Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 191
Offentligt
1371328_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
21. maj 2014
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det lukkede samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 20. maj 2014 vedr. Kvalitetsud-
valget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Med venlig hilsen
Ref.-nr.
14/000859-14
Sofie Carsten Nielsen
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371328_0002.png
Samråd – lukket – i Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den
20. maj 2014 vedr. Kvalitetsudvalget, alm. del – spørgsmål T.
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål T:
”Ministeren bedes redegøre for sin holdning til Søndergaard-udvalgets anbefalin-
ger, jf. Udvalget for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser”.
Svar:
Gode uddannelser er nøglen til at fremtidssikre Danmark.
Helt grundlæggende har vi i Danmark et rigtigt godt uddannelsessystem. Og vi har
fået hævet antallet af ansøgere til de videregående uddannelser betragteligt. Det er
godt.
De videregående uddannelser imidlertid står imidlertid også overfor en række ud-
fordringer, som kræver handling. Derfor har regeringen nedsat Kvalitetsudvalget til
at komme med forslag til konkrete løsninger.
Kvalitetsudvalget peger på, at der i de næste år vil blive uddannet så mange nye
akademikere, at der på det private arbejdsmarked hvert år frem mod 2030 skal
skabes ca. 15.000 nye job til folk med videregående uddannelser for at følge med.
Udbuddet af personer med en videregående uddannelse, der skal findes nye job til,
vil stige med ca. 350.000 frem mod 2030 svarende til en stigning på ca. 40 pct. i
forhold til 2013.
Vi skylder den enkelte og samfundet, at de studerende uddannes til relevante job.
Derfor er det ikke en mulighed ikke at gøre noget. Og som Jørgen Søndergaard
også har understreget, kan vi ikke vente for længe med at handle.
Der er en række af de temaer og problemstillinger, som Kvalitetsudvalget slår an,
som regeringen allerede nu vil følge op på.
Med regeringens vækstudspil har vi taget hul på udfordringerne med fire konkrete
initiativer, der skal sikre, at studerende i højere grad bliver uddannet inden for
områder, hvor de efterfølgende kan finde beskæftigelse.
Vi vil øge brugen af dimensionering af de videregående uddannelser, så vi sikrer, at
de unge ikke uddannes til arbejdsløshed.
Vi vil sikre et enklere uddannelsesudbud og bedre faglige miljøer, bl.a. for at gøre
det lettere for studiesøgende og arbejdsgivere at gennemskue hvilke uddannelser,
der er relevante, og hvilke kompetencer de færdiguddannede har.
Vi vil sikre, at kommende studerende får let og overskuelig adgang til de relevante
informationer, inden de træffer en af deres livs vigtigste beslutninger om valg af
videregående uddannelse.
Og endelig vil vi hæve antallet af studiepladser på de tre maritime professionsba-
cheloruddannelser, så der kommer 90 pladser mere i 2014.
Til sommer starter derudover et nyt udbud af maskinmesteruddannelsen i Esbjerg
med yderligere 50 pladser.
Side
2/3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371328_0003.png
I kender allerede initiativerne, så jeg vil ikke uddybe den nærmere her.
Kvalitetsudvalget kommer også med en række anbefalinger om en ny uddannelses-
struktur og et bredere bachelorarbejdsmarked.
Jeg er enig med Kvalitetsudvalget i, at vi skal se på, om uddannelserne fremover
skal tilrettelægges anderledes.
Vi skal have en uddannelsesstruktur, der sikrer, at uddannelserne rettes mere mod
arbejdsmarkedets behov og samtidig understøtter fortsat høj faglighed og den nød-
vendige fleksibilitet for den enkelte studerende.
Jeg kan godt lide Kvalitetsudvalgets tanker om, at der er en vekselvirkning mellem
job og videre uddannelse.
Samtidig skal vi holde os for øje, at eventuelle ændringer i uddannelsesstrukturen
skal spille sammen med den stigende internationalisering af uddannelsessystemet.
Der er potentielt set tale om så grundlæggende forandringer af vores videregående
uddannelsessystem, at det forudsætter en grundig og bred forudgående debat med
inddragelse af både ledelser, studerende, medarbejdere og virksomhederne.
Denne debat er godt i gang, blandt andet med Uddannelsesmødet og med debatten
på DEA’s årsdag i forrige uge.
Jeg får også lejlighed til at drøfte erfaringer med strukturen i de videregående ud-
dannelser med mine nordiske kollegaer.
Jeg var bl.a. i Norge i går og drøfte kvalitet med min norske kollega.
Det er meget relevant, for Kvalitetsudvalget trækker netop på inspiration fra de
andre nordiske lande.
Kvalitet i de videregående uddannelser er også på dagsordenen på næste møde i det
Nordiske Ministerråd for Uddannelse og Forskning den 3. juni.
Netop fordi debatten er så vigtig, har jeg endnu ikke lagt mig fast på, hvordan jeg
synes, at den fremtidige uddannelsesstruktur skal se ud.
Men samrådet her er jo en god anledning til, at vi kan vende mine og jeres foreløbi-
ge overvejelser.
Endelig vil jeg fremhæve, at jeg - udover debatten om uddannelsernes struktur -
også ser meget frem til Kvalitetsudvalgets anden rapport, der kommer til efteråret,
og som blandt andet har fokus på undervisningskvaliteten.
Det vil være endnu et vigtigt skridt i en samlet indsats for at styrke kvaliteten af de
videregående uddannelser. Og det hele skal ses i sammenhæng i forhold til at nå de
mål, som jeg skitserede indledningsvist.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/3