Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 215
Offentligt
Fra Ministeriet for Uddannelse og Forsknings hjemmeside
Uddannelser skal tiltrække flere unge
fra hjem uden klaver
De videregående uddannelser skal i langt højere grad tiltrække unge fra familier uden tradition for
uddannelse. Det er et af målene i de kontrakter, uddannelses- og forskningsministeren indgår med
uddannelsesinstitutionerne som led i en større indsats for at få flere mønsterbrydere på uddannelserne.
23. juni 2014
Alle skal have mulighed for at udvikle og udfolde deres talent, og uddannelsesinstitutionerne skal i langt
højere grad gøre en indsats for at tiltrække og fastholde unge fra alle dele af landet uanset baggrund og
families uddannelsestradition, fastslår uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen.
En aktiv indsats for at styrke den sociale mobilitet er derfor et af de fem pligtige mål, som ministeren
sætter i de udviklingskontrakter, hun indgår med de videregående uddannelsesinstitutioner. Det er
første gang, en minister gennem udviklingskontrakterne stiller krav til uddannelsesinstitutionerne om at
gøre en aktiv indsats for at bidrage til at bryde sociale mønstre.
Undersøgelser viser, at postnummeret har afgørende betydning for, om unge vil søge ind på en
videregående uddannelse. Blandt de unge, der gik i 9. klasse i 2012 i Gentofte Kommune, vil 79
procent tage en videregående uddannelse. Mens det samme tal for Læsø og Lolland kommuner er på
henholdsvis 41 og 53 procent, viser fremskrivninger. Det vil uddannelses- og forskningsministeren lave
om på.
- Jeg tror ikke på, at de unge i Gentofte er mere egnede til en uddannelse end de unge på Lolland og
Læsø. Det siger intet om talent
men en masse om tradition og social arv. I det samfund, jeg kæmper
for, er uddannelse ikke noget, der er forbeholdt unge fra hjem med klaver. Det er for alle. Og alle skal
have mulighed for at udvikle og udfolde deres talent. Jeg vil have flere mønsterbrydere, siger Sofie
Carsten Nielsen.
De nye mål er første skridt i en større indsats for at få flere mønsterbrydere på de videregående
uddannelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383027_0002.png
- Det er en fiasko for Danmark og de værdier, Danmark bygger på, at vi ikke kan give ufaglærtes børn
de samme reelle lige muligheder for en uddannelse som akademikerbørn. Fri og lige adgang til
uddannelse skal ikke bare være et princip, vi hylder i festtaler
det skal vi kæmpe hårdt for at gøre til
virkelighed. Det er ikke lykkedes at knække koden, og derfor bliver vi nødt til at nytænke og gøre noget
nyt. Jeg inviterer nu mønsterbrydere og iderige danskere til at hjælpe mig med at få gjort noget ved
sagen. Alle kan byde ind uanset erfaring eller baggrund, siger Sofie Carsten Nielsen.
Udover et analysearbejde, der skal kortlægge den nuværende sociale profil på de videregående
uddannelser, og en indsamling af gode erfaringer, nedsætter Sofie Carsten Nielsen et
mønsterbryderkorps bestående af både eksperter og almindelig danskere, som skal rejse rundt i landet
og indsamle ideer og udvikle konkrete initiativer. Uddannelses- og forskningsministeren lægger op til en
bred debat
del dine erfaringer, og kom med gode ideer. Læs mere på ufm.dk/moensterbrud og følg
med på Twitter på #moensterbrud.
ufm.dk/moensterbrud
Om udviklingskontrakterne
Udviklingskontrakterne for 2015 til og med 2017 omfatter i alt fem pligtige mål: Bedre kvalitet i
uddannelserne, større relevans og øget gennemsigtighed, bedre sammenhæng og samarbejde,
styrket internationalisering og øget social mobilitet (- flere talenter i spil)
Institutionerne vælger herudover 3-5 selvvalgte mål som en del af udviklingskontrakten
Udviklingskontrakter er et styringsinstrument, hvorigennem Uddannelses- og
Forskningsministeriet understøtter uddannelsesinstitutionernes strategiske arbejde.
Formålet med udviklingskontrakten er at fremme institutionens strategiske udvikling gennem
dialog mellem ministeriet og den enkelte institution om prioritering af målsætninger samt skabe
synlighed om uddannelsernes arbejde med at opfylde samfundsmæssige udfordringer.
Det er første gang, udviklingskontrakter for alle 37 videregående uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet indgås i samme forhandlingsforløb og med identiske
mål for alle institutionstyper.
For yderligere oplysninger, kontakt:
Kontorchef Søren Nedergaard, tlf.: 7231 8032, e-mail:
[email protected]
Pressesekretær Carina Elkott, tlf.: 5090 0549, e-mail:
[email protected]