Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 200
Offentligt
1377938_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0002.png
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
INDLEDNING
1.
BARRIERER
1.1
1.2
1.3
Regulative barrierer
Informative barrierer
Oplevede barrierer
3
5
5
12
13
2.
DEN DANSKE DEL AF ØRESUNDSREGIONENS STYRKER
2.1
2.2
Tiltrækning til Skandinavien generelt
De danske styrker
19
19
19
3.
OPSAMLING OG ANBEFALINGER
3.1
3.2
Oversigt over barrierer
Anbefalinger
22
22
23
BILAG 1: RELEVANT INFORMATION OG HJEMMESIDER
Publikationer, pjecer m.m.
Hjemmesider
24
24
24
BILAG 2: EKSPERTER
Eksperter
25
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0004.png
Indledning
Etableringen af forskningsfaciliteterne European Spallation Source (ESS) og MAX IV i Lund, samt det til
ESS hørende Data Management og Software Center (DMSC) i København forventes at tiltrække 4000-6000
medarbejdere til Øresundsregionen hvert år, hvoraf cirka 800 forventes at arbejde på ESS/MAX IV. Vi ved
fra andre lignende forskningsanlæg, at cirka halvdelen af disse medarbejdere vil være forskere, mens den an-
den halvdel vil være teknikere. Desuden kan man forvente at cirka 35-40 procent medbringer en partner, og
cirka 20 procent medbringer et eller flere børn.
1
Erhvervspotentialerne for især forskningstunge virksomheder
vil således tilsvarende være betydelige. ESS og MAX IV kan altså med den rette indsats styrke forskning og
innovation i Danmark og Sverige markant, og få afgørende betydning for vækst i erhvervslivet.
For at realisere det fulde vækstpotentiale er der igangsat en lang række initiativer på begge sider og på tværs af
Øresund, der skal geare regionen til at kunne udnytte de mange udviklingsmuligheder, der opstår i forbindelse
med ESS og MAX IV. Der er fx igangsat projekter vedr. modtagerorganisationer for expats i Region Skåne,
projekter sigtet mod at informere virksomheder om de vækstmuligheder forskningsfaciliteterne skaber, og
andre projekter, der har fokus på at fremme unges interesse for naturvidenskab og teknologi.
Det er ikke mindst i lyset af ESS og MAX IV afgørende, at Øresundsregionen fremstår sammenhængende og
attraktiv for de mange forskere og virksomheder, der kommer hertil i kortere eller længere perioder. Det
handler fx om at være gode til at informere om jobmuligheder for medfølgende partnere samt andre praktiske
forhold som fx skole og børnepasningsmuligheder. Derudover er det vigtigt, at regionens mange forskelligar-
tede muligheder for bosætning og serviceydelser er let tilgængelige og at arbejdskraftens frie bevægelighed ik-
ke begrænses af unødvendige barrierer for fx pendlere.
Der vil formentlig være forskere og videnskabeligt personale for hvem det vil være afgørende at bo i et stor-
bymiljø, mens det for andre vil være afgørende at bo i mere landlige omgivelser. En af Øresundsregionens
særlige styrker er netop at kunne tilbyde begge disse bosætningsmuligheder på hver sin side af sundet
det er
derfor essentielt, at det i praksis er nemt at pendle over Øresund.
For at få et overblik over situationen har Københavns Universitet (KU), som partner i Vækstmotorprojektet,
bedt Oxford Research gennemføre en undersøgelse af forhold og barrierer for pendlere i Øresundsregionen
set i lyset af etableringen af ESS og MAX IV samt i forhold til rekruttering af international arbejdskraft og
forskere i Øresundsregionen generelt. Undersøgelsen fokuserer således på udvalgte barrierer som gør sig gæl-
dende for den specifikke målgruppe, og som forventes at blive tiltrukket til regionen i forbindelse med ESS
og MAX IV, og behandler derfor ikke samtlige barrierer, som gør sig gældende for pendlere over Øresund
generelt. Derudover vil den danske del af Øresundsregionens styrker i forhold til at tiltrække højt kvalificeret
arbejdskraft blive fremhævet.
Undersøgelsen bygger på en kortlægning af eksisterende materiale samt en række interviews med eksperter på
området, herunder Øresunddirekt, Øresundskomiteen, Region Skåne samt ESS Relocation. Desuden er ni
forskere og/eller partnere, som alle pendler fra hhv. Sverige til Danmark eller Danmark til Sverige blevet in-
terviewet på henblik på afdækning af deres konkrete oplevelser af barrierer i forbindelse med denne pendling.
1
Oxford Research & Copenhagen Post, 2010, The Expat Study
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rapporten er udarbejdet som en del af partnerskabet om ”ESS og MAX IV som vækstmotorer i hovedstads-
regionen” mellem DTU,
KU, Region Hovedstaden, Københavns Kommune, Lyngby-Taarbæk Vidensby,
Copenhagen Capacity, Scion DTU, Cobis og DI og er delfinansieret af Vækstforum Hovedstaden samt den
Europæiske Fond for Regionaludvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0006.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0008.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0009.png
skal desuden indtræde fuld eller begrænset skattepligt i Danmark for at opnå forskerskat, dvs. arbejdspladsen
skal være en dansk registreret virksomhed, og arbejdet skal foregå i Danmark - vedkommende behøver dog
ikke nødvendigvis at være bosiddende i DK, men fuld dansk skattepligt kan bl.a. opnås ved at erhverve bopæl
i Danmark. Den danske ordning giver mulighed for en skatteprocent på 26 % uden fradrag samt betaling af
det obligatoriske arbejdsmarkedsbidrag (31,92 % inkl. arbejdsmarkedsbidrag) i op til 5 år.
4
Muligheden for den danske ordning afhænger således af hvilket land, der har beskatningsretten. Retten til for-
skerskat mistes, hvis Danmark ikke har beskatningsretten. DMSC er registeret i Danmark som en filial af ESS
AB i Sverige, og er dermed en filial af et udenlandsk aktieselskab. Efter selskabsskatteloven sker der beskat-
ning af filialens aktiviteter i Danmark, hvis filialen kan siges at have fast driftssted her i landet. Et fast drifts-
sted defineres som en længere varig tilknytning til Danmark, fx en filial, hvor der drives erhvervsmæssig virk-
somhed, og hvor en af medarbejderne kan indgå bindende aftaler på det svenske selskabs vegne. På baggrund
af ovenstående betragtninger, og hvis alle betingelser er opfyldt, vil ansatte på DMSC, som er bosat i både
Danmark og Sverige have mulighed for at anvende den danske forskerskatteordning.
Den svenske ordning
For den svenske ordning gælder det, at vedkommende besidder kompetencer, som er yderst svære at rekrut-
tere blandt svenskere. Derudover må man ikke være svensk statsborger, må ikke have været bosiddende i Sve-
rige 5 år forinden, og arbejdspladsen skal være en svensk registreret virksomhed. Den svenske ordning giver
mulighed for at vedkommendes skattepligtige indkomst reduceres med 25 % i op til 3 år.
5
På baggrund af dis-
se krav, og såfremt alle andre betingelser er opfyldt, vil ansatte på ESS have mulighed for at anvende den
svenske forskerskatteordning, hvad enten de er bosat i Sverige eller Danmark.
Beslutningen om, hvorvidt vedkommende kan kvalificere sig til ordningen foretages af Forskarskattennämn-
den, som er en myndighed under Finansdepartementet. I den forbindelse har lang behandlingstid været en
barriere for at rekruttere internationale kræfter, idet vedkommende oftest havde fået job til anden side inden
sagen blev behandlet. Ordningen blev derfor sjældent brugt. Denne barriere er delvist løst, da man i 2012 har
indført en ny procedure for behandlingen, hvilket har sat behandlingstiden ned.
6
SINK-Skatteordningen
Mulighed for Sink-skatteordningen for arbejdstagere bosat i Danmark med arbejde i Sverige benyttes i højere
grad
denne ordning medfører, at der betales 25 % i skat uden mulighed for fradrag og tillægspension. Hvil-
ket i de fleste tilfælde giver samme muligheder, som den danske forskerskatteordning. Hvis man er bosat i
4
www.skat.dk, Guide: Tax scheme for foreign researchers and key employees:
tttp://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=97319&chk=209758, University of Copenhagen, Researcher Taxation:
http://ism.ku.dk/downloads/Forskerskat_pjece_2011.pdf
5
http://forskarskattenamnden.se/forskarskattenamnden/summaryinenglish/taxreliefforforeignkeypersonnel.4.383cc9f31
134f01c98a800018147.html, ESS Website: http://europeanspallationsource.se/taxes-sweden
6
Øresundskomiteen: www.oresundskomiteen.org/granshinder-i-oresundsregionen/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0011.png
Både det svenske og det danske samfund er bygget op på princippet om, at samtlige borgere har et person-
nummer (CPR-nummer) for på den måde at være registeret i systemet. Uden et personnummer vanskeliggø-
res en del aspekter, som er udgangspunkt for både arbejds- og privatliv, fx oprettelse af bankkonto, leje eller
køb af bolig. Desuden de mindre ting i hverdagen, fx internet og telefoni i landet, leje af film eller lån af bibli-
oteksbøger er alle hængt op på personnummer.
Tildelingen af et personnummer kan være en langsommelig proces, behandlingstiden i Sverige er pt. 2-3 må-
neder, og inden man har rettighed til et personnummer både i Danmark og Sverige skal vedkommende have
boet eller arbejdet tre måneder i det pågældende land. Dette betyder, at nyankomne ofte vil bo i hhv. Sverige
eller i Danmark min. fem måneder inden de reelt har mulighed for fx at oprette en bankkonto, eller leje en
bolig
dette kan være en væsentlig barriere i forhold til forskere, som måske skal arbejde her i en kort perio-
de, og som i de fleste tilfælde er vant til etablerede forhold.
Pendlere får grænsegængerstatus, hvilket i Danmark er et dansk sundhedskort, dog med begrænsede rettighe-
der. Dette betyder at fx ikke alle banker vil oprette en bankkonto med udgangspunkt i denne type status. I
Sverige hedder det et ’samarbejdningsnummer’, som ikke
umiddelbart giver anledning til udfordringer.
7
Føl-
gende case er et eksempel på, hvilke konsekvenser perioden uden personnummer kan have for en udenlandsk
forsker bosat i Sverige med arbejde i Danmark.
Der er muligvis en løsning på vej på dette område - i regeringens seneste reform for international rekruttering
indgår et tiltag, hvor man fremover kan få et administrativt cpr-nummer, som kan udstedes, inden arbejdsta-
geren kommer til Danmark, så arbejdstageren kan påbegynde etableringen af hverdagen forud for ankomst.
8
Case: Manglen på personnummer skabe økonomiske udfordringer
Henri arbejder på DTU i Danmark, mens hans kone arbejder ved Lund Universitet
de valgte derfor at
bosatte sig i Malmø, idet det lå midt imellem de to arbejdspladser. Allerede ved flytningen opstod der ud-
fordringer, dels var lejeboligerne i Malmø både dyre og svært tilgængelige, dels havde de endnu et ret til et
personnummer. Uden personnummer havde de ikke ret til at købe bolig og det endte med, at de måtte
fremleje hos en kollega. Grundet det manglede personnummer de første 3 måneder af deres ophold kun-
ne de desuden heller ikke oprette en bankkonto, hvilket betød, at de måtte overføre penge manuelt fra
deres konto hjemme i Frankrig, hvilket var besværligt og langsommeligt. For at kunne betale deres husleje
og øvrige regninger d. 1. måtte de låne af familie og venner indtil deres løn blev overført en uge senere.
Det endte med, at de lånte 40.000 kr. af deres familie. Oplevelsen har besværliggjort deres første tid i
Øresundregionen, hvilket betød at de i mindre grad følte sig velkommen og havde sværere ved at
fokusere på deres arbejde til at starte med– det har dog ikke bevirket, at de overvejer at flytte pt.
7
8
Øresundsdirekt.dk
Udspil til en reform af International Arbejdskraft:
http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Publikationer/2014/Int-rekruttering_A4_WEB%20pdf.ashx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0015.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0016.png
strueret efter en model, hvor både mand og kvinde tjener penge - i modsætning til andre lande, hvor det ofte
kun er fx manden.
14
Flere af informanterne beskriver, at det har været en større udfordring for partneren reelt at finde et job end
umiddelbart forestillet sig
også selvom de har søgt bredt i Øresundsregionen. På ESS hjemmeside fremhæ-
ves fx netop potentielle jobmuligheder i København for partnere. Udfordringen hænger oftest sammen med,
at de fleste arbejdspladser både i Danmark og Sverige foretrækker medarbejdere, som kan tale hhv. dansk el-
ler svensk
dette trods for, at fx København er internationalt minded og de fleste kan tale engelsk. Følgende
case beskriver et eksempel, hvor partnerens manglende job potentielt får konsekvenser for længden af famili-
ens ophold i regionen:
Case: Tamaras jobsituation kan få betydning for længden på familiens ophold
Da Tamaras mand fik en god forskerstilling i Øresundregionen var hun frisk på at følge med til
Skandinavien. Hun havde selv gået med overvejelser om at skifte arbejde og så det som en god
mulighed for at starte på noget nyt. De bosatte sig i Malmø og hendes mand arbejdede i Lund. Alt
det praktiske blev organiseret af arbejdspladsen og flytningen gik nemt og smeretfrit.
Desværre lader arbejdet vente på sig og hun har nu boet i Sverige i tre år uden at kunne tjene sine
egne penge. Sprogbarrieren har i særdeleshed været et problem, da svensk og dansk har været et
krav fra arbejdsgiverne. Dette betyder at hun ikke har kunnet få stillinger, som hun ellers er
uddannelsesmæsigt kvalificeret til. Tamara påtaler, at hendes mands arbejdsplads var virkelig gode
til at hjælpe med selve flytningen, men at de kun har ydet begrænset hjælp i forhold til at finde et
job til hende. De svenske myndigheder har heller ikke kunne hjælpe hende. I forbindelse med
hendes kontakt med de svenske myndigheder har hun mødt afvisning og oplever ofte, at de
nægter at tale engelsk til hende. Oplevelserne i forhold til det mangelende job og den bregrænsede
hjælp har været frustrerende og får hun ikke snart et arbejde, overvejer hun, at de skal flytte tilbage
til deres hjemland.
14
Oxford Research & Copenhagen Post, 2010, The Expat study
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0018.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0020.png
2. Den danske del af Øresundsregionens styrker
På trods af en række barrierer i forbindelse med at komme til regionen som udenlandsk forsker, så har Skan-
dinavien og Øresundsregionen rigtig mange styrkepositioner, når det gælder tiltrækning af arbejdskraft gene-
relt. I dette afsnit vil vi præsentere disse styrker. Vi vil særligt fokusere på de danske styrker med henblik på at
specificere hvilke områder, man med fordel kan fokusere på i forbindelse med at tiltrække kvalificeret ar-
bejdskraft til Danmark, her særligt den danske del af Øresundsregionen.
2.1
TILTRÆKNING TIL SCANDINAVIEN GENERELT
Både Sverige og Danmark har mange gode kvaliteter, som er attraktive for udenlandske forskere. Særligt kan
man pointere et højt akademisk niveau og gode skattefordele som et klart trækplaster. På baggrund af inter-
viewes med udenlandske forskere bosat i Skandinavien, kan man ligeledes konkludere at det højere niveau af
velfærd og sociale ydelser er vigtige faktorer. Det er vigtigt at huske på, at mange udenlandske forskere med-
bringer familie og de ønsker at der skal være gode forhold for dem også. Dette vil sige, at økonomisk støtte til
børnefamilier, højt niveau af sikkerhed og gode skoler, også er med til at tiltrække forskere til Skandinavien.
I forbindelse med forskerinterviewene blev det også tydeligt, at livskvalitet og balancen mellem arbejde og fri-
tid blev vurderet som en vigtig faktor. De Skandinaviske lande ligger højt i forhold til social lighed og niveau
af lykke, hvilket er noget udenlandske forskere er bekendt med. I en stor undersøgelse af expats i Danmark,
udført af Oxford Research i 2010
17
, var 31 % positivt overraskede over livskvaliteten og 82 % mente at
Danmark er et godt sted at for børn at vokse op.
Begge lande har ligeledes den styrke, at de almindelige svenskere og danskere har gode engelsk kundskaber,
hvilket gør integrationen nemmere. Det gør det nemmere for udenlandske forskere at kommunikere i forbin-
delse med praktiske gøremål
som at gå i dialog med det offentlige og på arbejdspladsen - men også i forhold
til at omgås den normale borger. Dette er en vigtig faktor i forhold til at knytte sociale bånd til det land man
bor i.
2.2
DE DANSKE STYRKER
Den danske side af Øresundsregionen har en række særlige styrker, som man kan udnytte til at tiltrække uden-
landsk arbejdskraft. Danmarks allerstørste styrke er uden tvivl København. Det at bo i en storby giver en lang
række muligheder i forhold til blandt andet
kultur- og byliv,
som man ikke har mulighed for i mindre byer
som Malmø og Lund.
Storbyen giver ligeledes større spektre af muligheder for fritidsaktiviteter
hvad enten det måtte deje sig om
sport, kunst, eller frivilligt arbejde. Forskning af expats i Danmark viser, at flertallet skaber venskaber på ar-
bejdet (76 %) og gennem fritidsaktiviteter (28 %) (Oxford research 2010). Det er med andre ord vigtigt, at der
er muligheder for at deltage i aktiviteter indenfor ens interesseområde, hvilket der i højere grad er i en storby.
17
Oxford Research and the Copenhagen Post (2010) ”The
Expat Study”.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0021.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0022.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0023.png
3. Opsamling og anbefalinger
Dette afsnit indeholder en opsamling på de beskrevne barrierer i form af en oversigt over barriererne og hvil-
ke statsborgere, de gør sig gældende overfor samt involverede myndigheder. Herefter kommer Oxford Re-
search med anbefalinger i forhold til hvilke barriere, som projektgruppen primært skal arbejde på at få løst.
3.1
Barriere
OVERSIGT OVER BARRIERER
Myndigheder/aktører
Nordiske/EU/EØS-
borgere
3.landsborgere
Opholds- og arbejdstilla-
delse
Socialsikringspligten og
bijob
Skat og bijob
Justitsministeriet, Udlændingeservice
x
Potentielle arbejdsgivere
Bosat i SE, arbejde i DK,
bijob i SE
Bosat i DK, arbejde i SE,
bijob i DK
x
x
Skatteministeriet
Tildeling af personnum-
mer
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Be-
skæftigelsesministeriet, Skatteministeri-
et, Kommunerne
Justitsministeriet, Udlændingeservice
Øresunddirekt, Projektpartnere
Transportministeriet, DSB Øresund,
Skånetrafiken
ESS HR-kontor, ISM, Projektpartnere
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Ar-
bejdskommunen
Skatteministeriet, Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale For-
hold
Justitsministeriet, Udlændingeservice
Køb af ejendom
Information på engelsk
Transportomkostninger
x
x
x
x
x
Manglende job til partner
Adgang til daginstitution
og skole
Retten til børnecheck
x
x
x
x
x
x
Retten til sprogundervis-
ning
x
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0024.png
3.2
ANBEFALINGER
Oxford Research anbefaler, at der projektgruppen fokuserer på følgende tre forhold, da flere af de opstillede
barriere løses herved:
Der sættes fokus på håndtering af lovgivning i forhold til 3.landsborgere i målgruppen, her først og
fremmest barriere angående ophold- og arbejdstilladelse. Hvis denne barriere bliver løst vil det med-
føre løsning af en lang række af de andre problematikker overfor 3.landsborgere. Dette arbejde vil
potentielt løse følgende konkrete barriere:
o
o
o
o
o
Opholds- og arbejdstilladelse
Køb af ejendom
Retten til sprogundervisning
Tildeling af personnummer
Retten til børnecheck
Etablering af et mere formaliseret samarbejde på tværs af de forskellige aktører på hver sin side af
Øresund. Dette vil være et væsentligt element i forbindelse med iværksættelsen af en mere fokuseret
og håndholdt indsats over for gruppen af udenlandsk arbejdskraft, som forventes tiltrukket til Øre-
sundsregionen i kraft af ESS og MAX IV. Dette arbejde vil potentielt løse følgende konkrete barrie-
re:
o
Information på engelsk
o
Manglende job til partner
Transportomkostninger i forbindelse med krydsning af Øresund. En stor andel af de forventede ar-
bejdstagere til ESS og MAX IV vil være i en indkomstklasse, hvor de nuværende transportomkost-
ninger vil være en væsentlig barriere. Dette arbejde vil potentielt løse følgende konkrete barriere:
o
Transportomkostninger
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1: Relevant information og hjemmesider
PUBLIKATIONER, PJECER M.M.
KL, Øresunddirekt, Nordisk Ministerråd, Håndtering af Grænsegængere: Social sikring i lyset af forordning
EU-forordning 883/2004: http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_50361/cf_202/H-ndtering_af_gr-nseg-
ngere.PDF
Oxford Research & Copenhagen Post, 2010, The Expat study
www.skat.dk, Guide: Tax scheme for foreign researchers and key employees:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=97319&chk=209758
University of Copenhagen, Researcher Taxation: http://ism.ku.dk/downloads/Forskerskat_pjece_2011.pdf
HJEMMESIDER
ESS Hjemmeside: http://europeanspallationsource.se/
Expats in Denmark: http://www.expatindenmark.com/Pages/Home.aspx
Expats in Sweden: http://expatsinsweden.com/
Hallo Norden: http://www.norden.org/en/resources
København Universitet, International staff mobility hjemmeside: http://ism.ku.dk/
International Citizen service: http://icitizen.dk/
Svensk skattevæsen:
http://forskarskattenamnden.se/forskarskattenamnden/summaryinenglish/taxreliefforforeignkeyper
sonnel.4.383cc9f31134f01c98a800018147.html
Work in Denmark: https://www.workindenmark.dk/
Work in Sweden: http://work.sweden.se/
Øresunddirekt: http://www.oresunddirekt.com/
Øresundskomiteen: www.oresundskomiteen.org/granshinder-i-oresundsregionen/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0026.png
Bilag 2: Eksperter
EKSPERTER
Anne Wirén Larsson, samordnare Skattaverket, Øresundsdirekt
Bengt-Olle Andersson, samordnare Försäkringskassan, Øresundsdirekt
Eskil Mårtensson, samordningsansvarig Öresundsfrågor, Region Skåne
Johan Tiedemann, Øresundskommiteen
Nina Åsvatne, HR Relocation Partner, ESS Relocation
Peter Veiler, samordnare Arbetsförmedlingen, Øresundsdirekt
Thomas Steffensen, Øresundsdirekt
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377938_0027.png