Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 203
Offentligt
1378733_0001.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Almen dannelse og
erhvervskompetence
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0002.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Fra almen dannelse til arbejdspladsen
Almen
dannelse
Grundskole
Gymnasiale
uddannelser
Erhvervskompetence
Erhvervsuddannelser
og videregående uddannelser
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0003.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Hvorfor skole-
virksomhedssamarbejde?
• Eleverne skal forberedes på det samfund, de efterfølgende
skal ud i
• Eleverne skal forstå, hvad fagene skal bruges til i
'virkeligheden' - og kunne koble teori med praksis.
DI tror på, at skole-virksomhedssamarbejde skaber:
• Motivation - fordi eleverne kan se et formål med
undervisningen.
• Afklaring - fordi eleverne oplever 'hvad man kan blive'
• Tværfaglighed - fordi man i virksomheder helt naturligt
bruger de forskellige fag samtidig
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0004.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Forskning viser
Den engelske forsker Anthony Mann's
forskning viser, at elever, der i udskolingen
har været i kontakt med arbejdsmarkedet
fire eller flere gange:
•Kommer hurtigere i job
•Har mindre arbejdsløshed
•Er mere tilfredse med deres karrierer
•Tjener mere
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0005.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Danske erfaringer
• I Faaborg-Midtfyn kommune igangsatte man i
2010 tre samarbejder mellem skoler og
virksomheder som en del af Science Kommune-
forsøget (2008-2011)
• Alle samarbejder fokuserede på naturfag
• Et af dem var med en café, hvor eleverne
undersøgte kaffeimport, de biologiske processer i
kaffelavning mv.
• Et andet var med kommunen selv, hvor eleverne
undersøgte vandforsyning til kommunens
indbyggere
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0006.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Projektet var en succes
•Evalueringen viste, at projektet var en
stor succes
•I TIMMS 2011 kunne man se, at
eleverne i Science Kommunerne havde
forbedret sig i naturfag og lå over
landsgennemsnittet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0007.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
• Eksempel på opgave:
• Udvikling af proces til afprøvning af katalysator til forbrænding af små
mængder kulbrinte i luft.
• Byg en simpel opstilling, der kan skabe et flow af ca 0.1% kulbrinte
(f.eks. glycerol) i luft og lede dette flow gennem en reaktor (glasrør), der
indeholder katalysatorpartikler (f.eks. 3 mm kugler). Reaktoren skal
kunne varmes op til ca 250 C (og tåle højere temperatur), og man skal
kunne måle temperaturen (termoelement) og gasflowet (evt. måling af
volumen af opsamlet gas). Endelig skal man kunne bestemme CO2-
mængden i den gas, der kommer ud af reaktoren (evt. CO2-måler).
• Der udleveres forskellige katalysatorer, som skal testes og rangordnes
efter, hvor gode de er til at forbrænde kulbrinten.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0008.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Vil virksomhederne samarbejde?
”Den nye folkeskolereform lægger op til, at folkeskolerne skal samarbejde mere
med det omkringliggende samfund - herunder erhvervslivet. Mener du, at din
virksomhed kan og vil samarbejde mere med folkeskolen omkring de ældste
klassetrin f.eks. i forbindelse med konkrete undervisningsforløb?”
Min virksomhed vil gerne
samarbejde mere med
folkeskolerne
18,4%
Min virksomhed har ikke tid til
at samarbejde mere med
folkeskolerne
Ved ikke
24,0%
57,6%
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0009.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Den åbne skole skal vise
folkeskoleeleverne, at der er andre
veje end gymnasievejen
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0010.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
De unge søger mod de gymnasiale
uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0011.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Der er ikke balance mellem udbud og
efterspørgsel
150000
100000
50000
0
ufaglært studenter faglært
-50000
-100000
11
KVU
MVU
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0012.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Mange bruger ikke deres gymnasiale
uddannelse
10%
13%
Andel med dobbelt
uddannelse
Andel ubrugte
uddannelser
Frafald
62%
15%
Andel der er i gang med
en uddannelse fire år
efter
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0013.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Og flere og flere kommer ind med
dårlige karakterer
25%
20%
15%
2004
2007
2010
2012
10%
5%
0%
STX
HHX
HTX
HF
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0014.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Uddannelsesniveau 10 år efter 9. klasse fordelt
på niveau ved folkeskolens afgangsprøve
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0015.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Mangel på universitetskandidater i
fremtiden
2020
Samfundsfaglige
Humanistiske/kunstneriske
Tekniske
Naturvidenskabelige
Sundhedsvidenskabelige
I alt
0
1.900
-4.000
-1.000
-2.000
-5.100
2030
-2.000
2.500
-8.000
-3.000
-2.300
-12.800
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0016.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Mange bruger ikke de akademiske
færdigheder
Sundhedsvidenskab
Jordbrugsvidenskab
Teknisk
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Humaniora
Kunstnerisk
0
Arbejdsløs
5
10
15
20
Pct. af arbejdsstyrken
25
Arbejder som ufaglært
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0017.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Mange akademikere bruger kun
generelle færdigheder
Dimittendundersøgelse fra magisterforeningen fra
2013
Mange bruger kun deres generelle akademiske
færdigheder i deres job f.eks. historikere,
idéhistorikere og mange sproguddannede
Under 1/3 af dimittenderne fra de humanistiske
uddannelser siger, at deres uddannelse har rustet
dem godt til deres job
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0018.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Den hurtige samfundsudvikling
stiller øgede kompetencekrav til
alle på arbejdsmarkedet
Internationalisering og offshoring
af job ændrer efterspørgslen
Minimumskravene bliver højere,
samtidigt med, at de
dygtigste skal være bedre
Kravet om fleksibilitet og
omstilling vil vokse
Målsætning om flere med en
ungdomsuddannelse og en
videregående uddannelse
Målsætning om højere kvalitet -
danske unge skal opnå
kvalifikationer, der er blandt de
bedste i verden m.m.
80 pct. af det, der sælges om
5 år, eksisterer ikke i dag.
Jukka Pertola, Siemens A/S
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0019.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Kvalifikationer og kompetencer
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378733_0020.png
Charlotte Rønhof
DUS
28.
maj
14
Kvalitet er mange ting
• Udfordring på fuld tid
• Kvalificerede undervisere
• Relevante emner
• På de videregående
uddannelser kan
uddannelsen ikke have
kvalitet, hvis den ikke har
relevans
50
40
30
20
10
0
Selvstudier
Undervisning
Kilde: UVM
20