Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Fremsat den [ ] 2014 af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om stormflod og stormfald(Dækning af udgifter til genhusning, opmagasinering og fraflytning)§1
I lov om stormflod og stormfald, jf. lovbekendtgørelse nr. 1090 af 23. november 2012, som ændret ved § 34 i lov nr.1231 af 18. december 2012, foretages følgende ændringer:1.2.I§ 4, stk. 2,udgår »for indirekte tab samt«.I§ 4indsættes somstk. 3og4:»Stk.3.Erstatning ydes ikke for indirekte tab. Dog ydes erstatning for omkostninger i tilknytning til nødvendiggenhusning, herunder opmagasinering og fraflytning.Stk. 4.Erstatningen efter stk. 3, 2. pkt. dækker kun udgifter til genhusning efter den første måned og kanmaksimalt udgøre 12.000 kr. pr. måned.«3.I§ 27, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Erhvervs- og vækstministeren kan efter forelæggelse og godkendelse fra Folketingets Finansudvalg midlertidigtforhøje de i 1. pkt. nævnte beløb.«
§2Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende og har virkning fra og med den 6. december 2013.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1.2.
IndledningLovforslagets indhold2.1 Gældende ret2.2 Lovforslagets indhold
3.4.5.6.7.8.9.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationer mv.Sammenfattende skema
1.
Indledning
Den 1. oktober 2012 trådte en ny stormflodsordning i kraft. Den nye stormflodsordning blev vedtaget af et enigtFolketing den 26. maj 2010 ved lov om ændringer i stormflodsloven. Lovændringerne følger anbefalingerne i Rapportom Revision af Stormflodsordningen afgivet den 30. november 2009 fra det af den tidligere regering nedsatteStormflodsudvalg. Stormflodudvalget bestod udover repræsentanter fra en række ministerier af bl.a. Forsikring &Pension, Forbrugerrådet og Kommunernes Landsforening.Der blev i udformningen af den nye lovgivning lagt vægt på, at bevare stormflodsordningen som enkatastrofeerstatningsordning. Dette har været et bærende princip siden ordningens etablering tilbage i 1991 for atfastholde et incitament for borgerne til at tegne forsikring og generelt selv sikre sig mod skader på deres ejendele. Detteønske om at fastholde den enkeltes incitament og ansvar skal ses i lyset af, at stormflodsordningen er en kollektivtfinansieret ordning af alle, der har tegnet en brandforsikring. At der er tale om en katastrofeordning udmønter sig bl.a.ved, at loven kun dækker situationer, der statistisk set forekommer sjældnere end hvert tyvende år, og hvor der ikke ialmindelighed er mulighed for at tegne en privat forsikring.Erstatningsmodellen i stormflodsordningen, som bygger på Stormflodsudvalgets anbefalinger, indeholder dels ensåkaldt ”negativliste”, der er en oplistning af områder, ejendom og genstande mv., som eksplicit er undtaget mulighedenfor erstatning efter stormflodsordningen ud fra den betragtning, at ordningen er en katastrofeerstatningsordning, dels atder er en selvrisiko, som vokser ved gentagne oversvømmelser af samme ejendom. At der er en selvrisiko istormflodsordningen svarer til, hvad der kendes i de fleste private forsikringsaftaler. Der er således oftest en selvrisiko iforbindelse med skade på bil, hus mv. Undtagelserne fra ordningen opregnet i negativlisten og selvrisikoen skal giveincitamenter for ejerne mv. til at gennemføre foranstaltninger, som kan være med til - helt eller delvist - at forebyggefremtidige skader. Der er tale om en afbalanceret erstatningsmodel, når der henses til, at stormflodsordningen skalbevares som en katastrofeerstatningsordning.
Stormrådet har afgjort, at der var stormflod i store dele af landet i forbindelse med stormen den 5.-6. december 2013(stormen Bodil). De skadesramte har derved mulighed for at søge om erstatning fra stormflodsordningen for skader påbygninger eller løsøre, der er opstået som følge af den forhøjede vandstand. Stormflodsordningen yder erstatning forumiddelbart indtrådte skader eller såkaldte direkte tab, mens erstatning for indirekte tab ikke dækkes. Det er ioverensstemmelse med hvad der almindeligvis er praksis for private forsikringsaftaler. I private husforsikringer er detdog almindeligt forekommende, at der ved væsentlige skader, der betyder at boligen ikke er beboelig, mens der skerudbedring af skaden, ydes dækning for omkostninger til genhusning og flytteomkostninger mv. Stormflodsordningenhar ikke efter de gældende regler mulighed for at yde en lignende erstatning. Der er dermed en forskel mellemdækningen i tilfælde af, at en bolig er ubeboelig og dækket af en privat forsikring og stormflodsordningens dækning vedskader opstået ved en stormflod.Formålet med dette lovforslag er derfor at udvide stormflodsordningens dækningsområde til også at omfatte erstatningfor rimelige udgifter i forbindelse med nødvendig genhusning, herunder opmagasinering og fraflytning i forbindelsemed stormflod og oversvømmelse fra vandløb og søer. Lovforslaget skal også ses i lyset af, at stormfloden i forbindelsemed stormen Bodil medførte betydelige skader på en række helårsboliger, og ikke kun sommerhusområder vedkystnære områder som primært har været ramte områder ved tidligere stormfloder, hvorfor der er behov forlængerevarende genhusning for en større gruppe af personer. For de skaderamte familier kan der være tale om ikkeubetydelige genhusningsomkostninger, og mange har henvendt sig til forsikringsselskaberne med henblik på atundersøge mulighederne for at få dækning. Forslaget har ikke derudover til formål at ændre på den eksisterendeerstatningsmodel for så vidt angår andre indirekte tab eller på ordningens dækningsomfang i øvrigt, idetstormflodsordningen bør bevares som en katastrofeerstatningsordning.Det foreslås, at lovforslaget gives tilbagevirkende kraft fra og med den 6. december 2013, således at ændringen kankomme de allerede skadesramte som følge af stormfloden i forbindelse med stormen Bodil til gode.
2.
Lovforslagets indhold2.1 Gældende ret
Efter den gældende stormflodsordning ydes der erstatning for umiddelbart indtrådte skader, mens erstatning forindirekte tab ikke dækkes. Indirekte tab omfatter bl.a. omkostninger til genhusning, opmagasinering, driftstab mv.Det er forsikringsselskaberne, der modtager og behandler anmeldelser om skader dækket af ordningen. De skaderamtehar klageadgang til Stormrådet.
2.2 Lovforslagets indholdDet foreslås, at udvide stormflodsordningens dækning, så der også kan ydes erstatning for rimelige omkostninger tilgenhusning, herunder opmagasinering og fraflytning som følge af skader forårsaget af stormflod eller af oversvømmelsefra vandløb og søer. I overensstemmelse med principperne bag den eksisterende erstatningsmodel, herunderselvrisikoen, foreslås det, at erstatningen kun dækker udgifter til genhusning efter den første måned og maksimalt kanudgøre 12.000 kr. per måned. Af hensyn til at undgå misbrug af ordningen, f.eks. i form af genhusning under mereluksus-prægede forhold, bør der således alene ske dækning af rimelige omkostninger forbundet med genhusning. Detteskal også ses i lyset af, at stormflodsordningen er en solidarisk finansieret katastrofeordning, og ikke en egenfinansieretprivat forsikring. Ved at sætte et loft over, hvad rimelige omkostninger maksimalt kan udgøre, bliver udvidelsen letadministrerbar til gavn for alle involverede parter.Andre former for indirekte omkostninger eller tab, som f.eks. driftstab, låneomkostninger på eksisterende boliglån m.v.,skal fortsat ikke være dækket. Derved bevares et vist incitament til at gennemføre sikring af boliger i størst muligt
omfang imod stormskade, og samtidig fastholdes det grundlæggende princip om, at stormflodsordningen er enkatastrofeordning.Det foreslås, at forsikringsselskaberne skal administrere denne form for erstatning efter de samme regler og praksis,som gælder for de øvrige typer erstatning efter stormflodsloven. Det betyder bl.a., at forsikringsselskaberne harmulighed for at lægge ud for betaling og fakturere Stormrådet efterfølgende. Administrationen er i øvrigt underlagtStormrådets tilsyn og i øvrigt omfattet af de skadesramtes klageadgang til Stormrådet.Det foreslås, at lovændringen får virkning fra og med den 6. december 2013, således at ændringen kan komme deallerede skadesramte til gode. Det skal hertil bemærkes, at lovændringen er begunstigende for de skadesramte og ikkehar nogen bebyrdende virkning, da det vurderes, at ændringen kan holdes indenfor rammerne af ordningenseksisterende finansiering. Lovforslaget har således alene begunstigende virkning.Muligheden for erstatning for genhusning mv., herunder eventuel pristalsregulering af beløbsstørrelser, vil bliveevalueret i foråret 2015, hvor der i øvrigt skal ske evaluering af lovens muligheder for erstatning for oversvømmelse fravandløb og søer.Erstatning for genhusning mv. vil også gælde for oversvømmelsesordningen, hvor behandlingen af sagerne dogvaretages af Stormrådet.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget kan finansieres inden for den gældendestormflodsordning samt træk på den allerede eksisterende statsgaranti bag stormflodsordningen.Stormflodsordningen finansieres gennem en årlig afgift, som opkræves via hver enkelt brandforsikring. I dag betaleralle med en brandforsikring årligt 20 kr. til stormflodsordningen og årligt 10 kr. til stormfaldsordningen. De årligeindtægter, der tilgår stormflodsordningen, er ca. 80 mio. kr. Da udbetalinger siden 2006 har været mindre endindtægterne, var egenkapitalen i stormflodsordningen ca. 245 mio. kr., før stormen Bodil ramte.Træk på den eksisterende statsgaranti bag stormflodsordningen har ingen bevillingsmæssige konsekvenser, og belastersåledes ikke tillægsbevillingsreserven for 2014, da Stormrådets regnskab ikke er en del af statsregnskabet. Aktiveringenaf statsgarantien medfører, at Nationalbanken stiller likviditet på op til 200 mio. kr. til rådighed for Stormrådet, nåregenkapital i stormflodsordningen er opbrugt. I tilfælde af, at statsgarantien aktiveres, kan den årlige afgift på hverenkelt brandforsikring hæves med 10 kr. til i alt 40 kr., indtil statsgarantien er tilbagebetalt. Trækket på statsgarantienbliver tilbagebetalt med renter.Med det foreslåede loft for erstatningen til genhusning mv. på maksimalt 12.000 kr. pr. måned, og antages degennemsnitlige omkostninger ved genhusning mv. til 80.000 kr., bliver den samlede udgift til genhusning 32-40 mio.kr. antaget, at der er behov for genhusning af 400-500 familier. Skønnet på genhusning af 400-500 familier er bekræftetaf Forsikring & Pension på baggrund af deres drøftelser med forsikringsselskaberne.Ved udgangen af 2013 er der modtaget ca. 2.550 skadesanmeldelser som følge af stormen Bodil, og det forventes, at derfortsat vil blive anmeldt enkelte sager, indtil anmeldelsesfristen udløber den 10. februar 2014. Stormrådets sekretariatskønner, at der maksimalt anmeldes 2700 sager. Der hensættes i overensstemmelse med tidligere praksis 150.000 kr. pr.anmeldelse. Ved 2.700 skadesanmeldelser hensættes derfor i alt 405 mio. kr. Den endelige omkostning kendes først, nåralle sagerne er afsluttet. Skønnet på en gennemsnitlig omkostning på 150.000 kr. pr. sag er højere end degennemsnitlige udbetalinger ved tidligere store storme. I 2006 var den gennemsnitlige udbetaling 95.254 kr. pr.anmeldelse.
På denne baggrund er de samlede forventede omkostninger 437-445 mio. kr. inkl. omkostninger til genhusning mv.Omkostninger til genhusning mv. forventes derfor at kunne finansieres inden for stormflodsordningen egenkapital samtstatsgarantien.Vurderingen er dog behæftet med en vis usikkerhed. Hvis der anmeldes mere end 2700 sager, hvis udbetalingerneoverstiger de forventede gennemsnitlige 150.000 kr. pr. sag, eller hvis behovet for genhusning mv. er større end deforventede maksimalt 500 familier, kan der opstå behov for, at statsgarantien forhøjes. Samtidig vil en ny stormflodeller en oversvømmelse fra vandløb og søer i løbet af året kunne udløse et behov for en forøgelse af statsgarantien. Hvisdet bliver nødvendigt med en forhøjelse af statsgarantien, vil det blive forelagt Finansudvalget via et aktstykke.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne. Forslaget vurderes at have positiveøkonomiske konsekvenser for borgerne, idet der etableres en yderligere erstatningsmulighed i forbindelse medstormflod, som ikke tidligere har været gældende.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om stormflod og stormfald, har været i høring hos følgende myndigheder ogorganisationer m.v.: Advokatrådet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation – ABF, Andelsbolighavernes LO,Boligselskabernes Landsforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Sejlunion, Danske Advokater, DanskeForsikrings- og Pensionsmæglere (Forsikringsmæglerforeningen), Danske Havne, Danske Regioner, Datatilsynet,Dansk Industri (DI), Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningenaf Lystbådehavne i Danmark (FLID), Forsikring & Pension, Fritidshusejernes Landsforening, Håndværksrådet,Justitsministeriet, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Kommunernes Landsforening (KL), Lejernes LO,Miljøministeriet, Parcelhusejernes Landsforening, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Småøer, Stormrådetog Transportministeriet.
9.
Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterNegative konsekvenser/merudgifterIngen, idet forslaget forventes atkunne finansieres inden for dengældende stormflodsordning samttræk på den allerede eksisterende
Økonomiske konsekvenser for detoffentlige
Ingen
statsgaranti bag stormflods-ordningen.Administrative konsekvenser for detoffentligeØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenIngenIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede affattelse af § 4, stk. 3 i lovforslagets § 1, nr. 2, og medføreren mere stringent opbygning af bestemmelsen.Til nr. 2Bestemmelsen indeholder et forslag om, at stormflods- og oversvømmelsesordningens dækningsområde udvides til ogsåat omfatte erstatning for udgifter til nødvendig genhusning, opmagasinering og fraflytning som følge af skaderforårsaget af stormflod eller af oversvømmelse fra vandløb og søer.For at opnå erstatning for genhusning, skal den skadesramte have et reelt behov for genhusning, dvs. at genhusning ernødvendig fordi boligen, der anvendes som helårsbolig, ikke er beboelig, mens der sker udbedring af skaden.Omkostninger til genhusning, opmagasinering og fraflytning dækkes således kun i det omfang den faste ejendom er enhelårsbolig eller et sommerhus, som er undtaget forbuddet om helårsbeboelse i sommerhuse i planlovens § 40. Denskadesramte dokumenterer i givet fald, at et sommerhus er undtaget fra forbuddet om helårsbeboelse. Har denskadesramte mulighed for at bo i eksempelvis eget sommerhus i nærheden eller er genhusning finansieret af kommuneneller andre, kan der ikke opnås erstatning for omkostninger til selve genhusningen, mens omkostninger tilopmagasinering og fraflytning dækkes efter ordningen.Der ydes erstatning til rimelige omkostninger til genhusning. Rimelige omkostninger til genhusning kan omfatteomkostninger til midlertidige foranstaltninger på skadestedet, f.eks. opstilling af barak/skurvogn og opsætning afkøkken/bad.I forbindelse med genhusning kan der ligeledes ydes erstatning til omkostninger til opmagasinering, hvis dette ernødvendigt, og omkostning til flytning, såfremt der skal ske egentlig fraflytning.Erstatningen til genhusning, herunder eventuelt til opmagasinering og fraflytning, kan ikke samlet set overstige kr.12.000 pr. måned. Der dækkes endvidere kun udgifter til genhusning efter den første måned, dvs., at omkostningerne til
den første måneds genhusning dækkes af den skadesramte selv. Dette betyder ikke, at erstatning ikke kan udbetales iden første måned efter en stormflod, men er alene en beregningsmæssig selvrisiko, som efterfølgende kan fordeles overde følgende måneder. Det er op til forsikringsselskaberne at udøve den nødvendige administration heraf. I øvrigt er detalene selve genhusningsomkostningerne, som er pålagt en måneds selvrisikobetaling. Opmagasinering ogfraflytningsomkostninger er ikke omfattet af selvrisikoen. Udover at den skadesramte selv skal betale den første månedsgenhusning beregnes ikke yderligere selvrisiko. Lovens § § 6 og 6a finder således ikke anvendelse i forbindelse medgenhusning.Eventuelle sparede omkostninger til husleje i medfør af lejeloven, sparet ejendomsværdiskat eller lignende besparelserfor den skadesramte modregnes i omkostningerne til genhusning mv. før erstatningen udbetales. Såfremtomkostningerne til genhusning mv. efter fradrag af eventuelle sparede omkostninger ligger under 12.000 kr., så dækkerstormflodsordningen alene dette mindre beløb.Behandling af spørgsmål om erstatning for omkostninger til genhusning af lejere varetages i øvrigt af lejerens(løsøre)forsikringsselskab.I lighed med hvad der allerede gælder for stormflodsordningen i øvrigt, vil det være forsikringsselskaberne, der skaladministrere denne udvidelse af erstatningsordningen med mulighed for dækning af rimelige omkostninger tilgenhusning, efter de samme regler og praksis, som gælder for de øvrige typer erstatning efter stormflodsloven. Detbetyder bl.a., at forsikringsselskaberne har mulighed for at lægge ud for betaling og fakturere Stormrådet efterfølgende,og at det er forsikringsselskaberne, der skal vurdere om den enkelte skadesramte har et reelt behov for genhusning.Administrationen er underlagt Stormrådets tilsyn og i øvrigt omfattet af de skaderamtes klageadgang til Stormrådet.Til nr. 3Det foreslås, at erhvervs- og vækstministeren efter forelæggelse og godkendelse af Folketingets Finansudvalgmidlertidigt kan hæve enten den ene eller begge af de to adskilte, tilbagebetalingspligtige statsgarantier. Adskillelsen afde to garantier betyder, at statsgarantien tilknyttet for eksempel stormflods- og oversvømmelsesordningen træder i kraft,når stormflods- og oversvømmelsespuljen er opbrugt, uanset om stormfaldspuljen ikke er opbrugt. Der kan dermed ikkeske overførelse af midler mellem de to puljer og dertil knyttede garantier.Erhvervs- og vækstministeren kan alene anmode Folketingets Finansudvalg om at hæve enten den ene eller begge af deto statsgarantier, hvis det viser sig, at der ikke er tilstrækkelige midler indenfor den enkelte ordnings opsparede midlerog statsgarantien på 200 mio. kr. til at dække administrationsomkostninger, erstatninger og tilskud, der skal udbetales ihenhold til stormflods- og oversvømmelsespuljen og/eller stormfaldspuljen.Den midlertidige udvidelse af statsgarantien vil blive gennemført på aktstykke, i hvilket de nærmere vilkår for denmidlertidige udvidelse vil blive fastlagt i overensstemmelse med lovens formål og administration.
Til § 2IkrafttrædenDet foreslås, at ændringerne af lov om stormflod og stormfald træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.Dette sker af hensyn til sikring af en hurtig ikrafttræden efter lovens vedtagelse, så det nødvendige hjemmelsgrundlagfor Stormrådets afholdelse af omkostninger til dækning af genhusning mv., herunder til at refundereforsikringsselskaberne for deres udlæg for omkostninger til genhusning mv., som de afholder frem til lovens vedtagelse,er tilvejebragt hurtigst muligt. Dermed skabes der også hurtigst muligt klarhed og tryghed for de familier, der bor i destormflodsramte områder.
Virkningstidspunktet er fastsat til at ligge før ikrafttrædelsestidspunktet af hensyn til, at ændringen kan komme deallerede skadesramte som følge af stormfloden i forbindelse med stormen Bodil til gode. Det skal bemærkes, at der ertale om en ændring, der udelukkende er af begunstigende karakter for de skadesramte.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslag§1I lov om stormflod og stormfald, jf.lovbekendtgørelse nr. 1090 af 23. november2012, som ændret ved § 34 i lov nr. 1231 af 18.december 2012, foretages følgende ændringer:
Stk. 2.Erstatning ydes ikke for indirekte tab1.I§ 4, stk. 2,udgår »for indirekte tab samt«.samt for skader på følgende typer fast ejendomog løsøre:1) Fast ejendom og løsøre, for hvilket det ialmindelighed er muligt at tegne forsikringmod henholdsvis skader forårsaget afstormflod og af oversvømmelse fra vandløbog søer i et forsikringsselskab, der har ret tilat udøve forsikringsvirksomhed her ilandet, jf. lov om finansiel virksomhed.2) Fast ejendom og løsøre, hvor andenforsikring dækker den pågældende skade.3) Løsøre i kældre og rum under terræn.4) Jord.5) Saltskadede afgrøder.6) Fast ejendom, der ligger uden for et dige.7) Diger, kystbeskyttelse og anden form forværn mod vandet.8) Havne- og kajanlæg, bådebroer, badebroerog lign.9) Haveanlæg og løsøre placeret i haven.10) Både, joller og lign. beliggende i vand ellerplaceret på strand eller kystbeskyttelse elleranden form for værn mod vandet.11) Trailere, campingvogne, campletter,containere, skurvogne og lign. samt løsøreplaceret heri.12) Badehuse og lign. placeret på strand,kystbeskyttelse eller anden form for værnmod vandet.13) Kiosker, butikker, udsalg og lignendeerhverv placeret på strand, kystbeskyttelseeller anden form for værn mod vandet.14) Løsøre placeret på havne- og kajanlæg,
strand, kystbeskyttelse eller anden form forværn mod vandet.15) Dyr, bortset fra dyr, der opdrættes idambrug.16) Løsøre, der tilhører erhvervsvirksomheder,og som befinder sig i virksomhedenslagerbygninger eller lignende bygninger,medmindre det er placeret mindst 10 cm overgulvniveau eller terræn.2.I§ 4indsættes somstk. 3og4:»Stk.3.Erstatning ydes ikke for indirektetab. Dog ydes erstatning for omkostninger itilknytning til nødvendig genhusning, herunderopmagasinering og fraflytning.Stk. 4.Erstatningen efter stk. 3, 2. pkt.dækker kun udgifter til genhusning efter denførste måned og kan maksimalt udgøre 12.000kr. pr. måned.«
3.I§ 27, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Erhvervs- og vækstministeren kan efterforelæggelse og godkendelse fra FolketingetsFinansudvalg midlertidigt forhøje de i 1. pkt.nævnte beløb.«§2Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsei Lovtidende og har virkning fra og med den 6.december 2013.