Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 185
Offentligt
Universiteterne
er
ikke
den
eneste
videregående
uddannelse
i
Danmark
Når
der
i
Danmark
diskuteres
videregående
uddannelse,
ender
diskussionen
langt
de
fleste
gange
med
at
omhandle
universiteterne.
Det
synes
jeg
er
utrolig
unuanceret.
Systemet
for
videregående
uddannelser
i
Danmark
rummer
meget
mere
end
blot
universiteterne.
Der
er
både
erhvervsakademierne,
som
uddanner
teknologer
eksempelvis
automationsteknolog,
autoteknolog
og
el-·‐installatører
m.m.
Der
findes
også
professionsbacheloruddannelser
som
eks.
socialrådgiver,
lærer,
sygeplejesker,
maskinmestre
og
diplomingeniører.
Alle
disse
uddannelser
udbydes
ikke
universiteterne,
men
af
selvstændige
institutioner.
De
Studerendes
Fællesråd
(DSF)
repræsentere
kun
de
universitetsstuderende,
og
ikke
de
studerende
på
andre
uddannelsesinstitutioner.
Derfor
er
det
problematisk
når
pressen
unuanceret
citerer
DSF
for
at
være
repræsentative
for
alle
landets
studerende.
Dette
kom
særligt
til
udtryk
i
forbindelse
med
kvalitetsudvalgets
rapport
Nye
Veje,
omkring
reformen
af
de
videregående
uddannelser.
Det
danske
system
for
videregående
uddannelser
står
overfor
en
større
reform.
Alt
for
mange
unge
uddannes
i
dag
til
arbejdsløshed
eller
må
finde
beskæftigelse
i
andre
erhverv
end
deres
oprindelige
uddannelse
kvalificere
dem
til.
Uddannelsesmødet
2014
-·‐
for
de
videregående
uddannelser,
er
netop
blevet
afholdt.
Et
af
de
helt
store
debatemner
var,
hvordan
der
bringes
praktisk
relevans
ind
i
bacheloruddannelserne
på
universiteterne.
Jeg
stiller
mig
undrende
overfor
den
retning,
da
det
netop
er
på
det
praksisnære,
at
professionsbacheloruddannelserne
har
deres
styrke.
Professionshøjskolerne
og
erhvervsakademierne
dækker
selvfølelig
ikke
alle
uddannelser,
men
der
findes
flere
dubletter
mellem
universiteterne
og
de
andre
institutioner.
Derfor
kan
der
stilles
spørgsmål
ved
om
et
land
som
Danmark
er
behov
for
859
videregående
uddannelser1.
Uddannelsesudbuddet
er
i
dag
så
stort
at
virksomhederne
ikke
længere
har
overblik
over,
hvad
de
forskellige
dimentender
kan.
Ved
at
rydde
op
i
uddannelsesudbuddet
opnår
erhvervslivet
og
de
kommende
studerende
langt
bedre
gennemsigtighed
i,
hvad
de
enkelte
uddannelser
bidrager
med.
En
vigtig
pointe
er,
at
universiteterne
ikke
har
eller
er
svaret
på
alt.
Erhvervsakademierne
og
professionsbachelor
indeholder
allerede
mange
af
elementerne
omkring
praksisnær
undervisning,
som
de
universitetsstuderende
efterlyser
i
deres
uddannelse.
Min
bekymring
går
på
om
universiteterne
vil
forsøge
at
overtage
disse
uddannelser
på
bekostning
af
erhvervsakademierne
og
professionsbachelorerne.
1
”Nye
veje”
–
Kvalitetsudvalgets
analyserapport
om
de
videregående
uddannelser.
Udgivet
April
2014.
Der
er
desværre
en
samfundstendens,
som
peger
mod
universitetsuddannelser
som
det
eneste
rigtige.
Der
kan
drages
mange
paralleller
til
den
verserende
debat
mellem
de
gymnasiale-·‐
og
erhvervsuddannelser.
Jeg
har
som
håndværksuddannet
oplevet
den
negligering
der
er
af
disse
uddannelser,
og
det
samme
føler
jeg
gør
sig
gældende
omkring
min
igangværende
professionsbacheloruddannelse
som
maskinmester.
Maskinmesteruddannelsen
er
unik
på
mange
områder,
specielt
omkring
den
meget
lave
ledighed
på
kun
2%2.
I
min
optik
skyldes
den
lave
arbejdsløshed,
at
der
i
maskinmesteruddannelsen
er
både
høj
kvalitet
og
relevans,
samt
der
hele
tiden
er
dialog
med
erhvervslivet
om
den
fortsatte
udvikling
af
maskinmesterprofessionen.
Jeg
håber
at
der
i
den
kommende
diskussion
om
fremtidens
uddannelsessystem,
huskes
at
universitetsuddannelser
ikke
er
den
eneste
mulighed.
Både
erhvervsakademierne
og
professionsbacheloruddannelserne
udbyder
uddannelser
af
meget
høj
kvalitet
og
det
er
mit
håb
og
ønske
at
disse
uddannelser
ikke
glemmes
i
den
kommende
debat.
Morten
Henriksen
Formand
for
De
Studerendes
Landsråd
for
Maskinmesterstuderende
2
Maskinmestrenes
Forening