørende fondens egen virksomhed isoleret og i relation til andreoffentlige og private bevillingsgivende myndigheder foreslås ved bestemmelsenindsat pligt for fonden til at deltage i de evalueringer, som ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser træffer bestemmelse om. Det for-udsættes ved forslaget, at fonden selv afholder de omkostninger, der vil være for-bundet med sådanne evalueringer.Til § 31Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan ulovbe-stemt delegere sine beføjelser til forvaltningsmyndigheder under Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser efter almindelige forvalt-ningsretlige regler. Beslutningen om, at en kompetence overlades mere perma-nent f.eks. af en minister til en styrelse, bør imidlertid af hensyn til borgernesmulighed for at kunne vide, hvem der er rette myndighed, altid angives i en be-kendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets vejledning nr. 153 af 22. september1987 om udarbejdelse af administrative forskrifter. Det foreslås derfor, at der iloven indsættes en hjemmel for ministeren til at bemyndige en statslig forvalt-ningsmyndighed eller tilsvarende institution under ministeriet til at udøve de be-føjelser, der i loven er tillagt ministeren. Ministeren kan herefter i en bekendtgø-relse udnytte adgangen til at delegere opgaver og beføjelser til en statslig forvalt-ningsmyndighed under ministeriet.Bemyndigelseshjemlen istk. 1er formuleret, så den kan rumme statslige forvalt-ningsmyndigheder, som organisatorisk er underordnet styrelser placeret direkteunder ministeriet. Ministeren kan således efter den foreslåede bestemmelse dele-gere sine beføjelser efter loven til enhver forvaltningsmyndighed inden for mini-steriets administrative hierarki uanset forvaltningsmyndighedens placering i detadministrative hierarki, herunder forvaltningsmyndigheder, som er underordnetstyrelser.For at sikre, at ministeren hvis der træffes beslutning om flytning af institutio-ner under ministeriet kan henlægge eventuelle myndighedsopgaver dertil, hvisdette findes hensigtsmæssigt, foreslås bestemmelsen derfor formuleret således, atministeren også kan bemyndige forvaltningsmyndigheder uden for ministeriet tilat udøve de beføjelser, der i loven er tillagt ministeren.Det foreslås på den baggrund, at bemyndigelsesbestemmelsen formuleres, sådanat ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser efter for-handling med vedkommende minister kan bemyndige andre statslige forvalt-ningsmyndigheder til at udøve de beføjelser, som i de respektive love er tillagtministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser. Der er alenetale om statslige forvaltningsmyndigheder. Der kan således ikke i medfør af deforeslåede bestemmelser ske delegation til private virksomheder eller organisati-oner. Omfanget af delegationen til den pågældende statslige forvaltningsmyndig-hed skal ske efter forhandling med vedkommende minister.
31
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Det foreslås istk. 2,at ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser får hjemmel til at fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørel-ser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder om klagefri-ster, men også om, at afgørelserne ikke skal kunne påklages, hvilket betyder, atministeren også kan afskære klageadgangen fra organisatorisk underordnedestatslige myndigheder til styrelserne eller fra andre statslige forvaltningsmyndig-heder. Ministeren kan f.eks. således ikke blot afskære påklage til ministeren, menogså påklage til styrelserne. Muligheden for at afskære klageadgang knytter sigkun til afgørelser på områder, som er delegeret fra ministeren i henhold til loven.Således vil ministeren ikke med denne bestemmelse have hjemmel til at afskæreklageadgang, der i øvrigt er fastsat i lovgivningen m.v.Medstk. 3får ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelserhjemmel til at fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden stats-lig forvaltningsmyndighed efter forhandling med vedkommende minister bliverbemyndiget til at udøve efter stk. 1. Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvorministeren udnytter sin adgang til at delegere beføjelser til andre statslige for-valtningsmyndigheder uden for Ministeriet for Forskning, Innovation og Videre-gående Uddannelsers ressortområde.Til § 32Forslaget til bestemmelsen søger i videst muligt omfang at sikre klarhed, konti-nuitet og fondens funktionsduelighed i forbindelse med omlægningen af den gæl-dende struktur for udmøntning af midler til forskning, teknologiudvikling og in-novation.Vedstk. 1,foreslås fastlagt en ikrafttrædelsesdato for loven pr. 1. april 2014. Detforudsættes herved, at fonden etableres pr. ikrafttrædelsesdatoen, hvor samtidigde tre nuværende organer DSF, HTF og RTI forventes nedlagt.For at tage højde for den situation, at bestyrelsen for fonden af praktiske grundeendnu ikke er udpeget pr. 1. april 2014, foreslås vedstk. 2,at ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser får bemyndigelse til at træffesædvanlige beslutninger om økonomiske og administrative forhold, indtil besty-relsen måtte være endeligt udpeget.Forslaget tilstk. 3fastlægger, at ministeren udpeger en overgangsbestyrelse fremtil 1. januar 2015. For at sikre kontinuitet i forhold til de nuværende ordninger ogbevillinger, og med henblik på at videreføre gode elementer og erfaringer fra denuværende organer, forventes i overensstemmelse med den politiske aftale enovergangsbestyrelse bestående af formændene fra de nuværende organer, medformanden for bestyrelsen for HTF som formand for fonden frem til 1. januar2015. Samtidig forventes, at ministeren udpeger seks nye medlemmer efter reg-lerne i kapitel 3, herunder bestyrelsens første næstformand. Disse seks medlem-mer forventes at fortsætte som medlemmer efter 1. januar 2015 med næstforman-den som ny formand. Samtidig, dvs. pr. 1. januar 2015, forventes ministeren atudpege tre nye medlemmer i stedet for de tidligere formænd, som afbeskikkes.
32
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserU D K A S T 22. oktober 2013
Ved forslaget tilstk. 4er der lagt vægt på at sikre fonden et operationelt set-up fraetableringen, idet det foreslås, at bestyrelsen nedsætter to overordnede udvalg til atbistå bl.a. med udmøntning af tilskud til de mere traditionelle virkemidler inden forhenholdsvis strategisk forskning og innovation.Særligt vedrørende Udvalg for strategisk forskning er det tanken, at udvalget over-tager de programkomiteer, som følger med fra DSF, og at udvalget med referencetil bestyrelsen skal sikre, at bevillinger til politisk prioriterede og tematisk afgræn-sede forskningsområder tildeles efter gældende retningslinjer, der forbliver i kraft,indtil der måtte blive truffet anden beslutning i overensstemmelse med forslaget tilkapitel 6. Dette følger tillige af lovforslag om ændring af lov om forskningsrådgiv-ning m.v., som fremsættes samtidig med dette lovforslag.Udvalg for innovation forventes at udmønte tilskud til innovationsindsatsen i virk-somheder. Udvalget foreslås, ligeledes med reference til bestyrelsen, inden for deområder der fastlægges af bestyrelsen og efter retningsliner godkendt af bestyrelsenat fungere som bevillingsudvalg og træffe bevillingsafgørelser inden for afgrænse-de virkemidler mv.Vedstk. 5�foreslås de nuværende faglige udvalg (programkomitéer) under DSFog Erhvervsforskerudvalget under RTI opretholdt, indtil bestyrelsen bestemmerandet. Det forudsættes i den forbindelse, at programkomiteerne bevarer den be-villingskompetence, som de har i dag. Forslaget skal ses som en del af ønsket omat sikre fonden funktionsduelighed straks fra etableringen.Forslaget tilstk. 6skal igen ses som udtryk for ønsket om at sikre kontinuitet.Ved forslaget tilstk. 7er det præciseret, at fondens første beretning, jf. § 9, stk. 2,dækker perioden fra lovens ikrafttræden til 31. december 2015.Til § 33Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, som har hjemtagetforskningsområdet.
33