Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 203
Offentligt
1378732_0001.png
Jørgen Søndergaard
DUS Høring, Christiansborg 28-05-14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0002.png
Relevans: Om dimittenderne får kompetencer, som
efterspørges af arbejdsmarkedet.
Kvalitet: Om en uddannelse formår at producere
dimittender med et højt fagligt niveau, der kan måle
sig med toppen internationalt.
Sammenhæng: Om der er en effektiv
uddannelsesproduktion med klare muligheder for
den enkelte studerendes videre veje inden for
uddannelsessystemet.
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0003.png
OPTAG PÅ DE VIDEREGÅENDE
UDDANNELSER
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0004.png
EN KVART MILLION
STUDERENDE
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0005.png
ANTAL MED EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE
Offentligt ansatte
med videregående
uddannelse
Øvrige med
videregående
uddannelse
… heraf lang
videregående
uddannelse
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0006.png
TO MULIGE VEJE:
Reducere optaget på uddannelser med lav
ansættelsesgrad i privat sektor og øge optag på
uddannelser med høj ansættelsesfrekvens i privat
sektor
Øge ansættelsesfrekvens i privat sektor for
uddannelser med lav frekvens.
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0007.png
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0008.png
Ledighed
– historisk
Indkomst
– historisk
Udvikling i
ledighed –
seneste år
Fremtidig
Privat andel
produktion
Uddannel
se
X
÷÷ ÷
10Ł 15
Ł
25
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0009.png
NYE VEJE
*Se analyserapportens fig. 3.4 for anmærkning og kildehenvisning
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
Øvrige (tek.)
Øvrige (sund.)
Øvrige (nat.)
Økonomi (samf.)
Æstetiske fag (hum.)
Tandlæge (sund.)
Pædagogik (hum.)
Psykologi (samf.)
Omr.studier og øv. (hum)
Merkantil (samf.)
Medie og komm. (samf.)
Medie og komm. (hum.)
Mat./statistik (nat.),
Læge (sund.),
Landbr./skov/vet. (nat.)
Kunstn. udd. (hum.)
Klassisk hum. (hum)
Jura (samf.)
It (nat.)
Ingeniør (tek.)
Fysik/kemi (nat.)
Fremmedsprog (hum.)
Forvaltning (samf.)
Etno-/antropologi (samf.)
Erhvervssprog (hum.)
Design (hum.)
Bio (nat.)
Arkitekt (tek.)
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0010.png
UNIVERSITETSUDDANNELSER MED MINDST
70 PCT. DIMMITENDER I PRIVAT SEKTOR.
Arkitekt
Design
Erhvervssprog
Ingeniører
It
Merkantile
Tandlæge
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0011.png
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
Øvrige (tek.)
Øvrige (sund.)
Øvrige (nat.)
Økonomi (samf.)
Æstetiske fag (hum.)
Pædagogik (hum.)
Psykologi (samf.)
Omr.studier og øv. (hum)
Medie og komm. (samf.)
Medie og komm. (hum.)
Mat./statistik (nat.),
Læge (sund.),
Landbr./skov/vet. (nat.)
Kunstn. udd. (hum.)
Klassisk hum. (hum)
Jura (samf.)
Fysik/kemi (nat.)
Fremmedsprog (hum.)
Forvaltning (samf.)
Etno-/antropologi (samf.)
Bio (nat.)
70
60
50
40
30
20
10
0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0012.png
What knowledge outcomes are
we teaching for?
Academic (inert)
Vocational (competence )
Citizenship (critical reflexive)
Kilde: P. Goodyear
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0013.png
859
UDDANNELSESUDBUD
266
593
Uddannelsesudbud
med under 30
studerende pr. år
Uddannelsesudbud
med over 30
studerende pr. år
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0014.png
Minimumsoptag på 30 studerende gennem
sammenlægninger – eller arbejdsdeling mellem
udbydere.
Små uddannelser med op til 60 i optag på landsplan
samles ét sted.
Regional dækning ændres
Fra: Komplette uddannelser i hver uddannelsesby
Til: Én samlet uddannelse med undervisning i flere
uddannelsesbyer
Taxametersystemet justeres.
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0015.png
Sammenhæng i det videregående uddannelsessystem
er ikke fri bevægelighed, men klare veje og tydelige
krav. Ingen har
ret
til, men
mulighed
for at læse
videre.
F.eks. skal en professionsbachelor kunne optages på
en dertil indrettet 2-årig kandidatuddannelse på et
universitet, hvis særlige faglige forudsætninger fra
professionsbacheloruddannelsen er opfyldt.
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0016.png
KVALITETSUDVALGETS VIDERE ARBEJDE
Hvordan skaber videregående uddannelser høj læring
for de studerende?
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0017.png
Læringstrekanten
12-12-12
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0018.png
Læringstrekanten
12-12-12
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378732_0019.png
KVALITETSUDVALGETS VIDERE ARBEJDE
Hvordan skaber videregående uddannelser høj læring
for de studerende?
De studerendes forudsætninger og
studieintensitet
Uddannelsens struktur, ambitioner og faglige
indhold
Undervisnings- og eksamensformer samt
undervisernes kompetencer.
NYE VEJE
Fr e m t i d e n s v i d e r e g å e n d e
u d d a n n e l se ssy st e m