Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 230
Offentligt
1390560_0001.png
Notat
Modtager(e):
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om formid-
ling af jordobservationssatellitdata til kommercielle formål.
KOM(2014) 344 endelig
1. Resumé
Direktivforslaget har til formål at fremme væksten af jordobservationsmarkeder
(Earth Observation - EO) i Europa, navnlig markedet for tjenesteydelser. Direkti-
vet har også til formål at fremme konkurrenceevnen i EU's EO-sektor og at
fremme konkurrenceevnen for EO-brugervirksomhederne i Europa. Mere speci-
fikt har forslaget til formål at fremme formidlingen af højopløsningssatellitdata
(HRSD) i Europa med fokus på at beskytte sikkerhedsinteresserne, etablere en
mere pålidelig adgang til HRSD, skabe et godt oplysningsniveau vedrørende ad-
gangen til HRSD for udbydere af merværditjenester, dataforhandlere og kunde-
virksomheder og at fremme konkurrencen på dataleverandørniveau. Forslaget
indebærer, at der skal udpeges en national kompetent offentlig myndighed, som
har ansvar for anvendelsen af direktivet.
2. Baggrund
Kommissionens meddelelse om EU’s politik for rumindustrien fra februar 2013
"Udnyttelse af potentialet for økonomisk vækst i rumsektoren"
fastslår, at et af
målene for EU’s politik for rumfartsindustrien er at etablere et omfattende regelsæt
for at forbedre den retlige kohærens og fremme etableringen af et europæisk mar-
ked for rumprodukter og -tjenester. Meddelelsen henviser i denne forbindelse
navnlig til oprettelsen af et muligt lovgivningsmæssigt initiativ for produktion og
formidling af højopløsningssatellitdata til kommercielle formål. I Rådets konklusi-
oner af 30. maj 2013 om meddelelsen beskrives nødvendigheden af at undersøge de
eksisterende retlige rammer med henblik på at fremme sikkerhed, bæredygtighed
og økonomisk udvikling for rumaktiviteterne, og Kommissionen opfordres til at
vurdere behovet for udvikling af en retlig ramme med henblik på at sikre et velfun-
gerende indre marked.
I tråd med ovenstående er emnet for dette direktivforslag formidling af jordobser-
vationssatellitdata i Unionen til kommercielle formål og navnlig spørgsmålet om
definition og kontrol af højopløsningssatellitdata (HRSD) som en særlig kategori af
data, som Kommissionen ønsker at skabe et differentieret regelsæt for ved formid-
ling til kommercielle formål. Forslaget har til formål at sikre et velfungerende og
veludviklet indre marked for højopløsningssatellitdataprodukter og -tjenester ved
at etablere en gennemsigtig, retfærdig og sammenhængende retlig ramme på tværs
af medlemsstaterne.
8. juli 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/011996-02
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390560_0002.png
Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt med et direktiv på dette område, da
der - når der ses bort fra formidlingen af data, der kan defineres som højtopløselige
data, og som bør kontrolleres på grund af den højere risiko, som uautoriseret hånd-
tering heraf kan indebære - ikke er udtrykkelige garantier på EU-retligt plan for, at
kommercielle operatørers formidling af satellitdata er fri og ubegrænset inden for
EU.
Kommissionen konstaterer endvidere, at der ikke er fælles tilgang på nationalt,
lovgivningsmæssigt plan til behandling af højopløsningssatellitdata og til tjeneste-
ydelser og produkter hidrørende fra disse data.
Kommissionen forventer, at dette forslag vil medføre:
En tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om formidling af satellitdata.
Mindskelse af bureaukratiske barrierer for industrien og lettelse af de foran-
staltninger der er nødvendige med henblik på at overholde lovfæstede krav.
Forbedring af forudsigeligheden for erhvervslivet efterhånden som der er kla-
rere betingelser for etablering og drift af virksomheder.
Reduktion af forretningsmæssige tab der måtte opstå på grund af mangel på
klare og forudsigelige betingelser for dataindsamling, ligesom nye forret-
ningsmuligheder vil kunne realiseres.
Positive virkninger af etablering og drift af virksomheder, der leverer højop-
løsningssatellitdata og ved salg af data.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal forhandles i den al-
mindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
3. Formål og indhold
Det overordnede politiske mål med direktivforslaget er at fremme væksten af jord-
observationsmarkeder (Earth Observation - EO) i Europa, navnlig markedet for
tjenesteydelser, at fremme konkurrenceevnen i EU's EO-sektor og at fremme kon-
kurrenceevnen for EO-brugervirksomhederne i Europa.
Mere specifikt har initiativet til formål at;
Fremme formidlingen af HRSD i Europa
Beskytte sikkerhedsinteresserne fuldt ud
Etablere en mere pålidelig adgang til HRSD
Skabe et godt oplysningsniveau vedrørende adgangen til HRSD for udbydere af
merværditjenester, dataforhandlere og kundevirksomheder
Fremme konkurrencen på dataleverandørniveau
Disse mål tager alle sigte på at fremme det indre marked for HRSD. Den lovgiv-
ningsmæssige tilgang, der er valgt i direktivforslaget, er en delvis harmonisering.
Direktivet foreslår at:
Formidling af HRSD sker med tilsyn fra de kompetente nationale myndigheder
En screeningprocedure skal afgøre, om formidlingen er ikke-følsom og kan
udføres uden yderligere godkendelse, eller om formidlingen betragtes som føl-
som og kræver en godkendelse
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390560_0003.png
Der skal udpeges en national kompetent myndighed, som har ansvar for an-
vendelsen af direktivet
Medlemsstaterne skal endvidere udpege en velegnet privat eller offentlig en-
hed, der har ansvaret for at gennemføre screeningproceduren og skal derud-
over fastsætte en godkendelsesprocedure, hvorved formidling, der betragtes
som følsom i henhold til screeningproceduren, kan godkendes af en udpeget
kompetent national offentlig myndighed.
Afgrænsning:
Direktivet giver udtrykkelige garantier for den frie bevægelighed for satellitdata
med lav opløsning, idet data, som falder uden for definitionen, bliver anset for "klar
til omsætning", dvs. klar til fri formidling uden forsinkelser af forretningscyklussen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-
valget for Industri, Forskning og Energi.
5. Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionen finder nærhedsprincippet anvendelse, såfremt et forslag ikke
hører hjemme under Fællesskabets enekompetence.
Kommissionen anfører i sin vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt, at for-
slaget fastlægger EU's dimension ved en fælles tilgang til formidling af satellitdata
inden for EU og en sondring mellem satellitdata med lav opløsning og satellitdata
med høj opløsning på grundlag af de foreslåede tekniske definitioner. Forslaget
fastsætter desuden en fælles transaktions- og metadatabaseret tilgang til vurdering
af formidlingen af højopløsningssatellitdata og gennemsigtige procedurer, idet det
overlades til medlemsstaterne at løse alle uregulerede spørgsmål i overensstem-
melse med de nationale lovgivningsmæssige traditioner (f.eks. om licensbetingelser
og kontrol af dataleverandører).
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har direkte konsekvenser for dansk ret.
I direktivets artikel 13 er der følgende krav til implementeringen:
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmel-
ser i kraft for at efterkomme dette direktiv senest den 31. december 2017.
De tilsender straks Kommissionen disse love og bestemmelser.
Disse bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette
direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De
nærmere regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
Medlemsstaterne tilsender Kommissionen de vigtigste nationale bestem-
melser, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2.
3.
Side
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390560_0004.png
Der skal udpeges en national kompetent myndighed, som har ansvar for anvendel-
sen af direktivet.
Det vurderes, at direktivforslaget ikke berører medlemsstaternes kompetence i
forhold til den nationale sikkerhed.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre en udgift på EU’s driftsbudget.
Der må forventes visse udgifter til den nationale administration, idet der skal etab-
leres et register over HRSD data og leverandører heraf. Endvidere forventes direk-
tivforslagets meget korte sagsbehandlingstider at kunne medføre krav om et væ-
sentligt administrativt beredskab i forbindelse med sikkerhedsvurdering af HRSD
data. Udgiften til denne opgave kan ikke specificeres på nuværende tidspunkt. De
økonomiske omkostninger afklares snarest muligt. Udgiften afholdes som ud-
gangspunkt inden for eksisterende bevillinger.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning med frist
den 27. juni 2014. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
Direktivforslaget behandles med støtte fra Miljøministeriet/Geodatastyrelsen i
forhold til HRSD data.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan overordnet støtte hensigten med direktivforslaget, som er at sikre
et velfungerende og veludviklet indre marked for højopløsningssatellitdataproduk-
ter og -tjenester. Direktivforslaget omhandler i al væsentlighed sikkerhedsgodken-
delse af HRSD data og herunder udpegning af en kompetent national myndighed,
men direktivets potentiale og rækkevidde må dog søges afklaret nærmere under de
kommende forhandlinger, idet de foranstaltninger, der implementeres, skal stå mål
med formålet.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om direktivforslaget er i den indledende fase, og forslaget analy-
seres stadig i medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan generelt forventes at støtte
hensigten om at sikre et velfungerende og veludviklet indre marked for højopløs-
ningssatellitdataprodukter og -tjenester, idet de foranstaltninger, der implemente-
res, dog skal stå mål med formålet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4